Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:24

Yontheke schreef:
Nee hoor. Dat is gewoon betaald.
Weliswaar niet je volledige loon maar je wordt wel betaald.

niet dus!! vanaf dis jaar is dat afgeschaft ( ouderschafverlof )

Ik heb gelukkig opa en oma die oppassen als ben ik het liefste gewoon bij mijn kindjes als ze ziek zijn, mama liefde werkt toch het beste tegen ziek zijn
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 26-02-15 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:24

Een kind van 12 of 13 jaar kan prima alleen thuis en ziek blijven. Eea afhankelijk van welke ziekte natuurlijk maar een gemiddeld griepje moet prima kunnen. Lijkt mij logisch dat we t hier niet hebben over kinderen van 4 jaar.

Urielle

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:28

Mijn vriend blijft ook niet thuis, ten eerste omdat hij ze niet kan lezen en begeleiden zoals ik, ten tweede omdat hij de hoofdverdiener is. Liever mijn salaris weg dan het zijne!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:33

DDoordat ik ging studeren konden zij extra uren doen. Heeft iedereen voordeel bij.

Toen ik paar jaar terug out was met een bekkenbreuk kon noch mijn moeder noch mijn partner daar verlof voor krijgen. Ik was niet zorgbehoevend. Dat ik amper zelfstandig kon bewegen laat staan naar de pot sukkelen was geen excuus. Idem met mijn oogoperatie. Was 2 dagen KO en zowat blind maar toch mocht weer niemand zorgverlof opnemen. Maar daar zijn die 10 dagen toch voor? Om voor een ziek gezinslid te zorgen? Maakt de leeftijd dan zoveel uit?

1 van mijn collega's heeft een zorgenkindje waarvoor ze maanden plat moest en nu ene opname na de andere. Dat die op alles voorrang heeft is doodnormaal. Maar dat is wel wat anders dan iemand die thuisblijft omdat de kleine wat pips kijkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:39

Ik zou echt niet weten wie er op moet passen dan hoor.
Al mijn kennisen en buren waarmee ik contact heb werken namelijk gewoon.
Het ligt ook aan de leeftijd. Ik ga een 1 jarig kind dat van ellende alleen maar mama mama mama aan het jammeren is echt niet even ergens afgeven.

Varekaj, tja ik ken net zo goed situaties waar dat wel kon. Dus blijkbaar ligt dat gewoon erg aan je baas. Ik ken ook genoeg bazen die je contract niet verlengen als je zwanger bent (ik zat ook thuis vanaf 30 dagen voor mijn bevalling en hoefde niet meer terug te komen). Dus doe nu niet iedereen zo lief is tegen mensen met kinderen.
Bij een volgende baan misschien bespreekbaar maken bij het gesprek?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:46

Poeh, ik vond de combi werken/kinderen zwaar hoor. En dan idd met name omdat kinderen regelmatig een keer ziek zijn. Ik had een veeleisende baan waar ik alle begrip kreeg als ik een ziek kind thuis had zitten (ik werkte bij bjz, ze moesten ook wel :D ) maar ik kon niet 'zomaar' even weg. Was de hele dag crisis.
Mijn kinderen hebben beide niet echt een denderende gezondheid, zoontje is 4 en moet nog aardig wat weerstand opdoen en mijn dochter is regelmatig ziek (ws migraine, wordt nog uitgezocht). Ik of mijn man moesten dus vaak een keer vrij nemen. Ik voelde me daar zo banketstaaf over, mijn collega's konden steeds inspringen. Daarbij heeft mijn man ook een pittige baan met veel verantwoordelijkheden dus ook hij kwam in de knel.
Uiteindelijk de beslissing genomen dat ik voorlopig thuis zou zijn, dus ik heb ontslag genomen. Wat heeft dat een rust gegeven! Ik voel me heel erg ongeëmancipeerd maar stiekem is het heerlijk :D Ik maakte me soms s avonds al druk omdat ik hoopte dat we de hele nacht konden slapen en er geen kind ziek zou worden..
We gaan nu samen een bedrijf starten, naast de baan van mijn man. Ja, ook daar gaat veel tijd in zitten. Maar als er een keer een kind ziek is, kan het werk naar de volgende dag geschoven worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:49

Urielle schreef:
joyenbeau schreef:
Ik vind wel dat ouders al snel thuisblijven voor hun kinderen. Als ik ziek was bleef ik alleen thuis. Ja ook toen ik nog op de basisschool zat. Met een jaartje of 8 bleef ik al alleen thuis ( daarvoor werkte mijn moeder nog niet). Kreeg dan de telefoon naast mij met telefoonnummers van mn ouderes en opa en oma. Als er iets was kon ik altijd bellen (wat ik eigenlijk nooit heb gedaan) en om de paar uur belden ze dan even of het goed ging.

Een kind van acht jaar alleen achterlaten is strafbaar.

Is dat zo ja?

