Yucca schreef:Maakt het voor de klant uit dat of ze met een bedrijf van doen hebben of een hobbyist? Zo zit ik nu even te denken, want daar zou je ergens dan je voordeel uit moeten halen...
Na-apen gebeurd overal helaas...je zult dan zelf steeds weer met iets nieuws moeten komen, je kan het ze moeilijk verbieden na te apen.
Afhankelijk van de branche waar je in zit, kan het uitmaken of je met een bedrijf of een hobbyist te maken hebt.
In de (paarden)fotografie is er natuurlijk een ongelofelijk aanbod van "fotografen", maar als je even verder kijkt op de diverse websites zie je dat er veel zijn die alleen in de schoolvakanties kunnen of in de weekenden, zonder eigen vervoer, alleen binnen een x aantal kilometers rondom hun woonplaats komen etc.
Dat zijn al geen serieuze concurrenten.
Er is een groep amateurs die goedkoop of gratis werken maar wel heel goeie kwaliteit leveren, maar als dat mensen zijn die een gewone baan hebben, dan kunnen die ook niet zomaar op een doordeweekse dag een opdracht doen.
Dus je echte concurrenten zijn er al veel minder. Verder is het typisch een branche waarin smaak een belangrijke rol speelt. En de mensen die niet heel veel verschil zien tussen diverse fotografen zullen iemand kiezen die niet te ver weg zit, vanwege de reiskosten.
Ik heb al vaker de vraag gesteld: "hoe onderscheid je je als prof tussen de hobby-fotografen?" maar dat loopt overal op discussies uit wat nou precies een prof is en wat een amateur is. Misschien is het beter om de vraag te stellen: "hoe onderscheid je je van je collega's?".
En ik denk dat dat voor iedere ondernemer geldt, ongeacht de branche waar je in werkt.
@11AFotograaf: van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Mariska.
@Hilda: mooi dat je al zoveel boekingen hebt voor bruidsreportages. En gefeliciteerd met je baan. Handig om dat erbij te doen, dat ligt er minder druk op de fotografie.
@Nuage: leuk dat je ons weer gevonden hebt
henla_tent schreef:De trend is inderdaad dat er veel hobbyisten zijn die alles goedkoper aanbieden als bedrijven. Zij hoeven er vaak niet van te leven en hebben het gewoon als leuk zakcentje.
Maar als hobbyist kun je niet overal inkopen. Dus als je spullen verkoopt i.p.v. diensten aanbiedt, dan kun je bij andere partijen inkopen. Qua assortiment kun je je dan onderscheiden van hobbyisten.
Lovepaints schreef:De meeste hobbyisten zijn op de lange termijn geen concurrenten. Denk ik.
Dat denk ik ook.
Vaak zijn het scholieren/studenten die een zakcentje willen verdienen. Als ze klaar zijn met school/studie en een echte baan hebben, zullen er veel afhaken.
irritantje schreef:tja sommige wel sommige niet.
en laten we eerlijk zijn als je iets gaat kopen, dat je zelf ook kijk waar voordeligste is.
je bent immers geen dief van eigen portomoneee.
Dat zal voor een deel van klanten zo zijn, maar ik vind de prijs van een artikel niet per definitie het belangrijkste. Het gaat mij om de prijs-kwaliteitverhouding. En afhankelijk van het product of de dienst vind ik service, advies, garantie, duurzaamheid etc. ook belangrijk.
Suelza schreef:Gisteravond is hier nog net een lentebloempje geboren

Gefeliciteerd!
Allebedrijvenin.nl kende ik niet. Ik zie dat ik er ook in sta. Maar ik zie ook dat er niemand in het dorp is die een logo o.i.d. heeft toegevoegd. Denk dat ze er nog niet aan toegekomen zijn onze regio te bellen....
Pfew, ik ben weer bij.