geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22381
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:26

Ik heb, gelukkig, geen add maar heb ook de nodige obstakels gehad waardoor het leren of schoolwerk maken gewoon niet lukte. Betekent niet dat add meteen een vrijbrief is voor geen huiswerk maken. Maar ook niet dat het is dat ze niet wil, maar voor haar is het gewoon tig keer zo moeilijk en, zoals ik het lees, moet ze daarbij geholpen worden. Dus bijv. Huiswerkbegeleiding.

Ikzelf heb nooit huiswerkbegeleiding (nodig) gehad maar heb wel een jaar op een zeer strikte school gezeten waar iedereen verplicht tot 5 uur moest blijven en ieder tussenuur zat je in ren zaal waar het doodstil was en moest je huiswerk maken, er werd ook genoteerd wat je ging doen. En dat vond ik echt fantastisch. Je hebt ook weinig afleiding rn het is lekker stil

magda_90
Berichten: 32752
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:26

Goof schreef:
Je verschuilt je achter 'ze wil niet luisteren'. Ze heeft niets te willen, JIJ bent de ouder in dit verhaal, jij beslist.
Dochter komt thuis, levert telefoon in en gaat aan de tafel in de woonkamer huiswerk maken en leren. Jij checkt of alles af is en overhoort het geleerde werk, is het in orde pakt ze haar tas voor de volgende dag vast in, krijgt ze haar telefoon terug en heeft ze vrije tijd.
Gewoon een vast schema van maken.
Met 11 onvoldoendes heb je geen privileges.


En imo de rechten op een eigen paard gefinancierd door ouders ook vergeven.

Maartje1990

Berichten: 22381
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:29

Even toevoegen, ik vind dat Goof hier in dit topic absoluut wijze woorden spreekt. Zoals je kunt lezsn weet Goof ook echt waaf ze het over heeft rn zou echt haar tips gebruiken.

Gooiske
Berichten: 1092
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:34

Ik denk dat je dochter de hoeveelheid werk van school niet meer kan overzien, en als ADD-er heb je dan geen idee meer waar te moeten beginnen.
Vraag op school eens na of ze niet een coach kan krijgen, die met haar een schema maakt wanneer wat gedaan moet worden.

Heeft mijn zoon ook sinds vorig jaar, op het MBO, heeft op het vmbo eigenlijk continu onder zijn niveau gezeten, waardoor hij daar niet heeft leren leren.
Gevolg was dat hij in april, alleen maar onvoldoende stond, echt ben me toen rot geschrokken, echt alleen maar 1,5 tot 4, dus echt onvoldoende.
Gelukkig kreeg hij herkansingen op reeds gemaakt toetsen, en is dus door zijn coach, goed gaan plannen en leren.
En toen toch over gegaan, eigenlijk een heel schooljaar in 2 maanden gehaald, wat koppie, koppie hebben die add-ers wel, met allemaal 7,8 en 9.

Grootste probleem is plannen, dus zorg dat je haar of zelf helpt met plannen of zorg voor een coach, die coach vind ik zelf het beste, zodat ik voor hem vooral moeder kan zijn, en niet telkens hoef op te treden als politieagent.

Laatst kwam hij thuis, dat de leraren hem zo veranderd vonden, en dat hij nu de beste leerling van de klas is.
Zijn coach had hem gevraagd of hij het zelf nog nodig vond, die ondersteuning, gelukkig heeft hij zelf aangegeven het prettig te vinden, als ze dit jaar ook hem helpt.

