Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:58

Ja!

:+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:58

Saar88 daar had ik ook erg veel last van. Ik had op een gegeven moment zoveel literatuur dat ik het niet in 1 scriptie kwijt kon. Daardoor is één van mijn hoofdstukken behoorlijk in de soep gelopen. Bij de hoofdstukken daarna heb ik me heel strak gehouden aan slechts een paar artikelen en alleen af en toe als het echt nodig was een extra artikel erbij pakken.

Ik heb in totaal toch wel ruim 400 artikelen doorgespit (ben ook een fortuin kwijt aan printerinkt :P). Voor de hele scriptie gebruik ik een stuk of 50 daarvan, maar zelfs nu ik bijna klaar ben ben ik nog niet uitgezocht en komt er iedere keer wel weer een referentie bij :P.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:03

Haha, godzijdank! Jullie kwamen allemaal zo zelfverzekerd over :').
Misschien moet ik inderdaad ook zo gaan schiften, anders blijf ik bezig. Gewoon per hoofdstuk vaststellen welke boeken/artikelen je gaat gebruiken en gewoon geen andere erbij pakken.

Rectificatie: ik ben natuurlijk niet blij dat jullie er ook tegenop zien, maar wel dat ik niet de enige ben. Als dat logisch klinkt :')
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 11-04-12 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:05

Saar88 dat is toch je schrijfplan? Ik moest een schrijfplan inleveren waarbij per hoofdstuk stond beschreven welke artikelen je waar en waarvoor wilde gebruiken. Pas als dat goedgekeurd was mocht ik beginnen met schrijven.

edit: andere artikelen erbij pakken doe je uiteindelijk nog wel, maar niet meer voor essentiële informatie.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:07

Ik heb wel een schrijfplan ingeleverd, maar niet met literatuur. Dat was eigenlijk puur voor de vraagstelling. Daarna ook een bronnenlijst laten zien, apart. Het is de bedoeling dat ik zelf de rest uitvogel.
Hoor trouwens dat het op verschillende studies totaal anders wordt aangepakt. Ik moet eigenlijk alles zelf doen, meer dan een 'ja' of 'nee' krijg ik helaas niet echt van mijn begeleidster. Ik zou graag wat strakkere begeleiding hebben gehad :j

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:08

Mag ik me ook hier melden? :) Ik ben de Master Communicatie en Beïnvloeding aan het afronden aan RU Nijmegen. Ik schrijf mijn scriptie over de overtuigingskracht van evidentiesoorten in gezondheidsvoorlichting en het effect van opleidingsniveau hierop. Mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd maar nu moet ik mijn materiaal gaan opstellen en het experiment afnemen.. Probleem is dat ik het uitstel maar ondertussen wel een enorme druk voel... (daarbijloopt de begeleiding bar slecht..) Motivatie is dus 0, misschien heb ik wat aan dit topic ;) Leuk trouwens om jullie onderwerpen te lezen, zo verschillend!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:09

_shelley_ schreef:
Probleem is dat ik het uitstel maar ondertussen wel een enorme druk voel... (daarbijloopt de begeleiding bar slecht..) Motivatie is dus 0, misschien heb ik wat aan dit topic ;)

Zo herkenbaar -O-

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:15

Ik heb net een mail gestuurd naar de uni met het onderwerp waar ik nu druk mee bezig ben, maar ik ben zo bang dat ze het weer af gaan wijzen en ik dan al het werk voor niks heb gedaan :\ (Dat zou namelijk al de 3de keer zijn) *Fingers crossed

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:19

Wat wil je gaan doen? Ik duim mee :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:23

Scriptie over de Wet Werken naar Vermogen die per 1 januari 2013 als het goed is in werking gaat treden :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:25

Saar88 bij ons verschilt het heel erg met de begeleiding. Je mag zelf een begeleider kiezen en iedere begeleider heeft weer een andere aanpak. Zo wordt mijn begeleider als één van de allerstrengsten gezien (heb ergens ook wel spijt dat ik voor hem heb gekozen, over iedere zin heeft hij wel een aantal opmerkingen te maken).
Hoewel mijn begeleider streng is, ben ik wel helemaal vrij in alles. Heb alles zelf uit moeten vogelen, vanaf het onderwerp (ik begon met ik wil iets met HIV doen :P) tot aan de definitieve uitwerking. Moeilijk vind ik ook dat er totaal geen richtlijnen zijn. Een scriptie van 10 pagina's kan worden goedgekeurd, maar 1 van 100 ook.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:34

@Ineke: jouw onderwerp klinkt heel interessant, wat is er juist uitgekomen van resultaat? (kort samengevat dan ^^)

Ik begin in juni met staalnames van de Camargue (tijdelijke plassen) te identificeren, allemaal invertebraten, en met artikels lezen. In september ga ik zelf naar de Camargue voor nieuwe staalnames, kijk er nu al naar uit!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:39

@Solleke_Noah Alle celtypen in de placenta kunnen worden geïnfecteerd en bescherming tegen overdracht van het virus is waarschijnlijk door de balans in chemokinen en cytokinen die virion productie remmen en infectie van andere cellen voorkomen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:55

Hebben jullie het ook dat je een hele alinea weer weg moet halen om hem vervolgens te moeten vervangen door een paar uitgebreidere alinea's? Kill your darlings wordt altijd geroepen, ja dat doe ik, maar ik vervang ze kennelijk meteen door een aantal nieuwe :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:33

Ineke, wat lastig dat er zo weinig richtlijnen zijn!

