Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandmeisje

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Nederland

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:42

@sonja & @ goof dankje voor de tips! Vandaag ging al veel beter bij uitleg het gewoon echt stil gehouden. Begon er 1 te praten meteen les weer stil gelegd en de les pas laten stoppen toen ik ook echt klaar was. 10 min. Langer dus... hahaha en voor complimentem voor die gene die goed mee doen.

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:53

Doe ik ook wel eens. Gewoon langer doorgaan totdat ik klaar ben, ze nemen mijn tijd tijdens de les in beslag, dan ik hun tijd na school....

Ik ben ook wel eens weggelopen in een hele drukke groep waarmee ik niet kwam tot het nakijken van hun werk, genoeg waarschuwingen gegeven al, gezegd dat ik op mijn gemak koffie ging drinken en dat ik de geleden schade na school in zou halen.
Kwam ik terug na een kwartier was er van de 31 loedertjes 1 opgestaan om het voortouw te nemen en die had mijn nakijkboek gepakt, was achter mijn bureau gaan zitten en had klassikaal met de overige 30 loedertjes keurig netjes het werk nagekeken en verbeterd. Vervolgens zaten ze allemaal aan hun nieuwe weektaak te werken.

En daarom houd ik van pubers <3 <3

NoName126
Berichten: 1001
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:59

Ik meld me ook! Ik ben afgelopen jaar afgestudeerd van de Pabo. Natuurlijk geen werk te vinden, dus aan het invallen. Ik heb dit schooljaar welgeteld 2x een halve dag ingevallen. Ik hoop op meer na de herfstvakantie...

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:38

Whaha Goof, hilarisch!

Tijd inhalen in de pauze/na school doe ik ook af en toe, maar daar wil ik geen gewoonte van maken. Niet voor mezelf en niet voor de lln die er op een gegeven moment aan gewend raken ("Bij die en die moeten we ALTIJD in de pauze blijven zitten.") Je straft natuurlijk ook de lln die wél goed meedoen... Maar voor af en toe kan het prima natuurlijk!

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:44

Sonja volgens mij hebben wij op dezelfde school stage gelopen, toen was jij 3e jaars geloof ik? Dat was ook iemand met een IJslandse, kan bijna niet missen haha. Bij kck?

Benthe

Berichten: 1588
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:47

Wat leuk dit, een juffen- en meestertopic. Ik ben inmiddels derdejaars pabostudente en wil na de pabo doorgaan naar het vo, dan als docent Nederlands (en/of evt. duits). Iemand ervaring met de overstap bo naar vo? Ook qua opleiding, voltijd/deeltijd, welke school, 1e of 2e graads ed... Ben heel benieuwd

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:34

Ik ben ook juf. Ben dit jaar voor de bovenbouw groep 6/7/8 geslingerd.
Echt geen gemakkelijke opgave wanneer je nog nooit voor een combi of bovenbouw hebt gestaan....

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:35

oeh ruilen? lijkt me een hele gave combi!

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:09

Caira schreef:
oeh ruilen? lijkt me een hele gave combi!

Wat heb je in de aanbieding voor me? :')

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:26

horecabaan bij gebrek aan welk werk in het onderwijs dan ook. Snap ook niet zo goed dat ze nog zoveel pabo studenten toelaten...

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:01

Amaryllis schreef:
Sonja volgens mij hebben wij op dezelfde school stage gelopen, toen was jij 3e jaars geloof ik? Dat was ook iemand met een IJslandse, kan bijna niet missen haha. Bij kck?


Ja, wij kennen elkaar! :D Hoe gaat het met je? Vorig jaar heb ik mijn LIO ook daar gelopen, maar niet gehaald grr... Dit jaar dus opnieuw op een andere school.

Eilandmeisje

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:24

Goof schreef:
Doe ik ook wel eens. Gewoon langer doorgaan totdat ik klaar ben, ze nemen mijn tijd tijdens de les in beslag, dan ik hun tijd na school....

