Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:32

Sheran schreef:
Courses schreef:
Ik heb een tijd lang zelf Japans geleerd :) Omdat ik in januari zal starten met afstuderen is het even stil nu maar ga 't zeker weer oppakken! :)

Wat ik me dan afvraag als je zulke talen zelf leert... verstaan de mensen daar je dan ook echt, of kijken ze je toch een beetje raar aan?

In Tokyo verstonden ze me prima :Y) Uiteraard leer je zo'n taal pas echt als je er 24/7 mee bezig bent, maar de Japanners die ik sprak waren onder de indruk van mijn uitspraak en ook al is mijn vocabulaire vrij beperkt, ik heb me prima gered daarmee :P Enigste is dat het gramaticale van het Japans gewoon compleet anders is als onze zinsopbouw bijvoorbeeld. Daar is geen pijl op te trekken voor ons Hollanders :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:33

Het maakt ook wel uit of je Japans of Chinees leert. Tenminste, als je het hebt over de uitspraak. Chinees is een toontaal, een verkeerde uitspraak helpt daar de hele zin naar de .... Het Japans heeft geen tonen, vijf "Italiaanse" klinkers en een stel medeklinkers die je strot wel uit komen. Dat uitspreken is niet zo'n punt, en ondanks een vreselijk accent zullen Japanners, die het trouwens al prachtig vinden als je hun taal spreekt, je heus wel verstaan. Het schrift, dat is wat anders. Japanners schrijven nog steeds met Chinese tekens (kanji), aangevuld met lettergreepschrift (kana), dus dat wordt leren....

Overigens: wat ik hier over het Chinees en het Japans schrijf is puur kennis door persoonlijke interesse in taalkunde. Niet dat ik het ooit ben gaan leren, of dat ik daarvoor plannen heb.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:50

Leuk topic!

Ik ga me binnenkort wagen aan een nieuwe taal. Heb er net talenstudies van vijf jaar op zitten (Engels en Turks) en heb nu heb ik echt behoefte aan iets helemaal anders. Toevallig kwam er enkele weken geleden een Chinese serie op mijn pad en als er iets echt helemaal anders is dan is het wel Chinees :D. Helaas hadden blijkbaar meer mensen een gelijkaardig idee en zijn alle boeken over Chinees uitgeleend bij de bib... Heb twee weken geleden al een boek gereserveerd maar het is nog steeds niet teruggebracht.
Het is momenteel niet mijn plan om de taal door en door te leren, eerst maar eens zien hoe de 'basics' gaan. Misschien bevalt het me helemaal niet en probeer ik iets anders, Zweeds bijvoorbeeld. Offf, ik kan ook altijd mijn gebrekkige Frans bijspijkeren. Dat zou verstandig zijn maar ik hou niet zo van Frans, uitzondering na uitzondering na uitzondering.

Ik lees trouwens dat heel veel mensen hier met Duolingo werken. Dat vond ik echt vreselijk :P Heb het voor verschillende talen geprobeerd maar het is echt niet mijn ding. Ik heb liever een boek waar van alles in uitgelegd wordt.

Roquen

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:01

Ik ben begonnen met Deens leren via Duolingo, maar inmiddels ga ik alweer een jaar naar de taalschool. Ik moet zeggen dat ik bij Duolingo wel de grammaticale uitleg mis. Eind dit jaar moet ik 'eindexamen' doen in Deens, daarna wil ik graag beginnen met Portugees.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:11

musiqolog schreef:
Het maakt ook wel uit of je Japans of Chinees leert. Tenminste, als je het hebt over de uitspraak. Chinees is een toontaal, een verkeerde uitspraak helpt daar de hele zin naar de .... Het Japans heeft geen tonen, vijf "Italiaanse" klinkers en een stel medeklinkers die je strot wel uit komen. Dat uitspreken is niet zo'n punt, en ondanks een vreselijk accent zullen Japanners, die het trouwens al prachtig vinden als je hun taal spreekt, je heus wel verstaan. Het schrift, dat is wat anders. Japanners schrijven nog steeds met Chinese tekens (kanji), aangevuld met lettergreepschrift (kana), dus dat wordt leren....

Overigens: wat ik hier over het Chinees en het Japans schrijf is puur kennis door persoonlijke interesse in taalkunde. Niet dat ik het ooit ben gaan leren, of dat ik daarvoor plannen heb.

