Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:35

Tjonge wat een heftig verhaal zeg!!! De ene na de andere blessure.. :(:) Maar je hebt er alles aan gedaan hoor, respect!!

Mijn paard heeft volgens Utrecht HKO klasse 4. Mijn eigen dierenarts zou haar heel anders inschalen, eerder een 2/3. Dat komt omdat Utrecht een 4 geeft als er sprake is van een Lollypop. (Voedingskanaaltje met een bolletje op het eind, soort lolli vorm). Ze heeft er één van op haar straalbeen. Daarnaast heeft ze lichte kogelatrose, een 3 op de sesambeentjes, en een oude peesblessure. Allemaal in één been.
Ze loopt met aangepast ,dempend beslag eigenlijk prima op het moment. Peesscan was dus gister, en die zag er goed uit. Ik mag weer opbouwen, maar zal wel vreselijk goed moeten opletten natuurlijk, en is het heel belangrijk dat ze goed recht is in haar lijf, om overbelasting te voorkomen. Alles is nu stabiel, dat probeer ik zo te houden!
Ze loopt zoveel mogelijk los buiten, en ik ga weer beginnen met rustige ritjes, en daarna lange teugelen en simpel bakwerk.

nexthorse

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:56

Dankjewel :)

Pfoe, jij hebt met jouw paard dus ook al het nodige meegemaakt... :(:) Het is inderdaad heel belangrijk om je paard zo recht mogelijk te houden, en dus ook aan beide kanten gelijkmatig bespierd. Ik ben met het opbouwen na he revalidatiecentrum ook begonnen met rustige ritjes, dit deed ik in het bos op grote brede rechte paden waar ik haar wel steeds opnieuw recht stelde, vond ik erg fijn werken :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:25

reiziger schreef:
Nimue ik heb even op de site van Alona gekeken, ga jij 11 April naar die hele dag over Feldenkrais? En dus de 9e acupressuur. Leuk weekend zo ;)

Dat zou eerst de 11e zijn, maar het is verzet naar 16 mei. Anders was het inderdaad een beetje kort op elkaar, dus ik vind dit wel fijner.

Wat fijn dat het goed gaat met Boa, mooi om te horen. :j

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:08

Nimue schreef:
Dat zou eerst de 11e zijn, maar het is verzet naar 16 mei. Anders was het inderdaad een beetje kort op elkaar, dus ik vind dit wel fijner.
.

Die dag kan ik op de site van Alona niet vinden..Kan je nu met een paard van Alona meedoen? Vind het toch ook wel interessant.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:24

Ze mailde mij dat het verzet is, en dat ze nu paarden beschikbaar heeft. Ik heb alleen wel op haar site gezien dat ze zelf maar 2 paarden heeft, dus ik denk dat je er dan snel bij moet zijn, maar je kunt haar wel even mailen. Ik vond haar heel aardig over de mail.

Mij lijkt het ook boeiend! Ik doe al e.e.a. met Centered Riding, maar het is altijd boeiend om er meer van te weten.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:32

Ik heb Margreet een mailtje gestuurd over het dagje Feldenkrais.

Het lijkt mij echt heel erg leuk een meeting te doen bij Moravita! Misschien kunnen we er in overleg met hun een educatief dagje van maken? Met een aantal mensen blijft het ook nog een beetje betaalbaar. Ik wil het wel organiseren :D . Ergens in Mei/Juni ofzo, als het lekker weer is?
Misschien een idee als mensen die mee willen mij een pb-tje sturen? Dan kunnen we in overleg een datum prikken? Kunnen we ook kijken of we (deels) gezamenlijk kunnen reizen. Het is voor mij ook een hele trip, vanuit Den Bosch, met de trein. Ik heb het er wel voor over. Er gaat een trein tot Coevorden, daarna kan je met de bus.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:38

Leuk, ik hoop dat je ook een paard kunt gebruiken, lijkt me gezellig! :)

Tis voor mij 4 uur om tot Coevorden te komen, en dan nog met de bus... Minimaal 9 uur reistijd dus, dus nee, ik pas. ;)
Wel een leuk idee, ik hoop dat het leuk wordt! Dan kunnen we daarna misschien een keer op herhaling in een ander deel van het land, waar het voor mij wel haalbaar is. :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:48

Coevorden, oei, dat is vanaf hier ook wel heel erg ver! Waar woon jij, Nimue?