Rennie89
Berichten: 37782
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:41

Ben het niet geheel met Goof eens betreft een telefoon in beslag nemen en haar met dwangmiddelen huiswerk te laten doen. Mijn ouders zaten ook met hun handen in hun haar met mij. Hebben inderdaad ook internet eraf gehaald zodat ik "kon leren" maar dit motiveerde mij niet. Dan ging ik gewoon wat anders doen. Waar ik als ADD'er echt baat bij had was huiswerkbegeleiding OP school (dus na de lessen) zodat ik daar aan de slag kon gaan en er geen afleiding was en ik mij kon focussen op het schoolwerk. Thuis kon ik mij nooit echt concentreren. Nog steeds deed ik alles op het laatste moment maar ik bestede er meer aandacht aan dan zonder huiswerk begeleiding en ik kreeg de schop onder mijn reet die ik ook echt nodig had.

Maar ik heb een beetje het gevoel dat ik hier tegen een muur aan praat :') Ik spreek enkel uit eigen ervaring. Ik heb mijn VMBO overigens met vingers in mijn neus gehaald en mijn MBO ook. Wel had ik toen PGB omdat ik anders alsnog niks deed of te laat deed. Het kunnen is nooit een probleem geweest, het doen wel, wat bij een zeer groot percentage het geval is die ADD heeft.

Urielle

Berichten: 50120
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:43

Maartje1990 schreef:
Even toevoegen, ik vind dat Goof hier in dit topic absoluut wijze woorden spreekt. Zoals je kunt lezsn weet Goof ook echt waaf ze het over heeft rn zou echt haar tips gebruiken.

Goof is docent en bekijkt de zaken vanuit die hoek.
Maar TS kent haar dochter.
Ik ben zelf altijd al heel rebels geweest, vraag iets aan mij en ik doe 600%. Dwing me en ik ben klaar met je. Een actie als Goof omschrijft, heeft bij mij als puber geresulteerd in van huis weglopen, begeleiding van het JAC en meerdere keren elders wonen. En meer dan gewoon een rebelse puber was er niet. Dwingen kan écht vreselijk averechts werken.

Maartje1990

Berichten: 22381
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:49

Urielle schreef:
Maartje1990 schreef:
Even toevoegen, ik vind dat Goof hier in dit topic absoluut wijze woorden spreekt. Zoals je kunt lezsn weet Goof ook echt waaf ze het over heeft rn zou echt haar tips gebruiken.

Goof is docent en bekijkt de zaken vanuit die hoek.
Maar TS kent haar dochter.
Ik ben zelf altijd al heel rebels geweest, vraag iets aan mij en ik doe 600%. Dwing me en ik ben klaar met je. Een actie als Goof omschrijft, heeft bij mij als puber geresulteerd in van huis weglopen, begeleiding van het JAC en meerdere keren elders wonen. En meer dan gewoon een rebelse puber was er niet. Dwingen kan écht vreselijk averechts werken.


Ik neem aan dat er wel wat meer was dan een ingenomen mobieltje tijdens huiswerk maken dat tot weglopen heeft geleid.

En ik weet dat Goof docent is, zoals ik zei Goof weet waar ze het over heeft. Weet meer over de gemiddelde puber dan de meeste mensen (en bokkers).

Aan het eind van de dag moet ts vooral doen wat zij wilt natuurlijk, maar desondanks blijf ik erbij dat ik het eens ben met wat Goof tot dusver heeft gezegt

Jennyj01
Berichten: 5631
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:53

Goof schreef:
Je verschuilt je achter 'ze wil niet luisteren'. Ze heeft niets te willen, JIJ bent de ouder in dit verhaal, jij beslist.
Dochter komt thuis, levert telefoon in en gaat aan de tafel in de woonkamer huiswerk maken en leren. Jij checkt of alles af is en overhoort het geleerde werk, is het in orde pakt ze haar tas voor de volgende dag vast in, krijgt ze haar telefoon terug en heeft ze vrije tijd.
Gewoon een vast schema van maken.
Met 11 onvoldoendes heb je geen privileges.


Nou zo gaat het in elk geval niet werken. Beetje add-er is op na een dag school en heeft eerst rust nodig voor er weer kennis in kan.

