Ziekmelden op tweede werkdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:05

leeneliefje schreef:
Ik ben dan wel een HR-softie, maar ik ben er stellig van overtuigd dat beloning en positieve bekrachtiging altijd beter werkt dan ' afstraffen' en regels. Vrij gebruikelijk is bijvoorbeeld een regel waarbij je iets extra's krijgt als je verzuim percentage onder de 0.8 zit (o.8 is gemiddeld p jaar, dus nog niet eens 1 x! is wel anders per bedrijf) verder lijkt het mij juist interessant na te gaan waarom iemand zich zo makkelijk ziek meld. Dat heeft inderdaad met werkhouding en betrokkenheid te maken. Wanneer iemand frequent verzuim laat zien krijgen wij daar een melding van en gaan wij het gesprek aan om te achterhalen waar dit aan ligt. Vaak heeft dit te maken met onvrede, demotivatie of een moeilijke thuissituatie. Hiermee vind ik het aan de werkgever om hier vervolgens iets mee te doen.

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ben het ook zeker met je eens, maar dat het "gebruikelijk" is, ben ik niet met je eens. Bij veel (heel veel) bedrijven heeft men niet eens een HR afdeling, laat staan een beleid.....

En dat, dat wel zou moeten vind ik ook, maar het is echt niet zo. En dan moet je inderdaad blij zijn met werk en dat betekent soms dat je met een fikse verkoudheid/hoofdpijn op je werk "moet" zitten terwijl je liever op de bank onder een dekentje ligt.

M.a.w. het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als jij zegt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:06

leeneliefje schreef:
Ailill schreef:
Maar hoe denk je dat het werkproces, en de bijbehorende werkzaamheden, er na 6 maanden zo'n beleid uit gaan zien?

Ik ben dan wel een HR-softie, maar ik ben er stellig van overtuigd dat beloning en positieve bekrachtiging altijd beter werkt dan ' afstraffen' en regels. Vrij gebruikelijk is bijvoorbeeld een regel waarbij je iets extra's krijgt als je verzuim percentage onder de 0.8 zit (o.8 is gemiddeld p jaar, dus nog niet eens 1 x! is wel anders per bedrijf) verder lijkt het mij juist interessant na te gaan waarom iemand zich zo makkelijk ziek meld. Dat heeft inderdaad met werkhouding en betrokkenheid te maken. Wanneer iemand frequent verzuim laat zien krijgen wij daar een melding van en gaan wij het gesprek aan om te achterhalen waar dit aan ligt. Vaak heeft dit te maken met onvrede, demotivatie of een moeilijke thuissituatie. Hiermee vind ik het aan de werkgever om hier vervolgens iets mee te doen.

Erg interessante tak binnen het bedrijfsleven, die te vaak onderschat wordt. Ik ben van nature ook een zacht ei, en probeer alles positief te bekijken/benaderen en op te lossen.

Ook ben ik het met je eens dat er vrijwel altijd een achterliggende gedachte aanwezig is die naar de oorzaak kan leiden. Vraag me wel of dit een probleem/zorg van de werkgever is, ik verwacht van personeel dat ze solliciteren naar eigen inzicht en dus zichzelf in staat achtten om de baan (fysiek/mentaal) aan te kunnen. Vervolgens is het aan mij om hen daarin te bevestigen en te begeleiden, of een halt toe te roepen - en dus iemand niet aan te nemen of aan te houden.

Vervolgens gaat het per case een ander verhaal worden, maar een beleid moet er absoluut aanwezig zijn en gehandhaafd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:07

Ik heb het topic niet helemaal gelezen maar ik vind het wel opmerkelijk dat je blijkbaar wel kunt bokken maar je te ziek voelt om te gaan werken. Ik had toch op zijn minst geprobeerd te gaan werken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:08

Jolliegirl schreef:
bruintje123 schreef:
Maiske
Maar als jij dan denkt dat werken voor mij dan aanvoelt als werken met de snotneus heb ik niet het idee dat ik dan in welke vorm ook die waardering terug ga krijgen.