Ik heb éindelijk feedback gekregen. Ze zou het mailen, mailt ze vervolgens "Ja, het ligt in je postvak!" Ja, eh..ik vroeg juist of 't per mail kon omdat ik dan niet speciaal naar de uni hoef en dat was goed. 8)7 Maar goed, nog een keer gemaild, en nu kort alvast iets via mail.

Grootste probleem is dat ik een kader mis, het is nu iets teveel boek review in plaats van scriptie. Klopt ook, ik had zelf ook al steeds het gevoel 'er mist iets' maar kon er niet de vinger op leggen. Ze heeft al een aantal suggesties gedaan (filosofie, ethiek, distopia/utopia), dus ik ga nu van de verschillende uitgangspunten maar even artikels zoeken, en dan met haar bespreken wat ik het best kan doen.

Vanmiddag maar even vooruit werken voor mijn andere colleges, dan kan ik de komende week hiermee verder. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:43

Ik moet ook vrij veel zelf uitvogelen hoor. Ik vind dat ook moeilijk. Maandag hebben we weer bijeenkomst met ons scriptieclubje (6 mensen die over 1 thema schrijven). Vandaag mijn stageplan opgehaald en laten ondertekenen, die kan nu naar de examencommissie. Toen ik op mijn stage was, mocht ik gelijk de redactievergadering bijwonen. Erg leuk!

Mijn probleem is dat ik vaak wel weet wat ik wil, maar dat ik ook blijf hangen in bookreviews :P.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:45

Ik heb daarom juist bewust gezocht naar niet review artikelen :P. Ik heb er wel een paar gebruikt, maar dan altijd de originele artikelen waarop het is gebaseerd erbij gezocht.

edit: zucht het schiet niet op. Ik heb nu van 2 hele slechte pagina's 4 nieuwe duidelijkere pagina's gemaakt met zowat niets van de dingen die ik er oorspronkelijk in had staan. Nog 3 pagina's corrigeren en dan is dit hoofdstuk af. Daarna mag ik mijn hele conclusie opnieuw gaan schrijven :P.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 11-04-12 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:46

@Saar88 heel herkenbaar, ik ben ook bijna verdronken in de literatuur....ging ook echt alles lezen op een gegeven moment, zonder te bedenken of het überhaupt iets van doen had met mijn thema...haha.

Wat mij nu heel erg opvalt is dat bij mijn begeleider heel erg de nadruk ligt op het raamwerk. Als ik naar andere scripties kijk is een inleidend hoofdstuk van 20 pagina's geen uitzondering (ik heb dat zelf nu ook). Als ik dan mijn MA-scriptie van Geschiedenis er bij pak, zie ik een inleiding van 3 pagina's en dan plof begint de inhoud al.

Tsja en motivatie...ik heb er vooral problemen mee als ik (zoals nu) aan een nieuw hoofdstuk moet beginnen. Als er maar eenmaal iets op papier staat dan kan ik wel verder werken, maar die eerste aanzet...pfff.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:48

Mijn inleiding is maar 2 pagina's :P. Meer heb ik echt niet nodig gehad. Mijn begeleider had er ook niets over op te merken, dus ik vermoed dat het wel goed is zo :P

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:53

Hoe lang moeten jullie scripties zijn?

Die van ons minimaal 20.000 woorden, lijkt niet veel, maar is best moeilijk nog met een onderwerp als dat van mij wat vooral bestaat uit get maken van een database en veel vergelijken en eigen conclusies.

Overigens heb ik ook veel literatuur, maar vrijwel alleen in mijn algemeen inleidende hoofdstuk gebruik ik dat. Verder is get toch vooral veel eigen interpreatie van de door mij verzamelde gegevens.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:55

Die van mij zit straks rond de 15.000 woorden, wij hebben geen minimum en geen maximum eis.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:57

Ik hoef volgens mij niet heel veel literatuur te gebruiken. Onze scriptie is vooral gericht op ons eigen onderzoek. Hoe je dat onderzoek uitvoert vloeit voort uit de literatuur, evenals een inleidend hoofdstuk. That's it. Uiteindelijk wordt het wel heel veel, maar dat zijn vooral tekstanalyses. Althans als ik het goed begrepen heb :P

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:00

saartjuh88 schreef:
Ja Zap klinkt inderdaad tijdrovend of niet.

Yep, heeeel tijdrovend. Maar we krijgen er ruim genoeg de tijd voor hoor. Vanaf Januari/Februari t/m Juni. Begin juli eerste versie inleveren en eind augustus definitieve versie inleveren. Het is een deel literatuur en een deel onderzoek en dan conclusie. Onderzoek vormt het grootste deel van de scriptie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:05

Mijn scriptie is ook gericht op eigen onderzoek, om precies te zijn op case studies. Ik moet zeggen dat het puur is dat ik een groot netwerk heb aan paardenDA´s dat ik wel aan mijn case studies kom maar als je dat niet hebt moet je niet aan zo´n onderwerp beginnen!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:11

Zap dan heb jij nog veel tijd ervoor. Wij krijgen 10 weken met een eventuele uitloop van een week. In die tien weken moet je of een literatuuronderzoek doen, of 5 weken lang zelf onderzoek uitvoeren en daar dan je scriptie over schrijven.