Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:29

Uiteraard ligt lang niet alles van mijn verhaal aan het vak gym. Maar ik ben zeker van mening dat hoe gym nu nog wordt gegeven, het pesten wel makkelijker mogelijk maakt. Een goede docent moet dit kunnen opvangen, maar de meesten zijn toch echt sportlui die daar niet naar kijken. Kijk alleen maar naar de reacties in dit topic, ik ben absoluut niet de enige met zulke ervaringen!
Haal de prestatiegerichtheid er af, beloon inzet. Leer ze meer ipv een uurtje laten voetballen. Er staan mooie voorbeelden in dit topic, maar die zijn zeer schaars. Op dat soort manieren sta ik helemaal achter verplichte gymles en zie ik ook dat het veel kan bijdragen. Maar in de huidige vorm? Nee, dat vind ik echt totaal waardeloos.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:17

Niet afschaffen, wel anders inrichten.

Bij ons op school bestond gym voor 90% uit teamsporten (voetbal, hockey, rugby). Nu struikel ik nog over een bal als deze stil voor mijn voeten ligt en is mijn hand-oog coördinatie bijzonder bedroevend, dus gym was een ramp voor mijn sportieve zelfvertrouwen. Ik zou het veel leuker hebben gevonden als ze de gymlessen zouden afwisselen, zodat het niet altijd dezelfde zijn die uitblinken en die voor paal staan :+ Als ze daar iets aan zouden doen, mag gym van mij absoluut blijven bestaan. Het is goed voor de afwisseling, en als je het op de juiste manier afwisselt zodat iedereen een keer aan bod komt, dan denk ik dat gym ook goed is voor het groepsgevoel. Maar zolang ze blijven doorgaan met enkel voetbal en hockey en ombeurten iemand voor je team kiezen, dan mag gym wat mij betreft wel vervallen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:17

Afschaffen!!!
Grote trauma's van gym, de LO docenten en mn 'leuke' klasgenoten....
Inderdaad ik wordt 20 jaar na dato nog steeds misselijk van de gymzaallucht/stank. Teveel negatieve gevoelens bij.
Ik fietse elke dag +30 km, reed paard dus beweging genoeg, daar had ik echt de school niet voor nodig :n

kejen

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:22

Ik had zelf vroeger ook een grafhekel aan gym. Nu ben ik nog niet van het sporten, maar een keuze vak. Ik heb nee gestemd. En dat is toch echt omdat de mensheid te snel overgewicht hebben. En nu in deze tijd geen geld meer over hebben om een andere sport te beoefenen. Ik zou wel graag zien dat het minder softbal, rennen en spelletjes zou worden. Maar of je daar de kinderen blij mee maakt. Geen idee.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:43

Gymleraren zijn sportmensen, dus compleet gericht op competitie. En pesten hoort blijkbaar bij competitie is mijn ervaring, dus gymleraren stimuleerden eerder pesten dan dat ze ertegen optraden. Met als gevolg dat de minder populairen van de klas een schurfthekel aan gym hadden. En dan niet vanwege het sporten zelf, dat was best leuk, maar vanwege de constante competitiedrang en het afgezeken worden. Maargoed, dat was toen ik op school zat en dat is al een tijdje terug. Al is er als ik het zo lees weinig veranderd. Ik ben het laatste jaar middelbare zelf niet meer geweest en op de MTS zorgde ik dat ik altijd geblesseerd was of andere excuses had. Was niet van plan als enige meisje tussen die opgeschoten overjarige pubers te gaan gymen terwijl er niet eens een soort van fatsoenlijke kleedkamer voor me beschikbaar was.

Ik vind dus dat gym in de huidige vorm afgeschaft moet worden. Eventueel vervangen door iets van introducties voor verschillende sporten te geven, zodat kinderen in aanraking komen met een breed scala aan sporten waar ze van huis uit nooit aan gedacht zouden hebben en dan zonder echt competitief element of cijfers ervoor. Geef een beetje theorie erbij over de sport en geef de leerlingen de mogelijkheid met een sport te stoppen als na een paar weken blijkt dat iemand het echt niet leuk vind of er totaal geen talent voor heeft.

