(ex) studenten STOAS hogeschool dronten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Re: (ex) studenten STOAS hogeschool dronten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:16

@ _AJ_:Uiteindelijk hoef je maar 2 dagen per week naar school dus misschien kan je regelen dat je 2 nachten bij iemand kan slapen die in Dronten woont ofzo? Dan kan je vriendin het paard doen die dagen? Of is dat geen optie! Ga je m verkort doen of niet?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:53

@Marije88: Hoeveel was jij dan aan kwijt aan boeken/extra kosten als ik vragen mag? Moet er namelijk rekening mee houden met studielening aanvragen ;)!

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:01

Exact kan ik het je niet vertellen. Ik wil het wel proberen.

* Per jaar dus ongeveer € 30,- aan kopieerkosten.
* Praktijkweken (dan heb ik het niet over de praktijkdagen, daar weet ik de kosten niet van) verschillen, dat hangt er vanaf of je er blijft slapen en of je nog examens doet voor je koetsiers- of ruiterbewijs. Maar als je er blijft slapen zit het rond de €100,-. Dit is een keer per jaar in ieder geval je eerste jaar. Je tweede jaar weet ik neit zeker!
* Examen voor koetsiersbewijs en je ruiterbewijs zitten rond de € 70 per examen.
* Boeken kun je zo duur maken als je zelf wilt, zoals ik zei ik koop alles via Markplaats voor maximaal de helft van de oorspronkelijke prijs, heb ik de module afgerond dan verkoop ik de boeken weer via Marktplaats. Daarnaast schaf ik af en toe ook geen boeken aan maar leen ik ze bij de mediatheek.

Als je op de campus gaat wonen en je je paard ook in Dronten gaat stallen zullen die kosten er nog bij komen. Campus is rond de € 350,- of duurder en stalling hangt er vanaf waar je je paard neer zet.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:04

Oké harstikke bedankt! Dan weet ik ongeveer waar ik rekening mee moet houden. Is de normale boekenprijs (als je ze nieuw koopt) net zo duur ongeveer als op middelbare school? (Vervelende ouders willen alles weten :P)

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:06

Het zijn hele andere boeken dan op je middelbare school. De prijzen van middelbare schoolboeken weet ik niet. Het gaat hier om boeken van €20,- tot € 50,- ongeveer qua nieuwprijs. Maar de boeken kunnen per module per jaar verschillen. Sommige boeken heb je voor meerdere modules nodig.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:10

Aah ja oké!
Ik zal de lening dan wat ruim nemen, ik hoef immers niet persé alles te lenen!
Thank you for the info!!

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:14

Je gaat in Dronten wonen toch? Misschien kun je in de avond uren gaan werken ofzo? Dat is inprincipe best mogelijk.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:16

Ja benik ook van plan, eventjes in het begin kijken hoe het allemaal gaat want ik neem mn paard ook mee en daar wil ik wel tijd voor houden! Maar dat is inderdaad wel een goed idee! Maar zal sowieso wel een deel moeten lenen. Op kamers en paard meenemen is nou eenmaal niet goedkoop helaas!

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:17

Klopt dat is inderdaad niet goedkoop! Het is inderdaad aan te raden om in het begin nog niet te gaan werken. Het is toch een hele shock, (vond ik in ieder geval) nieuwe studie, op kamers, nieuwe mensen. Ik moest er eerst wel heel erg aan wennen.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:20

Ja ik denk dat ik ook wel heel erg zal moeten wennen. Vandaar dat ik het in het begin gewoon even aankijk en als ik inderdaad tijd over heb ga werken! Heb jij leuke stageadressen gehad?

