werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:21

Je moet je pensioeninleg en verzekeringen meenemen in je uurloon.
Doe je dat niet dan zul je nooit rendabel worden. Dan ben je puur aan het overleven.
Het probleem is dat veel mensen bang zijn te duur te zijn, gaan dan veel te goedkoop zitten en helpen daarmee de markt nog verder om zeep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:33

Maar dat soort dingen moet je dus om die reden samen regelen. Als iedereen dat zelf moet doen leidt dat tot een race to the bottom, waarbij ieder individu niet echt anders kan dan doen wat op korte termijn leidt tot overleven. Een betere balans voor de lange termijn moet je samen regelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:35

oeps,.... en dan krijg je tijdens je functioneringsgesprek te horen dat je beter op zoek kan naar wat anders :( :(
die zag ik toch even niet aankomen. bah! ik hou liever de eer aan mezelf.

aan de andere kant in het kader van dit topic... het is misschien wel de kans/uitdaging om eens iets totaal anders te gaan doen. iets voor mezelf? MAAAR WAT? .... even laten bezinken maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:38

Juval, he bah. Dat is naar.

Shadow, Ik denk eigenlijk meer dat het een gebrek aan voorbereiding is.
Ik heb destijds 3 maanden cursus gevolgt over zelfstandigheid en bedrijfsgroei en heb gewoon een uurloon gezet waar ik alles van kon betalen.
Soms vind iemand iets te duur, maar dat zijn sowieso vaak mensen die voor 5 euro een nieuwe auto willen.
Komen de klanten niet dan heeft dat echt niet voornamelijk met je tarieven te maken, dan doe je iets anders fout.
De AH heeft immers ook klanten :+

Echter weten veel ZZPers gewoon niet welke kosten op ze afkomen en durven later de tarieven niet omhoog te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:09

Sizzle schreef:
De AH heeft immers ook klanten :+

De AH is een semi-monopolist en daarom heel anders dan ZZP'ers. Die omstandigheden zijn echt totaal niet te vergelijken.

Citaat:
Echter weten veel ZZPers gewoon niet welke kosten op ze afkomen en durven later de tarieven niet omhoog te doen.

Dat heeft niet echt met voorbereiding te maken, maar vaak ook gewoon met keuzes. Je tarieven verhogen werkt immers alleen maar als 'de markt' die tarieven accepteert. En op hogere niveau's werkzaamheden kan dat wellicht ook werken, maar bij heel veel ander werk niet. En er gaan uiteindelijk ook heel veel mensen gewoon ten onder. Met alle kosten voor ons als maatschappij. (Hoe vind je bv dat postbezorgers dat zouden moeten oplossen?)

En welke keuze heb je als je individu dan? Nu geen eten hebben en uit je huis gezet worden en alsnog geen pensioen omdat je geen klanten hebt? Of toch maar voor het haalbare gaan, en welliswaar onder het redelijke tarief zitten, maar in elk geval wel iets te eten hebben en ergens kunnen wonen?

Klassiek prisoner's dilemma. En als individu is het rationeel om in die gevallen voor de kortetermijnoplossing te gaan, want zonder korte termijn ook geen lange. Het kan wel anders, maar dat kan dus niet alleen. Want dan krijg je inderdaad het daglonersprincipe.

Ik vind het eigenlijk ook vreemd dat die discussie er nog steeds is. Onze geschiedenis toont al een paarduizend jaar aan dat samenwerken veel dingen kan brengen die je als individu nooit kan bereiken. Samen nadenken over goede oplossingen geeft ons elke keer zoveel meer dan als iedereen los voor zichzelf moet vechten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:13

Onze geschiedenis toont aan dat samenwerken loont. Net als bij de dieren trouwens, daar staan we inmiddels wel meer voor open. Apen, paarden, mieren, ze weten allemaal wat goed voor ze is. Zijn wij dan zo dom?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:14

Shadow, Ik begrijp heus wel dat het niet altijd eenvoudig is, maar ik wéet gewoon dat veel ZZPers begonnen zijn zonder goed na te denken of zich voor te laten lichten.
Die gaan uit van hun uurloon bij een vorige baas en hebben geen berekening daarop los gelaten.
Vervolgens durven ze daarna niet omhoog omdat ze bang zijn bestaande klanten te verliezen.