Varekaj wat staat er in je cao over verlof en wel of geen kinderen. Anders contact met de bond opnemen

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:51

Tja, Manlief is docent, dus is het lastiger even vrij nemen. Ik heb vrij flexibele uren en een flexibele baas... dus dan ben ik de logische 1e keus. Ik wel eens gehad dat ik een afspraak had staan die ik echt niet kon verzetten. Dan kan manlief wel inspringen, maar is gewoon erg lastig bij hem op het werk.

Ik werk (en manlief ook) op een flinke afstand van huis... ik zit er niet echt op te wachten om kindlief dan alleen thuis te laten, maar goed ze zijn nog niet op een zelfstandige leeftijd dus tegen die tijd heb ik misschien wel wat weten te regelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:55

Yep.
Kinderen achterlaten in de auto al.

En de dame die haar drie kinderen thuis achterliet terwijl zij stage ging lopen 8)7 waarbij dat huis is afgebrand en de kinderen in de slaapkamer waren opgesloten kreeg aanklacht doodslag, evenals de elektricien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:56

Laatst bijgewerkt door StalNollie op 26-02-15 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:56

Als je zwanger bent en je hebt geen vast contract begrijp ik ergens wel dat ze je niet aanhouden. Meestal zijn dat al vervangcontracten en een vervanger voor een vervanger... maar leuk is idd anders.
Ontslag tijdens een zwangerschap is hier verder best moeilijk hoor. Toch voor vaste contracten.

Van mij mag iemand zoveel kinderen op de wereld zetten als die wil, maar ik hoef daar niet voor op te draaien vind ik. Begrijp best dat iemand dan thuis wil zijn maar aan de andere kant mogen wij op het werk dan wel het extra werk doen. Want ja, je patiënten wachten helaas niet. Een dossier kan je een dagje extra in de kast duwen. Dus dat zal ook wel schelen per sector natuurlijk.

Op zich gun in mijn collega's met kinderen alles wat ze willen, ik doe graag dingen voor hen. Het is alleen zo ontzettend zuur dat ze dan ineens kinderen gaan inroepen als excuus voor hun vakantie. Ik kan niet onder die periode uit. Baal ik ook van. Als er reizen geboekt waren, partners die moeilijk verlof kunnen krijgen, allemaal goed voor mij. Maar gewoon zomaar tegenwerken omdat je met kids voorrang hebt zonder gegronde reden? Nee bedankt. Dat is gewoon het systeem uitbuiten voor jezelf.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:02

Varekaj schreef:
Op zich gun in mijn collega's met kinderen alles wat ze willen, ik doe graag dingen voor hen. Het is alleen zo ontzettend zuur dat ze dan ineens kinderen gaan inroepen als excuus voor hun vakantie. Ik kan niet onder die periode uit. Baal ik ook van. Als er reizen geboekt waren, partners die moeilijk verlof kunnen krijgen, allemaal goed voor mij. Maar gewoon zomaar tegenwerken omdat je met kids voorrang hebt zonder gegronde reden? Nee bedankt. Dat is gewoon het systeem uitbuiten voor jezelf.

Vind het ook niet echt collegiaal van je collega's....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:05

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:08

Waarom zou ik dat moeten doen? Ik zeg alleen maar dat het dus miet wettelijk vast gelegd is

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:12

Daar denken politie en instanties anders over.
Ik riskeer iig niet om mijn dochter van acht alleen te laten als ik even naar de supermarkt rijd, teveel gehoord en gelezen al. (De kinderen van twee en vier spreekt voor zich lijkt me)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:16

Ligt per situatie verschillend, zo denken namelijk niet alle instanties politiek personen.
Maar dat is een andere discussie. En het zal kind afhankelijk zijn
Wilde er alleen maar op wijze dat dit niet wettelijk is, had er zelf namelijk nooit van gehoord dat dit leeftijds gebonden was en ben het op gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:31

Een kind van 14 hoor je ook niet alleen te laten als die daar nog niet klaar voor is. Dat hangt van Veel factoren af.

@stalnollie: behalve dit euvel hebben we verder echt wel een goede ploeg hoor. Iedereen is er voor de ander, goeie sfeer, iedereen doet zijn best om de werktijd zo leuk mogelijk te maken. Gaat ook prima, dus dit valt me dan wel tegen. Als ik geen herexamens had zou ik ook geen vakantie opnemen. Ik heb namelijk niks met augustus als vakantiemaand.