Ik ben ook wel eens weggelopen in een hele drukke groep waarmee ik niet kwam tot het nakijken van hun werk, genoeg waarschuwingen gegeven al, gezegd dat ik op mijn gemak koffie ging drinken en dat ik de geleden schade na school in zou halen.
Kwam ik terug na een kwartier was er van de 31 loedertjes 1 opgestaan om het voortouw te nemen en die had mijn nakijkboek gepakt, was achter mijn bureau gaan zitten en had klassikaal met de overige 30 loedertjes keurig netjes het werk nagekeken en verbeterd. Vervolgens zaten ze allemaal aan hun nieuwe weektaak te werken.

En daarom houd ik van pubers <3 <3


Hihi ik stiekem, ook :D maar dat moeten we maar niet tegen ze zeggen ;)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:28

Ha ik zie dit topic net, ik ga zo nog even alles lezen.
Ik ben leerkracht op een basisschool al heeeeeeeeeeeeeel lang
Afbeelding
:D

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:02

Caira schreef:
horecabaan bij gebrek aan welk werk in het onderwijs dan ook. Snap ook niet zo goed dat ze nog zoveel pabo studenten toelaten...


-O- en ik kan geen personeel vinden wat geschikt is.

Maar een loting op de pabo zou niet heel raar zijn. Demografisch gezien neemt het aantal basisschool kinderen de komende jaren af.

Anthonia_

Berichten: 1161
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:14

MelissaH1996 schreef:
Ik meld me ook hier! Ben net een paar weken geleden aan de Katholieke Pabo hier in Zwolle en het bevalt me heel goed tot nu toe! Volgende week maandag eerste stagedag in Epe, groep 3. Lijkt me heel erg leuk, dus ben benieuwd! Nog meer KPZ-studenten hier? :)

:wave:
Leuk! Bevalt de school je wat?

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:48

Caira schreef:
horecabaan bij gebrek aan welk werk in het onderwijs dan ook. Snap ook niet zo goed dat ze nog zoveel pabo studenten toelaten...


Dat is zonde zeg!

Ja ik snap je punt er zijn gewoon teveel afstuderende leerkrachten.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:02

NoName126 schreef:
Ik meld me ook! Ik ben afgelopen jaar afgestudeerd van de Pabo. Natuurlijk geen werk te vinden, dus aan het invallen. Ik heb dit schooljaar welgeteld 2x een halve dag ingevallen. Ik hoop op meer na de herfstvakantie...

Ik meld me ook.
In 2012 afgestudeerd, waarna mijn baan ook ophield en nu als invalkracht aan het werk.
Vaste baan zit er voorlopig niet in en na de vakantie nog niet veel ingevallen.
Dinsdag ingevallen en daar mag ik morgen weer heen. :)

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18090
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:05

:wave:
Hier nog een juf.
Al sinds 1997 trouwens :D
Ruim 4 jaar ingevallen, t/m 2001,
toen een vaste aanstelling op school 1 en daar groep 1 t/m 6 in diverse jaren gedaan,
in 2007 de overstap gemaakt naar de deeltijd schakelklassen (taal/woordenschat onderwijs aan kleuters) en in 2011 gaan werken in een andere stad: groep 3-4, groep 3 en dit jaar groep 1-2
Dusss...dit wordt mn 17e schooljaar en ik ben zo langzamerhand in de fase van "Goh juf, jij bent ouder dan mijn moeder!" -O- :')

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:38

Sonja89 schreef:
Amaryllis schreef:
Sonja volgens mij hebben wij op dezelfde school stage gelopen, toen was jij 3e jaars geloof ik? Dat was ook iemand met een IJslandse, kan bijna niet missen haha. Bij kck?


Ja, wij kennen elkaar! :D Hoe gaat het met je? Vorig jaar heb ik mijn LIO ook daar gelopen, maar niet gehaald grr... Dit jaar dus opnieuw op een andere school.


Niet gehaald? :oo oliebol zeg how come? Mag ook via pb hoor, is niet heel on-topic haha :-)

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:05

miinynke schreef:
Goof schreef:
Doe ik ook wel eens. Gewoon langer doorgaan totdat ik klaar ben, ze nemen mijn tijd tijdens de les in beslag, dan ik hun tijd na school....

