Laugaupeejdie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

esje01

Re: Laugaupeejdie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:51

Dag dames, ik ben al een oude rot in het vak, afgestudeerd in 1992.
Al jaren werkzaam in de v&v sector (voornamelijk psycho-geriatrie), als ik soms iets voor jullie kan betekenen, laat maar weten.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:41

Hebben jullie misschien nog ideetjes voor het demands and capacity model van starkweather omtrent stotteren... ( 1987 ) Wij maken er momenteel een werkje rond en vinden best veel artikels maar niet over vergelijkingen tot andere modellen/ theorieen

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:52

Wat leuk, een ervaren logo!

@ Bonte, Op de Elann Noorddag was een lezing over DCM & Lidcombe. Misschien kan je over dat laatste nog wat meer vinden? Ik behandel verder geen stotteren dus ben daar niet zo in thuis.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 03:14

Dankje ik ga is kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:17

Ik moet voor een kindje een behandelplan opstellen waarin ik ga werken aan tekstbegrip. In tegenstelling tot bijv. een plan voor een articulatiebehandeling, vind ik het erg moeilijk om hier smart doelen voor de formuleren. Heet iemand van jullie ideeën/ suggesties? :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:32

Allereerst: hoe wil je aan het tekstbegrip werken? Waar valt het kind op uit?
Welke testgegevens heb je tot je beschikking? En wat kan je daaruit opmaken?

Als een kind uitvalt op de CELF TB dan kan je kijken wat visuele ondersteuning met het kind doet. En hoe zijn dan de resultaten in vergelijking met ZB / BAV? Kan het kind wel kritisch luisteren? En hoe is het gesteld met de kennis van functie- en inhoudswoorden?
Maar bijv. een lage score op DW kan duiden op problemen met het vormen van algemene begrippen, waardoor de verschillende betekenissen van een woord (toegepast in de context van de tekst) onvoldoende worden geleerd.

Als je voor jezelf helder hebt wáár de kern van het probleem zit dan kan je op basis daarvan je doelen stellen, bijvoorbeeld:
- De ll. kan zelfstandiger omgaan met teksten;
- De leesvloeiendheid en het tekstbegrip is vergroot;
- De ll kan zelfstandig de betekenis van een woord uit de context halen.

Kan je hier wat mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:40

Dankje, daar kan ik wel wat mee! Ik zit nu thuis, dus heb de gegevens niet tot m'n beschikking. Dat is niet zo handig. ;) Maar ik heb nu weer een klein beetje inspiratie haha.
Sowieso vind ik het lastig, omdat ik midden in de behandeling val. Vanaf het begin beginnen vind ik makkelijker.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:47

Een behandeling overnemen is echt moeilijk. Toen ik begon met werken waren vrijwel alle behandelingen overgenomen. Volgens mij had ik pas na drie maanden écht het gevoel dat ik er lekker in zat, terwijl ik dat bij 'eigen' cliënten dat vaak direct heb.

Nog even een tip: De vaardigheden voor mondelinge grammatica komen overeen met die voor het begrijpend lezen. En daarbij: mondelinge- en geschreven taal beïnvloeden elkaar. Dus het is erg zinvol om beide componenten mee te nemen in je behandeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:50

Bedankt! :)

Ik heb gelukkig op mijn stage een heleboel cliënten die ik vanaf moment 1 doe. Ik merk inderdaad dat je er dan veel meer 'in' zit! :)

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:20

Joehoeee even een vraagje van mij :)

wie o wie heeft er ervaring/les in gehad over de problematiek rondom NT2?
Ik heb momenteel een client op school maar onze lessen zijn vorig jaar uitgevallen van NT2.
Heb wat artikelen over hoe of wat, maar niet zo specifiek over de behandeling. Iemand daar ervaring of tips mee?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:43

Ik werk veel met NT2 kinderen. Wat wil je specifiek weten?
In de diagnostiek moet je natuurlijk goed kijken of er sprake is van een taalachterstand of taalstoornis (o.a. door afnemen Anamnese Meertaligheid, evt inschakelen tolk etc). Indien er sprake is van een taalstoornis: behandelen zoals je ook een NT1 zou behandelen. VAT-principes uitleggen, kwaliteit/kwantiteit taalaanbod (T1&T2) bespreken. Ouders intensief betrekken bij de behandeling, laat ze maar meedoen en ook regelmatig voordoen hoe ze thuis oefenen. Taalregels aan ouders uitleggen, leren zij vaak ook nog wat van ;) en dan kunnen ze thuis aan de slag. Als ouders erg slecht NL kunnen, kan je er voor kiezen om alleen in de behandeling de NL doelstructuren aan te bieden en ouders indirect thuis de zinsbouw van het kind te laten stimuleren. Bij ernstige taalstoornis is in mijn ogen dan wel 2x p/w logopedie gewenst.

In je behandelingen continue benadrukken dat ouders naar de bibliotheek moeten, boekjes in NL lezen met het kind (Bijv. aan de hand van Ik ben bas / van Dale voorleeswoordenboeken etc.). Ouders moeten uiteraard ook T1 stimuleren! In het geval van woordenschat kan dat makkelijk door ouders woorden te laten vertalen en deze thuis ook te laten oefenen. Ook bij behandeling van fonologische/fonetische articulatiestoornissen is dat tot op zekere hoogte mogelijk :).

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:11

Plien 91 : DANKUWEL het is een enorm boeiend deel geweest waar ik veel aan had ...

