Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Navanja

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:55

.
haha, dat zat ik mij ook al af te vragen..

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:24

Niet hier in het topic en de versie die nu online staat zit ook een foutje. Ga hem nu eerst lokaal verder afmaken.

@Holly, precies jij ziet dus ook in de huidige versie de navigatie in mijn portfolio niet. Onderaan bij de thumbs staat een pijl naar de volgende pagina.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:25

@Nouks: Vast tarief zou ik als klant prettiger vinden. Je weet dan van tevoren precies wat je kwijt bent en wat je hiervoor terug krijgt!

Over die zakelijke bankrekening, dit is dus niet nodig! Mn boekhouder (die dus helaas niet mn zakelijke dingen gaat doen), heeft me in september als eerste tip gegeven: Sluit een nieuwe prive rekening af, waar je je zakelijke dingen op laat storten, dat scheelt een berg geld! Dus ik heb nu een "gewone" rekening, die dient als zakelijke rekening en mensen maken het geld gewoon naar mij over op naam van Fuzzylicious en mijn naam (staat ook op de factuur) + het factuurnummer. No problemo!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:27

Hilda79 schreef:
Navanja schreef:
Is het verplicht om een zakelijke rekening te hebben?

NEE.
Banken willen je dit verplichten omdat ze dan over iedere transactie geld van je kunnen vangen omdat je per transactie moet betalen.

Je mag gerust een privérekening zakelijk gebruiken. Alleen kun je die niet op je bedrijfsnaam zetten. Je moet dan altijd op je factuur vermelden dat ze het naar banknummer 000000000000 ten name van Je Eigen Naam moeten overmaken.

De ING heeft mij bij het stellen van de vraag gewaarschuwd, dat er consequenties aan vast zitten bij het gebruik van een prive rekening voor zakelijke doeleinden. Misschien dat het wettelijk niet is vast gesteld maar wel in de Algemene Voorwaarden van de bank staat?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:28

Ik heb ook ING, tot nu toe geen gezeur mee gehad!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:30

Daphna daar heb je wel een punt, daar moet ik mij eens in verdiepen..Maar als ik dat nou rechtstreeks aan de bank vraag, dan willen ze natuurlijk dat ik een zakelijke rekening neem. Ik ga morgen wel even naar mijn bank bellen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:31

Navanja schreef:
Daphna daar heb je wel een punt, daar moet ik mij eens in verdiepen..Maar als ik dat nou rechtstreeks aan de bank vraag, dan willen ze natuurlijk dat ik een zakelijke rekening neem. Ik ga morgen wel even naar mijn bank bellen.

Anoniem bellen, en een valse naam opgeven ;) :D :o

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:40

Hahaha, ja dat denk ik ook :P

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:42

De Rabobank deed moeilijk toen ik een extra rekening wilde openen. Dus ben ik naar de ABN gegaan. In overleg met hun gewoon een prive rekening geopend. Die staat op mijn naam maar daarbij een inzake omschrijvign. Dus Inzake The Brick House. En dat was geen enkel probleem.

ik denk dat ik Paypal toch nog maar even niet doe. We hebben nu de keuze uit Ideal of overschrijven. Dus 2 betaalwijzes. Tot nu toe heeft het nog niet echt problemen opgeleverd zover ik weet.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:52

Ja ik heb dus ook rabobank, maar ik heb een spaar rekening bij de ABN amro. MIsschien maar even naar de ABN dan?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:02

Mijn eigen prive rekening loopt bij de rabo en mn "zakelijke" rekening heb ik bij de ING gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:16

En waarom hebben jullie gekozen voor een bepaalde bank?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:37

Rabobank zit ik al bij sinds ik geboren ben en dat is prima zoals het is.
Maar toen ik ging samenwonen wilden mn vriend en ik graag een gezamelijke rekening. Mn vriend zit zelf bij de ING. We waren toen eerst naar de Rabo gegaan en daar moest mn vriend dan eerst een prive rekening openen, daarna moesten we ook nog iets betalen en dan konden we die gezamelijke rekening openen.

Dat vonden we beiden omslachtig en het moest goedkoper kunnen! Toen dus naar de ING, de bank van mn vriend en daar konden we "gratis" (je betaald geloof ik per kwartaal 3 euro ofzo), zonder gedoe, gelijk een gezamelijke rekening openen. Dus toen ik nog een rekening wou openen voor de zakelijke dingen, heb ik die ook gelijk bij de ING afgesloten, lekker makkelijk en het bevalt prima.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:43

Nuage schreef:
Een bankoverschrijving ontvangen vanuit het buitenland kost mij namelijk soms ook 5 euro kwam ik achter dus dan maakt het in principe niet uit.
Niet als je er voor kiest om tegen je klant te zeggen dat ze op 'kosten delen' moeten klikken ;) Dat is bij mijn bank (Rabobank) aangegeven omdat ik met veel internationale betalingen zit. Bij kosten delen betaald de andere partij een paar cent voor wat bij hun bank normaal is en ik betaal ook de paar cent die bij mijn bank normaal is.