Zeker. Chinees is wat dat betreft een stuk lastiger (zeker doordat je ook nog eens Mandarijns of Kantonees hebt). Al moet ik wel zeggen dat ik veel westerse mensen de Japanse klanken vaak ook nog verkeerd hoor uitspreken. Ik vind het wel belangrijk dat wanneer ik iets leer, ik wel meteen de uitspraak ook goed leer anders blijf je daar in hangen helaas. Ik ben al jaren bezig met Japan, de cultuur, taal en noem het op en zodoende ben ik ook wel steeds meer bekend geworden met de uitspraak en de taal zelf. Ik vond het vooral leuk om te zien hoe blij verrast Japanse mensen kunnen zijn als je snapt wat ze bedoelen of ze bedankt in hun eigen taal. Dat is gewoon erg mooi om te zien :) Daarnaast hielp het mij ook weer, sommige situaties wist ik niet wat ze bedoelde en toen heeft een Japanner die Engels sprak dat voor mij opgelost bijvoorbeeld :) Heel fijn is dat!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 14:10

Courses schreef:
Ik vond het vooral leuk om te zien hoe blij verrast Japanse mensen kunnen zijn als je snapt wat ze bedoelen of ze bedankt in hun eigen taal. Dat is gewoon erg mooi om te zien :)

Dat is inderdaad cool, vooral natuurlijk bij talen die niet veel buitenlanders leren.

Net zoals dat het leuk is dat overal ter wereld mensen Nederlands leren. Hebben jullie die Poolse jongen gezien die als buitenlandse student Nederlands een plekje had gekregen bij het Groot Dictee? Respeeeeeeect.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:12

Ik wil eigenlijk ook nog een taal leren. Welke talen zijn niet heel moeilijk om te leren? Ik hou niet van Duits. :+

Zat zelf te denken aan Frans.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:13

Frans is heel goed te leren, simpele grammatica ook :j en wordt veel gesproken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:22

Latijn lijkt mij heel erg mooi <3 Maar ik heb een talenkuil -O-

Ik ben wel heel erg talig ingesteld, maar ik heb dyslexie, dus het komt er niet echt uit zeg maar :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:25

Meliaforever schreef:
Ik wil eigenlijk ook nog een taal leren. Welke talen zijn niet heel moeilijk om te leren? Ik hou niet van Duits. :+

Zat zelf te denken aan Frans.

Spaans. Is simpeler en met minder uitzonderingen dan Frans. En makkelijker uit te spreken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:26

eclair98 schreef:
Latijn lijkt mij heel erg mooi <3 Maar ik heb een talenkuil -O-

Ik ben wel heel erg talig ingesteld, maar ik heb dyslexie, dus het komt er niet echt uit zeg maar :')

Het probleem bij Latijn is vooral de grammatica die af kan wijken van wat je gewend bent. Maar op zich is het niet heel erg lastig, het is erg straightforward :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:26

O, dat klinkt dan wel weer goed! Ik ga er eens naar kijken, opzich handig voor alle medicatie die ik moet kennen at this moment :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:29

Dat zijn meer termen en minder Latijn, vergelijkbaar met woordjes leren in het Frans.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:31

Potjeslatijn :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:36

Nou ja, het verklaard wel een hoop. Dan ken je vooral de algemene termen die overal op toe te passen zijn :P Maar al helpt het daarbij :P

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:22

Koper schreef:
Ik denk dat 't wel te downloaden is pluis, toen ik een apart schrift moest geen gebruiken kon je dat gewoon ergens downloaden en dan kon je er in bij voorbeeld Word mee werken. Overigens moet ik zelf zeggen dat ik juist dingen op papier opschrijf. Met een echte pen. En als het blaadje vol is gaat het in een mapje achter het tabblad waar het hoort B-)

Toen ik 11 was kreeg ik van de ene op de andere dag tegelijk Spaans en Italiaans op m'n bord. Geen mens die me nog verstond :+

kiwi1990 waar in Noorwegen komt je vriend vandaan?

Mn vriend komt uit haugesund, iedereen in de familie spreeks nynorsk, maar ik kan dat nergens vinden online om te leren. Maar hij vertelde mij als ik bokmal kan spreken dat zij mij wel kunnen verstaan. Het is eerder dat ik hun waarschijnlijk in het begin niet goed kan verstaan haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:27

eclair98 schreef:
Nou ja, het verklaard wel een hoop. Dan ken je vooral de algemene termen die overal op toe te passen zijn :P Maar al helpt het daarbij :P

Wie weet, ik zie het nog niet helemaal voor me.

Maar Latijn is best een leuke taal, vooral omdat je dan heel veel oude dingen kan lezen en sommige inscripties kan ontcijferen (al is het dan vaak handig als je ook wat afkortingen leert). En natuurlijk de teksten van missen en requiems, die lukken al erg snel :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:31

kiwi1990 schreef:
Koper schreef:
Ik denk dat 't wel te downloaden is pluis, toen ik een apart schrift moest geen gebruiken kon je dat gewoon ergens downloaden en dan kon je er in bij voorbeeld Word mee werken. Overigens moet ik zelf zeggen dat ik juist dingen op papier opschrijf. Met een echte pen. En als het blaadje vol is gaat het in een mapje achter het tabblad waar het hoort B-)

Toen ik 11 was kreeg ik van de ene op de andere dag tegelijk Spaans en Italiaans op m'n bord. Geen mens die me nog verstond :+

kiwi1990 waar in Noorwegen komt je vriend vandaan?