Alona ziet er ook interessant uit! Maar ook niet echt naast de deur voor mij.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:46

Ik woon in het zuidwesten van Nederland. Alona is voor mij wel heel dichtbij, half uurtje rijden, dus dat is perfect.

Er zit hier best veel in de buurt. Eén centrum waar workshops en therapie met paarden gegeven worden, een andere stal waar therapie en individuele coaching gegeven wordt. Echt cursussen e.d. niet (behalve Centered Riding), maar daar heeft Alona dan weer een leuk aanbod in.

De cursussen van Terra Natura worden ook 1x per jaar hier in de buurt gegeven, dus ik zit helemaal niet zo verkeerd geloof ik. :D
Speaking of which, heeft er hier iemand ervaring met Terra Natura? Het spreekt me wel aan, maar ik hoor zeer wisselende verhalen. De een is laaiend enthousiast, de ander vindt het helemaal niks... best lastig.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:52

:wave: Hoi, mag ik ook meedoen? Ik heb net (bijna) het hele topic doorgelezen en herken echt ontzettend veel in jullie verhalen. Echt zo gaaf dar er nog zo veel meer mensen verwonderd zijn over 'het paard'. Ik kan mij keer op keer maar weer verwonderen over hoeveel invloed gedachtes/intenties, gevoel/emoties, tijdsdruk, zelfverzekerdheid enz. hebben op het werken met paarden.

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Djoni, 16 jaar en ik doe momenteel 5 VWO in Zwolle. Ik was altijd al gek van paarden, toen ik 9 was mocht ik beginnen met rijden op een manege. Via wat omzwervingen ben ik 1,5 jaar terug terecht gekomen op http://www.equixantos.com , waar ik een trainingskamp in de zomer heb gevolgd. Ik was daarvoor al geïnteresseerd in NH en dat soort 'alternatieve' dingen, maar hier maakte ik er echt kennis mee. Een paar maanden later kocht ik mijn eigen pony, Quess. Onze eerste keer rijden ging... interessant. Het regende, de lucht was donker, het rommelde al wat in de verte. Quess en ik waren echt aan het vechten, enkel om één normaal rondje door de bak te rijden. Het was een sprong rechts, sprong links, niet in het achterste eind van de bak willen komen, achteruit lopen, als een gek rondjes galopperen ed. Een dag later ging ik weer rijden en ging alles voorbeeldig. Het ging dus nogal... apart. Ik ben met haar op cursus bij Equixantos geweest, en heb het rijden laten liggen. Van de zomer ben ik weer een week geweest, en alles gaat al een stuk beter. Ik ben wat betreft paarden in vrijwel alles geinteresseerd, ik wil graag beter leren rijden (ik bak er niets van momenteel), beter leren freestylen, meer leren over de bewegingen van paarden, de bouw van paarden, Ttouch vind ik interessant, acupunctuur, hoe mensen op paarden reageren, wat er allemaal mogelijk is met equitherapie, vanalles. Ik houd van paarden observeren, ook van mensen observeren trouwens.

Ik ben altijd ontzettend geïntrigeerd geweest door paarden. Tegenwoordig nog meer dan vroeger. Ik heb via een schoolproject de mogelijkheid gekregen om de afgelopen weken één dag school per week te missen, en stage te gaan lopen. Dat heb ik gedaan, uiteraard op een paardenbedrijf. Mijn stage ging vooral over communicatie met paarden, en dan vooral het stukje waar ik echt geïntrigeerd door ben. Dat stukje 'gevoel' dat je moet hebben als je met paarden omgaat, het is iets wat ik ontzettend lastig kan uitleggen. Ik hield gisteren mijn eindpresentatie van mijn stage, en daar bleek maar weer dat ik het niet kan uitleggen. Misschien snappen jullie mij. Alleen al dat een paard dat een hoge rang heeft een ander paard van z'n plek krijgt zonder ook maar enig vorm van geweld te gebruiken. De totaal andere 'denkmanier' van paarden, voor zover ze denken. Dat je intentie zo belangrijk is, dat paarden haast meer naar je innerlijke overtuiging lijken te kijken dan naar het lijntje wat je naar ze toe gooit oid. Misschien klinkt het als zweverig gestamel(stiekem ben ik meestal behoorlijk nuchter), een zelf weet ik ook nog niet precies wat ik ervan moet denken, maar misschien hebben jullie een idee waar ik het over heb :).