Ik heb vanaf het begin alle toekomstige kosten meegenomen die ik bij start nog niet hoefde te betalen. Echter hoeft de klant dat niet te weten dat je nog bepaalde starters kortingen hebt.
Ik heb bij mijn verkoop waar ook goed de marge berekend. Bij sommige dingen ben ik duidelijk duurder dan alle webshops.
Toch heb ik dat niet als probleem ervaren omdat de mensen die bij komen juist niet naar een webshop willen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-01-16 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:18

Sizzle schreef:
Shadow, Ik begrijp heus wel dat het niet altijd eenvoudig is, maar ik wéet gewoon dat veel ZZPers begonnen zijn zonder goed na te denken of zich voor te laten lichten.
Die gaan uit van hun uurloon bij een vorige baas en hebben geen berekening daarop los gelaten.
Vervolgens durven ze daarna niet omhoog omdat ze bang zijn bestaande klanten te verliezen.

Tjah dat is gewoon een beetje dom en vooral ook een gebrek aan kennis. In die situatie zou ik er toch echt voor kiezen om een partime baan ernaast te houden en dan op het gemak de tarieven verhogen oid.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:25

juval schreef:
oeps,.... en dan krijg je tijdens je functioneringsgesprek te horen dat je beter op zoek kan naar wat anders :( :(

aan de andere kant in het kader van dit topic... het is misschien wel de kans/uitdaging om eens iets totaal anders te gaan doen. iets voor mezelf? MAAAR WAT? .... even laten bezinken maar.

He dat is balen Juval, heeft de baas er ook reden voor gegeven? mag uiteraard via PB!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:35

ja, ik stuur je even een pb. weet niet of er meegelezen wordt. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:37

juval schreef:

Laat ze je een mooie ontslagvergoeding meegeven?? Kun je dan gebruiken om jezelf verder te ontplooien en de eer aan jezelf houden klinkt goed maar levert geen cent op. Als ze van je af willen dan moeten ze wel een goede reden hebben.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:43

Hey!

Zelf heb ik nog geen baan (Havo 5), maar hoor van veel kanten dat mensen het niet meer zien zitten met het werk en door móeten om hun hypotheek, zorg, kinderen, school etc. te kunnen betalen.
Ik ben er wel van overtuigd dat er een verschil zit in banen en vooral in mensen! Ik heb verschillende mensen in mijn buurt die puur en alleen naar het werk gaan voor het inkomen (de meesten natuurlijk, maar zij gaan altijd met tegenzin), zij hebben dan wel een redelijk inkomen, maar vinden er niks aan op hun werk. Nu zie ik ook mensen die dan misschien iets minder verdienen maar die over het algemeen met goede zin naar hun werk vertrekken! Er zijn natuurlijk banen die veel meer stress opleveren dan andere banen, maar ik ben er van overtuigd dat je een baan moet kiezen die je geweldig lijkt (het zal altijd een beetje minder worden na een tijd), en niet alleen moet kijken naar niveau (vanwege loon).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:46

TS: heel herkenbaar. Je zit in een cirkel en doorbreken is haast onmogelijk gezien de financiële situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:00

Ik denk wel dat het ook zo is dat er veel mensen zijn gaan werken om zoveel mogelijk te kunnen doen/aanschaffen, noem maar op. Werken om er goed van te leven bedoel ik. Men gaat allerlei financiele verplichtingen aan, huis kopen, huis huren, auto op afbetaling , regelmatig op vakantie enzenz. En helaas is dat ook meteen de grootste risicofactor wanneer je werk niet fijn is of je zelfs werkloos word. Je kunt voor je gevoel geen kant op, er MOET geld binnen komen. En als je dan nog 30, 40 jaar door moet dan kan dat inderdaad verstikkend werken. Wil je eerder stoppen met werken dan is zelf er voor sparen de enigste mogelijkheid en daarnaast proberen te zorgen voor werk dat je wel ligt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:07

bruintje123 schreef:
Maar gaan dan gewone prijzen van de alledaagse dingen niet gruwelijk omhoog.
Want mensen hebben geld dus er moet maar betaald worden.
En dan ineens is die euro niets meer waard en moet er naast dat basisloon weer volop gewerkt worden.