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:25

Ik heb erg leuke stage adressen gehad (lijst staat wel op de eerste pagina geloof ik) maar ik heb ook wel enkele tegenvallende adressen gehad. Eigenlijk valt en staat je stage met de begeleiding en in hoeverre de ondernemer voor advies open staat.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:33

Ah ja ik zag t. Dat lijken me inderdaad leuke bedrijven. Heb je ook mogen rijden op die stages, niet dat dat bij de opleiding hoort maar dat lijkt me wel een leuke bijkomstigheid :)

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:36

Op stages heb ik enkele keren gereden maar bij zowel Cazemier als Elomahoeve heb ik vooral paarden keuringsklaar gemaakt.
Vaak doe je bij deze bedrijven een opdracht en ben je daarvoor op het bedrijf en hoef je niet mee te helpen, dat is dan volledig je eigen keuze. Ik vond de Elomahoeve zo'n leuk bedrijf dat ik daar wel alle stagedagen mee hielp.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:38

Oké! Ja met paarden helpen vind ik sowieso super leuk! Als het maar geen 20 stallen mesten is :P
En je schoolstages, hoe vond je die?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:39

(sorry voor het verhoor := )

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:42

Geeft niets ik geef vrijwillig antwoord. ;)

Mijn schoolstage viel me eerst tegen, ik kreeg slechte begeleiding en durfde eigenlijk ook niet om betere te vragen. Dat moet je wel gewoon doen hoor! Met goede begeleiding was het erg leuk! :)

Mijn MBO schoolstage was wel erg leuk, ik vond het leuk om paardenvakken te geven, maar tegelijkertijd ook erg pittig. Omdat ik van de Havo kom heb ik wel wat praktijkkennis en ervaring op paardengebied maar ik weet niet alles heel diep. En daar moet je op dat gebied wel rekening mee houden.

Verder ben ik enkele keren naar het buitenland geweest en heb ik daar ook op scholen gekeken. Erg leuk en leerzaam!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:48

Ja de eerste keer voor de klas lijkt me zo eng! Maar ook wel leuk :)
Naar het buitenland zou ik ook onwijs graag gaan, maar ja mn paard, probleempje :)!
Zat jij trouwens in het nieuwe of oude gedeelte van de campus, welke raadt je aan :=?

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:55

Ik zat in het oude gedeelte van de campus, is goedkoper en er wordt voor je gekookt. Dat vond ik heerlijk omdat ik door al die veranderingen er niet aan moest denken om dan elke avond zelf eten te koken. Wel is het niet altijd even lekker. ;)

De oude campus is heel gezellig je leert mensen snel kennen en er zit al meubilair in je kamer, dat is ook wel makkelijk.

Bij de nieuwe campus heb je hele grote kamers en moet jezelf booschappen doen en koken, veel mensen doen dat wel met elkaar samen. Verder lijken er weinig prijs verschillen tussen beide te zijn, maar bij de nieuwe campus moet je nog voor je eigen eten zorgen en dat zit er bij de oude campus al in.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:02

Is de nieuwe campus dan zonder meubilair? Ja ik heb voedselintolerantie dus ik mag waarschijnlijk 9 van de 10 keer het eten in de mensa niet hebben. Dus dan valt de oude campus eigenlijk al af. Ik heb wel pillen die ik kan slikken maar doe dat niet zo graag.

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:06

Nieuwe campus moet je zelf meubilair regelen en zijn echt joekels van kamers. De mensa is volgens mij verplicht om aangepast voedsel te koken voor mensen met voedselintolerantie. Vriendin van me mag geen suiker, dus daar kookten ze apart voor.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:10

oh! oké, dan ga ik er nog is goed over nadenken:)!
Zelf meubilair regelen.. mmzz das wel iets minder. Maar als je je kamer doorhuurt dan hou je dan hopelijk toch wel dezelfde kamer?

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:18

Hoe bedoel je als je hem doorhuurt? Bedoel je voor de volgende jaren?

Inprincipe woon je een jaar op de oude campus en ga je dan naar een gezellig studentenhuis. De nieuwe campus kun je wel je volledige studententijd blijven wonen. Oude campus ook wel maar dat is niet gebruikelijk.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:19

ik denk niet dat je je door een paard moet laten tegen houden om ervaring in het buitenland op te doen, daar is altijd wel een oplossing voor.

Verder voor de klas staan lijkt enger dan het is, wij vanuit deurne hebben al lessen voor moeten bereiden voor elkaar en geven de 1e en 2e jaars les.. Valt best mee hoor

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:23

Okee!
Nee het zal ook vast wel wennen heb al wel een keer een les moeten geven in onze klas gewoon maar das toch anders.
Ik heb in ieder geval wel zin om op kamers te gaan!!

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:28

Mooi dat je er zin in hebt! :D