KellyR

Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-02-15

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:00

Dat je docent bent wil niet zeggen dat je altijd weet waar je het over hebt bij ieder kind ;)
Ze is tenslotte geen gespecialiseerd psycholoog.

Een dag kan inderdaad erg vermoeiend zijn, ik had altijd een half uurtje tot een uurtje slaap nodig voordat ik weer aanspreekbaar was.

En wanneer er dwang pogingen kwamen (in de tijd zonder smartphones :+ ) zoals internet er uit. Dan kon ik rustig gewoon een boek gaan lezen dat ik leuk vond in plaats van doen wat me was opgedragen. Of op de playstation want daar had je toch geen internet voor nodig, tekenen was ook nog een andere optie.
Werd mijn moeder boos en kon ik het huis niet uit (is denk ik maar 1x gebeurt) nou prima dan blijf ik toch lekker thuis hangen en niks doen.

Dwingen heeft geen zin! Hoe graag je haar ook zou willen dwingen het is geen robot oid het gaat niet lukken.

Laat haar vrij maar help haar. Vraag zo nu en dan of je haar zou kunnen helpen, dit kan zijn met dingen duidelijk te krijgen van de stof maar ook voor een eventueel schema.
Kijk hoe je dochter het makkelijkste kan leren? Bij mij ging dat met oortjes in, muziek op redelijk volume en schrijven wat ik aan het leren was.
Door de muziek in mijn oren werd ik gedwongen me meer te focussen op de tekst en niet op mijn eigen gedachten die continu heen en weer geslingerd werden.

spatter

Berichten: 14471
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:13

Ze wil niet luisteren?

Wat dacht je er van om eens naar haar te luisteren TS?
Echt luisteren, niet aanhoren en haar gelijk tegen spreken maar horen wat ze te vertellen heeft.

Als ze aangeeft dat ze weinig gedaan heeft, waarom heeft ze dat dan zo gedaan ?
Meende ze dat ze daarmee toch wel voldoendes zou halen of heeft ze een hekel aan school en waarom dan?

Ik mis nog steeds de dialoog.

Yenni
Berichten: 5625
Geregistreerd: 01-07-14

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:19

Ik denk persoonlijk dat de dochter van ts aan een kinderpsygoloog veel zal hebben. Ze lucht haar hart thuis niet.

Verder ben ik het met spatter eens!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:25

KellyR schreef:
Daarbij zijn AD(H)D-ers over het algemeen slimme mensen er zijn er maar weinig die in theorie niet goed zouden kunnen leren. ADHD-ers kunnen dit goed toepassen doordat ze kunnen hyperfocussen, bij de ADD-ers is dit niet tot nauwelijks aanwezig waardoor de resultaten gewoon slechter zijn. Afhankelijk van hoe storend je stoornis is kan je dus wel degelijk onder je niveau terecht komen omdat je hoofd gewoon te druk is met andere dingen en omdat je die radio nooit uit kan zetten in je hoofd.


ik wil dat wel graag nuanceren..

Ja een ADHD'er kan hyperfocussen.. Maar dit kan alleen maar als de interesse gespiked is.

ik kan compleet verloren gaan in een boek.. En na drie keer 'hun' vragen als mijn vriend wat vraagt, ga ik nog antwoorden ook.. ik heb echter geeeeeeeeeeeeeeeeeen idee waarover hij het gehad heeft en zal in alle toonaarden ontkennen dat ik hem gezien of gehoord heb.. Dat was vroeger zo, dat is nu nog..

Als men niet aandringt tot ik 'huh' heb gezegd, dan kan men driedubbele salto's rond mij uitvoeren, maar ik hoor of zie helemaal niets dan datgeen waar ik mee bezig ben..

als iemand mij dwingt om actief in gesprek te gaan omdat ze door hebben dat ik wel antwoord maar totaal niet aanwezig ben.. dan ben ik super super super geïrriteerd, want in mijn hoofd was dan alles compleet 'at peace' en je haalt mij eruit..