Maargoed, ik wil mezelf dus ontzettend graag ontwikkelen mbt paarden. En het mooie vind ik dat je met paarden niet alleen maar technieken leert, maniertjes, maar dat je vooral jezelf moet ontwikkelen. Maar ik vind het moeilijk hoor... Ik sta vaak genoeg naast mijn paard met mijn handen in mijn haar, terwijl ik denk: wat móet ik hier nu mee? Wat doe ik verkeerd? Waar gaat het mis? Begrijp ik haar verkeerd? Heb ik het misschien allemaal verkeerd gedacht, en ligt het anders? Maar daar ontwikkel je jezelf natuurlijk voor. Het vervelende is dat er zóveerl ontwikkelingsmogelijkheden zijn, en allemaal klinken ze alsof ze je vijf stappen verder gaan helpen, en allemaal denken ze de waarheid te hebben maar soms spreken ze elkaar lijnrecht tegen. En ik ben altijd een beetje 'bang' om mijn geld (jaja, ik scholier heb daar niet zo veel van :+ ) uit te geven aan een cursus waar ik alleen maar dingen hoor die ik al weet.

Overigens Corinne, heb jij niet ook meegedaan aan Big Picture, en heb ik jou niet vorig jaar een presentatie zien geven daarover? Dan 'ken' ik jou :D En reiziger, ik vind dat je een hele mooie boktnaam hebt gekozen :)

Einde van de lange lezing.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:03

djoni schreef:
Alleen al dat een paard dat een hoge rang heeft een ander paard van z'n plek krijgt zonder ook maar enig vorm van geweld te gebruiken.

En reiziger, ik vind dat je een hele mooie boktnaam hebt gekozen :)

Ja, dat alleen is al bijzonder, hé. Je ziet het ook bij mensen soms, van die natuurlijke leiders, die het gewoon zijn, zonder er moeite voor te hoeven doen.

En dank je, ik vond het zelf ook wel poetisch om me zo te noemen. :o

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:04

*zucht* Vandaag heb ik iets heel moois maar ook heel verdrietigs meegemaakt met paarden. Ik zou er graag over schrijven maar het gaat ook over andere mensen en ik vind het wat te privé, maar het was echt mooi.

djoni schreef:
Dat je intentie zo belangrijk is, dat paarden haast meer naar je innerlijke overtuiging lijken te kijken dan naar het lijntje wat je naar ze toe gooit oid. Misschien klinkt het als zweverig gestamel(stiekem ben ik meestal behoorlijk nuchter), een zelf weet ik ook nog niet precies wat ik ervan moet denken, maar misschien hebben jullie een idee waar ik het over heb :).

Ik snap je!
En ik vind het superknap dat jij hier op jouw leeftijd al mee bezig bent, en er ook al zoveel inzicht in hebt. Echt super, de meeste mensen moeten jaren bezig zijn met paarden voor ze zover komen, en jij hebt al zo'n hoop zelf-inzicht en durft al zo eerlijk naar jezelf te kijken. Mooi hoor meis! +:)+

Citaat:
En ik ben altijd een beetje 'bang' om mijn geld (jaja, ik scholier heb daar niet zo veel van :+ ) uit te geven aan een cursus waar ik alleen maar dingen hoor die ik al weet.