Ik ben ook wel eens weggelopen in een hele drukke groep waarmee ik niet kwam tot het nakijken van hun werk, genoeg waarschuwingen gegeven al, gezegd dat ik op mijn gemak koffie ging drinken en dat ik de geleden schade na school in zou halen.
Kwam ik terug na een kwartier was er van de 31 loedertjes 1 opgestaan om het voortouw te nemen en die had mijn nakijkboek gepakt, was achter mijn bureau gaan zitten en had klassikaal met de overige 30 loedertjes keurig netjes het werk nagekeken en verbeterd. Vervolgens zaten ze allemaal aan hun nieuwe weektaak te werken.

En daarom houd ik van pubers <3 <3


Hihi ik stiekem, ook :D maar dat moeten we maar niet tegen ze zeggen ;)


Ik zeg het wel eens tegen ze, krijg ik altijd hele rare blikken. Volgens mij denken ze dat ik niet wijs ben <<)

Anoniem

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:58

Ik lees iets over klassenmanagement en lastige klassen stil houden. Vorig jaar had ik zo'n klas, wat een drama zeg. Waren stuk voor stuk enorme schatten, hele lieve en gemotiveerde kindjes, maar het ging gepaard met een heleboel lawaai en een heleboel ge-"ja maar". Wat ik bij hun op een gegeven moment heb ingevoerd is dat ik pas ga uitleggen als het helemaal stil is. Als er ook maar iets van geroezemoes in de klas is, begin ik gewoon niet. Heel consequent zijn. Op het moment dat jij roept "ik leg pas uit als het stil is" en vervolgens toch begint als er nog 2 aan het praten zijn, verlies je die controle. Ik heb maar 1 les heel streng moeten zijn, toen heb ik er 3 uitgestuurd en 2 een 1 gegeven voor hun proefwerk en toen hadden ze echt wel door dat ze gewoon serieus moesten zijn. Tijdens het zelfstandig werken mocht het geluidsniveau best wat hoger, ze mochten best overleggen, maar als ik aan het woord ben wil ik gewoon complete stilte.

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:44

Emma, had jij dan niet van die leerlingen die zeiden 'dan wacht u maar met uitleggen' of 'dan legt u toch niet uit' en vervolgens gezellig doorgingen met kletsen? Zulke kids heb ik namelijk wel gehad en daarom zou ik de uitspraak 'ik wacht tot...' ook niet snel meer gebruiken, tenzij het om een quiz o.i.d. gaat en ik weet dat de leerlingen zelf willen dat ik verderga met m'n verhaal.

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:52

Ik meld me hier ook even, vorig jaar de pabo afgerond, inmiddels sta ik alweer een jaar voor het MBO. Ik geef Nederlands en rekenen, het bevalt mij erg goed :) Ik doe nu nog de tweedegraadsopleiding voor Nederlands, die heb ik bijna af :)

Sonja89 schreef:
Emma, had jij dan niet van die leerlingen die zeiden 'dan wacht u maar met uitleggen' of 'dan legt u toch niet uit' en vervolgens gezellig doorgingen met kletsen? Zulke kids heb ik namelijk wel gehad en daarom zou ik de uitspraak 'ik wacht tot...' ook niet snel meer gebruiken, tenzij het om een quiz o.i.d. gaat en ik weet dat de leerlingen zelf willen dat ik verderga met m'n verhaal.


Dan ga jij toch gewoon verder met je uitleg in hun tijd? Daar ben ik heel erg makkelijk in hoor :P

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:27

Hmm, ik denk dat er wel een heel groot verschil in zit welk type school/onderwijs je staat. Ik heb anderhalf jaar op dezelfde school als Sonja gestaan (over dit voorbeeld) en ik herken dit gedrag ook. Ik heb denk ik geluk gehad met de klassen die ik toen had wat dat betreft.

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:09

sharonalover schreef:
Dan ga jij toch gewoon verder met je uitleg in hun tijd? Daar ben ik heel erg makkelijk in hoor :P


Als daar de mogelijkheden voor zijn natuurlijk wel! :j