2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_C

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:02

Plan van Aanpak zou wel eens kunnen ja!

& Thanks, het zijn inderdaad wel echt leuke onderwerpen O:) Maar dat is ook de reden geweest dat ik deze master heb gekozen, doen wat je leuk vindt! Hoe meer ik erover na denk, denk ik ook dat de 2e optie beter is, omdat het gewoon concreet is en het is feasible. En dat heb ik echt niet snel bij zo'n grote opdracht. Daarnaast heb ik contacten bij Scapino Ballet en zou het dus makkelijk zijn iig daar binnen te komen. Je helpt me iig verder!

Wat was jouw precieze onderwerp?

Lekker bezig dus al Dispar! Inderdaad handig dat er al een zelfde onderzoek is gedaan, scheelt je een hoop zoekwerk naar literatuur en methoden!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:05

Welkom nieuwelingen!

Mijn bsc thesis mag max 6000 woorden zijn, wat een lachertje :') Ik had me echt veeeeel meer voorgesteld van een uni thesis, mijn HBO bachelor thesis was veel uitgebreider. Voor de thesis nu krijg je dan ook maar 15 ECTS, maar dan nog..

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:38

Maar 6000 woorden :wow:
Eindopdrachten van vakken waren bij ons al 7000 woorden :P

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:47

Welkom Ilse en Dispar! Leuke onderzoeken ook.

Edit: Ilse, lijkt me lastig kiezen. De eerste vraag lijkt me persoonlijk interessanter, maar is nog heel erg vaag en breed. Als je die kan specificeren lijkt die me heel interessant. De tweede spreekt wat minder aan (wat voor de hand liggend), maar is wel ontzettend actueel. Moeilijk!

Dispar, aan welke uni ga je dit onderzoek doen?

Wat is het verschil tussen PvA en een onderzoeksvoorstel?

6000 woorden maar? :oo

Hier moest de bsc thesis 20.000 woorden zijn (15 ECTS), de msc thesis 50-70 pagina's inhoud (30 ECTS). Zag dat iemand anders ook al noemde dat de masterthesis rond de 50 pagina's moest zijn. Beoordeling wordt natuurlijk wel een stuk stricter en onderzoek moet bij de msc thesis veel omvangrijker zijn. Dan redt je het niet meer met een kwalitatief onderzoek met 10 interviewtjes. :oo Overigens zijn de pagina's geen keiharde eis. Heb ook al thesissen gezien van 30 en 120 pagina's gezien die goedgekeurd waren, omdat ze gewoon heel goed in elkaar getimmerd zaten.
Laatst bijgewerkt door Szan op 25-02-14 17:51, in het totaal 2 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:51

Een tweedejaarsvak wat ik vorige periode volgde had een eindrapport van 10.000 woorden. Ik was dus ook aardig verbaasd. Maar het moet geschreven worden als een wetenschappelijk artikel, en nee het is geen typfout die 6.000 :P

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:52

imd schreef:
Een tweedejaarsvak wat ik vorige periode volgde had een eindrapport van 10.000 woorden. Ik was dus ook aardig verbaasd. Maar het moet geschreven worden als een wetenschappelijk artikel, en nee het is geen typfout die 6.000 :P

Oh maar dat is wat anders ja! Vriend van mijn schreef zijn bsc thesis volgens normen van het honours college traject, en dat waren ook die normen inderdaad. Kan nog vrij pittig zijn, want je moet zo scherp verwoorden. Alle informatie erin stoppen zodat er geen vragen over blijven, maar wel binnen 6000 woorden blijven. Dat is ook een kunst :D

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:11

Helaas ging mijn afspraak met de directeur niet door en is de afspraak verschoven naar volgende week donderdag (dan pas -O- ).

Mijn onderzoeksvraag en deelvragen zijn wel zo goed als af. Ik hoop dat de directeur niet teveel roet in het eten gooit, waardoor ik mijn vragen weer zou moeten veranderen.

Ik begin de druk te voelen, want begin mei moet het adviesrapport af zijn en het is nu al haast maart. |o

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:07

Dat is balen Wieldop... Anders iig nog kijken hoe je alles zo goed mogelijk dicht kan timmeren dat hij het sowieso niet af kan wijzen? En bekijk het positief, sowieso heb je nog 2 hele maanden!