Dat is het hyperfocussen..


dat kon mij met biologie gebeuren, of met een goed boek in het engels of duits..

maar met woordjes leren? wiskunde uitvogelen? echt niet dat een adhd'er dan kan hyperfocussen.. Het is namelijk niet een keuze die je maakt 'nu ga ik hyperfocussen'. Uiteindelijk kun je dat wel afdwingen, maar alleen als je al een bepaalde mate van concentratie kunt bewerkstelligen om daarna in hyperfocus te 'glijden'.


dat zorgt voor een 8 voor biologie zonder ervoor te leren bijvoorbeeld..
maar het helpt totaal niet om een cijfer voor een vak waar je slecht in bent, of een te hoog niveau, of een niet interessant onderwerp te verwerken. dan is het onmogelijk om tot hyperfocus te komen..

----------------
mensen met ADHD en ADD zijn ook niet per definitie slimme mensen.
het zijn gewoon mensen zoals ieder ander maar dan met een stoornis, waardoor ze bepaalde gedragingen en concentratiestoornissen hebben..

dit komt voor bij mensen met een laag iq, normaal iq, hoog iq..

waardoor ze 'slim' lijken is omdat ze vaak door hun stoornis een niveau of meerdere niveau's te laag komen te zitten, of zelfs blijven zitten. ze zijn dan 'intelligenter' dan hun medeleerlingen die op het zelfde niveau onderwijs zitten..

iemand met ADD/ADHD, kan wel tools aanleren om in minder tijd meer informatie te verwerken, zodat het effect van de stoornis minder groot is.. Deze zaken leren de wat hoger functionerende leerlingen zichzelf eigenlijk al aan.. Maar dat zijn tips/tools die iedereen kan leren en gebruiken, niet iets dat alleen iemand met ADHD kan. Timesavers laten meer ruimte om te hyperen en dus minder tijd nodig om die concentratie te moeten vasthouden.. Maar iedereen kan leren snellezen en samenvatten.

Yessy

Berichten: 23193
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:33

Zonder me met de verdere discussie te bemoeien: je hebt speciale agenda's voor kids met ad(h)d, ik ken iemand die zo'n ding heeft en dat schijnt heel erg te helpen. Die voelt zich een stuk minder verloren met dat ding. Hier staan wat voorbeelden: http://www.o-pen.nl/vijf-schoolagendas- ... n-plannen/

xZiva_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:37

heb niet heel het topic doorgelezen.. :o
ik heb zelf ADD en ben van havo/vwo naar tl gegaan. vorig jaar moeten stoppen met mijn opleiding en doe nu weer een nieuwe opleiding. de eerste waarbij ik kan zeggen dat het echt goed gaat! en waarom? ik heb mijn eerste eigen pony! ik zit beter in mijn vel, en het belangrijkste: ik heb afleiding!

iedereen hier heeft het over strenge afspraken maken en alleen maar op school focussen. geloof me: dat gaat je niet lukken! ik heb het zelf allemaal meegemaakt.. hetgeen wat je sowieso moet doen: genoeg afleiding buiten school hebben!
ik had vaak dat school me teveel werd vanwege alle opdrachten, slechte cijfers, enz. ik kon daar alleen nog maar aan denken en dan werd het me teveel en dacht ik: ach laat maar. als ik daar nog aan moet beginnen..

sowieso werkt dwingen niet goed bij iemand met add. ik hoor dat vaker en ook zeker bij mezelf merk ik dat ik daar super geirriteerd van kan raken en dan ook echt niks meer doe.


wat ik je als tip kan geven: maak samen met haar een planning! dit is wat mij echt geholpen heeft!
zorg er voor dat er ook genoeg vrije tijd in zit, en dat je het huiswerk in beetjes verdeelt. 1 grote opdracht zorgt namelijk weer voor het "oh laat maar"

zorg ook dat ze een doel heeft voor haar opleiding.. 1 onvoldoende minder is een leuk dagje weg? de motivatie moet echt bij haar vandaan komen... helaas kan je daar niet veel aan doen

estja
Berichten: 1431
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:56

spatter schreef:
Ze wil niet luisteren?

Wat dacht je er van om eens naar haar te luisteren TS?
Echt luisteren, niet aanhoren en haar gelijk tegen spreken maar horen wat ze te vertellen heeft.

Als ze aangeeft dat ze weinig gedaan heeft, waarom heeft ze dat dan zo gedaan ?
Meende ze dat ze daarmee toch wel voldoendes zou halen of heeft ze een hekel aan school en waarom dan?

Ik mis nog steeds de dialoog.

Eens! Ik hoor steeds alleen de stem van moeder. Wat zij voelt, vindt, denkt van de situatie.
En dochter dan?

DezeNaam

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:02

Ik vind het voornamelijk vreemd dat TS nog niet echt een diep gesprek met haar dochter is aangegaan..
Het lijkt me niet dat de dochter het zelf fijn vindt of er trots op is dat ze zoveel onvoldoendes behaald heeft. Wel moet ik zeggen dat ik 5,3 nog niet het einde van de wereld vindt, in België ben je dan nog gewoon door.

Het lijkt me voornamelijk de taak van de ouders om ervoor te zorgen dat je kind leert, mijn ouders hebben dit nooit gedaan (maar dan ook echt nooit) en heb nu nog steeds moeilijkheden met leren.
Wel heb ik één jaar op een school gezeten waar ze echt achter je zaten, als je toets had moest je laten zien wat je had voorbereid om te leren. Dat jaar gingen mijn punten ook heel wat omhoog en het heeft me echt sterk geholpen, vraag me echt af hoe ik het middelbaar tot nu gehaald had moest ik dat jaar niet op die school gezeten hebben...

Volgens mij is de beste oplossing om wat meer structuur te geven, eventueel zoals Goof al gezegd heeft wat langer op school blijven of misschien is eens langs een psycholoog/therapeut gaan ook geen slecht idee.
Wat betreft het paard, ik vind dat als je een belofte maakt je die niet mag breken. Ik kan me voorstellen dat ze dan helemaal uit haar dak gaat en dat vind ik dan niet onterecht.

Yenni
Berichten: 5625
Geregistreerd: 01-07-14

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:04

Ik mis in dit verhaal de dochter van ts!

Sherivey
Berichten: 10166
Geregistreerd: 06-11-15

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:13

Ik snap niet dat erover gedacht word om dochterlief te belonen met een paard terwijl de schoolresultaten zo slecht zijn. Zoek liever eerst uit waarom het zo slecht gaat en los dat op.

Daarbij, een meisje van 14 kan heus wel begrijpen dat er gevolgen zijn van slechte cijfers.
Ik wilde ook altijd een paard, maar mocht pas als ik van de middelbare school af was. Dat vond ik niet leuk, maar snapte ik. En het was mijn grootste motivatie om mijn diploma te halen en dus mn best te doen voor goede cijfers.

En ja, ik snapte ook dat als de cijfers laag werden door te weinig inzet, ik minder mocht rijden op de manege of mijn verzorgpaard

Shadow0

Berichten: 44931
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:22

magda_90 schreef:
Ik schrik inderdaad ook ontzettend van de reacties. Op 14 jarige leeftijd ben je prima in staat om de consequenties te begrijpen en een schop onder haar donder om te motiveren werkt beter dan lui gedrag belonen (of desnoods van opleiding/niveau switchen).


Da's twee keer aantoonbaar niet waar.