Maar goed. Ik word ook knorrig van meiden die in de zorg komen werken en dan nadien lopen zeuren dat ze alleen ochtendshift willen en geen weekends omdat dat niet past met opvang. Je weet dat de zorg ploegendienst heeft, staat in je contract. Als je dat tekent ga je er ook mee akkoord lijkt me en moet je nadien niet miepen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:35

wat is er in je cao dan geregeld, als er niks staat over voorrang zo ik daar toch eens op verder gaan.

ik werk ook in de zorg en bij ons is de zomer een piek, en ongeacht wel of geen kinderen iedereen houd rekening met elkaar. zo hebben ook vorig jaar mensen met kinderen delen in moeten leveren, en zo hoort het ook

om op de vraag terug te komen van het topic. ziek zijn kan vele kanten opgaan. kijk naar je kindje. ik probeer overigens altijd of me kindje naar bekende zou kunnen, kan dit niet meld ik me af. me zoontje is nu 3.5 jaar en eigenlijk nog nooit voorgekomen dat ik niet kon gaan werken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:42

Je moet natuurlijk wel een beetje netwerk hebben om makkelijk iets te kunnen regelen, alle opa's en oma's hier werken gewoon, de opa's fulltime en de oma's parttime, maar zeker 3 dagen in de week. Als het eropnaan komt is mijn schoonmoeder alleen op dinsdag beschikbaar en mijn moeder is door haar handicap op dit moment niet de aangewezen persoon om op te passen, dan blijft alleen mijn schoonzusje over die op woensdag en vrijdagmiddag zou kunnen opvangen.

Nou hebben wij ervoor gekozen dat ik thuis blijft, maar in geval van ziekte kunnen wij niet zo 123 altijd iets anders regelen. Laat staan als je ver van je familie woont bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:44

In de Cao staat niks bijzonders. Ze houden de regel echter aan omdat veel mensen daar toch wel belang aan hechten als ze een Job zoeken maar nog geen kinderen hebben. Zo kunnen kids tot 18 jaar bij ons gratis naar de tandarts en krijgen ze visite bij de pediater ook 100% terugbetaald. We hebben aardig wat oudere medewerkers die stilaan richting pensioenleeftijd gaan. Door zich kindvriendelijker en gezinsminded op te stellen trek je aardig wat jongeren aan die nog een gezin willen. Zo hoeven dames die zwanger willen worden amper te vrezen voor ontslag.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:49

zonnebloem klopt hoor is niet altijd mogelijk, maar er zijn ook ouders die om iedere scheet al thuis blijven bij hun kindje.

varekaj ik zou het dan toch verder opzoeken en het op je cao gaan gooien, cao gaat nog altijd voor. ben je aangesloten bij een bond?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:04

StalNollie, er zijn ook genoeg mensen zonder kinderen ineens ziek op 1 mei....
Een indiase collega was 'ziek' de dag nadat ze gewonnen hadden met cricket.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:24

Mijn moeder blijft alleen bij me thuis als ik moet overgeven en alles. Maar heb ook last van migraine, maar als ik dat heb gaat ze gewoon werken omdat ik toch dan de hele dag slaap. Maar me moeder is wel zo als ik me echt gewoon niet goed voel dat ze naar huis komt. Zit nu in Oostenrijk en ben vandaag echt ziek geworden. Rest zou gaan rodelen(weet niet of je t zo schrijft) en ze wou persee hier blijven tenzij ze van mij gezellig mee moch

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:55

StalNollie schreef:
Waarom zou ik dat moeten doen? Ik zeg alleen maar dat het dus miet wettelijk vast gelegd is

http://www.nu.nl/binnenland/2424301/moe ... -baby.html

Ik weet dus uit ervaring (van vriendin) dat BJZ het onacceptabel vindt als een kind van 10 jaar langer dan 2 uur alleen thuis is.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:05

Thuis blijven als je kind doodziek is, alle begrip voor!

Thuis blijven omdat je geen oppas hebt, een scheet dwars zit of omdat het Sinterklaasavond is? Asociaal naar je collega's toe.

Als je voor kinderen kiest moet je jezelf ook bedenken of werken dan nog past. Ik ben totaal niet ouderwets, maar je kan er niet altijd vanuit gaan dat anderen de problemen oplossen die ontstaan doordat jij voor kinderen hebt gekozen. Ik kan er niks aan doen als jouw oppas ziek is oid, maar ik word er wel voor in dienst geroepen.

Sinterklaasavond als voorbeeld.. Ik begrijp dat je bij je kinderen wil zijn en dit wil vieren, maar volwassenen zonder kinderen vieren deze avond ook en die hebben er net zo veel recht op. Nu ligt het er mijn inziens ook aan waar je werkt. Ik werk bij een 24/7 bedrijf, dat weet je voor dat je er gaan solliciteren al en dien je zelf rekening te houden met opvang en eventuele feestdagen die je dus zult missen.

Ook vind ik het heel erg jammer dat ik doordat ik kinderloos ben nooit in het hoogseizoen of een schoolvakantie vrij kan krijgen. Ik heb namelijk wel vrienden met kinderen waar ik ook leuke dingen mee wil doen, maar nee ik heb geen recht op vrij in die periode want ik heb geen kinderen. Wat maakt mij minder dan iemand met kinderen of stel dat ik een partner heb met kinderen?
Dat zijn dingen die wel wat eerlijker verdeelt zouden mogen worden.