Dit heb ik ook heel lang gehad, nu gaat het wat beter. Bij mij was het niet zozeer dat ik het geld niet kon missen, maar meer dat ik altijd geleerd had heel zuinig te moeten zijn en bang was te 'verspillen'. Terwijl ik nu denk, als ik er interesse in heb en ik steek er wat van op, dan is het geen verspillen. En als ik er eens een keer niks van op steek, dan is het toch ook prettig weer eens op herhaling te gaan en weet ik voor volgende keer beter waar ik op moet letten dus ook dan heb ik er iets van geleerd.
Al kan ik me voorstellen dat je het als scholier allemaal nog wat lastiger hebt - niet dat ik nu zwem in het geld, maar toen ik nog op de middelbare school zat had ik de bedragen die de cursussen meestal kosten echt niet kunnen betalen. Inmiddels heb ik meer inzicht in de kosten die erbij komen kijken en begrijp ik ook wel dat de prijzen vaak redelijk zijn, ook al lijken ze hoog. Maar het blijft veel geld.

Om terug te komen op het idee om cursussen/workshops voor elkaar te organiseren: ik kom tegenwoordig regelmatig op een stal waar de eigenaresse erg veel van paarden weet. I.v.m. mijn eigen privacy zet ik hier liever niet teveel details neer, maar ik kan haar wel eens polsen of zij het niet leuk vindt een thema-avond te organiseren, of een dagworkshop, voor een redelijke prijs. Zouden mensen daar interesse in hebben? Het is in het zuidwesten des lands, en ze heeft zelf een hoop verschillende dingen gedaan waar ze haar kennis graag in overdraagt. O.a. freestyle (Emiel Voest), Silverlinde, TTEAM, osteopathie en nog veel meer, ze heeft ook de ISPH-instructeursopleiding gedaan. Ze is niet officieel bevoegd om over al die dingen les te geven ofzo, maar wel heel enthousiast om haar kennis door te geven.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:08

djoni schreef:
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Djoni, 16 jaar en ik doe momenteel 5 VWO in Zwolle. Ik was altijd al gek van paarden, toen ik 9 was mocht ik beginnen met rijden op een manege. Via wat omzwervingen ben ik 1,5 jaar terug terecht gekomen op http://www.equixantos.com , .... Ik ben altijd ontzettend geïntrigeerd geweest door paarden. Tegenwoordig nog meer dan vroeger. Ik heb via een schoolproject de mogelijkheid gekregen om de afgelopen weken één dag school per week te missen, en stage te gaan lopen. Dat heb ik gedaan, uiteraard op een paardenbedrijf. Mijn stage ging vooral over communicatie met paarden, en dan vooral het stukje waar ik echt geïntrigeerd door ben. Dat stukje 'gevoel' dat je moet hebben als je met paarden omgaat, het is iets wat ik ontzettend lastig kan uitleggen. Ik hield gisteren mijn eindpresentatie van mijn stage, en daar bleek maar weer dat ik het niet kan uitleggen. Misschien snappen jullie mij. Alleen al dat een paard dat een hoge rang heeft een ander paard van z'n plek krijgt zonder ook maar enig vorm van geweld te gebruiken. De totaal andere 'denkmanier' van paarden, voor zover ze denken. Dat je intentie zo belangrijk is, dat paarden haast meer naar je innerlijke overtuiging lijken te kijken dan naar het lijntje wat je naar ze toe gooit oid. Misschien klinkt het als zweverig gestamel(stiekem ben ik meestal behoorlijk nuchter), een zelf weet ik ook nog niet precies wat ik ervan moet denken, maar misschien hebben jullie een idee waar ik het over heb :).
... Overigens Corinne, heb jij niet ook meegedaan aan Big Picture, en heb ik jou niet vorig jaar een presentatie zien geven daarover? Dan 'ken' ik jou :D

Dat klopt ik heb ook meegedaan aan 'Big Picture'. Even voor degene die niet weten wat 'Big Picture' is... :D Het is het meest geweldige programma wat ze voor scholieren hebben kunnen verzinnen! *\o/*

