Examens 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:57

jasmijn16 schreef:
Ik lees de tekst juist NIET eerst door, als ik dat doe word ik helemaal gek en ga ik heeel erg stressen. Ik pak echt de stukken die geciteerd zijn en die lees ik. Als het over een alinea gaat, dan lees ik die even door. Tot nu toe kom ik met 6 nl examens die ik gemaakt heb allemaal boven de 7. Ik denk dat iedereen gewoon moet doen zoals ze altijd de teksten gemaakt heeft.

Daarom zeg ik ook, wat je zelf fijn vind ;)
Ik zou echt gek worden als k de vragen eerst zou lezen zonder enig idee te hebben wat voor tekst er eigenlijk op mn tafel ligt.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:58

Ah, duidelijk, thanx! Ik had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord omdat ik het met mavo en tot nu toe met havo niet had meegemaakt. Ben wel benieuwd of hij hiervan weet (ik app m voor de zekerheid) want voor zover ik hem ken, weet ik dat hij ADHD heeft en zich bar slecht kan concentreren.

bobo2000

Re: Examens 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:01

Heel veel succes iedereen! Dit kunnen we!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:53

Jytte schreef:
jessdaniels schreef:
Ik kom me ook melden :wave:
Havo (via vavo) examen hier, en begin morgen met maatschappijwetenschappen :brr:

Same feeling here, al had ik voor het (oefen)examen van vorig jaar best een redelijk cijfer :Y)
Ken je het voor je gevoel?

Ik dacht dat ik het goed kende maar toch stevig getwijfeld :') de laatste 3 vragen wist ik écht niet en heb ik totale onzin ingevuld hahaha, hoe is het bij jou gegaan?

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:30

De laatste 3 vragen waren inderdaad ook een beetje... apart, vrijwel niemand bij ons snapte ze :')
Ik heb ook zeker getwijfeld, uhh, ik zie wel wat mijn leraar er van kan maken :+

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:20

Mijn tweede examen er ook weer op ging voor m'n gevoel best goed!

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:46

Voor de vakantie heb ik een oefenexamen Engels gemaakt, 12 van de 43 punten. Het geeft niet veel hoop _O-

Ik lees eerst de vragen, daarna pas de tekst(of een deel van de tekst)

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:49

Ik werp eerst gewoon een snelle blik op titel en de tekst, dat ik wel enig idee heb waar het over gaat. Als ik eerst zo'n lange tekst helemaal moet doorlezen krijg ik stress joh :')

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:55

Begint goed dit, ik lig ziek op bed nu. Hopelijk voel ik me morgen wat beter... -O-

Over teksten, ik vind dat altijd lastig. Soms lees ik de hele tekst en soms ga ik alleen de alinea lezen die ik nodig heb. Ligt er echt aan wat voor soort tekst het is.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:56

Selena schreef:
Begint goed dit, ik lig ziek op bed nu. Hopelijk voel ik me morgen wat beter... -O-

Oei, beterschap!

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:10

Selena schreef:

Over teksten, ik vind dat altijd lastig. Soms lees ik de hele tekst en soms ga ik alleen de alinea lezen die ik nodig heb. Ligt er echt aan wat voor soort tekst het is.

Hah, en ik gisteravond twee keer flink van m'n paard gedonderd :'). Succes morgen en beterschap!

Mijn docent hamerde er zo op dat wij de teksten eerst compleet moesten lezen. Eerst het examen doorkijken zodat je een beetje een inschatting krijgt, dan direct beginnen met de tekst lezen, belangrijke woorden, kernzinnen, signaalwoorden etc markeren (zoals al eerder is gezegd) en dan de vraag lezen. Alinea helemaal opnieuw lezen als je dingen moet citeren of uit de tekst moet halen.

Ze hamerde er ook zo ontiegelijk op dat je niet boven de (bijvoorbeeld) 25 woorden mag gaan als je in 25 woorden iets moet samenvatten. Kan me niet voorstellen dat je bewust over de 25 woorden gaat? :o? Lijkt me juist een van de makkelijkere opgaven.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:12

Minke_ schreef:
Selena schreef:

Hah, en ik gisteravond twee keer flink van m'n paard gedonderd :'). Succes morgen en beterschap! _O-.

