VWO 5 - 2014/2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Re: VWO 5 - 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:22

Ik wil Rechten, Psychologie of conservatorium :)
Maar welke ben ik nog niet uit _O-

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:23

Zo, dat zijn nogal verschillende dingen :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:38

Ja behoorlijk haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:21

Gelukkig heb je nog even om te kiezen ZeSteigert. :D

Ik wil biologie, geneeskunde of iets technisch zoals bouwkunde of biomedical technology. Alleen heb ik geen natuurkunde dus na vwo doe ik sowieso nog een jaartje vavo. :)

Ik heb vandaag een brommer gekocht *\o/* van een uur onderweg naar 20 minuten onderweg. mag er alleen nog niet op rijden. :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:39

We zitten nu in een verbouwing met school en er komt een toetsweek aan...
Van dat verbouwen heb ik zelf heel erg last qua concentratie (andere klasgenoten zeggen dat ze daar minder last van hebben). Nou zijn ze voor de dyslecten, die al in verlengingslokaal apart zitten met toetsweken, alles aan het regelen zodat ze er geen last van hebben. Ik heb er met mijn ADHD en Asperger ook erg last van.
Nu maar met school zien te regelen dat ik daarbij mag zitten ofzo, met 'ons' houden ze veel minder rekening, dus m'n ouders gaan een mail sturen, gedoe ^)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:28

Ah dat is echt balen :(
Bij mij op school zijn ze daar echt heel tof in dat vind ik echt superchill :o :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:55

Het lijkt bij ons wel alsof voor de dyslecten alles wordt gedaan qua toetsen en met andere stoornissen niet...
We hebben wel een speciale 'rustplek' voor in de pauzes voor als je dat nodig hebt, je mag dan 1 iemand meenemen. Is daar in de loop van de jaren gezellige groep ontstaan, paar heel leuke vriendschappen aan over gehouden, nu nog steeds :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:12

Dat is wel fijn Esmée :) Veel scholen hebben dat niet, iedereen loopt overal maar gewoon een beetje rond.
Ik vind ook wel dat er meer rekening gehouden mag worden met mensen met andere afwijkingen naast dyslectie. Leerlingen die bijvoorbeeld een erg moeilijke thuissituatie hebben en tijdelijk ergens anders wonen mogen van mij ook wel wat extra tijd hebben. Of leerlingen met een gebroken arm (die krijgen op mijn school ook geen extra tijd :( )

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:38

Ik ben ook wel van mening dat er naast de dyslectici zo veel méér mensen rondlopen die even goed die extra aandacht/zorg/hoe je het ook wil noemen verdienen. Om alsnog terug te komen op de leerstoornissen: dyscalculie is in wezen hetzelfde 'soort' leerstoornis als dyslexie, alleen dan met getallen, cijfers, etc. Toch wordt er, in ieder geval bij mij op school, echt zo veel minder aandacht aan geschonken... Vind ik de school ook wel te verwijten, eigenlijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:59

En daarnaast heb ik me grotendeels laten testen op autisme (vermoedens waren er al) omdat als het een naampje heeft, school je beter kan helpen :roll: Er wordt verder weinig aan gedaan, veel zelf regelen, mij is nooit verteld dat ik recht heb op verlenging (heb ik wel, maar niet nodig). Ik heb ook ADHD, een bewezen concentratiestoornis. Ik heb extra veel last van dat bouwen, dus dan mogen zij een oplossing zoeken.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:05

Naampjes inderaad. Die zijn zo dubbel: aan de ene kant wil je ze het liefst niet, maar aan de andere kant zitten er zo veel 'voordelen' aan (even geen ander woord). Zou toch anders moeten zijn allemaal. Gewoon mensen helpen die ergens problemen mee hebben en dat niet alleen doen omdat ze een sticker hebben.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:17

Studies, ik wil waarschijnlijk HBO Medische Hulpverlening gaan doen als zij aan de testperiode voor de BIG-registratie mogen beginnen. Wat ik anders zou moeten doen zou ik niet weten. Ik mag me namelijk niet voor HBO-V én HBO Medische Hulpverlening inschrijven omdat beide lotingsstudies zijn.
Dus word ik niet ingeloot, dan wordt het denk ik een tussenjaar.