Het is een project waarbij je onder je schooltijd, tijd en ruimte krijgt om buiten school te leren over jouw 'passie'. Het is een erg nieuw project dat is komen overwaaien vanuit Amerika en doet een beetje denken aan het Vrije-School-Onderwijs. Ik heb aflopen jaar dit project nog moeten presenteren aan een vakgroep voor onderwijs die de overheid adviseert. 8-) Er zijn op dit moment geloof ik al 2 scholen in Nederland die met dit project zijn gestart, waarvan onze school in Zwolle er dus één van is. Hoeveel geluk 8-)

Maar wat leuk Djoni dat jij daar ook aan hebt meegedaan, dit is geloof ik het derde jaar dat ze dit project bij ons op school doen. Maar volgens mij heeft meneer D mij er wel eens over jou aangesproken, weet jij daar iets van? Grappig trouwens dat ze nu al twee meiden hebben gehad die op hetzelfde gebied een project zijn gestart.

Even ter informatie voor de andere mensen hier op het forum, ik heb vorig jaar stage (als 16-jarig meisje O:)) gelopen op een zorgboederij waar ze kinderen met ontwikkelingsstoornis paardrijles geven. Dit deed ik ook omdat ik interesse had in equitherapie. Ik heb er in ieder geval toen veel van opgestoken.

Het bedrijf waar je over spreekt ken ik trouwens helemaal niet, ik heb even op de website gespiekt en het ziet er wel heel gaaf uit. Leuk ook dat je een eigen paardje hebt, staat die ook in Zwolle? ... enzovoort....blablabla... je hebt PB met het vervolg op dit verhaal :D

reiziger schreef:
Het lijkt mij echt heel erg leuk een meeting te doen bij Moravita! Misschien kunnen we er in overleg met hun een educatief dagje van maken? Met een aantal mensen blijft het ook nog een beetje betaalbaar. Ik wil het wel organiseren :D . Ergens in Mei/Juni ofzo, als het lekker weer is?
Misschien een idee als mensen die mee willen mij een pb-tje sturen? Dan kunnen we in overleg een datum prikken? Kunnen we ook kijken of we (deels) gezamenlijk kunnen reizen. Het is voor mij ook een hele trip, vanuit Den Bosch, met de trein. Ik heb het er wel voor over. Er gaat een trein tot Coevorden, daarna kan je met de bus.

Ik ben er in ieder geval wel voor in! Dus ja, ik meld me bij deze wel aan. Dat zijn er al 2 :):)
We zouden in inderdaad ook eens moeten kijken naar iets centralers in het land, het zou natuurlijk leuker zijn als (bijna?) iedereen er zijn kan. Misschien dat we dat daarna of in plaats van kunnen doen? Ik hoor het wel, ik doe in ieder geval graag overal aan mee! (Vanaf Zwolle valt alles wel redelijk te bereizen) Wat nimue zegt klinkt bijvoorbeeld ook erg leuk&interessant.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:22

Wat een geweldig project! Ik vind dat soort initiatieven altijd zo mooi, het werkt zo motiverend en ik denk dat mensen dan gewoon een stuk makkelijker leren. Dan worden de andere vakken ook ineens een stuk minder saai en suf. ;)

'Mijn' plekkie is ook niet echt centraal hoor, maar goed... als we nou eens proberen hier een mooie traditie van te maken? Keertje bij Moravita, keertje bij mij in de buurt, en dan gewoon waar het volgende spontane idee naar voren komt. Ik denk dat het echt heel erg leuk kan zijn! Niet alle locaties zullen voor iedereen haalbaar zijn, maar dat houd je toch.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:31

Wow, dat is inderdaad een superproject! Dat soort dingen zou veel en veel meer moeten gebeuren op scholen :j

Ik woon allesbehalve centraal :+ Ik woon dicht bij de Nederlandse grens, vlakbij Maastricht. Ik zou het wel leuk vinden om eens te meeten of samen iets te volgen :j Ik volg alleen niet alles wat op mijn weg komt, ten eerste is dat financieel niet haalbaar en ten tweede is het voor mij heel belangrijk dat ik een goed gevoel heb bij iets, dat er een reden is dat ik daar ben, zeg maar (wat dat dan ook moge zijn). Klinkt wat zweef maar het werkt voor mij erg goed om zo beslissingen te nemen :)