Op mijn school waren er 5 gymzalen, die regelmatig alle 5 in gebruik waren. Had die groepen die gelijktijdig gymles hadden onderverdeeld in bijvoorbeeld balsporten/ behendigheidssporten/ atletiek of zo, dan had dat bij een hoop leerlingen enorme frustraties gescheeld. Dan bied je ze een keuze aan om een sportrichting te kiezen waar ze enige affiniteit mee hebben, en eventueel ook pesters te ontlopen. Zou al een best stuk schelen voor het zelfvertrouwen en het doel van gym op school komt een stuk dichter bij: Leerlingen worden gemotiveerder iets te doen, ze worden er niet meer keihard op afgerekend als ze domweg niet sportief zijn aangelegd en blijven toch een beetje in beweging.

Maar in de huidige vorm is gymles voor heel veel mensen een marteling en killing voor het kleine beetje zelfvertrouwen dat veel pubers toch al hebben.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:53

Ja en nee.

Ik vond gym echt vreselijk. En in de bovenbouw moesten we ook nog eens 2x per week!
Als je het mij toen had gevraagd had ik gezegd afschaffen die handel!

Mijn zoontje die gaan vanuit de KVD wel eens gymen. Hij leert er echt dingen van, hij kan zijn energie kwijt. Als het aan hem lag dan zou hij vaker gymen.
Nu als moeder zijnde ben ik blij met gym, komt hij niet als een stuiterbal thuis. :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:43

vuurneon schreef:
Gym op het mbo? O wow... Ik vind het prima op de middelbare school, maar daar moet het ook blijven :o

Ik heb de coopertest ook zwemmend gedaan. Maar ook fietsend kan het. Ze kunnen wat dat betreft beter een keuze maken; wat wil je doen?

Oh ja hoor...op het MBO.

Op 17e nog apenkooien :')

Heb het meegemaakt.(van de zijlijn want ik had het zover dat ik gym als huiswerk uur mocht gebruiken)

Op het LBO moesten we judoën. Ook zo'n leuke. 7 meisjes in de klas. 2 waren er niet. Moest ik tegen Gerda. Gerda....80 kilo schoon aan de haak. Ik 45 kilo. Veel andere opties voor een gelijke gewichtsklasse waren er niet.
Sorry hoor maar wat denk je dan als leraar.? Dat ik dat doe?
Stond Gerda in haar eentje op de mat. Heel banketstaaf voor haar....(grapjes alom) maar ik ging me omkleden.

Heb hierdoor nog steeds een hekel aan judo.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:52

ik ben het er mee eens dat gym een keuze vak moet worden

ik heb zelf overgewicht maar ik ga er altijd met zo tegenzin naar toe
en je doet altijd maar bal sporten of turn dingen

ik snap enorm goed dat beweging goed voor mij is en ik beweeg ook zeker wel
ik loop drie dagen in de week stage bij groenrijk nou daar sta / loop je al de hele dag en maandag en dinsdag wandel ik en zondag ook en zaterdag ben ik alltijd lekker met de paarden bezig ( geen rijden ) en ik fiets die dag ook een eind voor hun en dat vind ik al lekker

dus ik beweeg echt wel genoeg en hoop dat gym een keuze vak word :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:00

Ik vind ook zeker dat gym een keuze vak moet worden. Gisteren dacht ik er toevallig nog aan. Ik heb mijn hele schoolcarrière geen plezier gehad in gym. Ik zet mij echt wel in, maar ik kan het gewoon echt niet. Ik heb de coördinatie niet. En als je dan in een team zit, wordt je ook gewoon uitgescholden, waar de leraar bij staat. Nee in de tijd dat ik gepest werd, zag ik er echt altijd zo tegen op. Ik melde me vaker ziek op de dagen dat we gym hadden. Wat ik wel een optie vind om het sporten te stimuleren, om gym verplicht te maken aan kinderen die niet sporten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:34

Het is wel typerend dat de mensen die hier roepen dat gym stom is, afgeschaft moet worden of op zijn minst een keuze moet zijn, allemaal slechte ervaringen hebben gehad of het niet konden.

