Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:36

Mooi gesproken Lalidan. Is ook van toepassing op andere branches.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:51

Ik lees mee en heb niet veel zinnigs te melden over (web)winkels maar ik ben het ook helemaal eens met wat Lalidan schrijft.

En welkom aan alle nieuwe mensen in het topic. :wave:

Mear

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:01

Ik vind het schandalig hoeveel sommige bedrijven vragen voor een product, terwijl het dat niet eens waard is :n Neem het voorbeeld van dat gene wat 8 keer duurder wordt verkocht op de andere webshop. Het is niet eens echt zilver. Dat verwacht ik toch wel voor €19,95. Het product is het écht niet waard. :n

Die armband die ik heb gekocht toen van een andere webshop voor €10,- daar lag binnen 3 dagen een bevestigingskettinkje van af. Ook absolúút geen €10 euro waard.

En omdat hun het zo (belachelijk) duur verkopen zou ik dus ook maar mijn prijzen omhoog moeten gooien, terwijl ik dan niet meer achter de verkoopprijs van mijn product sta en de prijs/kwaliteit verhouding niet meer klopt?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:19

Mear schreef:
Nee, ik zit (vind ik) goed kwa prijs/kwaliteit verhouding. Ik kan veel meer winst maken hoor, maar daar doe ik het niet voor. Ik doe dit juist voor het faire.

Je kan meer winst maken, maar dat wil je niet want je doet dit voor het faire. Op die zin is het commentaar gebaseerd.

Ik heb namelijk een webwinkel omdat ik hoop dat ik er uiteindelijk een (klein) inkomen uit kan halen, ik doe dit niet omdat ik mensen goedkope producten wil bieden. Ik hoef niet de goedkoopste te zijn op internet, ik wil een eerlijke prijs voor mezelf en voor mijn klant! Edit: En mij doel is dus ook om winst te maken! :D

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:23

joyce2 schreef:
Ik heb namelijk een webwinkel omdat ik hoop dat ik er uiteindelijk een (klein) inkomen uit kan halen, ik doe dit niet omdat ik mensen goedkope producten wil bieden. Ik hoef niet de goedkoopste te zijn op internet, ik wil een eerlijke prijs voor mezelf en voor mijn klant!

En dat is precies mijn idee.. Alleen maakt mij dat dus op dit moment de goedkoopste ja.

En die zin die ik zei over meer winst maken, tuurlijk dat is toch logisch als de rest van NL zo belachelijk hoog zit? Ik kan dat product wat hun aanboden voor €19,95 ook aanbieden voor €10,50 bij wijze van. Maar dat doe ik niet, want dat vind ik geen eerlijke prijs. Je creeërt verwachtingsniveau bij de prijs van een product, dit moet wel juist zijn. Wat heb ik er aan om veel winst te maken, maar misschien wel veel klachten of retourzendingen omdat het product dus niet aan de verwachtingen van de klant voldoet voor de prijs waarvoor ik het heb verkocht? Niks toch?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:25

Maar mear, als jij datzelfde aanbied voor 10,50 bij wijze van, wat hou jij daar dan netto (!) aan over? Ik kan me niet voorstellen dat als jij iets voor bijvoorbeeld 8 euro inkoopt en het voor 10 euro verkoopt, je daar een inkomen van genereerd.
Winst heeft voor veel mensen een negatieve bijsmaak, maar winst is in dit geval gewoon inkomen. Je werkt er voor, je verkoopt spullen, je hebt je website, je steekt er heel veel tijd in. Daar hoort gewoon een inkomen tegenover te staan, en ja, als zelfstandig ondernemer heet dat inkomen winst.

Edit: technisch gezien klopt bovenstaande trouwens niet. Winst is wat je overhoudt nadat ál je onkosten betaald zijn, dus inclusief je eigen inkomen. Maar zo word er vaak niet over gesproken, vandaar bovenstaande uitleg.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:29

Ik stuur je even een PB, heb geen zin om dit allemaal openbaar te gaan gooien. Vind het trouwens sowieso raar dat ik mezelf zo moet verdedigen, ik weet voor mijzelf hoe het zit en ik ben echt niet achterlijk..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:31

Maar als iedereen in Nederland op €19,95 zit, wat is er dan verkeerd aan om op bijv. €15,- te gaan zitten (ipv op €3,95)? Bij bestellen uit het buitenland komt ook een risico kijken en je hebt ook te maken met inklaringskosten, invoerrechten, etc. Een klant hoeft zich dat allemaal niet op de hals te halen, die kan dat rechtstreeks bij jou halen en dat mag je er ook gerust bij rekenen.