Zoals gezegd. Iemand die kan bokken kan ook werken in mijn ogen.
Maar je vergelijk en zelfs daarna conclusie dat het wel de snelle ziek melders zullen zijn vind ik nergens over gaan.

Natuurlijk..
Ik scheet mezelf leeg...gaf over als een malle..
En had fikse koorts.

En ja..ik kon bokken als ik wakker was!
Je ligt niet in coma als je ziek bent hoor.....

Een dagretour pot - bed vind ik wat anders dan hetgeen TS aangeeft (hoofdpijn en een verstopte neus). Als de hoofdpijn echt zo ernstig is als bij sommige bokkers hier (migraine enzo), dan kon ze imo niet bokken op een schermpje. En zo wel, dan kun je met je snotneus best achter een schermpje zitten.

Ben het verder met Maiske eens. En hier op de afdeling hebben we dan ook nog het geluk dat er thuis gewerkt kan worden, dus wel werken, maar geen collega's aansteken. Mensen hier hebben een hoog arbeidsmoraal, maar ik weet ook wel welke collega's zich met een kuchje ziekmelden (want ze zijn zooooo zielig) en welke collega's een verkoudheid geen reden tot ziekzijn vinden. En als ik de beslissing moet nemen, dan weet ik wel, welke mensen ik om mee heen vergaar.

Maar op die manier hebben we hier dan ook een team waar we op kunnen bouwen, dat er staat. En daar staat dan ook wel weer eea tegenover. Ook hier kan iemand vrij vragen op de dag zelf, mits mijn planning niet in gedrang komt / klanten de dupe worden. Die flexibiliteit is ook wat waard.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:08

kimberly1995 schreef:
Ailill schreef:
Waar lees jij dat ze dit verwacht en dus dat haar werknemers het haast verplicht zijn? Lijkt me niet meer dan normaal.

Zeg ik nergens.

Mijn excuses :+

Furrow

Re: Ziekmelden op tweede werkdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:10

Ik vind het altijd vreemd dat mensen kunnen bepalen voor andere dat ze niet ziek genoeg zijn. Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België kunnen alleen arbo-artsen dit.

Ik werk heel snel door, maar ik verwacht niet dat iemand anders dat doet.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:11

Ailill schreef:
kimberly1995 schreef:

Zeg ik nergens.

Mijn excuses :+

Geen probleem. ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:13

Ik vind het wel een beetje flauw dat het een welles-nietes spelletje wordt.

Wat ik uit de berichten van de TS lees is het wel iets meer dan alleen hoofdpijn. Gewoon een (flinke)griep. En ik hoop dat ze op haar werk meer moet doen dan 'alleen naar een beeldscherm kijken', maar dat ze daadwerkelijk inspanning moet verrichten voor haar werk, met haar hoofd.

En als je niet goed in orde bent dan zal het werk daaronder lijden. Ik vind het zo suf om te zeggen dat je een kantoorbaan juist wel kan doen als je ziek bent: juist het steeds moeten zitten en concentreren kan verdomde moeilijk zijn als je niet goed in orde bent, of dat nu hoofdpijn is of griep.

Beterschap TS!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:19

[***] schreef:
leeneliefje schreef:

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ben het ook zeker met je eens, maar dat het "gebruikelijk" is, ben ik niet met je eens. Bij veel (heel veel) bedrijven heeft men niet eens een HR afdeling, laat staan een beleid.....

En dat, dat wel zou moeten vind ik ook, maar het is echt niet zo. En dan moet je inderdaad blij zijn met werk en dat betekent soms dat je met een fikse verkoudheid/hoofdpijn op je werk "moet" zitten terwijl je liever op de bank onder een dekentje ligt.

M.a.w. het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als jij zegt.