Kunnen jullie dat niet loslaten en de voordelen van gymlessen voor de jongeren van tegenwoordig inzien?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:39

Zolang als gym blijkbaar nog steeds gebruikt wordt om de buitenbeentjes verder voor banketstaaf te zetten? Nee. Gym hoort juist een veilige plek te zijn waar je in aanraking komt met verschillende soorten sporten ZONDER gepest of vernederd te worden als je per ongeluk niet sportief bent aangelegd, of voor bepaalde sporten een ernstig gebrek aan aanleg hebt. Zolang daar niets aan gebeurt is het verplicht je laten vernederen en afzeiken volgens mij meer schadelijk dan die paar uurtjes lichaamsbeweging goed kunnen maken. Ik zie dat niet bepaald als voordeel eigenlijk, maar als een heel groot nadeel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:46

imo moet gym dan niet af geschaft worden maar moeten de leerkrachten beter opgeleid worden.
Overigens heb ik in tegenstelling tot wat iemand beweerde (dat iedereen die het wil houden er goed in was/het graag deed) helemaal geen leuke ervaringen met gym. :+
Desalniettemin zie ik er wél de voordelen van in, je maakt kennis met meer sporten en dat in schooltijd. Ik weet dat bij ons een paar zijn gaan tennissen door gym bv.
Maar de leerkrachten moeten wel beter opgeleid worden, het is best mogelijk om te voorkomen dat er tijdens gym gepest wordt maar dat is de verantwoordelijkheid van de leerkrachten, en niet alleen die van gym trouwens, alle leerkrachten. Dus voed de leerkrachten beter op ipv gym af te schaffen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:55

mick75 schreef:
Zolang als gym blijkbaar nog steeds gebruikt wordt om de buitenbeentjes verder voor banketstaaf te zetten? Nee. Gym hoort juist een veilige plek te zijn waar je in aanraking komt met verschillende soorten sporten ZONDER gepest of vernederd te worden als je per ongeluk niet sportief bent aangelegd, of voor bepaalde sporten een ernstig gebrek aan aanleg hebt.

Absoluut mee eens, maar dit is kennelijk gebaseerd op een persoonlijke negatieve ervaring.
Het is lang niet zo (meer) en op de meeste scholen is LO juist een plek waar veiligheid gegarandeerd wordt, waar wordt gedaan aan teambuilding en waar leuke activiteiten worden georganiseerd.

Of ik heb de laatste jaren gewoon op erg leuke (middelbare) scholen gewerkt, dat kan ook :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:05

Nee, niet doen. Als ik niet had gegymd had ik jarenlang helemáál geen lichaamsbeweging gehad en dan was het nu waarschijnlijk nog bedroevender gesteld met mijn gewicht :+
Hoewel ik op de universiteit pas echt interesse ben gaan krijgen voor sport ben ik blij dat ik al die tijd gym heb gehad. Ook al werd ik gepest.

Wat mij betreft mag het ook wel allebei worden :)* standaard 2u gym en bijvoorbeeld 2u erbij als keuzevak voor de echt gemotiveerde mensen. In die 2 uur kun je een hoop leuke dingen doen :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:05

Ik vindt zeker dat gym een verplicht onderdeel moet blijven gezien sporten gezond is. Wel ben ik van mening dat de inhoudt van de lessen aangepast moet worden.

2x in de week zaal voetbal werkte zeer demotiverend voor mij. Later toen ik op het mdo zat was er een keus. Of je dat mee met de groep in de zaal of je kon naar de fitness ruimte gaan om daar te sporten (en begeleiding te krijgen). Voor mij een uitkomst. En ik denk dat wanneer leerlingen een keus zouden hebben in het type sport het verzuim zou verminderen.

Maartje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:08

Ik vind van niet, een aantal medeleerlingen van mij zijn best gezet of gewoon echt dik, en met gym is dan de enige gelegenheid waarbij ze bewegen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:13

xIrlijn schreef:
Niet afschaffen, wel anders inrichten.

