Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
skvetta schreef:Afgelopen zaterdag was ik met een vriendin naar de stad. Ze moest nog een verjaardagscadeau hebben dus besloot ze een tray bier te halen. In de drank winkel werd ons om het legitimatiebewijs gevraagd.... mijn vriendin is 27 en ik 34. Het kan dus wel degelijk mogelijk zijn voor de verkoper om leeftijd te schatten
woofie schreef:Hoe gaan jullie om met de nieuwe regels en wat vind je er eigenlijk zelf van?
Ik heb vooral moeite met het "overrulen" van ouderlijk gezag....
Als ouders het goed vinden, wie ben ik dan om over deze beslissing heen te gaan?
Brand los......
VivaByoux schreef:woofie schreef:Hoe gaan jullie om met de nieuwe regels en wat vind je er eigenlijk zelf van?
Ik heb vooral moeite met het "overrulen" van ouderlijk gezag....
Als ouders het goed vinden, wie ben ik dan om over deze beslissing heen te gaan?
Brand los......
Mijn neefje van 15 krijgt drank gewoon mee bij de zelfscan, ik heb hem met mn eigen ogen betrapt! En zijn vader vind het totaal niet okee, maar mijn neefje luisterd gewoon niet, want hij luisterde altijd naar zijn moeder maar die is overleden.
Het word dus 9 van de 10 keer 'gewoon meegegeven' want bij zelfscan kunnen ze toch zien wat een klant koopt? En hij vertelde leuk dat het hem wel vaker lukte...
zap schreef:Wij als cassiere zijn wettelijk verplicht vast te stellen of iemand 18 jaar of ouder is (heb ik eerder al een link van gepost) en dat vaststellen is aan de hand van een paspoort, ID, rijbewijs of verblijfsdocument.
Indirect worden we weldegelijk gecontroleerd of we het vragen. Immers, als we controle hebben en blijkt dat de klant geen ID bij zich heeft en de controleur twijfelt aan zijn leeftijd (of die persoon nu 17,18 of 19 is) krijgen wij weldegelijk een boete omdat wij als cassiere niet hebben vastgesteld of de klant 18 plus is.
dwaallicht schreef:zap schreef:Wij als cassiere zijn wettelijk verplicht vast te stellen of iemand 18 jaar of ouder is (heb ik eerder al een link van gepost) en dat vaststellen is aan de hand van een paspoort, ID, rijbewijs of verblijfsdocument.
Indirect worden we weldegelijk gecontroleerd of we het vragen. Immers, als we controle hebben en blijkt dat de klant geen ID bij zich heeft en de controleur twijfelt aan zijn leeftijd (of die persoon nu 17,18 of 19 is) krijgen wij weldegelijk een boete omdat wij als cassiere niet hebben vastgesteld of de klant 18 plus is.
Dat is toch eigenlijk vreemd. Eigenlijk wordt dan dus het gebrek aan inschattingsvermogen beboet, maar inschattingsvermogen is toch niet meetbaar. Hetgene wat meetbaar is, is de leeftijd, maar die telt dus niet mee in bovenstaand geval.
Ik vind het een krom systeem en veel te ver doorgeslagen.
Maar ik ben sowieso niet zo van bemoeienis door de regering.
. Daar heb je gelijk in! Maar eigenlijk moeten jongeren standaard hun ID laten zien (tot 25 jaar), maar dat doet niemand. Dus dan wordt inderdaad het inschattingsvermogen beboet!
moonfish13 schreef:Ik krijg hier gewoon met 21 alcohol mee zonder mijn ID te laten zien.
Maar op mijn twintigste kreeg ik nog elke keer die vraag naar mijn ID, nog in de periode dat de leeftijd 16 was voor alcohol, best vervelend al snap ik de positie wel van winkelmedewerkers.
Een keer was ik mijn ID vergeten en ik kreeg het dus niet mee, maar medewerker nummer 1 vond me oud genoeg ogen en nummer twee twijfelde of ik wel 16 was.![]()
Sta je dan met je 21 jaar, toen was de grens nog gewoon 16.
Jans schreef:Bij ons bij de AH blokkeert de zelfscan dus niet als er alcoholcontrole is. Als ik snel genoeg afreken komt er niemand controleren.
Bij de hoogvliet daarentegen slaat het hele systeem op slot als je alcohol zelfscant. Dan moet er echt iemand langsgekomen zijn om je te ontgrendelen.
en dat duurt vaak een eeuwigheid, dus met alcohol ga ik echt niet door de zelfscan
moonfish13 schreef:Ik krijg hier gewoon met 21 alcohol mee zonder mijn ID te laten zien.
Maar op mijn twintigste kreeg ik nog elke keer die vraag naar mijn ID, nog in de periode dat de leeftijd 16 was voor alcohol, best vervelend al snap ik de positie wel van winkelmedewerkers.
Een keer was ik mijn ID vergeten en ik kreeg het dus niet mee, maar medewerker nummer 1 vond me oud genoeg ogen en nummer twee twijfelde of ik wel 16 was.![]()
Sta je dan met je 21 jaar, toen was de grens nog gewoon 16.

linoleum schreef:Ik zie heel veel mensen praten over boetes. De boetes komen niet van de overheid, politie, rechtbank whatever! De "boetes" komen vanuit het hoofdkantoor van de formule.
Volgens wet is veel meer toegestaan dan wat de supermarkten zichzelf aan regels opleggen. Zoals Nies al zegt. Daar zit een groot verschil tussen!
Ik werk zelf ook als cassiere in supermarkt. Volgens de WETTELIJKE regel hoef ik geen ID te vragen als ik weet dat de koper oud genoeg is. Volgens de regels opgelegd door hoofdkantoor en die gecontroleerd worden door een extern bedrijf (en dus niet de overheid) moet ik dus wel bij elke transactie controleren.
VeraPopeye schreef:Dat is op zich best logisch, anders kun je van iedereen zeggen dat het je zus en broer is. Bovendien mag je geen bekende aan je kassa
VeraPopeye schreef:Dat is op zich best logisch, anders kun je van iedereen zeggen dat het je zus en broer is. Bovendien mag je geen bekende aan je kassa
VeraPopeye schreef:Ik weet dat het bij de ah en jumbo is, tuurlijk mag je daar wel boodschappen doen maar niet expres bij je beste vriendin. En familie mag helemaal niet.
Dan ben je toch een banketstaaf als je dat bedenkt.