Je hebt inderdaad gelijk in dat het veel vaker gebeurt dan je zou willen. Maar 0.8 wordt aangehouden als ' normaal ' of in ieder geval acceptabel. Alles wat er boven zit (bij ons vaak meer dan 2 x p jaar) wordt opgemerkt en wordt het gesprek aangegaan. Alleen al het gesprek met iemand aan gaan laat een medewerker schrikken omdat ze zien dat het opgemerkt wordt. Vaak is alleen dit al genoeg. Wanneer er een probleem is waardoor het verzuim door blijft gaan moet je er inderdaad wat aan doen. Maar als je het even heel economisch bekijkt is het vaak goedkoper om iemand te coachen en een beetje tender love and care te geven dan iemand te ontslaan. (dat is dan toch de andere optie als het door blijft gaan merk ik? ) Daarbij kan het ook zijn dat een dierbare ziek is, een kind ziek is, iemand geestelijke klachten heeft en niet naar een arts durft er is echt ontzettend veel te bedenken wat er nog meer kan zijn buiten een ' luie medewerker' .

Nu moet ik zeggen dat dit per bedrijf verschilt natuurlijk, voor een bijbaantje meld je je makkelijker ziek dan een fulltime baan waarbij je leiding geeft en veel verantwoordelijkheid hebt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:22

leeneliefje schreef:
Ailill schreef:
Maar hoe denk je dat het werkproces, en de bijbehorende werkzaamheden, er na 6 maanden zo'n beleid uit gaan zien?

Erg interessante tak binnen het bedrijfsleven, die te vaak onderschat wordt. Ik ben van nature ook een zacht ei, en probeer alles positief te bekijken/benaderen en op te lossen.

Ook ben ik het met je eens dat er vrijwel altijd een achterliggende gedachte aanwezig is die naar de oorzaak kan leiden. Vraag me wel of dit een probleem/zorg van de werkgever is, ik verwacht van personeel dat ze solliciteren naar eigen inzicht en dus zichzelf in staat achtten om de baan (fysiek/mentaal) aan te kunnen. Vervolgens is het aan mij om hen daarin te bevestigen en te begeleiden, of een halt toe te roepen - en dus iemand niet aan te nemen of aan te houden.

Vervolgens gaat het per case een ander verhaal worden, maar een beleid moet er absoluut aanwezig zijn en gehandhaafd worden.[/quote]

Ja is wel (deels) de zorg van de werkgever, gezien deze met een onderbezette afdeling zit. En als je bij solliciteren je nog piekfijn voelt maar na 2 jaar werken blijkt dat je het toch niet aan kan dan vind ik niet dat je kan zeggen ' had je maar niet moeten solliciteren als je het niet aan kan' :+

En tuurlijk, je kan maar tot een bepaald punt iemand begeleiden in het ontwikkelen van de betrokkenheid, als het er niet in zit dan zit het er niet in. Maar dit wordt vaak in de proeftijd al duidelijk. Zou dit zelf eerder zien aan dingen als werkprestaties, eigen inbreng etc. Niet zozeer in ziek melden een dagje.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:23

Oh en ailill het inderdaad een mega interessant vak! :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:23

Palmera schreef:
kimberly1995 schreef:
Fijn dat je helaas zegt inderdaad. Je eigen grenzen bepalen is prima, maar ik vraag me af in hoeverre het 'mag' om iemand anders haast te verplichten eventueel over de eigen grenzen heen te gaan. Die lijn van de grens ligt namelijk voor ieder anders..

En dus bestaat er een reële kans dat ik als werkgever TS liever inruil voor iemand die hierin meer bij mijn 'grenzen en eisen' past.
Nogmaals: direct in de twijfelmodus.

Ik begrijp dat wel hoor, Palmera, maar in zo'n geval kun je toch de arbo langs sturen? Dan weet je of je twijfel ook gegrond is.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:24

Ik ga liever met koorts naar mijn werk dan met migraine. Vanochtend vroeg weer een flinke aanval gehad en kan nu weer redelijk rondlopen. Zit nog wel met een zonnebril op mijn neus op een droog beschuitje te kauwen. Ben blij dat ik al vrij was want zie naar huis is geen pretje ik voel mij altijd zo schuldig naar mij n collega's... Weet hoe druk het kan zijn (zorg) maarja vorige keer kon ik niet eens mij zelf verzorgen dus laat staan een bewoner..

