leeneliefje schreef:Ik ben dan wel een HR-softie, maar ik ben er stellig van overtuigd dat beloning en positieve bekrachtiging altijd beter werkt dan ' afstraffen' en regels. Vrij gebruikelijk is bijvoorbeeld een regel waarbij je iets extra's krijgt als je verzuim percentage onder de 0.8 zit (o.8 is gemiddeld p jaar, dus nog niet eens 1 x! is wel anders per bedrijf) verder lijkt het mij juist interessant na te gaan waarom iemand zich zo makkelijk ziek meld. Dat heeft inderdaad met werkhouding en betrokkenheid te maken. Wanneer iemand frequent verzuim laat zien krijgen wij daar een melding van en gaan wij het gesprek aan om te achterhalen waar dit aan ligt. Vaak heeft dit te maken met onvrede, demotivatie of een moeilijke thuissituatie. Hiermee vind ik het aan de werkgever om hier vervolgens iets mee te doen.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ben het ook zeker met je eens, maar dat het "gebruikelijk" is, ben ik niet met je eens. Bij veel (heel veel) bedrijven heeft men niet eens een HR afdeling, laat staan een beleid.....
En dat, dat wel zou moeten vind ik ook, maar het is echt niet zo. En dan moet je inderdaad blij zijn met werk en dat betekent soms dat je met een fikse verkoudheid/hoofdpijn op je werk "moet" zitten terwijl je liever op de bank onder een dekentje ligt.
M.a.w. het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als jij zegt.