Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:17

Zo, dat zou ik nou eens knap afleidend vinden tijdens zitting! Ik had woensdag ook zitting (ook in Den Bosch), maar dat gebouw is qua temperatuur prima te doen met airco. Heb er nul last van gehad (en inderdaad iedereen gewoon netjes zijn toga aan, je zit daar met een rol en een functie). Ik heb het wel eens gehad, toen ik hoogzwanger was, en een hele dag getuigen ging horen, dat ik dacht: wat maakt het uit, ik trek straks mijn toga eroverheen aan, ik ga in mijn comfortabele slobbertrui, en toen bleek de rechter te vinden dat we getuigen zonder toga gingen beluisteren. Dan zit je echt ontzettend oncomfortabel.

Over dresscode: ik ben niet slimmer of dommer door wat ik aan heb, ik kan mijn werk niet beter doen als ik een mantelpakje aan heb dan in een spijkerbroek. Maar cliënten kunnen niet beoordelen hoe goed (of niet goed) ik ben en dan is hoe ik me presenteer echt een criterium. Ik ben hier op kantoor de baas, dus ik draag kleren die bij mij passen. Gelukkig past mijn vak bij mij, dus ook de dresscode van netjes/verzorgd-casual. Ik heb ook veel cliënten die voorafgaand aan de zitting vragen wat ze aan moeten doen naar de zitting en daar adviseer ik ze dan ook op; het gaat om de indruk die je wil overbrengen en een rechter beslist zo vaak op zijn onderbuik, dan is het fijn dat je client daar op een goede manier aan appelleert.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:19

Ayasha: niet zozeer partijdigheid maar onafhankelijkheid.
"Kleding is wie je bent", en in een rechtszaal draait het niet om persoonlijke voorkeuren.
Veel rechters geven liever geen hand. Ze zitten daar niet als persoon maar als "de wet".

Wellicht wat ouderwets maar ik vind het een mooie gedachtegang :)

Bovendien maakt het je "onherkenbaar".
Als ik in de ochtend een zitting had en die mensen in de middag op de markt zag lopen herkende ik ze wel, maar zij mij niet (door de toga).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-07-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Re: Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:23

Ik vind dat ook een mooie gedachtengang hoor maar als de airco het dus niet deed en ze noodgedwongen dus toga uit moesten doen vind ik dat zeer terecht. Ook rechters zijn mensen die kunnen bezwijken onder de warmte. Gezondheid gaat altijd voor uiterlijk :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:24

En dat is imo het hele probleem van vooroordelen... Dus zonder je te willen kwetsen; ik vind dat absoluut geen mooie gedachtengang. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:26

Ayasha schreef:
En dat is imo het hele probleem van vooroordelen... Dus zonder je te willen kwetsen; ik vind dat absoluut geen mooie gedachtengang. :)
En dat is menselijk en niets aan te doen. Dan kun je heel stoer aantrekken wat je wilt, maar daar heb je dan toch echt alleen jezelf mee. Ik snap niet zo goed waarom je er per se zo'n punt van zou maken.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:34

Eulogy schreef:
Ayasha schreef:
En dat is menselijk en niets aan te doen. Dan kun je heel stoer aantrekken wat je wilt, maar daar heb je dan toch echt alleen jezelf mee. Ik snap niet zo goed waarom je er per se zo'n punt van zou maken.

Inderdaad, dit dus :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:39

Eulogy schreef:
Ayasha schreef:

omdat ik mezelf daarmee niet 'heb'. :)
Dat jij dat erg vindt of zou vinden betekent nog niet dat ik daarmee niet kan leven. Er zijn nl, geloof het of niet, nog mensen als ik die zo denken. die trek ik liever aan.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:41

Dan hoop ik voor je dat je kleren je nooit tegen zullen werken, maar daar zal je werk wel naar zijn. Mennnn je kan je kont ook teveel tegen de krib gooien :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:44