Volgende vraag :) Ik begrijp valse stemplooien niet zo goed ... ik ben aan het opzoeken wat het is en zie het echt helemaal niet zo goed. Boeken dat jullie kunnen aanraden ? Klopt het dat het in het engels "false vocal folds" is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:09

Even een vraagje:

Wat doen jullie allemaal met Schlichting? Halen jullie hier alleen de WQ en ZQ uit, of gaan jullie aan de hand van deze test ook behandeldoelen opstellen?
En doen jullie ook veel met spontane taalanalyses? En in combinatie met Schlichting?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:39

Hoi Maaike,

Ik neem de Schlichting sowieso af voor het TBQ/WQ/ZQ om te kijken of er sprake is van een s-tos en zo ja, of het receptief en/of productief is.
Als het kind een lage WQ heeft ga ik natuurlijk werken aan de woordenschat. Maar dat is iets wat ouders thuis ook veel kunnen doen. Dan kiezen we samen een thema, geef ik een doelwoordenlijst en die woorden moeten ouders dan veel aanbieden en oefenen.
Zinsbouw idem. Maar je moet er daarbij voor waken dat je niet alleen de syntactische structuren uit de ZQ behandelt, maar ook andere structuren. Ik maak weinig spontane taalanalyses ivm tijdgebrek. Wat ik wel doe is spontaan geproduceerde zinnetjes opschrijven, zowel tijdens de onderzoeksperiode als tijdens het behandelen. Dan hou je toch een beetje bij of er ook in de spontane taal vooruitgang is, want dat is wel je einddoel :)

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:30

Plien91 schreef:
Ik werk veel met NT2 kinderen. Wat wil je specifiek weten?
In de diagnostiek moet je natuurlijk goed kijken of er sprake is van een taalachterstand of taalstoornis (o.a. door afnemen Anamnese Meertaligheid, evt inschakelen tolk etc). Indien er sprake is van een taalstoornis: behandelen zoals je ook een NT1 zou behandelen. VAT-principes uitleggen, kwaliteit/kwantiteit taalaanbod (T1&T2) bespreken. Ouders intensief betrekken bij de behandeling, laat ze maar meedoen en ook regelmatig voordoen hoe ze thuis oefenen. Taalregels aan ouders uitleggen, leren zij vaak ook nog wat van ;) en dan kunnen ze thuis aan de slag. Als ouders erg slecht NL kunnen, kan je er voor kiezen om alleen in de behandeling de NL doelstructuren aan te bieden en ouders indirect thuis de zinsbouw van het kind te laten stimuleren. Bij ernstige taalstoornis is in mijn ogen dan wel 2x p/w logopedie gewenst.

In je behandelingen continue benadrukken dat ouders naar de bibliotheek moeten, boekjes in NL lezen met het kind (Bijv. aan de hand van Ik ben bas / van Dale voorleeswoordenboeken etc.). Ouders moeten uiteraard ook T1 stimuleren! In het geval van woordenschat kan dat makkelijk door ouders woorden te laten vertalen en deze thuis ook te laten oefenen. Ook bij behandeling van fonologische/fonetische articulatiestoornissen is dat tot op zekere hoogte mogelijk :).

Sorry! Ik had er bij moeten zetten dat het ging om een volwassen NT2 patient..
Maar de behandelingen gaan heel goed, morgen rond ik haar af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:23

Plien91 schreef:
Hoi Maaike,

Ik neem de Schlichting sowieso af voor het TBQ/WQ/ZQ om te kijken of er sprake is van een s-tos en zo ja, of het receptief en/of productief is.
Als het kind een lage WQ heeft ga ik natuurlijk werken aan de woordenschat. Maar dat is iets wat ouders thuis ook veel kunnen doen. Dan kiezen we samen een thema, geef ik een doelwoordenlijst en die woorden moeten ouders dan veel aanbieden en oefenen.
Zinsbouw idem. Maar je moet er daarbij voor waken dat je niet alleen de syntactische structuren uit de ZQ behandelt, maar ook andere structuren. Ik maak weinig spontane taalanalyses ivm tijdgebrek. Wat ik wel doe is spontaan geproduceerde zinnetjes opschrijven, zowel tijdens de onderzoeksperiode als tijdens het behandelen. Dan hou je toch een beetje bij of er ook in de spontane taal vooruitgang is, want dat is wel je einddoel :)

Bedankt! Ik pb je vandaag nog even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:32

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:27

Jusi schreef:
Hoe bevalt je stage Wuis??

Super super suuuper leuk!!! :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:09

Ik ben inmiddels bezig met een toegepast onderzoek. Helaas heeft de begeleidende docent ineens na 3 weken bedacht dat ons hele onderzoek omgegooid moet worden. Het onderzoeksplan dat we hadden opgezet, kan dus weggegooid worden. Het zal nu voornamelijk gaan om een literatuurstudie (onderwerp is interactief voorlezen).

Omdat we al eventjes bezig zijn hebben we natuurlijk al een heleboel literatuur. Maar mochten jullie nog tips hebben waarvan jullie denken dat we het misschien goed kunnen gebruiken, dan hoor ik het graag!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:11

Hoe is het verder met je stage gegaan Maaike?

Qua literatuur... ik zal eens gaan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:52

Heel goed! :D Afgesloten met een 9. :D Hoewel je eigenlijk geen cijfer kreeg. :P :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:56

Hoh irritante telefoon, ik bedoelde dus dat je officieel geen cijfer hoort te krijgen. Maar ze wilden me perse een 9 geven. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:59

Wat leuk dat hier een topic over is zeg, ikzelf heb na heel lang twijfelen ook besloten om de opleiding logopedie te gaan doen en ben nu een maandje onderweg en vind het steeds leuker worden :)
Het enige dat jammer is, is dat onze school gewoon erg slecht alles regelt en zo.. :+

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:42

Wow Wuis, dat is nog eens een super eindpunt, zelfs al is die niet officieel, toch leuk :D
En Rebecca, leuk, meer logopedisten :) , waar volg jij de opleiding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:55

In Nijmegen, aan de HAN. :)