Dat risico is inderdaad enorm groot, waarom zouden anders zo ontzettend veel mensen precies op het randje nog net hun vaste lasten kunnen betalen, zonder dat er veel overblijft voor iets extra's.
Ik denk dat de grenzen van wat mensen kunnen betalen, toch weer opgezocht worden door allerlei nutsbedrijven.

Daar staat tegenover dat er veel mensen dakloos worden, of tenminste klant worden van de voedselbank, doordat er geen fatsoenlijk inkomen is (of dat nu door een uitkering is of loon) en dat is hoofdzakelijk door de crisis, waarbij ook nog speelt dat er inmiddels werkgevers zijn die "de crisis' als smoesje gebruiken om dure werknemers in te ruilen voor goedkopere werknemers.

In feite maakt de crisis een basis inkomen toch wel noodzakelijk. Of de kosten van levensonderhoud zouden dramatisch omlaag moeten gaan, maar daar gaan nutsbedrijven vast niet mee akkoord...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:34

bigone schreef:
Ik denk wel dat het ook zo is dat er veel mensen zijn gaan werken om zoveel mogelijk te kunnen doen/aanschaffen, noem maar op. Werken om er goed van te leven bedoel ik. Men gaat allerlei financiele verplichtingen aan, huis kopen, huis huren, auto op afbetaling , regelmatig op vakantie enzenz. En helaas is dat ook meteen de grootste risicofactor wanneer je werk niet fijn is of je zelfs werkloos word. Je kunt voor je gevoel geen kant op, er MOET geld binnen komen. En als je dan nog 30, 40 jaar door moet dan kan dat inderdaad verstikkend werken. Wil je eerder stoppen met werken dan is zelf er voor sparen de enigste mogelijkheid en daarnaast proberen te zorgen voor werk dat je wel ligt.

Ik zie dat niet perse als verplichtingen, maar een soort vrijheid.
Door te werken kan ik een fijne woning kopen, de auto die ik wil en kan ik geweldige locaties op de wereld bezoeken. Dat is voor mij vrijheid.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:46

Mensen maken het zichzelf zo vreselijk moeilijk.
Ik krijg mijn 25 vakantiedagen niet eens op en inmiddels (2 jaar aan het werk voor mijn baas) begint hij te klagen dat ik ze echt op moet gaan maken..

Hoe meer je nadenkt over hoe lang je nog zou moeten, hoe deprimerender de situatie wordt. Geniet van het hier en nu, wees blij dat je kan werken en werk hebt. Dat je zodoende voor je gezin, huishouden, hobbies etc. kan zorgen en meedraait in een bedrijf.

Zet er eens tegenover: waarom zou je niet willen werken? Als het ligt aan het werk wat je doet, de inhoud ervan, dan is het tijd om naar iets anders op zoek te gaan. Als je vind dat er teveel vrije tijd in gaat zitten, is het tijd om jezelf een schop onder de kont te geven en de instelling te veranderen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:53

Ik geniet er niet van woogy.
Het is een te grote aanslag op mijn lijf.
Maar niet voor iedereen is er dan een potje. Zo eerlijk is het niet verdeeld in Nederland.
En als ik dan gezonde maar luie mensen in de bijstand zie ben ik niet zo aardig in mijn oordeel.
Mijn werk doe ik overigens graag.
Helaas houd mijn contract ook weer op.
En dan met je brakke lijf maar weer verder zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:54