Als jij op je website gewoon goed omschrijft wat iemand van een product kan verwachten, zou je daar geen problemen mee moeten krijgen. Misschien een beetje hard, maar als je de kwaliteit van je sieraden zo slecht vindt dat je zeker weet dat je klachten/retouren gaat krijgen als je de huidige marktprijs aanhoudt, is het dan wel verstandig om matige kwaliteit sieraden in te blijven kopen? Want nu zeg je eigenlijk "De kwaliteit is zo slecht, dat ik het wel goedkoop moet verkopen, omdat mijn klant anders ontevreden zal zijn."

Nog een vraagje: Weet je 100% zeker dat het dezelfde artikelen zijn? Want ik weet dat in mijn branche sommige producten exact hetzelfde lijken, maar het toch niet zijn. Dan zit het prijsverschil bijv. in de kwaliteit van het materiaal.

Ik hoop niet dat je dit ziet als een aanval, maar wil je gewoon helpen om kritisch naar je markt en je producten te kijken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:32

Van mij hoef je je niet te verdedigen. Als het zo overkomt, dan spijt mij dat en bied ik mijn excuses aan Y;(

Mijn vraag is ook niet echt bedoelt om hier openbaar te beantwoorden, want ik begrijp helemaal dat je dat niet ziet zitten. Het is ook niet zo dat ik heel graag antwoord op die vraag wil. Ik stel hem je, om je er over na te laten denken. Als jij dan besluit dat het voor jou goed is, helemaal prima. Maar ik zie te vaak dat mensen te simpel over prijzen denken en dat vind ik gewoon erg jammer.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:39

Ik heb het zelf meegemaakt met die producten omdat ik ze in eerste instatie voor meer geld ook had gekocht van een NL'se webshop, en ja dan dien ik ook klachten in omdat ik niet vind dat bij een armband van 10 euro het bevestigingskettinkje er af hoort te vallen na 3 dagen.

Verder stop ik met deze discussie nu, ik zit gewoon echt op de prijs/kwaliteit verhouding, dat moeten jullie dan maar gewoon van mij aannemen. Plus ik maak er nog genoeg winst op.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:46

Mear, ik denk dat je gewoon een erg boeiende discussie hebt opgestart, niemand wil je aanvallen op je prijzenbeleid (meen ik op te maken uit de posts).

Het is inderdaad een puntje om over na te denken: hoe ethisch ondernemen we? Willen we dat? In welke vorm?
Dat kan gaan van uitsluiten van kinderarbeid (veel van wat we verkopen wordt in China, Pakistan en India gemaakt...) tot recyclage.

En daarnaast: hoe kijken we aan tegen het concept 'winst'? Als er richtprijzen zijn, volgen we die dan indien dit niet contractueel verplicht is? Hoe wil je in de markt staan tov klanten en concurrenten?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:53

Dat is prima, maar die discussie lijkt alleen om mij en mijn prijzen te draaien en ik krijg het gevoel dat ik alles maar open en bloot moet gooien om te laten zien dat ik tenminste wél voor een eerlijke prijs ga.

Nogmaals, ik sta écht 100% achter mijn product en prijs en heel koppig: dat ga ik ook niet veranderen door de prijs omhoog te gooien. Ik wil gewoon eht niet iets verkopen voor een prijs waar ik niet achter sta.

Tuurlijk hoop ik straks ook gewoon niet meer er naast te hoeven werken (ga straks studeren aan de universiteit) en dat ik gewoon met mijn webshop 'rond' kan komen.

