Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

en dan kunnen ze thuis aan de slag. Als ouders erg slecht NL kunnen, kan je er voor kiezen om alleen in de behandeling de NL doelstructuren aan te bieden en ouders indirect thuis de zinsbouw van het kind te laten stimuleren. Bij ernstige taalstoornis is in mijn ogen dan wel 2x p/w logopedie gewenst.
.
Ik begrijp valse stemplooien niet zo goed ... ik ben aan het opzoeken wat het is en zie het echt helemaal niet zo goed. Boeken dat jullie kunnen aanraden ? Klopt het dat het in het engels "false vocal folds" is ?
Plien91 schreef:Ik werk veel met NT2 kinderen. Wat wil je specifiek weten?
In de diagnostiek moet je natuurlijk goed kijken of er sprake is van een taalachterstand of taalstoornis (o.a. door afnemen Anamnese Meertaligheid, evt inschakelen tolk etc). Indien er sprake is van een taalstoornis: behandelen zoals je ook een NT1 zou behandelen. VAT-principes uitleggen, kwaliteit/kwantiteit taalaanbod (T1&T2) bespreken. Ouders intensief betrekken bij de behandeling, laat ze maar meedoen en ook regelmatig voordoen hoe ze thuis oefenen. Taalregels aan ouders uitleggen, leren zij vaak ook nog wat vanen dan kunnen ze thuis aan de slag. Als ouders erg slecht NL kunnen, kan je er voor kiezen om alleen in de behandeling de NL doelstructuren aan te bieden en ouders indirect thuis de zinsbouw van het kind te laten stimuleren. Bij ernstige taalstoornis is in mijn ogen dan wel 2x p/w logopedie gewenst.
In je behandelingen continue benadrukken dat ouders naar de bibliotheek moeten, boekjes in NL lezen met het kind (Bijv. aan de hand van Ik ben bas / van Dale voorleeswoordenboeken etc.). Ouders moeten uiteraard ook T1 stimuleren! In het geval van woordenschat kan dat makkelijk door ouders woorden te laten vertalen en deze thuis ook te laten oefenen. Ook bij behandeling van fonologische/fonetische articulatiestoornissen is dat tot op zekere hoogte mogelijk.
Plien91 schreef:Hoi Maaike,
Ik neem de Schlichting sowieso af voor het TBQ/WQ/ZQ om te kijken of er sprake is van een s-tos en zo ja, of het receptief en/of productief is.
Als het kind een lage WQ heeft ga ik natuurlijk werken aan de woordenschat. Maar dat is iets wat ouders thuis ook veel kunnen doen. Dan kiezen we samen een thema, geef ik een doelwoordenlijst en die woorden moeten ouders dan veel aanbieden en oefenen.
Zinsbouw idem. Maar je moet er daarbij voor waken dat je niet alleen de syntactische structuren uit de ZQ behandelt, maar ook andere structuren. Ik maak weinig spontane taalanalyses ivm tijdgebrek. Wat ik wel doe is spontaan geproduceerde zinnetjes opschrijven, zowel tijdens de onderzoeksperiode als tijdens het behandelen. Dan hou je toch een beetje bij of er ook in de spontane taal vooruitgang is, want dat is wel je einddoel
Afgesloten met een 9.
Hoewel je eigenlijk geen cijfer kreeg.

, waar volg jij de opleiding?