cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:50

Afgelopen zaterdag was ik met een vriendin naar de stad. Ze moest nog een verjaardagscadeau hebben dus besloot ze een tray bier te halen. In de drank winkel werd ons om het legitimatiebewijs gevraagd.... mijn vriendin is 27 en ik 34. Het kan dus wel degelijk mogelijk zijn voor de verkoper om leeftijd te schatten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:52

skvetta schreef:
Afgelopen zaterdag was ik met een vriendin naar de stad. Ze moest nog een verjaardagscadeau hebben dus besloot ze een tray bier te halen. In de drank winkel werd ons om het legitimatiebewijs gevraagd.... mijn vriendin is 27 en ik 34. Het kan dus wel degelijk mogelijk zijn voor de verkoper om leeftijd te schatten

Ik begrijp je post niet? Wat wil je nu zeggen?

Winged

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:53

Ik denk dat skvetta ipv mogelijk moeilijk bedoelt?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:54

woofie schreef:
Hoe gaan jullie om met de nieuwe regels en wat vind je er eigenlijk zelf van?
Ik heb vooral moeite met het "overrulen" van ouderlijk gezag....
Als ouders het goed vinden, wie ben ik dan om over deze beslissing heen te gaan?
Brand los......

Mijn neefje van 15 krijgt drank gewoon mee bij de zelfscan, ik heb hem met mn eigen ogen betrapt! En zijn vader vind het totaal niet okee, maar mijn neefje luisterd gewoon niet, want hij luisterde altijd naar zijn moeder maar die is overleden.
Het word dus 9 van de 10 keer 'gewoon meegegeven' want bij zelfscan kunnen ze toch zien wat een klant koopt? En hij vertelde leuk dat het hem wel vaker lukte...

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:58

VivaByoux schreef:
woofie schreef:
Hoe gaan jullie om met de nieuwe regels en wat vind je er eigenlijk zelf van?
Ik heb vooral moeite met het "overrulen" van ouderlijk gezag....
Als ouders het goed vinden, wie ben ik dan om over deze beslissing heen te gaan?
Brand los......

Mijn neefje van 15 krijgt drank gewoon mee bij de zelfscan, ik heb hem met mn eigen ogen betrapt! En zijn vader vind het totaal niet okee, maar mijn neefje luisterd gewoon niet, want hij luisterde altijd naar zijn moeder maar die is overleden.
Het word dus 9 van de 10 keer 'gewoon meegegeven' want bij zelfscan kunnen ze toch zien wat een klant koopt? En hij vertelde leuk dat het hem wel vaker lukte...

Bij zelfscan krijgt de zelfscan medewerker als het goed is een melding wanneer een klant alcohol aan het afrekenen is en de medewerker zou dan om legitimatie moeten/kunnen vragen. Dus lijkt me meer een kwestie van geluk hebben dat hij het af en toe mee krijgt. (zo gaat het iig hier bij de appie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:08

Bij ons bij de AH blokkeert de zelfscan dus niet als er alcoholcontrole is. Als ik snel genoeg afreken komt er niemand controleren.

Bij de hoogvliet daarentegen slaat het hele systeem op slot als je alcohol zelfscant. Dan moet er echt iemand langsgekomen zijn om je te ontgrendelen.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:30

Ja inderdaad ik bedoelde moeilijk.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:30

zap schreef:
Wij als cassiere zijn wettelijk verplicht vast te stellen of iemand 18 jaar of ouder is (heb ik eerder al een link van gepost) en dat vaststellen is aan de hand van een paspoort, ID, rijbewijs of verblijfsdocument.

Indirect worden we weldegelijk gecontroleerd of we het vragen. Immers, als we controle hebben en blijkt dat de klant geen ID bij zich heeft en de controleur twijfelt aan zijn leeftijd (of die persoon nu 17,18 of 19 is) krijgen wij weldegelijk een boete omdat wij als cassiere niet hebben vastgesteld of de klant 18 plus is.

Dat is toch eigenlijk vreemd. Eigenlijk wordt dan dus het gebrek aan inschattingsvermogen beboet, maar inschattingsvermogen is toch niet meetbaar. Hetgene wat meetbaar is, is de leeftijd, maar die telt dus niet mee in bovenstaand geval.

Ik vind het een krom systeem en veel te ver doorgeslagen.
Maar ik ben sowieso niet zo van bemoeienis door de regering.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:35

dwaallicht schreef:
zap schreef:
Wij als cassiere zijn wettelijk verplicht vast te stellen of iemand 18 jaar of ouder is (heb ik eerder al een link van gepost) en dat vaststellen is aan de hand van een paspoort, ID, rijbewijs of verblijfsdocument.