Er zijn veel mensen hoor die 'commentaar' leveren op hoe ik het aanpak en dat ik duurder moet worden, ik heb het idee dat ik alleen maar meer mezelf aan het verdedigen ben over dat ik echt wel genoeg winstmarge heb. Terwijl dat eigenlijk niemand een biet aangaat.

En trouwens, over de markt verzieken, dat doe je in mijn ogen dus door zó hoog te gaan zitten met je prijzen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 10:58

Je moet het niet zien als aanval, zo is het van niemand bedoelt hoor! Je moet ook niet het gevoel hebben jezelf te moeten verdedigen, want ook dat vraagt niemand van je hoor.

Jij verteld, een ander verkoopt het voor 19,95 en ik voor 3,95 omdat ik het niet meer waard vindt(bij wijze van, dat snappen we wel). Dat gevoel waar je mee zit, potverdorie daar kun je toch niet meer voor vragen, kennen we allemaal. Maar toch kan het en voor je boterham moet je zelfs, maar dat hoeft niet te betekenen dat je niet meer de goedkoopste kunt zijn, of het gevoel van waard zijn verliest.

Anders bekeken. Voordat iemand iets koopt, kijkt hij eerst wat rond. Als hij dan 3 winkels met 19,95 heeft gezien en komt dan bij jou en ziet 3,95. Zal hij dan bij jou kopen? Het antwoord is nee, want een mens vraagt zich simpelweg af, wat is er mis met die van jou.
Dat is absoluut niet lüllig bedoelt, maar ook dat zijn dingen waar je aan moet denken.
Snap je wat we bedoelen?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:00

Ik snap ook echt wel wat jullie bedoelen hoor :D En ik voel me ook niet eens zo aangevallen, ik vind het gewoon jammer dat ik het idee heb dat ik me moet verantwoorden :P

En ja dat risico snap ik ook en dat zal misschien aftasten zijn wat het beste gaat werken, maar voorlopig laat ik het zoals het is en blijf ik de markt etc. om me heen wel in de gaten houden uiteraard.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:01

Er is tot nu toe weinig wettelijk geregeld ivm prijzen. In België moet je wel de sperperiode respecteren en mag je ook niet zomaar onder je aanschafprijs verkopen. Dat helpt dus niet veel als handleiding.

En dan komt de heikele vraag: verdien IK genoeg? Dat lijkt egoïstisch maar zoals Holly al aangaf, dit moet je echt goed uitpluizen. Bv kan je deze prijzenpolitiek ook hanteren op de langere termijn als je er echt van wil leven? Ik vind dit altijd een hele moeilijke oefening trouwens! Hoe gaat de rest hier mee om? Standaardberekening?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:01

Ik zou me niet afvragen wat er mis is met de kwaliteit van 't goedkopere product, ik zou eerder gaan rondkijken bij welke alternatieven je zulke producten nog meer kunt kopen en wat daar de prijs is. Als ik die duurdere concurrenten van Maer tegen zou komen, zou mijn eerste reactie 'oplichters' zijn, omdat ik ook weet waar je zulke producten goedkoper kunt halen. :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:02

Mear schreef:
Ik snap ook echt wel wat jullie bedoelen hoor :D En ik voel me ook niet eens zo aangevallen, ik vind het gewoon jammer dat ik het idee heb dat ik me moet verantwoorden :P
.

Nergens voor nodig. GROEPSKNUFFEL! *ik ben een beetje melig vandaag* :')

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:03

Ik heb net even gekeken op je site en het verhaal los gelaten van wat je schreef en mijn gedachten waren gelijk "huh kan dat wel" ik zou ook niets kopen als ik je niet zou 'kennen' via dit topic. To good to be through.

