Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:48

Mag ik mij hier ook melden? :D
Ik ben Mylene, 20 jaar en derde jaars student op de Pabo. Op dit moment loop ik stage op maandag en dinsdag binnen het speciaal onderwijs, op een cluster 3 school. Sinds een maand doe ik daar ook invalwerk, wanneer ze iemand nodig hebben, op donderdag en vrijdag. Ik heb het er onwijs naar mijn zin! Ik zal na mijn stagedag even wat bijlezen in dit topic! Dan weet ik ook wat meer van jullie.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:27

Komt misschien ook door jouw studie Sheran? In de klassieken kun je eindeloos discussiëren over de uitleg.
Wel lekker dat je nu zo goed op je plek zit, het 'klinkt' alsof je helemaal je draai gevonden hebt. :j Waarschijnlijk zijn jouw leerlingen wel van een ander kaliber dan op andere niveau's. Zo'n volgepropt rooster en dan ook nog hyper VMBO'ers is denk ik behoorlijk anders.

Zo raar dat er overal verhalen zijn over lerarentekort maar dat bijna niemand aan een vaste aanstelling kan komen. Echt super irritant.

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:09

Het kan door mijn studies komen inderdaad... ik heb rechten en Grieks en Latijn gestudeerd. Dat zijn allebei studies die erg meningsafhankelijk zijn. Van vrienden die wis- en natuurkunde studeerde hoorde ik inderdaad ook hele andere verhalen. Dan was je op een gegeven moment wel klaar.

Ik weet trouwens nog niet helemaal zeker of ik op mijn plek zit. Ik vind het lesgeven heel leuk, maar ik moet zo aan het soort kinderen van deze school wennen! Ze zijn totaal, totaal, totaaaaaaaaal niet makkelijk.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:21

Ik heb Geschiedenis en Amerikanistiek gestudeerd, geldt best wel hetzelfde voor :j Maar ik vond het een stuk chiller dan dit, er hangt steeds nakijkwerk, iets dat ik nog moet voorbereiden of een telefoontje dat ik nog moet plegen achterin mijn hoofd. Moet straks met het AMK bellen, jakkie.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:30

Mag ik me als aankomend eerstejaars pabostudent hier ook melden? :D
Ik ga in september beginnen op de Inholland Pabo in Haarlem, en ik heb er zin in!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:32

Sheran schreef:
mayniac_val schreef:
Ben jij nu wel ooit klaar dan := ? Het is dat ik geen zin meer had, maar anders had ik nog wel tien dingen moeten doen toen ik om half vijf de schooldeur uitliep.

Ja hoor, als alle lessen voorbereid zijn, alles ingediend is voor de vergaderingen, de toetsen klaar zijn en alles is nagekeken, dan ben ik klaar :).

Ik ben nooit klaar.....Echt nooit.
Doe jij goed ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:37

ivda schreef:
Ik ga in september beginnen op de Inholland Pabo in Haarlem, en ik heb er zin in!

s6, kijken of je er na 4 jaar solliciteren nog zo'n zin in hebt :+ }>

ff zonder dollen, toen wij aan het studeren waren riep de opleiding, als JULLIE klaar zijn dan is er een tekort in het onderwijs. Nu zeggen ze dat dus tegen de nieuwe lading WEER. Jammer dat het niet zwart op wit staat, anders had ik er best een procedure van willen maken. Ze blijven maar studenten aannemen, terwijl er lang niet voldoende werk is. Uit mijn afstudeerklas (4 jaar geleden) is ongeveer de helft in het onderwijs aan de gang, de andere helft heeft zich noodgedwongen laten herscholen. Zonde van die 4 jaar studie denk ik zo

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:39

mayniac_val schreef:
Ik heb Geschiedenis en Amerikanistiek gestudeerd, geldt best wel hetzelfde voor :j Maar ik vond het een stuk chiller dan dit, er hangt steeds nakijkwerk, iets dat ik nog moet voorbereiden of een telefoontje dat ik nog moet plegen achterin mijn hoofd. Moet straks met het AMK bellen, jakkie.

Had je dan daar niet altijd opdrachten die af moesten, tentamens die geleerd moesten worden en meer boeken die gelezen moesten worden dan je kon?
Tijdens mijn studententijd had ik natuurlijk ook nog erg veel nevenactiviteiten waar ik ook nog van alles voor moest doen. Ik gaf dansles, ik was voorzitter en secretaris van een vereniging, ik zat in verschillende commissies... en op een gegeven moment had ik daarnaast dus 2 studies én een parttime baan, alle drie in verschillende steden. Ik denk dat dat gewoon zo overdreven was dat dat mijn studententijd een beetje heeft gekleurd :P

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:40

Haha nou ja, de andere opleiding die ik wilde had een nog lagere kans op werk, dus vond ik dit nog de beste keus. Ze roepen het dit jaar inderdaad weer, maar ik neem het allemaal maar een beetje met een korreltje zout. Denk dat er op dit moment in weinig beroepen echt goed werk zit..

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:45

Ze riepen het inderdaad bij ons ook, als jullie klaar zijn is er genoeg werk.. En nu zitten ze er juist aan te denken om maar een max. aantal leerlingen aan te nemen voor geschiedenis..