Gisterochtend heb ik trouwens weer les gehad, ik merk echt wel dat bepaalde dingen nu een stuk spontaner en natuurlijker gaan. Leuk gevoel! Het werd echt een samenspel op een gegeven moment, en dat gevoel vind ik zo geweldig! Dan loop ik met een grote smile door de bak :j

Edit: Hier in de buurt heb je wel Spirithorses, die geven ook veel dagcursussen en zo, voor wie eens af wil zakken naar het zuiden :+ Ben er zelf nooit geweest maar wil er wel eens een kijkje gaan nemen en eventueel een dag in de week vrijwilligerswerk gaan doen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:37

Spirithorses is voor mij een roteind weg, maar spreekt me wel aan. Het is eigenlijk te ver voor één dag, maar ze doen wel erg leuke dingen (Equine Touch lijkt me tof, en EHBO voor je paard, etc.). Ze hebben ook een soort zomerweek, lijkt me ook leuk! Al moet je dan zelf je overnachting regelen, en ik heb ook zomerweken gezien waar dat bij in zat en dat vind ik toch ook wel heel prettig.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:52

Nimue, waar kom je vandaag?? Ik zit ook in het westen/zuidwesten :D

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:50

Nimue: Dankje voor het compliment :o Ik heb op stage ook veel over dat onderwerp gepraat, dat helpt ook wel. Het zorgt er sowieso voor dat je ontzag krijgt voor het feit dat een hele kudde paarde één leider blindelings volgt als die besluit dat ze weg moeten oid, daar kunnen wij alleen van dromen geloof ik :D Je vraagt je af wat dat dan is, bij mensen ook. Hoe het komt dat iedereen jubelend achter een mens aan strompelt, en een ander zijn stinkende best doet maar geen leider kan zijn.

Big Picture is idd een supergaaf project, ze zouden het op iedere school moeten aanbieden. Ik ga nu weer aan een nieuwe stage beginnen, met een nieuw leerplan (soort onderzoeksvraag), en ik denk dat ik iets wil doen met de beweging van paarden oid, daar ben ik nog steeds erg geïnteresseerd in. Allemaal dingetjes die je eigenlijk moet weten om een paard goed te kunnen beoordelen :)

Ik weet niet of ik al enig krediet heb om mee te mogen op een meeting, maar een meeting bij Moravita zie ik ook wel zitten. Ik denk trouwens dat we zo ontzettend verspreid zitten dat een centraal punt moeilijk is, bovendien zijn veel dingen behoorlijk plaatsgebonden. Dus ik denk dat meerdere dingen organiseren helemaal niet verkeerd is, dan kan iedereen zelf besluiten of ze het zien zitten om te komen of niet.

Hebben jullie trouwens vast les? Ik niet, omdat ik niemand hier in de buurt weet, en als ik dan Justy's post lees merk ik dat ik het toch wel mis, stiekem.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:57

Nimue schreef:
Wat een geweldig project! Ik vind dat soort initiatieven altijd zo mooi, het werkt zo motiverend en ik denk dat mensen dan gewoon een stuk makkelijker leren. Dan worden de andere vakken ook ineens een stuk minder saai en suf. ;)

'Mijn' plekkie is ook niet echt centraal hoor, maar goed... als we nou eens proberen hier een mooie traditie van te maken? Keertje bij Moravita, keertje bij mij in de buurt, en dan gewoon waar het volgende spontane idee naar voren komt. Ik denk dat het echt heel erg leuk kan zijn! Niet alle locaties zullen voor iedereen haalbaar zijn, maar dat houd je toch.