Wij zijn op het internet op zoek naar iets. Nu trekt een bepaald model ons heel erg echter degene die we tot voor kort op internet hebben gevonden moesten rond de 10.000 euro kosten. Nu heb ik eentje gevonden voor de helft en onze gedachten is al de gehele week dat het niet kan kloppen, dat er iets mis moet zijn. We zijn dus huiverig om te gaan kijken. Bang dat het waardeloos is en we een dag en ettelijke kilometers hebben besteed aan iets wat waardeloos is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:04

Kan je niet bellen Hilda? Dat zou ik doen en gewoon vragen hoe en wat.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:06

Foxy, heb mail contact en hemd van het lijf gevraagd met steeds de "juiste" antwoorden. Andere gedachte is nu dat degene er wellicht niet vanaf wil omdat hij wil maar moet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:07

Tja, voor 5000 euro zou ik dan toch een rit wagen. Is het ok, dan wegen de lasten niet op tegen de winst die je maakt hé. En anders onderweg stoppen om het verdriet weg te eten bij een verdomd goed restaurant?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:08

Tsja maar dan is het ook, hoe erg kan je een buil vallen aan de prijs die je bij mij neertelt? Ik zou dus eerder die véél goedkopere kijken om te zien of ik daar ook al statisfied mee ben.

Ik ben ook altijd meer van het gaat mij meer om hoeveel ik kan kopen en vergelijk altijd zo: Als ik product A koop voor xx, kan ik in principe van product B voor dezelfde prijs 'zoveel' keer kopen.

Misschien moet je het maar vergelijken met de Primark...

@Hilda, dat is ieder voor zich. Er zijn ook meiden met een enorme kooplust en die kopen dus het liefste zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Dat is ook meer mijn markt. Denk weer aan het Primark effect. Daar zijn ook mensen die er niks komen omdat ze het 'prut' vinden en dus liever voor een redelijk vergelijkbaar prodcut misschien naar de Esprit gaan.

@Foxy80, lol haha grouphug!!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:17

Interessante discussie over prijzen!

Ik ben op gebied van blousjes/jasjes de enige in Nederland met dit merk, dus ik hoef daar niet te concurreren en hou me aan de tarieven vanuit het bedrijf.

Voor de andere spullen in mijn shop geldt, behalve de plastronspelden, geldt dat ze wel in Nederland verkrijgbaar zijn, maar beperkt (2/3 anderen) en daar hanteer ik gewoon dezelfde prijzen. De andere mensen zitten in de westernwereld en ik richt me met dezelfde spullen op de dressuurmensen. Dat is dus een compleet andere doelgroep.

De plastronspelden heb ik zelf gevonden bij een groothandel en daarvan heb ik de verkoopprijs zelf vastgesteld, wel nadat ik heb gekeken wat een veel gehanteerde prijs voor plastronspelden is.

Gisteren kreeg ik van een oud-collega nog een brochure mee, zij is naar Spoga geweest en heeft daar iets gezien wat supermooi in mijn shop past :):) Dus ik ga vandaag contact zoeken met die mensen, wie weet wordt het wat! :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:19

Heb de hele prijzendiscussie doorgelezen.. Ik gebruik gewoon de adviesverkoopprijzen die ik van mijn leveranciers krijg, en als die geen richtprijzen hebben vraag ik naar hun richt-marge en pas ik die toe. Er zijn altijd winkels die onder die prijs duiken, maar daar doe ik eigenlijk niet aan mee (behalve met acties) ..

Mear: Verstuur je ook naar Belgie? Ik heb namelijk wel wat leuks gezien op je site :)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:29

Prijzenoorlog via het web is iets wat in vele branches nu gaande is denk ik dus wat dat betreft heel goed dat iedereen hier er zo goed over nadenkt.

In de motorkleding zie je dit ook heel veel maar gaan veel importeurs zich er nu ook mee bemoeien om dit te voorkomen, er hangen dan ook sancties aan stelselmatig afprijzen.
Als je het merk wat ik wil gaan hanteren googled kom je vooral aanbiedingen tegen en outletshops, daar wil de importeur ook vanaf en mijn doel is dan ook het merk weer op de markt zetten zonder direct te 'moeten' afprijzen omdat iedereen dat doet, je staat achter je merk en niemand wil denk ik zijn product continu als 'uitverkoop' moeten verkopen. (dus onder de advies verkoop prijs)
Nadeel is dat de importeur dit alleen binnen Nederland kan handhaven dus buitenlandse webshops (veelal duits in de motorbranche) kunnen hier alsnog onder blijven.

Aan ons de taak om te zorgen dat mensen toch de voorkeur geven om iets meer uit te geven voor de service in Nederland.