Zojuist m'n nieuwe proposal ingestuurd en ben er redelijk van overtuigd dat dit goed komt. Meerdere klasgenootjes hebben ernaar gekeken en zeiden dat ook. Ik ben benieuwd, morgenochtend horen we het :=

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:12

Ilse: Ik quote mezelf even haha
Missy_ schreef:
Ik studeer trouwens Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Vorig jaar stage gelopen in de jeugdzorg op de dagbehandeling voor kinderen van 0-4 jaar die allerlei soorten problematiek hadden; van ontwikkelingsachterstanden tot beginnend autisme etc. Ze werken daar niet volgens een bepaalde methode/werkwijze, dus ik ga onderzoeken of er een werkwijze is die passend is voor die groep :)

Na wat verdere verdieping tot de conclusie gekomen dat je niet met een specifieke methode kunt komen, omdat de cliënten van deze groep gemiddeld 10 maanden blijven en elke client heeft andere behoeftes. Ik ga me nu dus meer richten op de voorwaarden die belangrijk zijn voor een methode waar eventueel mee gewerkt gaat worden. Op deze manier kunnen de medewerkers zelf kijken welke methode op welk moment het beste bij de groep past.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:08

Ilse_C schreef:
Dat is balen Wieldop... Anders iig nog kijken hoe je alles zo goed mogelijk dicht kan timmeren dat hij het sowieso niet af kan wijzen? En bekijk het positief, sowieso heb je nog 2 hele maanden!

Zojuist m'n nieuwe proposal ingestuurd en ben er redelijk van overtuigd dat dit goed komt. Meerdere klasgenootjes hebben ernaar gekeken en zeiden dat ook. Ik ben benieuwd, morgenochtend horen we het :=

Natuurlijk kun je het gesprek zelf sturen, maar als hij andere ideeën heeft en 'jouw' problemen niet als een probleem ziet/wil zien.. Maar ik ga er vanuit dat hij z'n kont niet tegen de krib gaat gooien. :)

Hoop dat het goed gekeurd wordt :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:14

imd schreef:
Welkom nieuwelingen!

Mijn bsc thesis mag max 6000 woorden zijn, wat een lachertje :') Ik had me echt veeeeel meer voorgesteld van een uni thesis, mijn HBO bachelor thesis was veel uitgebreider. Voor de thesis nu krijg je dan ook maar 15 ECTS, maar dan nog..

Less is more he! :D
Het is veel makkelijker om een goede thesis met veeel woorden te schrijven, dan een goede thesis met weinig woorden!

Hier is geen minimum/maximum aan aantal woorden, maar de regel is: 'zoveel als nodig en niet meer dan noodzakelijk!'

Szan schreef:
Welkom Ilse en Dispar! Leuke onderzoeken ook.
..
Dispar, aan welke uni ga je dit onderzoek doen?
Wat is het verschil tussen PvA en een onderzoeksvoorstel?
..

Ik doe het onderzoek aan uni in Leiden.
Verschil tussen PVA en onderzoeksvoorstel is er volgens mij niet. Gewoon andere naam voor hetzelfde.

Wieldop schreef:
..
Ik begin de druk te voelen, want begin mei moet het adviesrapport af zijn en het is nu al haast maart. |o

Komt wel goed! Het meisje dat hetzelfde onderzoek als ik deed aan een andere uni, had pas op 8 mei haar vragenlijst uitgezet en had ook op tijd haar onderzoek af (eind juni is hier de definitieve deadline)

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:25

Over dat aantal woorden kan ik ook wel meepraten, gister van mijn begeleider te horen dat ik veel te veel herhalingen erin heb staan. Ik vroeg naar een voorbeeld en toen stond er dus in 2 alinea's ongeveer hetzelfde.. :o
Als ik schrijf heb ik dat helemaal niet door.. Ik moet ook meer zakelijk gaan schrijven omdat hij het nu nog te 'leuk' geschreven vindt. Maar zo schrijf ik altijd, best lastig om dat dan ineens aan te passen. Ik wil ook niet zo'n saai en statisch stuk afleveren, mensen moeten het wel leuk vinden om te lezen :P

Dus als mensen nog tips hebben over hoe ik zakelijker kan schrijven?

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:27

Missy_ schreef:
Dus als mensen nog tips hebben over hoe ik zakelijker kan schrijven?

Mij gaat het gelukkig redelijk goed af, soms zoek ik synoniemen op internet om een wat nettere zin te creëeren .,

Oja en geen ik, jij , hij, zij, wij etc

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:32

Schrijf heel erg to the point. Wat wil je zeggen? Zorg dat iedere zin een toegevoegde waarde heeft voor jouw boodschap. Bij verhalend schrijven wil dat nog wel eens missen. En inderdaad geen jij, mij, wij, zij, maar ook geen 'men' gebruiken. Dat is wel zakelijk, maar wordt (bij ons in ieder geval) meteen doorgekrast omdat het ongedefinieerd en vaag is. Want wie is/zijn 'men'?