Mn vriend komt uit haugesund, iedereen in de familie spreeks nynorsk, maar ik kan dat nergens vinden online om te leren. Maar hij vertelde mij als ik bokmal kan spreken dat zij mij wel kunnen verstaan. Het is eerder dat ik hun waarschijnlijk in het begin niet goed kan verstaan haha.

Dat spreken ze niet, dat schrijven ze :) Nynorsk en bokmål zijn de twee geschreven versies van het Noors. Het Noors kent geen gesproken standaardtaal. Eigenlijk is het een verzameling dialecten en afhankelijk van waar je woont schrijf je bokmål of nynorsk.

Je vriend kan je vast wel helpen om de juiste uitspraak te leren voor het westen :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:41

Wat een talen komen hier voorbij! Heerlijk dat zoveel mensen interesse hebben in andere talen zonder dan noodzakelijk ook te verhuizen. Of juist wel natuurlijk.

Ik ken van school uit Engels, Frans en Duits, wat allemaal vlot gaat maar meer dankzij een studentenjob als toeristisch begeleider.

Daarnaast ben ik een Arabist studente, dus leer ook enkele Arabische talen. Jammer genoeg stop ik met de studie, en ga op mezelf verder leren. Gelukkig wel een klein netwerkje anderstalige vrienden aanwezig nu, die me kunnen helpen, want ik merk dat de taal spreken en het beleven gewoon het beste werkt. Al hangt dat van de persoon af en hoe je leert natuurlijk.

Maar, ik ga het nu dus op mezelf gaan doen, in plaats vanuit de universiteit. Best spannend, weet nog niet goed hoe ik het ga aanpakken.

Italiaans en Spaans kom ik op in mijn job regelmatig tegen, versta best iets, maar spreken kan ik het niet, dan ga ik automatisch naar Frans, wat ook al eens wil helpen. Maar vind het wel leuke talen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:48

@Koper
Ah ok, weer wat geleerd. :D
Hij helpt mij inderdaad wel met de verschillende uitspraak in bepaalde woorden, en geeft ook alternatieven wat ook gebruikt kan worden. Het is wel grappig want ik heb een andere vriend uit Bergen en het gebeurd regelmatig dat ze grapjes maken met elkaar over elkaars accent. (jeg er fra baeaeaeaeaergen) :D

Even een heel simpel voorbeeld waar ik op de website heb geleerd bare bra, en hij zei dat ik ook det ga bra kan gebruiken (just fine, vs it goes fine).

Zover vind ik het wel een leuke taal om te leren, kan alleen wat verwarrend zijn soms. Ben niet zo goed in talen :P

@aria, is Arabisch niet heel moeilijk om mee te starten? Moet je meteen een heel nieuw alphabet leren ook toch?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:54

@kiwi, ik hoef er dan ook niet mee te starten, ik heb een aantal jaren ervaring aan de uni en een stage gedaan in Egypte. Maar ben niet geslaagd aan de uni (meerdere redenen) en ga nu gewoon verder doen. Maar heb het nog nooit 'op mezelf' moeten leren, dus weet nog niet goed hoe ik het moet aanpakken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:59

kiwi1990 schreef:
@Koper
Ah ok, weer wat geleerd. :D
Hij helpt mij inderdaad wel met de verschillende uitspraak in bepaalde woorden, en geeft ook alternatieven wat ook gebruikt kan worden. Het is wel grappig want ik heb een andere vriend uit Bergen en het gebeurd regelmatig dat ze grapjes maken met elkaar over elkaars accent. (jeg er fra baeaeaeaeaergen) :D

Even een heel simpel voorbeeld waar ik op de website heb geleerd bare bra, en hij zei dat ik ook det ga bra kan gebruiken (just fine, vs it goes fine).

Zover vind ik het wel een leuke taal om te leren, kan alleen wat verwarrend zijn soms. Ben niet zo goed in talen :P

@aria, is Arabisch niet heel moeilijk om mee te starten? Moet je meteen een heel nieuw alphabet leren ook toch?

Bare bra en det går bra kan allebei inderdaad, tenminste als je het als antwoord gebruikt op hoe het gaat bij voorbeeld.

Bergen is een geval apart :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:03

Ik ben vandaag nog niet erg ver gekomen, maar wil vanavond nog even een uur(tje) gaan zitten voor mijn Turks. Een hele lieve Turkse vriend van mij gaat me gelukkig helpen als ik wat verder ben, voor nu praten we in het Duits zodat ik mijn Duits vast kan verbeteren voordat ik aan mijn studie begin. :P

Arabisch lijkt me ook geweldig om te leren en kunnen, maar ik zou niet weten waar te beginnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:06

Vooral de uitspraak van het Arabisch vind ik een flinke uitdaging, er zitten zoveel klanken in die wij hier niet kennen. Het alfabet gaat wel. Het werkt op een iets andere manier maar is verder op zich niet lastig.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:07

Ja, dat vooral inderdaad. :j Ik heb wel eens wat simpele zinnetjes geprobeerd met een Marokkaanse vriendin, maar we lagen dan echt dubbel van het lachen omdat ik die klanken niet uit kon spreken. :')