Bij ons op school bestond gym voor 90% uit teamsporten (voetbal, hockey, rugby). Nu struikel ik nog over een bal als deze stil voor mijn voeten ligt en is mijn hand-oog coördinatie bijzonder bedroevend, dus gym was een ramp voor mijn sportieve zelfvertrouwen. Ik zou het veel leuker hebben gevonden als ze de gymlessen zouden afwisselen, zodat het niet altijd dezelfde zijn die uitblinken en die voor paal staan :+ Als ze daar iets aan zouden doen, mag gym van mij absoluut blijven bestaan. Het is goed voor de afwisseling, en als je het op de juiste manier afwisselt zodat iedereen een keer aan bod komt, dan denk ik dat gym ook goed is voor het groepsgevoel. Maar zolang ze blijven doorgaan met enkel voetbal en hockey en ombeurten iemand voor je team kiezen, dan mag gym wat mij betreft wel vervallen.

Dit inderdaad!
Dat om de beurt kiezen... daar gruwel ik echt van. Ik was vroeger altijd de laatste die "gekozen" werd. Meestal zeiden ze dan "laat maar, die hoeven we niet" -O-
Eerste drie jaar mavo had ik een gymleraar die in de zomer liet softballen en in de winter binnen volleybal. Ik vond beide verschrikkelijk.
In het examen jaar zat ik op een andere school waar het veel leuker was. Je kon heel veel verschillende sporten doen en vaak mocht je in de les kiezen of je een teamsport wilde, er was altijd een groepje die dat wilde, of niet en dan ging je bijvoorbeeld badmintonnen of tafeltennissen. En we deden regelmatig toestellen. Die afwisseling is belangrijk!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:15

Volgens mij is het bij bijna iedereen in het examenjaar keuzesport :j

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:15

Ik vond gym zelf echt verschrikkelijk.... was slecht in alles, kon niet heel goed met mijn klasgenoten overweg.
Nee ik vond het echt erg, probeerde altijd smoesjes te verzinnen om er onderuit te komen.
Nou fietste ik elke dag zo'n 25km en ik had mijn pony dus ik kreeg zat beweging.

Afschaffen gaat misschien te ver omdat er een hoop leerlingen weinig bewegen in hun vrije tijd, maar een keuzevak lijkt me dan geen verkeerd idee (al zouden de leerlingen met overgewicht er waarschijnlijk niet voor kiezen, maar vind dat je op een bepaalde leeftijd oud genoeg bent om zelf de verantwoordelijkheid voor je gewicht te nemen).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:16

Ik vind bewegen wel heel erg belangrijk, dus ik zou het zeker niet willen afschaffen. Maar je kunt ook een keer met de hele klas in het bos gaan wandelen, of kennismaken met de minder bekende/ populaire sporten: yoga, paardrijden (als dat financieel kan) judo en dergelijke.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:20

Ik vind dat het groepselement uit de gymlessen gehaald moet worden. Ik zou graag zien dat gym wordt vervangen door fitness. Dit zodat iedereen op zijn eigen niveau zich kan verbeteren. Scheelt frustratie bij de fanatieke sporters en de minder sportievelingen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:21

Lastig want er zijn kinderen die naast school weinig beweging krijgen.

Echter ben ik altijd gepest met de gymlessen. Ik heb een slechte moteriek waardoor ik net aan koprol kon maken maar verder kwam ik niet :')
Ik denk dat als ik nooit gym zou hebben gehad, ik een prettigere schooltijd zou hebben gehad.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:30

ik vind eerlijk gezegd dat heel veel mensen, teveel kijken naar hun ervaring met gym of eigen bewegingspatroon en op basis daarom stemmen dat gym een keuzevak moet zijn

wat betreft naar school fietsen.

80% van de middelbare scholieren woont op korte afstand van het onderwijs. daarnaast is het gezonde advies van minimaal 3x per week een half uur sporten niet bedoeld voor kinderen, maar voor 'grote mensen'. daarnaast verplaatst de gemiddelde scholier zich low impact dus kun je het doorsteken van de stad ook eigenlijk met goed fatsoen geen 'beweging' noemen.