Mijn docent hamerde er zo op dat wij de teksten eerst compleet moesten lezen. Eerst het examen doorkijken zodat je een beetje een inschatting krijgt, dan direct beginnen met de tekst lezen, belangrijke woorden, kernzinnen, signaalwoorden etc markeren (zoals al eerder is gezegd) en dan de vraag lezen. Alinea helemaal opnieuw lezen als je dingen moet citeren of uit de tekst moet halen.

Ze hamerde er ook zo ontiegelijk op dat je niet boven de (bijvoorbeeld) 25 woorden mag gaan als je in 25 woorden iets moet samenvatten. Kan me niet voorstellen dat je bewust over de 25 gaat woorden? :o?

Bewust niet natuurlijk maar ik vind dat wel echt knap lastig! Iemand daar nog tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:09

Belangrijkste woorden, die in de samenvatting moeten, overnemen, en daar dan een zin in bouwen :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:18

Bij Nederlands:
Niet te veel in je eigen worden willen zetten. Eigenlijk moet alles in de tekst zelf te vinden zijn. Daar ga ik meestal de fout bij in.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:27

Wat vonden jullie van Nederlands? Ik vond het persoonlijk best wel moeilijk en langer dan wat ik geoefend had, meer vragen en meer open vragen ipv ABCD.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:07

Bij mij ging het denk ik wel goed! 43 punten, als ik erg streng gerekend heb. Dus tussen de 5.7 en de 7.7 zou dat betekenen!

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:39

Ik zit rond de 33 :+ = tussen de 4,5 en 6,5
Maar ik sta opzich een 7.8 dus ik kan wel wat hebben, ik vind het alleen zo zonde van mn gemiddelde xd

Bentotoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:23

Ik meld me ook hier :wave:
Ik doe examen in havo en heb vandaag natuurkunde gehad, hoe ging het bij jullie?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:26

Goede vraag. Er zijn al bijna 12 000 klachten over examen Nederlands binnen! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:33

Imke1998 schreef:
Goede vraag. Er zijn al bijna 12 000 klachten over examen Nederlands binnen! :')

Dan ben ik benieuwd naar examen nl havo morgen :+

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:37

Waaah ik ben zo nerveus :') hopelijk gaat t goed komen... Nog meer mensen met m&o hier? Zo ja hoe leren jullie??

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:06

Felien_Kyra schreef:
Waaah ik ben zo nerveus :') hopelijk gaat t goed komen... Nog meer mensen met m&o hier? Zo ja hoe leren jullie??

Ik heb m&o ja, doe jij havo? Ik heb een examenbundel dus daaruit maak ik examens. Daarnaast hebben we een lijst gekregen met examenopgaves die bij een bepaald hoofstuk passen. Ik vind het altijd wel best pittig hoor, ik doe het vaak fout terwijl ik het zo simpel vind lijken...

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:16

jaa ik doe havo, precies wat jij hebt. vind het maar een lastig vak...
Heb wel eventueel een samenvatting over alles maar is door een klasgenoot gemaakt, als je wil mag je me wel je emailadres sturen via een berichtje dan kan ik hem opsturen??

Iemand hier die havo doet en een biologie samenvatting heeft over alles? :')

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:22

Hier hebben jullie miss wat aan!

Afbeelding

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:25

Felien_Kyra schreef:
jaa ik doe havo, precies wat jij hebt. vind het maar een lastig vak...
Heb wel eventueel een samenvatting over alles maar is door een klasgenoot gemaakt, als je wil mag je me wel je emailadres sturen via een berichtje dan kan ik hem opsturen??

Iemand hier die havo doet en een biologie samenvatting heeft over alles? :')

De theorie is niet zo het probleem, zelf gelukkig ook al mn samenvattingen goed bewaard. Meer de examenvragen waarin dan stiekem weer iets verscholen zit. Of dat je weer geen btw mee had moeten rekenen, zulke dingen. Het correctiemodel zal ben ik bang niet veel op mn antwoorden lijken, het is gelukkig zo dat als je met foute antwoorden doorrekent het niet fout is..