Dyslexie krijgt hier ook extra aandacht in de toetsweek, maar dyscalculie niet volgens mij. Voor de rest wordt er ook geen (extra) aandacht besteed aan autisme/ADHD/asperger/etc.
Aan de ene kant vind ik het wel goed dat er één lijn wordt getrokken, ik schrijf namelijk ontzettend langzaam, maar ik krijg ook geen extra tijd als ik mijn toets niet op tijd af heb. Iemand met dyslexie kan dan veel tijd verliezen door het lezen, maar kan wel heel snel schrijven..
Aan de andere kant heb ik er ook geen last van als deze mensen wél extra aandacht/tijd krijgen. Vind alleen de regel dat je niet lager dan een 3,0 kan halen best vreemd. (Weet alleen niet of die nog wordt gehanteerd hier op school, twee jaar terug iig wel).

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:30

Bij ons op school hebben ze zover ik weet wel mensen die met autistische leerlingen of met leerlingen met ADHD werken. Verder weet ik dat dyslecten sowieso verlenging hebben en ze hoeven (buiten Engels) geen vreemde taal te volgen. Dyscalculie weet ik verder niet.

Wel heb ik het idee dat sommige leraren af en toe geen rekening houden met leerlingen die 'nergens last van hebben.'
Ik zit er zelf heel erg mee dat ik bij vakken zoals wiskunde en scheikunde aan mezelf ga twijfelen en als ik het antwoord niet direct weet een lichtelijke paniekaanval krijg tijdens zo'n proefwerk.
Dit heb ik wel eens besproken met mijn wiskundedocente, maar zij vertelde me "dat ik dan maar wiskunde A moest gaan doen."
Op zich ligt wiskunde B me veel beter, maar ik deed zo lang over mijn proefwerken dat ik aan het einde van een proefwerkuur nauwelijks 50% af had (waarvan het merendeel wel goed).
Ik zit nu bij wiskunde A en ik krijg mijn proefwerken nog steeds niet af (nu 70%-80%), maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb, want ik heb echt veel minder last van spanning tijdens proefwerken en ik heb een andere wiskundedocent die mij wél probeert te helpen. :D
Ik vind verder niet dat ik verlenging nodig heb/verdien, maar ik vind wel dat docenten op zijn minst hier en daar een beetje mogen helpen als blijkt dat iets niet goed gaat. :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:33

Wij hebben ook wel ambulant begeleiders/ soort 'prive mentor', maar moest veel zelf of met ouders regelen daarvoor...
Docenten die niet overal rekening meehouden, veel dingen, kan natuurlijk niet altijd, maar beetje proberen kan wel.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:03

Ik snap heel goed dat je extra aandacht wilt als je ergens last van hebt, maar is het soms niet onhaalbaar om van sommige leraren te verwachten dat ze alles onthouden wat er met de leerlingen aan de hand is?
Bij ons op school wordt volgens mij alleen met dyslexie rekening gehouden, maar volgens mij zit daar ook dyscalculie bij.
Naar mijn weten is er bij mij op school maar 1 iemand met autisme, maar dat is best wel ernstig, dat hij eigenlijk beter af zou zijn op speciaal onderwijs dan bij ons.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:03

Ja, maar juist omdat die aandacht voor de 'gewone' leerling soms ontbreekt vind ik persoonlijk niet dat er extreem veel rekening moet worden gehouden met leerlingen die bepaalde problemen hebben.
Waarom zou Imke nu geen recht op begrip hebben, maar iemand met de stempel dyscalculie wel? Zo zie ik het meer voor me.
Nu is mijn school sowieso erg prestatiegeicht dus denk ik dat dat voor leerlingen die heel veel extra aandacht nodig hebben ook niet dé school is.