Je weet zelf het beste Hoe ziek je bent. Maar snap wel dat je werkgever het raar kan vinden op je 2e werkdag

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:26

Nikass schreef:
Ik begrijp dat wel hoor, Palmera, maar in zo'n geval kun je toch de arbo langs sturen? Dan weet je of je twijfel ook gegrond is.

Wat denkje dat het kost om een Arbo arts langs te sturen?? voor een simpel verkoudheidje..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:27

nelis schreef:
Nikass schreef:

Wat denkje dat het kost om een Arbo arts langs te sturen?? voor een simpel verkoudheidje..

10 euro?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:28

Ailill schreef:
10 euro?

Volgens mijn vorige werkgever wel iets meer :+ :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:28

€ 150,-- ex 21% btw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:29

nelis schreef:
Ailill schreef:
10 euro?

Volgens mijn vorige werkgever wel iets meer :+ :D

Ik weet het wel zeker! Heb afgelopen week nog de rekeningen ingeboekt en betaald. Is zeker het 8-voudige.....

Ailill

Grapje :D

Anoniem

rien10 schreef:
€ 150,-- ex 21% btw

Oef dan heb jij wel een hele dure :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:33

nelis schreef:
Nikass schreef:

Je stuurt m niet langs voor een verkoudheidje, je stuurt hem langs omdat je je werknemer blijkbaar niet vertrouwd en gaat checken of je oordeel wel juist is.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:35

Nikass schreef:
[
Je stuurt m niet langs voor een verkoudheidje, je stuurt hem langs omdat je je werknemer blijkbaar niet vertrouwd en gaat checken of je oordeel wel juist is.

Zou jij een werknemer die zich op de 2e dag ziek meld, een arbo langs sturen? met alle kosten etc

Arbo kan ook tevens langs komen bij mensen die niet in staat zijn om de arts op zijn kantoor te bezoeken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:36

[***] schreef:
rien10 schreef:
€ 150,-- ex 21% btw

Oef dan heb jij wel een hele dure :j

Oh, tijd voor een andere merk ik :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:41

nelis schreef:
Nikass schreef:
[

Zou jij een werknemer die zich op de 2e dag ziek meld, een arbo langs sturen? met alle kosten etc

Arbo kan ook tevens langs komen bij mensen die niet in staat zijn om de arts op zijn kantoor te bezoeken.

Ik zou geen arbo sturen nee, ik zou mijn werknemer vertrouwen. Als het iemand is die de kantjes er vanaf gaat lopen gaat dat vanzelf wel blijken. Ik reageerde op Palmera die een werknemer beoordeeld op het feit dat hij zich op zijn tweede werkdag ziek meldt. Alleen op basis daarvan een negatief beeld van iemand hebben vindt ik nogal zwart/wit. Ik begrijp wel dat je even je wenkbrauwen fronst, maar óf je checkt het, óf je vertrouwt erop dat het klopt. Onderbuikgevoelens zijn niet erg constructief.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:44

Oh ik zou zeker gaan... Als je echt heel erg ziek bent sturen ze jou wel naar huis ;)
Ik ga zelfs met migraine werken. Dat is echt heel erg onprettig maarja zonnebril op, dosis pillen erin, zonwering dicht en de kinderen op 'stil' proberen te zetten (ben juf). Vervanging regelen is zo veel gedoe en ik wil niet degene zijn die zich regelmatig ziek meldt :n

Zelfs op mijn stage vond ik het heel erg toen ik ziek was in de 'sportweek' dan zijn er veel evenementen en ik had een begeleidende taak. Ik ben toch gegaan (had migraine en werk met kinderen, hel van een combinatie). Mijn stagebegeleider zag het meteen en heeft me weer naar huis gestuurd. Volgende dag kreeg ik een hele grote beterschapskaart van de juf en de kinderen. Ze kon het heel erg waarderen dat ik toch kwam.