Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yucca schreef:Mariet en Femke, hoe gaan jullie om met de vraag naar digitale bestanden bij particulieren?
Berekenen jullie hiervoor extra kosten, of zit dat bij bijvoorbeel een pakket prijs is, of werken jullie alleen met prints?
Ik zit nog erg te twijfelen hoe ik dit ga regelen.
Faux schreef:Als je grote bestanden verkoopt verkoop je hiermee niet automatisch het auteursrecht. Het zijn nog steeds jouw foto's en als er verder niets besproken of betaald is, mag de klant er ook niets anders mee doen dan voor eigen gebruik afdrukken. Het risico dat ze dat doen is natuurlijk wel groter.
Willen ze het wel legaal publiceren dan moeten zij publicatierechten kopen, ofwel licenties. Deze licenties zijn er in allerlei soorten en maten, met ieder weer een eigen prijskaartje.
Een vrije / onbeperkte licentie geeft de klant het recht de foto's voor altijd te gebruiken in allerlei publicaties. En zo is er bijvoorbeeld ook een 1-jaar-licentie voor alleen websites. En ga zo maar even door.
Wanneer ik bijvoorbeeld voor een tijdschrift fotografeer, dienen zij ook publicatierecht te betalen, ofwel; een licentie (af) te kopen. Daarmee krijgen zij het bestand op enorm formaat, zodat hij optimaal afgedrukt kan worden in het tijdschrift, maar daarmee krijgen zij nog steeds NIET het auteursrecht. Het auteursrecht blijft van mij en het daadwerkelijk verkopen van auteursrecht gebeurd voor zover ik weet bijna nooit. Dat zou namelijk betekenen dat ik over een foto die Femke (bijv) gemaakt heeft, kan zeggen: "Deze heb ik gemaakt!" Al zou dat wettelijk gezien volgens mij nog niet eens kloppen, maar dat weet ik niet zeker.
Als fotograaf hou je gewoon altijd het recht om bezwaar te maken als een ander jouw werk veranderd, verminkt of er iets anders mee doet waar jij geen toestemming voor hebt gegeven. Hoeveel er ook voor het werk is betaald.
Barvrouwke schreef:Wie wil/kan mij wat meer vertellen over het zakelijk verzenden van pakketjes. Het schijnt aanzienlijk te schelen in de prijs, maar via het internet wordt ik er geen wijs uit. Graag via een PBtje, om dit topic 'schoon' te houden.