Een basis inkomen van 1000 euro per persoon voor alle 18 jarigen en ouder kost 120 miljard. En het is heel simpel, je krijgt 1000 euro , wil je meer dan werk je en over alle arbeid word 60 % belasting geheven. Dus verdien je bvb nu 1500 euro dan word het dan 1000 euro en 1500 x 40 % is 600 , dus totaal 1600 en verder worden er geen toeslagen oid meer verstrekt of studie beurzen. Helaas is het zo dat geen enkele politieke partij dit door zal gaan voeren want er verschuift nog al wat, sommige mensen zullen meer krijgen en sommigen minder. En dus wil niemand er zijn vingers aan branden maar er moet wel iets gebeuren want zoals het nu gaat is ook onhoudbaar. Komende jaar gaat er in Finland een proef van start en hopelijk valt die heel positief uit.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:21

Ok nou dan zou ik het ook al minder aantrekkelijk vinden. Als je dan 40 uur in de week werkt ga je er behoorlijk op achteruit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:24

hannatjuh schreef:
Ok nou dan zou ik het ook al minder aantrekkelijk vinden. Als je dan 40 uur in de week werkt ga je er behoorlijk op achteruit.

Hoe bedoel je dat??

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:34

Nou precies zoals ik het zeg ;)
Ik heb even een rekensom gemaakt maar als ik mijn vriend neem als voorbeeld met een fulltime baan dan gaat hij er ongeveer 200 euro op achteruit en dan is het nog de vraag of de hypotheekrenteaftrek blijft bestaan. Natuurlijk zouden mijn vriend en ik er samen op vooruit gaan maar dat komt omdat we samen zijn. Hij alleen zou behoorlijk genaaid worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:53

Het geeft wel veel meer vrijheid en stimulans om iets anders te gaan doen of minder te werken. Daarnaast zijnn er 90% van de Nederlanders afhankelijk van allerlei toeslagen en dat is niet goed, heb je een basisinkomen, veel mensen verdienen helemaal niets maar doen wel veel vrijwilligerswerk of zorgen voor hun kinderen of ouders, die krijgen ook een basisinkomen. Opa's en oma's die op kleinkinderen passen, ouders die nu wel de keus kunnen maken omdat er een basis overblijft en dus zelf voor hun kinderen kunnen zorgen. Studenten die niet met hoge schulden de maatschappij ingaan maar een inkomen krijgen. Zodat je ook de tijd hebt om te studeren ipv er veel bij te moeten werken. Ik denk dat het ook heel veel kleine banen op gaat leveren en zo kun je, vooral als partners ook alletwee drie dagen gaan werken. Je weet dat je een basis hebt. En wat betreft achteruit gaan, bij ons zou het ook wat minder zijn maar zonder dat geld redden we ons ook wel.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:58

Ehh, hier gaat iets mis. die 1000 euro is het basisinkomen, onafhankelijk van werk. Wil je meer, dan werk je bij. Hoeveel dan je werk "waard" is, is natuurlijk nu nog onduidelijk. Net als wat het met de woningprijzen zal doen, etc.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:29

bigone schreef:
Het geeft wel veel meer vrijheid en stimulans om iets anders te gaan doen of minder te werken. Daarnaast zijnn er 90% van de Nederlanders afhankelijk van allerlei toeslagen en dat is niet goed, heb je een basisinkomen, veel mensen verdienen helemaal niets maar doen wel veel vrijwilligerswerk of zorgen voor hun kinderen of ouders, die krijgen ook een basisinkomen. Opa's en oma's die op kleinkinderen passen, ouders die nu wel de keus kunnen maken omdat er een basis overblijft en dus zelf voor hun kinderen kunnen zorgen. Studenten die niet met hoge schulden de maatschappij ingaan maar een inkomen krijgen. Zodat je ook de tijd hebt om te studeren ipv er veel bij te moeten werken. Ik denk dat het ook heel veel kleine banen op gaat leveren en zo kun je, vooral als partners ook alletwee drie dagen gaan werken. Je weet dat je een basis hebt. En wat betreft achteruit gaan, bij ons zou het ook wat minder zijn maar zonder dat geld redden we ons ook wel.

Maar dan moet je wel minder willen en kunnen gaan werken. Mijn vriend is militair in hart en nieren. Die wilt niet iets anders doen en partime banen binnen defensie is niet echt handig. Sowieso zou hij ook niet minder willen werken.
Laatst bijgewerkt door 2001 op 27-01-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt