Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:57

_Yasmine_ schreef:
Heerlijk is dat, dan toch beleefd vragen wat mensen willen drinken/ eten.

Afhankelijk van de situatie/persoon. Wij hebben doordeweeks om 10 uur altijd een stam groepje eilanders te koffie drinken. Groepje heren op leeftijd en fantastisch om te zien hoe vitaal die nog zijn!!
Maar die drinken standaard 2 rondjes koffie en daarna een borrel/frisje.
Ze komen altijd een beetje binnen druppelen en die eerste koffie staat vaak al voordat ze zelf zitten. Fantastisch vinden ze dat!!

En inderdaad vriendelijk vragen wat je voor iemand kan doen, terwijl je exact weet wat ze gaan bestellen, is ook mooi!

Gianti

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:39

Sommige gasten geef ik ook al direct, vooral die zondag komen lunchen.. andere even grdag zeggen en vragem hoe het gaat gevolgt met "maar weer kopje koffie met extra suiker?"

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:13

Tijden het werk vanmiddag viel me nog iets binnen wat ik ook nog wel leuk vond om even te delen:

Vorig jaar zomer, tijdens een drukke zondag dacht ik, zat er eens een man van rond de 30 bij mij op het terras. Sprak alleen gebrekkig Engels maar goed, er komen hier veel toeristen dus dat verbaasde me niks. Meneer nuttigt rustig zijn drankje en vraagt daarna aan mij of hij kan afrekenen. Vraagt hij aan me, als ik het wisselgeld overhandig, of ik toevallig wist waar hij hier ergens in de buurt wiet kon kopen :? Nu ben ik gewend om veel vragen te krijgen op werk maar hier was verbaasde ik me toch wel over _O- Ik heb uiteindelijk maar gezegd dat ik het niet gebruik en dus ook echt bij god niet zou weten waar hij dat kon halen :D Die zal wel gedacht hebben van 'Oh ik ben hier in Holland daar gebruikt toch iedereen dat' :')

Ohja en daarna, toen hij langs me liep richting de toiletten, aaide hij me over mijn arm :r

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:36

We hebben bij ons op het werk ook een vaste gast, komt bijna elke dag en bestelt altijd 1 kopje koffie met 2 koekjes. Ze wordt kwaad als je het niet weet en als het te lang duurt (want ze heeft voorrang vindt ze, omdat ze elke dag komt). Verder draagt ze me altijd op om al het nieuwe personeel gelijk aan te leren om gelijk koffie te brengen en dat ze niet teveel tegen dr moeten praten :') Heb wel als fooi een paar zelf gebreide handschoenen gekregen, haha.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:14

Gisteren (vrijdag) gewerkt van 12:00-23:00 we hebben een nieuwe menukaart dus was even omschakelen.
En 2 partijen van elk 20 personen waarvan er bij een last minuten 3 bij kwamen grrrrr echt dat is zooooo vervelend.
Ik was ook jarig maar niks van gemerkt haha heb van 1 collega een receptenboek van hamburgers gekregen erg lief.
Vandaag vier ik het thuis met vrienden en familie.
En morgen weer verder doorbeuken op het werk

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:21

Gefeliciteerd AfricanLady!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:43

Nog gefeliciteerd AfricanLady!

Oh Iepke dat is ook geen gezellige dame dan! _O-

Wij hadden donderdag een groep van 30 man waarvan wij dachten dat ze niet kwamen, maar ze waren er toch :+ in een razend tempo buffet opgebouwd en tafels klaar gemaakt. Ze waren wel heel blij dat dat zo snel was gelukt *D

En gisteravond vertrok een groep uit india die 2 weken in het hotel hebben gezeten. Dan moet je dus duizend keer op de foto, en eindeloos bedankjes aanhoren :D

Vanavond weer, en dan zondag een avondje vrij.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:16

Gefeliciteerd!*D

Hier lekker niet aan het werk dit weekend!

Knap jullie zo snel klaar kunnen staan voor een grote groep! :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:20

Knap gedaan Sanne!

We hadden gisteren binnen beneden & boven helemaal vol met reserveringen, waaronder 2 grote groepen voor een borrel. Staat er ineens een groep a 20 man binnen: "Ja we moesten maar aan komen waaien, plek voor een borrel was er altijd! Dus hier zijn we!"

Naast het gebruikelijke publiek dat er al was :') Je kon geen stap meer verzetten haha.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:21

Gefeliciteerd!

Ik ben dit weekend lekker vrij! Heb wedstrijd dus kon ook niet werken.
Gisteren en donderdag wel gewerkt. Wel zwaar na een hele dag college en dan even eten en tot 's nachts door... (oke daarna nog wel even uit geweest maar dat extra uurtje slaap maakt dan ook niet meer uit...) 's ochtends weer college en daarna weer werken.
Had gevraagd of ik eerder weg mocht en dat kon gelukkig. Was de rest niet zo blij mee want ik was later begonnen maar ik was echt kapot.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:25

Ik ben af en toe ook wel gesloopt. De afgelopen 2 weken en de komende week 5 avonden per week gedraaid. Maar ook gewoon 5 dagen per week college haha.

Op een collegedag sta ik 5:45 op, met wat pech een lange dag en moet ik meteen als ik thuis ben door naar t werk om uiteindelijk rond half 1 in bed te liggen.

Denk dat ik morgen om 9 uur lig te slapen _O-

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:32

Goh, ik had gister ook weer iets geks. Boven ons zit nog een restaurant, waarvan de deur vlak naast onze deur zit. Nou gingen mensen er zitten, wat te drinken gekregen. Zeggen ze ineens, is de menukaart veranderd ofzo? Zaten ze dus in het verkeerde restaurant.. Ze hadden nog geen slok van hun drinken genomen dus daar gingen ze ook zeker niet voor betalen. Meneer en mevrouw zijn rustig weggelopen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:58

Hebben jullie dat ook vaak, dat gasten hun 'hele levensverhaal' even kwijt willen bij je, terwijl jij slechts hebt gevraagd wat diegene graag wil drinken?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:24

Ik wel Sabini! Ik trek het op een of andere manier aan, m'n collega's hebben het veel minder...

Dat is ook een gekke actie Eline :+

Ik heb gister een dagje vrij gehad en nu mag ik weer 5 dagen deze week. M'n "weekend" bestaat uit woensdag en donderdag :))

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:07

Sabini schreef:
Hebben jullie dat ook vaak, dat gasten hun 'hele levensverhaal' even kwijt willen bij je, terwijl jij slechts hebt gevraagd wat diegene graag wil drinken?

Jep.. En zelf maar doen alsof je het interessant vind wat meneer/mevrouw zegt :j

Vandaag pakte een mevrouw me met beide handen aan mijn arm vast nadat ik een stuk vla voor haar neerzette. Of de zonwering een stukje omlaag mocht. Dat ze dat vraagt zou ik wel kunnen snappen maar waarom moet ze me daar zo voor vastgrijpen?? |o

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:13

Sabini schreef:

Hartstikke mooi toch! Dit hoort ook bij je werk, het omgaan met gasten, het is niet alleen rennen en bedienen, nee, je bent ook gastheer/dame en voor veel mensen is het fijn om even met iemand te praten. Als je het druk hebt kun je dat ook eerlijk zeggen tegen diegene, dat begrijpen ze wel.
Dit moet je ombuigen naar iets positiefs! Als jij het de mensen naar hun zin maakt krijgen zij een positiever beeld van de zaak en is de kans groter dat ze terugkomen. En daarbij heeft je werkgever ook snel genoeg door dat jij echt moeite doet voor de mensen :) Ik kan dat zelf heel erg waarderen als ik zie dat 'mijn' (klinkt zo stom) personeel de moeite neemt om met de gasten te praten.

Kan alleen maar positief uitpakken voor jezelf :)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:19

Ik ga helemaal akkoord met LauraMc, het is net zo leuk dat mensen je gaan aanspreken en hun verhaal uitleggen.
Als het dan druk is, dan kap ik het gesprek ook vriendelijk af met de mededeling dat ik toch echt wel verder moet werken. Als het rustig is blijf ik gezellig staan en praat mee :j

Ik vind het echt geweldig hoe de "zondagsmensen" mij steeds meer gaan vertrouwen. In het begin dat ik de zondagen deed, werd er nooit naar mij geroepen door de vaste klanten. Zij wilden alleen maar mijn collega :') En dan mocht hij nog zo druk bezig zijn en ik niks aan het doen zijn, nee nee, mij gingen ze niet roepen :P
Nu doe ik best veel zondagen en ondertussen maakt het ze niet meer uit wie de rekening brengt of hun bestelling doorgeeft, erg fijn!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:23

Wat is eigenlijk jullie "openingsvraag" als jullie bij nieuwe gasten komen (en niet zeker weten of ze alleen wat willen drinken of ook eten erbij)?
Goedemiddag,
Wilt u iets te drinken?
Wat mag het zijn?
Wat mag ik voor u inschenken?
Heeft u een keuze kunnen maken?
.....?

Barst los zou ik zeggen :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:41

"Goedemiddag, hoe kan ik u helpen?"
Al werk ik bijna alleen in de avond in een restaurant, dus dat is alleen maar eten :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:10

'Goedemorgen/middag/avond, wat kan ik voor u doen?'

Edit: dat is vooral in het café, lounge, het terras en aan de bar. In het restaurant is het goedenavond, vertel ik ons dagmenu en geef daarbij de kaart. En met de vraag wat ze willen drinken. Kom dan later terug of ze een keuze hebben gemaakt.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:12

Bij mij wisselt dit eigenlijk wel altijd;
"Hallo, hebben jullie iets gekozen?"
"Goedemiddag, zegt u het maar hoor"
"Willen jullie al iets bestellen?"
Hallo/goedemiddag/... wisselt bij mij ook altijd :P
Ik kijk ook wel een beetje naar het "type" persoon :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:16

Ik start altijd met 'Goedemiddag' wanneer mensen binnen komen. Zodra ik het idee heb dat ze klaar zijn om te bestellen dan is het meestal 'Waar kan ik u mee helpen?' of 'Wat kan ik voor u inschenken?' :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:21

"Goedenavond, welkom in De Zwaaf. Had u een hapje willen eten of alleen wat drinken? (antwoord) Kan ik u alvast wat te drinken inschenken?"

Voordeel is dat als de mensen ontvangen worden bij de deur dat altijd gevraagd word of ze wat willen eten of alleen wat drinken :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:46

Ik heb me gisteren voor t eerst ziek gemeld. Echt heel klote, uitgerekend net voor het weekend... Zieken jullie helemaal uit of gaan jullie zsm werken om te proberen of het gaat?

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:15

Ik ben niet vaak ziek, maar als ik ziek ben is dat meestal wel heel behoorlijk.
Maar ik probeer altijd wel zo lang mogelijk te werken, alhoewel ik dan ook weer denk: Je werkt met zoveel mensen, met voedselwaren, dus misschien is het ook niet slim om daar ziek te staan.