Jongeren van 14 zijn heel vaak NIET in staat om dingen al echt te koppelen. Cognitief snappen ze het wel, ze zullen ook braaf de sociaal wenselijke antwoorden geven als je het vraagt, maar dat betekent niet dat ze het ook echt kunnen. Neurologisch gezien is juist dat gebied van plannen en consequenties verbinden voor de langere termijn dan nog lang niet ontwikkeld, en dat kun je ook alleen ontwikkelen door juist veel te oefenen. Inclusief fouten maken.
Veel te vaak denken mensen dat het kunnen benoemen hetzelfde is als het kunnen gebruiken. Bij iemand met ADD is die koppeling vaak nog veel moeilijker - er is vaak echt wel genoeg goede wil maar dat betekent nog niet dat het ook lukt in de praktijk.

Ten tweede gaat het zeker niet om het belonen van lui gedrag, er is echt niemand die zegt dat je kinderen een pony moet beloven als ze maar genoeg onvoldoendes halen, heus niet.

Maar het opbouwen van motivatie vanuit een goed zelfbeeld en plezier in je leven is wel aantoonbaar veel effectiever dan vanuit dwingen en straf alleen. Het idee dat je een kind miserabel moet maken als straf voor slechte schoolcijfers is verkeerd. Het schaadt kinderen. ALS je al met dat soort consequenties wilt werken, dan in hele behapbare, concrete porties en vooral ook met heel veel positieve punten en bereikbare doelen.

En nogmaals: het gaat hier dus niet om iemand die een pony krijgt uit het niets (want dan zou ik het nog wel wat anders vinden) maar om iemand die een eigen pony had, die succesvol reed, en waarvan eigenlijk het idee was dat er een nieuwe pony zou komen. Maar nu als alternatief alleen een optie heeft waar ze zich niet aan kan binden omdat ook die pony op elk moment weg kan zijn. Dat lijkt me een ontzettend demotiverende situatie.

Majabeestje
Berichten: 4238
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:28

Jennyj01 schreef:
Goof schreef:
Je verschuilt je achter 'ze wil niet luisteren'. Ze heeft niets te willen, JIJ bent de ouder in dit verhaal, jij beslist.
Dochter komt thuis, levert telefoon in en gaat aan de tafel in de woonkamer huiswerk maken en leren. Jij checkt of alles af is en overhoort het geleerde werk, is het in orde pakt ze haar tas voor de volgende dag vast in, krijgt ze haar telefoon terug en heeft ze vrije tijd.
Gewoon een vast schema van maken.
Met 11 onvoldoendes heb je geen privileges.


Nou zo gaat het in elk geval niet werken. Beetje add-er is op na een dag school en heeft eerst rust nodig voor er weer kennis in kan.


Ik vind het ook vrij 'simpel' gedacht. Door je kind zo te verplichten is de kans groot dat het juist niks gaat doen en opstandig wordt. Dat was bij mij in elk geval wel zo. Juist die eigen verantwoordelijkheid geven en loslaten werkte veel beter. Ja, ik ben daarmee eerst op mijn bek gegaan en een jaar blijven zitten. Maar daar kon ik alleen mezelf de schuld van geven en gaan nadenken over wat ik wou. Ik denk dat je met dwang en dingen als telefoon afpakken weinig bereikt behalve een nog meer opstandige puber. Daarbij, na de middelbare school ga je ze toch ook niet meer verplichten hun tentamens te leren en hun hbo (of wat dan ook) te moeten halen?
Ik zou juist in gesprek gaan met dochter, achterhalen waar precies de pijnpunten liggen en daar begeleiding bieden. En dat kan ook juist loslaten zijn.

Ik zou overigens ook ontzettend gedemotiveerd raken als ik al wel een pony had, een paard terug zou krijgen maar deze toch niet komt ivm schoolprestaties die tegenvallen.
Ik denk echt niet dat een kind daardoor ineens het licht gaat zien maar juist extra verdrietig wordt en juist niet extra haar best kán doen.

Sherivey
Berichten: 10166
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:30

Maar je kan ook proberen om er motivatie uit te halen. Als in, ze gaat beter haar best doen op school, haalt voldoendes, omdat de wil knokken om weer een pony of paard te hebben

Goof

Berichten: 32361
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:41

KellyR schreef:
Dat je docent bent wil niet zeggen dat je altijd weet waar je het over hebt bij ieder kind ;)
Ze is tenslotte geen gespecialiseerd psycholoog.


Klopt, ik ben ook zeker niet alwetend en heb ook niet alle wijsheid in pacht.
Wel heb ik 10 jaar onderwijservaring en 7 jaar mentorervaring en ik kan wel zeggen dat ik veel heb gezien, veel kennis heb en veel ervaring heb.

Ik ken de dochter van TS niet, klopt, maar vergeet niet dat een beetje mentor zijn leerlingen absoluut goed kent. Zeker wat betreft inzet, huiswerkattitude, concentratie, werkhouding, netheid, plannen, doorzettingsvermogen etc. Ik weet van ieder van mijn mentorleerlingen (en ook van veel overige leerlingen) hoe zijn in elkaar steken qua bovenstaande. De valkuil van ouders is vaak dat ze te dicht bij de kinderen staan, kinderen zullen altijd als eerste rebelleren tegen ouders, altijd opstandig tegen wie het dichtstbij staat. Ouders hebben door hun jarenlange omgang met hun kinderen een tunnelvisie en het kan heel verhelderend zijn om dan juist van een buitenstaander met ervaring adviezen te krijgen.
Ik heb regelmatig ouders die mij vragen hoe zij met hun kind om moeten gaan, hoe ze bepaalde dingen kunnen aanpakken of hoe ze het beste kunnen begeleiden. Ik heb echt niet altijd pasklare antwoorden, maar ik kan wel tips aandragen.

Wat daarmee gedaan wordt is ieders eigen keuze, maar de tips die ik geef komen niet zomaar uit de lucht vallen. Ze zijn gebaseerd op jarenlange ervaring en op de informatie die TS hier in het topic geeft.

Uiteraard hoop ik ook dat TS allang goede gesprekken met dochter heeft gevoerd (dat lijkt me de eerste stap), dat TS al op school is geweest en goede gesprekken heeft gevoerd met dochter en mentor en dat er gekeken is naar achterliggende problemen.
ADD is niet leuk, het kan je echt in de weg zitten, maar ADD is geen excuus voor 11 onvoldoendes.

Mama3
Berichten: 2064
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:01

Cijfers net onder een 5,5 zijn nog wel op te halen. Ik zou me daar niet zo druk over maken. Ik zou me wel zorgen maken over hoe het komt. Je geeft aan dat ze weinig heeft gedaan aan school, maar wat is de reden hiervan? Ligt het aan de plannjng, is het huis en leerwerk teveel zodat ze het niet meer kan overzien en daardoor vastloopt en opgeeft?

Ik zou zelf een heel open gesprek aangaan als ze mijn dochter was, waarin ze vrij kan spreken en jij kan doorvragen en samen op zoek kan gaan naar een oplossing. Wat heeft je dochter nodig om betere resultaten te scoren, laat het vooral uit haar komen.

Mijn zoon heeft veel baat gehad bij ergotherapie om hem te helpen met plannen en organiseren, het overzicht krijgen en houden en schematisch te werk te gaan. Hij zit nu in groep 8 en scoorde op cito 4-5 na ergotherapie en cito maken met oordopjes zijn cito nu gemaakt met 1-2. Hjj heeft (zover ik weet) geen ADD, maar een klasgenoot wel en heeft sinds vorig jaar medicatie en dat heeft enorm geholpen. Ik zeg niet dat je dochter medicatie zou moeten slikken, maar kaart haar 'gedrag' eens aan bij een specialist/psychiater/huisarts om meer inzicht te krijgen in ADD en hoe je haar het beste kan helpen hierbij.