Ik mag momenteel niet werken maar toen ik dat nog wel mocht heeft dat nooit tegen me gewerkt nee, in tegendeel.
'Al' (drie gezien mijn helaas vrij korte loopbaan door omstandigheden) mijn bazen vonden het gewoon leuk. Sommige collega's hun meningen waren verdeeld maar die lieten me gewoon in mijn waarde en behandelden me niet alsof ik onbekwaam was oid, ze vonden het gewoon apart. En dat mag.
Mijn baas kwam zelf op slippers en in short met een licht hemd met korte mouw naar het werk. :D
edit; maar even 'al' gedefinieerd voor daar over gevallen wordt. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-07-15 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:46

Met betrekking tot die rechters... De ME'ers in de Schilderswijk liepen ook gewoon in hun normale outfit. De politie loopt ook niet in een afritsbroek op slippers.
Ik snap dat ze de toga niet aan doen, maar een wit of zwarte blouse moet dan kunnen toch? Dit is wel heel erg: "ik ga op vakantie, maar voor die tijd nog even een uurtje langs op het werk."

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:51

ME'ers is wel even heel iets anders dan een rechters, veiligheidsredenen enzo ;)
En als je goed hebt gelezen dan is pas op de dag zelf besloten dat de toga af ging, ivm airco die het niet deed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:52

Nee, ik zou toch niet gelukkig zijn als ik berecht zou worden door mensen in vrijetijdskleding. Ze zijn ongetwijfeld even capabel, maar als je berecht wordt is het voor jou een vreselijk belangrijke dag, en ik zou het zeer op prijs stellen als de rechters daar rekening mee zouden houden. Ik kom misschien 10 jaar in de gevangenis, trek dan ook even die toga aan. Als rechter zou ik het liefst ook weigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:00

Dit was familierecht hè, is toch wat anders dan strafrecht.

Ik heb toevallig twee weken geleden nog een zitting gehad voor een meervoudige kamer en hoewel ik daar ervaring mee heb blijven toga's toch een indrukwekkend iets. Een beetje eng zelfs vind ik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:03

Yonker schreef:
ME'ers is wel even heel iets anders dan een rechters, veiligheidsredenen enzo ;)
En als je goed hebt gelezen dan is pas op de dag zelf besloten dat de toga af ging, ivm airco die het niet deed.

Toch vind ik dat ze gepastere kleding aan hadden kunnen trekken. Het hoeft niet perse de toga te zijn, maar rood en blauw is dan wel weer het andere uiterste.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:04

Oh sorry, had even gemist dat het familierecht was :P. Dan vind ik het een stuk minder erg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:06

eilleen333 schreef:
Toch vind ik dat ze gepastere kleding aan hadden kunnen trekken. Het hoeft niet perse de toga te zijn, maar rood en blauw is dan wel weer het andere uiterste.

En waar hadden ze die gepastere kleding vandaan moeten halen dan? Ze wisten het niet vantevoren en buiten de rechtbank zijn het net mensen. Ik heb in elk geval niet een hele garderobe mee voor alle eventualiteiten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:07

Maeve schreef:
Leuk om het verschil in mening te zien. Ik ben toch geneigd om voor iets warmer en minder comfortabel te gaan, gewoon voor de zekerheid, maar ben een klein beetje bang om té formeel gekleed te gaan. Ik heb nu een strakke zwarte rok aan tot onder de knie met een losse donkerblauwe flodderblouse met driekwart mouwen er boven. Daar een hemdje onder die ik in de trein aan kan. Ik heb echt een hékel aan panty's maar heb een prachtig vers litteken op mijn onderbeen van een aanvaring met een boomstronk tijdens de bootcamptraining :o dus daar maak ik me nog een beetje zorgen om. Hakken twijfel ik ook over maar ben bang dat ik er wel aan moet geloven, want echt nette schoenen heb ik niet en flatjes staan me écht niet -O-

En hoe is het gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:08

Shadow0 schreef:
eilleen333 schreef:

En waar hadden ze die gepastere kleding vandaan moeten halen dan? Ze wisten het niet vantevoren en buiten de rechtbank zijn het net mensen. Ik heb in elk geval niet een hele garderobe mee voor alle eventualiteiten.