Als je veel individuele aandacht nodig hebt, zit je beter op je plek op speciaal onderwijs denk ik.

Maar ach, laat ik blij zijn dat ik die hulp niet nodig heb en alleen 'maar' langzaam schrijf. :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:08

Het valt me alleen op dat voor dyslecten veel wordt gedaan, en voor de andere 'stoornissen' minder. Ik heb geen ernstige vorm, het gaat, maar als de 'normale' leerling nu al te weinig aandacht krijgt en strals het speciaal onderwijs weg is... hoe gaat dat dan?
Nou zijn klassen met 30 mensen ook gewoon ontzettend groot, logisch dat niet iedereen aandacht kan krijgen.

Mijn M&O klas heeft 18 mensen, de leraar heeft tijd over en komt graag ongevraagd persoonlijke
verhalen vertellen per rijen met 2-3 tafels. En wij maar beleefd zijn met een blik van 'waarom moet dit?' :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:12

Bezuinigingen hè...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:16

Klopt, moet wel zeggen dat het verschil tussen een klas van 32 in de 3e en 22 in de 4e heeel duidelijk was. En maar verder bezuinigen, gaat prima hoor :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:10

Cowgirl; ik heb meegedaan aan de selectie voor medische hulpverlening en ik ben blij dat ik ben uitgeloot. Die BIG registratie proberen ze al 5 jaar te krijgen maar die gaat er echt niet komen anytime soon, en daarbij komt ook nog eens dat je te weinig stage loopt om meteen na je studie aan de slag te kunnen omdat ze liever mensen veel ervaring hebben bij de SEH anesthesie of ambulance. Hoe leuk de studie ook klinkt, ik zou het niet doen als ik jou was. :n Dan kun je beter verpleegkunde gaan doen, dan is de kans veel groter dat je op een van die drie plaatsen terecht komt. :)

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:45

Even tussendoor, iemand die er zaterdag naar de openlag van universiteit Utrecht gaat? :D

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:48

ierusju schreef:
Ik snap heel goed dat je extra aandacht wilt als je ergens last van hebt, maar is het soms niet onhaalbaar om van sommige leraren te verwachten dat ze alles onthouden wat er met de leerlingen aan de hand is?
Bij ons op school wordt volgens mij alleen met dyslexie rekening gehouden, maar volgens mij zit daar ook dyscalculie bij.
Naar mijn weten is er bij mij op school maar 1 iemand met autisme, maar dat is best wel ernstig, dat hij eigenlijk beter af zou zijn op speciaal onderwijs dan bij ons.

Ik snap zelf heel goed dat leraren niet iedereen kunnen onthouden, en ik heb zelf gelukkig nergens echt hulp bij nodig, maar ik vind wel dat je als leraar toch op zijn minst moet kunnen zorgen dat je leerlingen niet telkens onvoldoendes halen.

Ik heb gelukkig veel leraren die ook echt met iedereen rekening houden (we zitten op een redelijk kleine school, dus dat is weer een voordeel). Ik weet dat docenten er geen rekening mee kunt houden als je langzaam schrijft, waar bij ons ook wat mensen last van hebben (vooral bij ak), maar onze ak docent heeft toen een hele les ingericht over het maken van een aardrijkskundeproefwerk (wat bijvoorbeeld weg te laten etc.) en dit heeft voor veel mensen toch een groot verschil gemaakt. :j

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:14

Snorretje schreef:
Even tussendoor, iemand die er zaterdag naar de openlag van universiteit Utrecht gaat? :D

Ja, ikke! :D

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:00

Snorretje schreef:

Ja ik ook! heerlijk gepland zo midden in mijn toetsweek -O-
Welke studies gaan jullie bekijken?

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:36

Mijn toetsweek begint maandag, ben zaterdag en zondag hele dag weg, schiet niet heel erg op. :')

Ik ga naar Duitse Taal en Cultuur en naar Literatuurwetenschap. Wilde naar nog iets, maar dat was tegelijkertijd :+