Bij het opstarten van mijn bedrijf heb ik gekozen om een zakelijke rekening te openen bij de Rabobank. Ik heb zowel bij de ING als de ABN Ambro een gesprek gehad, andere banken heb ik niet voor gekozen ivm 'sterkheid' van de kleinere banken. Na het gesprek bij de Rabobank was mij bijna alles duidelijk en wat ik ook erg fijn vind, ik kan gelijk met mijn contactpersoon bellen en praat dus met een persoon in plaats van iemand die voor een callcenter werkt O:) . Daarna heb ik ook besloten om prive weg te gaan bij de ING en over te stappen naar de Rabobank. :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:00

Mijn ouders zitten bij de Rabobank, dus mijn prive rekeningen stonden daar ook al. Toen ik zakelijk ging starten heb ik gewoon zonder te informeren bij andere banken, meteen een rekening geopend bij de Rabo, zakelijke betaal en spaarrekening! Ik vind het gemakkelijk, ken hun systeem en ken een paar mensen die daar op kantoor werken, dus voor mij geeft dat vertrouwen. Ipv de berichten over de ABN dat ze een paar keer bijna failliet waren enkele jaren geleden...
Heb ook meteen mijn aansprakelijkheid en rechtsbijstand en zo afgesloten bij de Interpolis. Je kunt wel gaan vergelijken, maar ze zijn niet duur en de voorwaarden zijn bijna toch overal hetzelfde.
Ik vind het wel fijn dat ik al mijn verzekeringen en rekeningen bij dezelfde bank/instelling heb! Heb zelfs mijn zorgverzekering bij Interpolis lopen, bevalt goed!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:46

Zowel de KVK als de Belastingdienst hebben zeer duidelijk te kennen gegeven dat het niet verplicht is.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:52

In dat geval ga ik contact opnemen met asn bank, ik wil namelijk zo duurzaam en milieu bewust bankieren. ING investeert in wapens, vervuilende industrie, corruptie etc, liever niet dus. Triodos is ook prijzig dus even kijken wat er mogelijk is.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:10

Goedemorgen!

Vanmorgen eerste afspraak gehad bij het UVW-werbedrijf. Erg leuke gozer, hij stuurde eerst aan op solliciatieplicht, maar had allang door dat ik met het idee speelde om ondernemer te worden, door een enthousiast gesprekje over 2 jongens die voor zichzelf waren begonnen als hovenier, 'onder' hem.

Om een lang verhaal kort te maken: ik mag me orienteren op het ondernemerschap, in eerste instantie tot 31 januari, dan hebben we een nieuwe afspraak en gaan we verder kijken! Hij vond het allemaal prima, was geintrigeerd door mijn opleidingen en zag dat ik met passie over mijn vak/het ondernemerschap sprak, dus hij zag het al helemaal zitten :D

OVer banken, ik zit prive bij de Rabo, maar wil kijken of ik voor ijn bedrijf bij Triodos bank kan, ivm het duurzame en groene karakter.

Verder ben ik vandaag druk, dus aan de slag :D!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:17

Gaaf!!
Mijn afspraak is verzet naar vanmiddag, ben erg benieuwd :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:23

Ik hoop dat je net zon leuk iemand treft als ik Nuage, hij was heel gemoedelijk en was helemaal niet 'dwingerig' of iets anders niet-leuks wat ik eventueel verwacht had!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:11

Die Nederlands banken bij jullie zijn echt te gek voor woorden.
In België betalen we veel minder voor onze verrichtingen.
Toen ze bij Dexia een kwartaalkost voor het HEBBEN van een zichtrekening begonnen aan te rekenen, heb ik afgezwaaid (dat was dan in totaal 36 euro kosten per jaar zonder dat je iets deed, nu zo' n 5 jaar geleden).

Ik zit nu bij Record Bank, een dochter van ING, zowel zakelijk als privé.
Ik heb dus 2 zichtrekeningen, en een spaarrekening daar.
1 van die zichtrekeningen is voor mijn zaak.
Beide zichtrekeningen dragen trouwens probleemloos de naam van mijn zaak, alhoewel ik er 1 dus voor de zaak gebruik en 1 privé.
Ik betaal NIKS, en ik heb 2 pinpassen, een visakaard en internetbankieren.
Aangezien ik met internetbankieren niet internationaal kan overschrijven, gaat alles per mail naar mijn lokale kantoor, die moeten het dan handmatig invoeren.
IK BETAAL NIKS
Storten, afhalen etc betaal ik ook niet.
Enkel als ik cash afhaal bij een automaat van een andere bank, moet ik wel 5 euro ophoesten (ook maar 1 keer gedaan dus).

Omdat ik heel veel NL' se klanten heb, heb ik geprobeerd om in Hulst/Axel eens te informeren naar een rekening: dat was zo van de pot gerukt qua kosten, je werd er gewoon nijdig van.
De eerste vraag die ze standaard stelden was: privé of voor bedrijf, en als ik dan bedrijf zei wilden ze niet eens vertellen wat een privé rekening zou kosten. Ik MOEST en ZOU een zakelijke rekening nemen, maar ze konden ook niet eens vertellen wat er zo speciaal anders aan die rekening is. Ik heb Fortis gebeld, ABN Amro, ING en nog eentje geloof ik.
Was frappant duurder in NL dan in BE allemaal. En vriendelijk aan de telefoon, man toch!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:50

Welkom in ons leven foxy :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:04

Yucca schreef:
OVer banken, ik zit prive bij de Rabo, maar wil kijken of ik voor ijn bedrijf bij Triodos bank kan, ivm het duurzame en groene karakter.

Weet niet of je van plan bent om contant geld te gaan storten. Maar dat kan bij triodos alleen via het gwk. En dat is best prijzig...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:25

De duurzame banken hebben inderdaad geen kantoren, wat de service lastiger maakt.

Ik hoop dat ze in de toekomst meer mogelijkheden creëren om zaken te gaan doen, op dit moment heb je eigenlijk geen keuze om dan toch maar met een commerciële niet duurzame bank in zee te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:27

Ik ben nu bij de KVK. Wordt koffie en thee geserveerd aan de tafel. :D