Indirect worden we weldegelijk gecontroleerd of we het vragen. Immers, als we controle hebben en blijkt dat de klant geen ID bij zich heeft en de controleur twijfelt aan zijn leeftijd (of die persoon nu 17,18 of 19 is) krijgen wij weldegelijk een boete omdat wij als cassiere niet hebben vastgesteld of de klant 18 plus is.

Dat is toch eigenlijk vreemd. Eigenlijk wordt dan dus het gebrek aan inschattingsvermogen beboet, maar inschattingsvermogen is toch niet meetbaar. Hetgene wat meetbaar is, is de leeftijd, maar die telt dus niet mee in bovenstaand geval.

Ik vind het een krom systeem en veel te ver doorgeslagen.
Maar ik ben sowieso niet zo van bemoeienis door de regering.

Ja eigenlijk wordt inderdaad het gebrek aan inschattingsvermogen beboet :j. Daar heb je gelijk in! Maar eigenlijk moeten jongeren standaard hun ID laten zien (tot 25 jaar), maar dat doet niemand. Dus dan wordt inderdaad het inschattingsvermogen beboet!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:37

Ik krijg hier gewoon met 21 alcohol mee zonder mijn ID te laten zien.
Maar op mijn twintigste kreeg ik nog elke keer die vraag naar mijn ID, nog in de periode dat de leeftijd 16 was voor alcohol, best vervelend al snap ik de positie wel van winkelmedewerkers.
Een keer was ik mijn ID vergeten en ik kreeg het dus niet mee, maar medewerker nummer 1 vond me oud genoeg ogen en nummer twee twijfelde of ik wel 16 was. ^)
Sta je dan met je 21 jaar, toen was de grens nog gewoon 16. :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:02

moonfish13 schreef:
Maar op mijn twintigste kreeg ik nog elke keer die vraag naar mijn ID, nog in de periode dat de leeftijd 16 was voor alcohol, best vervelend al snap ik de positie wel van winkelmedewerkers.
Een keer was ik mijn ID vergeten en ik kreeg het dus niet mee, maar medewerker nummer 1 vond me oud genoeg ogen en nummer twee twijfelde of ik wel 16 was. ^)

En toen was de regel: legitimatie tm 20 jaar. Dus heel logisch dat ze om je ID vroegen ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:06

Jans schreef:
Bij ons bij de AH blokkeert de zelfscan dus niet als er alcoholcontrole is. Als ik snel genoeg afreken komt er niemand controleren.

Bij de hoogvliet daarentegen slaat het hele systeem op slot als je alcohol zelfscant. Dan moet er echt iemand langsgekomen zijn om je te ontgrendelen.

Oh dat is gek. Bij mij bij de AH kan je niet afrekenen voordat dat ding ontgrendeld is :7 en dat duurt vaak een eeuwigheid, dus met alcohol ga ik echt niet door de zelfscan :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:18

Lous schreef:
Raar,want dit is gewoon opgeblazen gedrag dan geweest van die AH. Bij kleine kinderen is die legitimatieplicht op dat moment helemaal niet van toepassing.

Klopt, zo'n oude zuurpruim was het. Uiteindelijk ben ik naar Primera gelopen.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:52

moonfish13 schreef:

Ik moest mensen die ik inschatte als 23 of jonger om legitimatie vragen toen de grens nog op 16 stond. Dus in principe niet gek dat het je gevraagd werd. Voor jou misschien vervelend maar het is gewoon erg moeilijk in te schatten hoe oud iemand is, zeker nu tegenwoordig de helft van de meisjes met een volgeplamuurd gezicht drank gaan kopen :')
Maargoed, misschien is het omdat ik cassiere ben en daarom ervaar hoe vervelend het is om om een legitimatiebewijs te moeten vragen, ik pak zelf altijd vast mijn legitimatiebewijs bij de kassa als ik drank koop. Scheelt zowel mij als de personen achter mij in de rij tijd (want ik hoef niet als ik aan de beurt ben nog mijn pasje te zoeken) en het is voor de cassiere ook echt een stuk fijner! Je hoort je legitimatiebewijs toch op zak te hebben dus kleine moeite!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:01

Ik kijk nu al uit naar volgende week donderdag. Carnaval gaat dan hier van start en mensen zijn verkleed, gesminckt, dronken en hebben geen id. Yay leuke bedreigingen ga ik naar mn kop krijgen :')
Ach gelukkig is t maar even..
Word nu al niet vrolijk van die nieuwe wet, laat staan rond deze tijd..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:20

linoleum schreef:
Ik zie heel veel mensen praten over boetes. De boetes komen niet van de overheid, politie, rechtbank whatever! De "boetes" komen vanuit het hoofdkantoor van de formule.