Misschien vind ze het ook moeilijk om eerlijk te zijn over het 'vastlopen' en de reden(en) en kan een gesprek met een buitenstaander helpen.

Ik zou haar persoonlijk haar ontspanning niet afnemen. De pony was haar manier om het hoofd leeg te krijgen, te ontspannen en een drive ergens voor te hebben.

Succes en sterkte, jullie komen er vast samen wel uit

Shadow0

Berichten: 44931
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:12

Goof schreef:
Ik ken de dochter van TS niet, klopt, maar vergeet niet dat een beetje mentor zijn leerlingen absoluut goed kent. Zeker wat betreft inzet, huiswerkattitude, concentratie, werkhouding, netheid, plannen, doorzettingsvermogen etc.


Ik hoop het. Mijn mentoren kenden mij bv helemaal niet, en ik heb naast gelukkig goede docenten ook echt heel veel docenten gehad die gewoon geen oog hadden voor mij en/of andere leerlingen. Ik zou dat schatten op toch zo'n 50%, en betwijfel of dat tegenwoordig anders is.
Ook nu nog lees ik echt op heel veel plekken hoe de lessen, het snelle diploma en de (meetbare!) prestaties centraal staan ipv de ontwikkeling van de leerling. Ik denk dat erg veel docenten leerlingen helemaal niet goed begrijpen. En de conclusie is vaak te snel dat de leerlingen niet deugen, ipv de verwachtingen niet.

Heel specifiek jouw adviezen lijken me prima om effectief gedrilde leerlingen te krijgen... maar geeft het ook jongeren die zichzelf kunnen ontplooien tot liefdevolle jongvolwassenen met vertrouwen in het leven en hun medemensen? Ik mis de positiviteit in de benadering.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:22

Mama3 schreef:
Cijfers net onder een 5,5 zijn nog wel op te halen. Ik zou me daar niet zo druk over maken. Ik zou me wel zorgen maken over hoe het komt. Je geeft aan dat ze weinig heeft gedaan aan school, maar wat is de reden hiervan? Ligt het aan de plannjng, is het huis en leerwerk teveel zodat ze het niet meer kan overzien en daardoor vastloopt en opgeeft?


dat is ook precies wat TS al aanhaalde,

het feit dat de dochter hier laconiek op antwoord dat ze nog tijd genoeg heeft om die cijfers op te halen..
zo'n antwoord, even ervanuitgaande dat het ook zo gegeven is, wijst niet op grote problemen, maar op uitstelgedrag..

ik herken dat van mijzelf.. ik was ook totaal niet onder de indruk als ik matig stond met kerst.. immers nog tijd zat... maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen om zo'n beetje alles onvoldoende aan te leveren thuis.. dan had ik nu nog huisarrest gehad volgens mij.

Als het zo makkelijk nog op te halen is aldus dochter zelf.. dan kan ze dus ook makkelijk zorgen dat haar school op orde is en een paard verdienen.. zo niet, dan zal ze daar mee op te proppen komen, immers ze wil graag een paard.. en als ze geen mogelijkheden ziet om van 5.4 een 5.6 te maken.

Mijn vader was heel simpel.. Je mag sporten.. graag zelfs.. maar bij onvoldoende werk heb je simpelweg meer tijd en aandacht voor je werk nodig, of bijles, of ander onderwijs.. in ieder geval moet er een oplossing gevonden worden.. Dan was meer leuke dingen echt geen optie als ik zelf laconiek was over nog tijd zat om het op te halen.. want dan hadden mijn ouders tijd zat om het af te wachten. immers volgens mij zelf was er niets aan de hand..

Er is hier geen sprake van alles afnemen.. er is ontspanning, er is vrije tijd..

maar als je iets leuks in het vooruitzicht wordt gesteld, is het totaal geen schande als dit uitgesteld of afgesteld wordt wegens problemen op school.. zeer zeker niet als daar laconiek over gedaan wordt.