Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Goof schreef:Je verschuilt je achter 'ze wil niet luisteren'. Ze heeft niets te willen, JIJ bent de ouder in dit verhaal, jij beslist.
Dochter komt thuis, levert telefoon in en gaat aan de tafel in de woonkamer huiswerk maken en leren. Jij checkt of alles af is en overhoort het geleerde werk, is het in orde pakt ze haar tas voor de volgende dag vast in, krijgt ze haar telefoon terug en heeft ze vrije tijd.
Gewoon een vast schema van maken.
Met 11 onvoldoendes heb je geen privileges.
Ik spreek enkel uit eigen ervaring. Ik heb mijn VMBO overigens met vingers in mijn neus gehaald en mijn MBO ook. Wel had ik toen PGB omdat ik anders alsnog niks deed of te laat deed. Het kunnen is nooit een probleem geweest, het doen wel, wat bij een zeer groot percentage het geval is die ADD heeft. Maartje1990 schreef:Even toevoegen, ik vind dat Goof hier in dit topic absoluut wijze woorden spreekt. Zoals je kunt lezsn weet Goof ook echt waaf ze het over heeft rn zou echt haar tips gebruiken.
Urielle schreef:Maartje1990 schreef:Even toevoegen, ik vind dat Goof hier in dit topic absoluut wijze woorden spreekt. Zoals je kunt lezsn weet Goof ook echt waaf ze het over heeft rn zou echt haar tips gebruiken.
Goof is docent en bekijkt de zaken vanuit die hoek.
Maar TS kent haar dochter.
Ik ben zelf altijd al heel rebels geweest, vraag iets aan mij en ik doe 600%. Dwing me en ik ben klaar met je. Een actie als Goof omschrijft, heeft bij mij als puber geresulteerd in van huis weglopen, begeleiding van het JAC en meerdere keren elders wonen. En meer dan gewoon een rebelse puber was er niet. Dwingen kan écht vreselijk averechts werken.
Goof schreef:Je verschuilt je achter 'ze wil niet luisteren'. Ze heeft niets te willen, JIJ bent de ouder in dit verhaal, jij beslist.
Dochter komt thuis, levert telefoon in en gaat aan de tafel in de woonkamer huiswerk maken en leren. Jij checkt of alles af is en overhoort het geleerde werk, is het in orde pakt ze haar tas voor de volgende dag vast in, krijgt ze haar telefoon terug en heeft ze vrije tijd.
Gewoon een vast schema van maken.
Met 11 onvoldoendes heb je geen privileges.

) zoals internet er uit. Dan kon ik rustig gewoon een boek gaan lezen dat ik leuk vond in plaats van doen wat me was opgedragen. Of op de playstation want daar had je toch geen internet voor nodig, tekenen was ook nog een andere optie. KellyR schreef:Daarbij zijn AD(H)D-ers over het algemeen slimme mensen er zijn er maar weinig die in theorie niet goed zouden kunnen leren. ADHD-ers kunnen dit goed toepassen doordat ze kunnen hyperfocussen, bij de ADD-ers is dit niet tot nauwelijks aanwezig waardoor de resultaten gewoon slechter zijn. Afhankelijk van hoe storend je stoornis is kan je dus wel degelijk onder je niveau terecht komen omdat je hoofd gewoon te druk is met andere dingen en omdat je die radio nooit uit kan zetten in je hoofd.

spatter schreef:Ze wil niet luisteren?
Wat dacht je er van om eens naar haar te luisteren TS?
Echt luisteren, niet aanhoren en haar gelijk tegen spreken maar horen wat ze te vertellen heeft.
Als ze aangeeft dat ze weinig gedaan heeft, waarom heeft ze dat dan zo gedaan ?
Meende ze dat ze daarmee toch wel voldoendes zou halen of heeft ze een hekel aan school en waarom dan?
Ik mis nog steeds de dialoog.
magda_90 schreef:Ik schrik inderdaad ook ontzettend van de reacties. Op 14 jarige leeftijd ben je prima in staat om de consequenties te begrijpen en een schop onder haar donder om te motiveren werkt beter dan lui gedrag belonen (of desnoods van opleiding/niveau switchen).
Jennyj01 schreef:Goof schreef:Je verschuilt je achter 'ze wil niet luisteren'. Ze heeft niets te willen, JIJ bent de ouder in dit verhaal, jij beslist.
Dochter komt thuis, levert telefoon in en gaat aan de tafel in de woonkamer huiswerk maken en leren. Jij checkt of alles af is en overhoort het geleerde werk, is het in orde pakt ze haar tas voor de volgende dag vast in, krijgt ze haar telefoon terug en heeft ze vrije tijd.
Gewoon een vast schema van maken.
Met 11 onvoldoendes heb je geen privileges.
Nou zo gaat het in elk geval niet werken. Beetje add-er is op na een dag school en heeft eerst rust nodig voor er weer kennis in kan.
KellyR schreef:Dat je docent bent wil niet zeggen dat je altijd weet waar je het over hebt bij ieder kind
Ze is tenslotte geen gespecialiseerd psycholoog.
Goof schreef:Ik ken de dochter van TS niet, klopt, maar vergeet niet dat een beetje mentor zijn leerlingen absoluut goed kent. Zeker wat betreft inzet, huiswerkattitude, concentratie, werkhouding, netheid, plannen, doorzettingsvermogen etc.
Mama3 schreef:Cijfers net onder een 5,5 zijn nog wel op te halen. Ik zou me daar niet zo druk over maken. Ik zou me wel zorgen maken over hoe het komt. Je geeft aan dat ze weinig heeft gedaan aan school, maar wat is de reden hiervan? Ligt het aan de plannjng, is het huis en leerwerk teveel zodat ze het niet meer kan overzien en daardoor vastloopt en opgeeft?