'ik beweeg al voldoende'
TS plaatst de stelling op een sportief forum, de uitkomst is dus eigenlijk al niet representatief.
De jeugd zit al tientallen jaren meer en meer op hun gat. Als je kijkt naar de eerste helft van de vorige eeuw, daar leefde de jeugd bijna spelend op straat, naast het huiswerk.. binnenspelen gebeurde eigenlijk alleen als het regende

ikzelf heb zelf nog meegekregen dat we alleen ned 1 en 2 hadden.. middag televisie was er nog niet bij, evenals pc en dus ook zeker geen internet.. geen mobiele telefoons waarmee we uren op ons gat konden sms'en... Nu had ik ook nog eens een vader die vond dat we niets binnen te zoeken had als het stralend mooi weer was.. en als je meldde dat je je verveelde dan had je een bezem in je handen voor je met je ogen kon knipperen.. en dat naast 5x trainen per week (ok, dat is voor de meesten niet weggelegd)..

Deze eeuw heeft iedereen een pc, internet en een mobiele telefoon.. men gaat dus niet meer naar een vriendinnetje toe als je iets moest vertellen (zoals wij dat deden.. telefoon werd gebruikt als het nodig was, niet om te ouwehoeren). In plaats van buitenspelen zitten de meeste kinderen te gamen, te smsen of voor de tv..

een nederlander spendeert tegenwoordig 7.5 uur per dag met turen naar zijn beeldscherm van pc, tablet of mobiele telefoon...

zelfs de mensen die hier zeggen 'we bewegen veel' bewegen veel minder dan het gemiddelde van zo'n kleine 50 jaar geleden

om een lang verhaal korter te maken..

voor velen is gym de enige vorm van 'sport' die men doet.. dezelfde mensen zullen het vak droppen als ze kunnen (anders zouden ze ook wel sporten)..

Dus het is een beetje cru om het maar een keuzevak te maken omdat enkelen in Nederland zich nog wel een beetje bewegen. of omdat enkele klassen een docent hebben zonder inspiratie..

ik ben dus zeer zeker tegen het afschaffen van gym als verplicht vak.
in het laatste half jaar van je examenjaar ja.. zodat je meer tijd hebt voor studie.
voor de rest.. wees blij met dat mensen 'gedwongen' worden in hun jeugd te bewegen, of je betaalt je straks helemaal scheel aan de gezondheidszorg

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:32

Beweging is zeker belangrijk maar de gymlessen zouden een andere vorm aan moeten nemen.
Zo zijn de keren dat ik mee heb gedaan met de gymles op de middelbare school op twee handen te tellen.. Ik heb chronische pijnklachten en toen der tijd veel peesontstekingen waardoor ik niet mee kon doen in de vorm die aangeboden werd. Natuurlijk waren er wel manieren om te komen sporten maar dat kon mij niet aangeboden worden. Dus zat ik langs de kant.. in mn examen jaar werd zelfs gedreigd met een onvoldoende als ik niet mee zou gaan gymen. Toen ben ik uit frustratie maar een verslag van maken over de paralympische spelen en dat sport dus voor iedereen mogelijk is maar dat dit soms op een aangepaste manier moet... Helaas heeft mn docent het doorgebladerd verder niet doorgelezen..

Al met al denk ik dat t wel goed is maar er flexibeler gedacht moet worden. Meer aangepast op de persoon en minder "groeps denken".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:38

Goof schreef:
Kunnen jullie dat niet loslaten en de voordelen van gymlessen voor de jongeren van tegenwoordig inzien?

Nee, want ik zie die voordelen dus gewoon echt niet. De doelen die het zou moeten bereiken bereikt het volgens mij niet - nog steeds niet.

Als mensen kunnen uitleggen op welke manier de gymlessen tegenwoordig echt anders worden ingericht ben ik heel benieuwd naar toelichting, maar ik kan het me niet voorstellen omdat de school in andere opzichten juist alleen maar eenvormiger en prestatiegerichter is geworden, met minder vrijheid om dingen aan te passen.