Volgens wet is veel meer toegestaan dan wat de supermarkten zichzelf aan regels opleggen. Zoals Nies al zegt. Daar zit een groot verschil tussen!

Ik werk zelf ook als cassiere in supermarkt. Volgens de WETTELIJKE regel hoef ik geen ID te vragen als ik weet dat de koper oud genoeg is. Volgens de regels opgelegd door hoofdkantoor en die gecontroleerd worden door een extern bedrijf (en dus niet de overheid) moet ik dus wel bij elke transactie controleren.

Zozo. Toch iemand die het snapt :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:09

Ik vind het wel belachelijk dat het hoofdkantoor daar zo streng in is.
Want eigenlijk zou je als je broer/zus langs komt om z'n ID moeten vragen en als die hem niet bij heeft dan mag je het niet meegeven. Dat gaat toch eigenlijk nergens over. Waar bemoeien ze zich eigenlijk mee.
Je weet van je broer of andere familieleden/vrienden echt wel hoe oud ze zijn.
Dan kun je beter als supermarkt gewoon de alcohol verkoop afschaffen en het aan de slijterijen overlaten. Als het op deze manier moet is het voor niemand leuk. Niet voor de gene die achter de kassa en ook niet voor degene die voor de kassa staat.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:28

Dat is op zich best logisch, anders kun je van iedereen zeggen dat het je zus en broer is. Bovendien mag je geen bekende aan je kassa

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:33

VeraPopeye schreef:
Dat is op zich best logisch, anders kun je van iedereen zeggen dat het je zus en broer is. Bovendien mag je geen bekende aan je kassa

Dat zal ook aan de supermarkt liggen. In een klein dorpje kom je er niet onderuit dat je bekende aan de kassa krijgt. Ik vind het sowieso allemaal onzin. Laat ze drinken als ze dat mogen van paps en mams.
Van al die betutteling word het echt niet beter.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:37

VeraPopeye schreef:

Wat is dit nu voor een regel? Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord?
(en ik mag dus geen boodschappen meer doen bij mijn oude bijbaantje, want hey, ik ken iedereen)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:43

Bloed irritant die nieuwe wet.
ik werk in een van de grotere supermarkten en we hebben Ten eerste heel veel studenten en Ten tweede ontiegelijk veel overlast van alcoholisten.

hier lopen de reacties op legitimatie vragen uit een van zuchten tot verbaal de grond in trappen als er iemand geen legitimatie heeft en dus een weigering krijgt.

laatst woedend telefoontje ontvangen , dat we maar bij de SS moeten gaan werken... Pff zielige vertoning.

ik werk hier al jaren maar als savonds mijn 16 jarige collegatjes achter de kassa zitten hebben de meiden het nog wel es zwaar.

zelfde verhaal met alcohol weigeren aan mensen met een slok teveel op, chaos is dan compleet.
nog nooit zo veel winkel verboden uitgedeeld zien worden de laatste tijd.

politie staat dan ook op sneltoets hier :')

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:26

Ik weet dat het bij de ah en jumbo is, tuurlijk mag je daar wel boodschappen doen maar niet expres bij je beste vriendin. En familie mag helemaal niet.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:29

VeraPopeye schreef:
Ik weet dat het bij de ah en jumbo is, tuurlijk mag je daar wel boodschappen doen maar niet expres bij je beste vriendin. En familie mag helemaal niet.

Ach dat verschilt echt per filiaal hoor. Ik werk ook bij jumbo en hier komen familie en vrienden gewoon aan de kassa hoor. Wel houden we in de gaten of er niet gekletst wordt na het afrekenen, zodat de volgende klant wel gewoon aandacht krijgt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:56

Wat een achterlijke regel zeg. Dan zou ik toch regelmatig mn boodschappen niet af mogen rekenen, moet ik dan maar wachten tot er iemand anders komt? :') Dan ben je toch een banketstaaf als je dat bedenkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:01

Nies_ schreef:
Wat een achterlijke regel zeg. Dan zou ik toch regelmatig mn boodschappen niet af mogen rekenen, moet ik dan maar wachten tot er iemand anders komt? :') Dan ben je toch een banketstaaf als je dat bedenkt.

Ja, wat een idiote regel :? Daar stoot je toch klanten mee af...