Het is inderdaad een geweldig project, en het is precies zoals je zegt. Voor mij werd school een stuk minder saai, je bent veel meer gemotiveerd om voor school wat te doen, omdat je daarna met dit project bezig mag. :D Hoewel ik ook niet zal ontkennen dat de verleiding soms te groot is en je eerst wat voor het project doet en school daarna .. maar ach, daar ben je misschien ook wel gewoon scholier/jong voor, in ieder geval heb ik er veel van geleerd

'Hier een mooie traditie van maken' klinkt in mijn oren als een goed plan. We kijken gewoon wat op onze weg komt, en wie er kan mee doen. Ik blijf er bij dat ik in ieder het meest leer als ik ergens geweest ben, en heb gezien hoe mensen werken. Spirithorses staat bij mij ook wel hoog op het lijstje als we het hebben over waar ik nog eens heen wil. Het lijken mij heel sympathieke mensen als ik zo af en toe hun website lees.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:00

Justy schreef:
Leuk gevoel! Het werd echt een samenspel op een gegeven moment, en dat gevoel vind ik zo geweldig! Dan loop ik met een grote smile door de bak :j

Zó herkenbaar! *D Samenwerken met je/een paard geeft een geweldig gevoel :D

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:05

Met je eigen paard is het misschien nog wel fijner, dat lijkt me toch heel bijzonder :j Als ik zie wat je in een uurtje met een 'vreemd' paard al kunt bereiken soms... Maar goed, dat komt nog wel eens :)

Ik heb dus wel 'vast' les (tussen aanhalingstekens omdat ik geen vaste lesdag heb of zo, gemiddeld eens in de week/soms twee weken een afspraak). Bevalt mij heel goed, maar vooral ook omdat ik geen andere mogelijkheid heb om überhaupt iets te doen met paarden momenteel ;-) En ik ben echt heel enthousiast over mijn lesgeefmeneer :j

Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen om met je eigen paard op deze manier te werken? Hebben jullie paard meegenomen naar workshops of zijn jullie gewoon thuis aan het proberen gegaan?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:14

Djoni, wat mij betreft is iedereen welkom, en ga ik echt niet eerst controleren of je wel voldoende in dit topic hebt gepost hoor :+

Wat ook leuk is, redelijk centraal, en afgezien van de reiskosten ook nog eens gratis, is de NH dag in Arnhem, bij stal Mansour. Ik ben er al een paar keer geweest, maar het blijft leuk. Volgens mij is Moravita daar ook wel eens geweest, Wim Vonck, Chris Irwin, voor iedereen is er wel iets wat interessant is denk ik. Dit jaar is het Zondag 5 September.

Dat een leuk idee voor een meeting?

djoni schreef:
En het mooie vind ik dat je met paarden niet alleen maar technieken leert, maniertjes, maar dat je vooral jezelf moet ontwikkelen.

Dat is precies wat mij er zo in aanspreekt, wat ik zoek, wat ik wil. En, met respect voor ieder zijn mening, daarom kan ik weer niet zoveel met een Parelli, omdat ik geen "maniertjes" aan wil leren, maar de dingen op mijn gevoel wil doen, zelf wil ontdekken, zelf wil voelen. Ik wil informatie tot mij nemen, en dan verwerken tot iets wat bij mij past.

Djoni, ik vind jou ook heel wijs voor je leeftijd! En ik heb erg gelachen om je onderschrift :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:26

Ik heb niet vast lest, maar af en toe, op afspraak als ik er zin in heb. Dan heb ik privé-les van iemand die ook equitherapie aanbiedt, workshops doet, en ook veel met Centered Riding. Ik vind het ideaal zo, ik kan tussendoor met mijn eigen paard oefenen en als ik ergens tegenaan loop neem ik dat mee naar de les. Zo merk ik nu bijv. dat door veranderingen in mijn lichaamshouding en ademhaling mijn pony heel ontspannen wordt, nageeflijk gaat lopen zonder dat ik het vraag, sterk op mij gefocust is en echt contact zoekt, en dat is super. Maar wel loop ik er tegenaan dat het voorwaartse er een beetje uit gaat. Dat neem ik dan dus mee naar de volgende les, zodat ik ook op deze harmonische manier kan gaan werken aan het voorwaarts rijden.