Misschien kun je eens een stuk aan iemand laten lezen? Dan kan die persoon je nog wat gerichter tips geven :j

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:51

Bedankt! 'ik' gebruik ik nog redelijk vaak geloof ik, zal eens kijken of dat anders kan. Goeie tip om het eens door iemand anders te laten lezen! :)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:08

Hier geen minimum/max aantal woorden/pagina's.
Verder kan ik alleen maar beamen dat het laten lezen door iemand die buiten de stof staat erg handig is :j

Vandaag flink opgeschoten met m'n Projectplan :) Loop alleen vast op m'n doelstellingen, kan gewoon niks verzinnen. Laat staan SMART :+

*Edit*
”Op 5 juni een eind product opleveren waar een advies in staat wat Stoeterij frá Skoti toe kan passen op hun paarden administratie” 

“Het advies verslag moet een advies geven met betrekking tot de paarden administratie en het digitaal maken hiervan, dit advies bevat vergelijkingen van verschillende mogelijkheden en prijzen”

Meer dan dit krijg ik er nu niet uit := Zucht

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:22

Dat lijken mij meer adviesvragen/probleemstellingen/hoofdvragen dan doelstellingen? Als ik doelstellingen maak moeten die vanuit het bedrijf zijn. Even simpel gezegd: Hoe kan bedrijf X binnen X tijd een bepaald doel (X) bereiken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 07:21

Morgûh!

Ik zal van het weekend gaan bijlezen. :)

PvA is inderdaad het plan van aanpak en ongeveer hetzelfde als een onderzoeksvoorstel. Je beschrijft het probleem met de onderzoeksvragen (inleiding), de materialen en methoden hoe je dit probleem aangepakt, de planning, het budget en tot slot hoe je eindproduct eruit komt te zien.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:42

RoseK schreef:
Dat lijken mij meer adviesvragen/probleemstellingen/hoofdvragen dan doelstellingen? Als ik doelstellingen maak moeten die vanuit het bedrijf zijn. Even simpel gezegd: Hoe kan bedrijf X binnen X tijd een bepaald doel (X) bereiken?

Inderdaad, kan gewoon geen doelstellingen bedenken. Maar met je feedback kan ik wel wat!

Vandaag verplicht eerst die doelstellingen hebben voor ik mag beginnen aan m'n kamer verfen :+

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:29

Soms moet je ook even niet te moeilijk denken hè :)
Bedenk wat ze met jouw advies willen bereiken, wat het moet veranderen of verbeteren. Besparen ze bijvoorbeeld op kosten als het systeem digitaal wordt? Of op het aantal uren dat ze in de administratie moet steken?

Ik vind het zelf ook altijd moeilijk hoor :=

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:33

Ja, lastig lastig.. Ben nu over gestapt naar de risico analyse := Ook zo'n fijne haha
Maar hierna is het af en kan ik toch wel zeggen dat ik (nu al) tevreden ben!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:25

Even tussendoor; vanmorgen mijn onderzoeksvoorstel gepresenteerd en ik heb een GO! :D mag nu gaan beginnen aan het onderzoek. Ben zo blij!

Wieldop, ik loop nu stage, doe de voltijd variant! Ik ga onderzoeken welke elementen van interne strategie op het gebied van professionalisering (scholing volgen, jezelf willen blijven ontwikkelen etc) er voor kunnen zorgen dat de scholingsparticipatie van docenten op een bepaalde hogeschool wordt verhoogd. Er wordt te weinig deelgenomen aan scholing terwijl dit ontzettend belangrijk is voor de verbetering van de kwaliteit van het hbo onderwijs. Erg interessant vind ik! Ik ga interviews afnemen zodat ik goed de diepte in kan gaan, dat vind ik leuk om te doen. Ik wil altijd weten waar een bepaald probleem vandaan komt. En waarom menden zich op een bepaalde manier gedragen. Had beter psycholoog kunnen worden dan HRM-er geloof ik :P..

Ik zou het onderwerp klein houden en niet te breed maken Wieldop. Dus een onderdeel van het doorstroombeleid bijvoorbeeld waar nu een probleem is. Dan kan je veel gerichter op zoek. Heb je het gesprek nu al gehad met de directeur?

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:20

Espoir wat fijn!!
Mijn concentratie is weer ver te zoeken vandaag :( Ik probeer het leren en scriptie schrijven een beetje af te wisselen, maar voorlopig komt er van beide weinig terecht :=

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:09

Ik haat literatuuronderzoek :') Ben blij dat de rest van m'n onderzoek empirisch is, hoef alleen nu even het theoretische framework te doen. Maar dat schiet voor geen meter op :P

Hoe gaat het bij jullie verder?

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:21

Hallo afstudeerders,

Ik meld me hier ook.

Ik zal in februari beginnen met afstuderen voor de opleiding bedrijfskunde en agribusiness, helaas heb ik mijn voet gebroken en kan ik de komende maanden niet lopen waardoor ik mijn afstuderen moet uitstellen naar september. Moet nu eerst opzoek moet naar een nieuwe afstudeeropdracht. *zucht*