Ik heb nog steeds maar 1 vacature voorbij zien komen, hoe gaat dat bij jullie?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:48

Voor Engels zijn er veel vacatures, ieder jaar weer.
Maar ik kreeg nu al een reactie terug dat ze zo ontzettend veel reacties hadden gehad op de vacature dat ze niet eens konden beloven dat ik nog een persoonlijk bericht zou krijgen. Als ik voor een bepaalde datum niets gehoord zou hebben, zou het over gaan.
Er zijn gewoon veel teveel mensen op zoek naar een baan. Er zou echt een flinke rem moeten op het aantal studenten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:48

Ik zie alleen vacatures voor na,sk en wi. Ik kijk momenteel zowel bij basis als voortgezet onderwijs, maar helaas niks noppes nada. Ik baal zo enorm dat ik toen geen andere opleiding heb gekozen, als ze eerlijker waren geweest met de vooruitzichten.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:56

Ja of vacatures als teamleiders, maar dat is vast nog een beetje te hoog gegrepen :D
Ik hou ook de mbo's in de gaten, maar ook niks.. helaas!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:07

Pfff als iets me ook niet leuk lijkt is het wel teamleider zijn.
Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft ook geen verder ambities heb in het onderwijs. Docent is leuk, de rest lijkt me niks.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:13

Het lijkt mij wel leuk, maar ik vind dat ik dan toch echt eerst een paar jaar voor de klas gestaan moet hebben. Hoe kun je anders uit ervaring andere docenten beoordelen :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:26

Ervaring leert dat juist de slechte docenten teamleider worden :P

mein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:39

Caira schreef:
ivda schreef:

s6, kijken of je er na 4 jaar solliciteren nog zo'n zin in hebt :+ }>

ff zonder dollen, toen wij aan het studeren waren riep de opleiding, als JULLIE klaar zijn dan is er een tekort in het onderwijs. Nu zeggen ze dat dus tegen de nieuwe lading WEER. Jammer dat het niet zwart op wit staat, anders had ik er best een procedure van willen maken. Ze blijven maar studenten aannemen, terwijl er lang niet voldoende werk is. Uit mijn afstudeerklas (4 jaar geleden) is ongeveer de helft in het onderwijs aan de gang, de andere helft heeft zich noodgedwongen laten herscholen. Zonde van die 4 jaar studie denk ik zo

Dat is echt het standaard Pabo woordje ''als jullie klaar zijn... ''
zooo vreselijk.. Zeg dan gewoon niets denk ik dan.. Er was laatst ook wat op het nieuws over een tekort aan leraren dat ze verwachten, maar al die leraren die de afgelopen jaren afgestudeerd zijn dan??
Ik zit nu in mijn 3e jaar en verwacht na mijn studie nog niet te kunnen werken, maar dan verzin ik dan wel weer iets anders leuks om te gaan doen... :j

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:13

Bij mij riepen ze dat zelfs de helft een baan zou hebben voor het afstuderen. De helft is niet gehaald, maar mijzelf is het wel gelukt. Maar goed, ik geef dan ook natuurscheikunde dus ik zit in de goede hoek ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:14

Oh de 'Als jullie klaar zijn met je studie, is er zoveel werk!' heb ik ook gehoord :roll: Sure guys!

Mmmm, Consumptief doet schoolexamen en er zijn smoothies over :9

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:47

Caira schreef:
Zijn er überhaupt nog wel leerkrachten in het basisonderwijs die een vaste baan krijgen? Ik ben nu 4 jaar afgestudeerd, maar een baan heb ik nog niet kunnen vinden hoor. Ja invalwerk, maar dat betaalt de vaste lasten niet...

Ik kon na mijn Lio gelijk blijven. Maar dat is 7 jaar geleden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:54

De verwachting is nog altijd dat er een tekort zal ontstaan. Voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en duits zie ik inderdaad regelmatig vacatures voorbij komen, maar op dit moment is het ook wel heel erg sterk afhankelijk van de regio waarin je zit. In de randstad is het toch makkelijker om als docent aan de slag te gaan dan in andere regio's.

Voor economie heb ik ook wel vacatures voorbij zien komen, ook in mijn regio, maar als 1e-jaars vind ik het te vroeg om daarop te reageren ;)

En ook mijn moeder begon een jaar of 20 geleden als invalkracht. Die heeft jarenlang invalwerk gedaan als docente geschiedenis bij verschillende scholen voor ze uiteindelijk wel een vaste aanstelling kreeg. Ik denk dat het ook nog wel even gaat duren voor de "angst" om mensen in vaste dienst te nemen is afgezwakt bij werkgevers eigenlijk.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:31

Oef.... dat beloofd dus niet veel goeds... En ik heb zo'n zin in de studie NL...
Heb rechten gedaan, daar is werk genoeg in maar ik wil zó graag ook nog deze doen. Er wordt nu wel gezegd dat er genoeg werk in is, maar als ik jullie zo lees... |(
Jammer dat de voorlichting niet klopt.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:46

Genoeg werk is ook maar relatief, je hebt natuurlijk aan 1 baan genoeg

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:57

InekeN schreef:
Oef.... dat beloofd dus niet veel goeds... En ik heb zo'n zin in de studie NL...
Heb rechten gedaan, daar is werk genoeg in maar ik wil zó graag ook nog deze doen. Er wordt nu wel gezegd dat er genoeg werk in is, maar als ik jullie zo lees... |(
Jammer dat de voorlichting niet klopt.

Jij hebt in ieder geval iets achter de hand. Mocht je dan geen baan in het onderwijs vinden is er niets aan de hand.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:29