Ik heb altijd al interesse in NH gehad, maar nooit iets erbij gevonden waarbij ik echt iets had van dit is het. Toen las ik de boeken van Linda Kohanov, en een tijdje later kwam ik erachter dat er bij mij in de buurt een stal zit waar dit soort workshops gegeven worden. Ik heb daar een workshop gedaan en dat was zo ontzettend bijzonder, dat ik er gelijk meer ben gaan doen. Toen ik eenmaal merkte hoe nauw het allemaal luistert, hoe diep het gaat, wilde ik dat ook gaan integreren in mijn rijden en ben ik op die stal ook gaan lessen. Wat ik daar leer pas ik nu dus ook met mijn eigen pony toe.

Reiziger, ik ben nog nooit daar geweest maar wilde afgelopen keer wel gaan. Het is ver weg voor mij, maar niet ondoenlijk dus die zet ik alvast in mijn agenda! Ik vind dat dus zeker een leuke voor een meeting - vorig jaar ben ik mede niet gegaan omdat ik het niet zag zitten in mijn eentje te gaan, dus dat is twee vliegen in één klap dan. :D

Reiziger, ik heb precies hetzelfde met Parelli, en ik merk dat dit ook is waarom ik het zo moeilijk uit een boek kan leren. Ja, ik kan erover lezen en dat maakt dingen in me los, en dan ga ik zelf e.e.a. proberen. Maar ik merk dat ik pas echt met sprongen vooruit ga als ik dingen in het echt kan zien, en vooral als ik feedback krijg. Het is toch vaak moeilijk om jezelf te beoordelen, bepaalde dingen daar zit je zo in vast die zie je niet eens meer. Als iemand je daar dan op wijst, gaat er soms een wereld voor je open.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:32

Uit een boek leren werkt voor mij ook niet, dat heb ik al gemerkt. Het zelf ervaren brengt mij zoveel meer! Wat niet wegneemt dat ik nog steeds graag boeken lees hoor. Ik heb van Parelli nog een boek ongelezen in de kast staan, 'Natural Horsemanship'. Heb ook nog een boek staan over TTouch en het boek 'Paarden Spreken' van ik-weet-even-niet-wie :+ Maar het lezen is eigenlijk alleen een soort van kijken wat er allemaal te koop is. Juist door het te doen ervaar ik wat wel en niet bij mij past.

Arnhem is vanaf hier nog net te doen (kom er vaak voor mijn werk voor de Wigwam), dus als daar gemeet wordt ga ik mee :j

Geniaal onderschrift van Djoni inderdaad :D

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:34

Reiziger, ik gebruik Parelli ook niet om de maniertjes, maar om te leren hoe paarden het onderling doen. Ik kijk hoe ik het toe kan passen in mijn omgang met merrie en kijk hoe dat werkt. Meestal moet ik het iets aanpassen aan onze situatie, maar dat werkt voor ons wel het beste.
Het gaat mij er vooral om om zoveel mogelijk te leren over de verschillende stromingen en daar uit te pikken wat voor ons het beste werkt. Dat kan totaal anders zijn voor iemand anders...prima! Zolang je maar doet wat voor jullie werkt.

Djoni, ik ken dat wel dat je met je handen in je haar staat. Wat voor mij vaak helpt is even afstand nemen. Desnoods paard op stal zetten en naar huis gaan als dat kan. Ik merk dat als ik de situatie achteraf bekijk, zonder al de adrenaline die er op dat moment was, dat ik dan redelijk snel gevonden heb wat er aan de hand was. De laatste tijd merk ik dat wat sneller, maar niet altijd. Door van een afstand naar je paard te kijken leer je ook weer hoe het reageert....snap je?? :')

Nimue, iik merk ook dat ik iets sneller oppik als ik het in de praktijk zie. Het leeft dan meer voor me en ik onthou het ook beter.
Toch vind ik het ook fijn om gewoon van een dvd in m'n eigen tijd te kijken wat er verteld wordt.

Stal Mansour ga ik zeker onthouden, ik had er al over gelezen....maar ik wilde ook niet alleen :=