niet???? ~~}>

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:15

Shadow0 schreef:
eilleen333 schreef:

Oh, ik ga altijd van huis met extra setjes. Gala jurk, just in case, 3-delig pak, ski-broek mocht er een sneeuwstorm komen... ;)
Ik had er net even overheen gelezen dat pas echt minuten voor de rechtzaak bleek dat de airco het niet deed.
Persoonlijk was ik dan als rechter voor de toga gegaan, maar goed. Men moet ook zelf weten wat men doet, maar ik hou me zelf wel aan kledingvoorschriften. Heb geen airco in de auto, dus ik trek voordat ik de zaak binnenloop een ander shirtje aan, en no harm done.
Maar het is voor iedereen persoonlijk, de een heeft nou eenmaal meer last van de hitte dan de ander.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:17

Ik heb vandaag een korte broek mee voor na werktijd :')

Enig idee hoe warm een toga is? Daar smelt je onder weg met deze temperaturen zonder airco.
Voor 10 minuten, vooruit, maar een zitting kan zo 1,5 uur in beslag nemen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-07-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:18

Nee een rechter die voor je zit waar het zweet van af gutst... daar zou ik neit vrolijk van worden hoor :=
Maar goed dat is ook weer een mening. Ik heb dan liever dat ze in eigen kleding zitten dan dat ze peentjes zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:27

Ayasha schreef:
Dat jij dat erg vindt of zou vinden betekent nog niet dat ik daarmee niet kan leven. Er zijn nl, geloof het of niet, nog mensen als ik die zo denken. die trek ik liever aan.
Oh oké, dus als je bijvoorbeeld ooit voor zou moeten komen, dan heeft het voor jou geen nadelen dat een rechter je, bewust of onbewust, zal beoordelen op je voorkomen? :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:23

eilleen333 schreef:
Persoonlijk was ik dan als rechter voor de toga gegaan, maar goed. Men moet ook zelf weten wat men doet, maar ik hou me zelf wel aan kledingvoorschriften.

Maar kledingvoorschriften zijn niet het doel. Mensen die gedeeltelijk oververhit zijn, vooral als ze dat niet gewend zijn, kunnen zich minder goed concentreren en minder goed nadenken. Dat zou dus de kwaliteit van het werk nadelig kunnen beinvloeden.
Ook is het simpelweg ongezond om oververhit te raken.
Regels en voorschriften volgen is leuk, maar het is wel een kwestie van prioriteiten. Gezondheid van de mensen en kwaliteit van het werk hoort mi echt boven uiterlijke schijn te gaan. Inschatten wanneer je bepaalde zaken even los moet laten is ook van belang.

(En dat klinkt erg serieus voor zoiets kleins, maar ik heb wel het idee dat we vrij regelmatig zo vast hangen aan allerlei regels dat het werkelijk ten koste gaat van gezondheid van mensen en kwaliteit van werk.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:45

Eulogy schreef:
Ayasha schreef:
Oh oké, dus als je bijvoorbeeld ooit voor zou moeten komen, dan heeft het voor jou geen nadelen dat een rechter je, bewust of onbewust, zal beoordelen op je voorkomen? :D

Ik ga er van uit dat een rechter beoordeeld op feiten en wat er gezegd wordt, niet op of mijn broek hem wel aan staat. een rechter die dat doet is imo niet bekwaam en zou uberhaupt geen toga meer mogen aan doen.

Verder als iemand misschien 10 jaar moet gaan zitten vraag ik me af of die nog wel in de positie is om kledingsvoorschriften te gaan 'verlangen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:56

Nogmaals: dat is menselijk en dat hou je niet tegen. Dus ja, ook een rechter zal zich in zekere zin laten leiden door het gevoel dat hij of zij over iemand heeft en voorkomen draagt nu eenmaal bij aan dat beeld. Kun je tegen in opstand komen wat je wilt, zo werkt het gewoon.