Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:43

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:54

Joyce, kijk eens op http://www.green-eyes.nl. Is een collega van mij en zij doet wel eens leuke klusjes. Is hier ook goed in. Ik heb geen idee van haar kosten. Ze woont ook in Amersfoort, dus dat is wel makkelijk voor het brain stormen e.d.

Je zegt dat je binnenkort werkloos bent. Is er al meer duidelijk over je werk?

Hilda79

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:19

Een goed pakkend logo wat blijft hangen is inderdaad wel een must tegenwoordig.

Vraagje, ik ben bezig met mijn site. Als eerste pak ik de portfolio's aan. Nu vraag ik mij af hoeveel foto's is een mooi aantal om te laten zien dat je veel kunt maar blijft boeien zodat mensen alle foto's bekijken?
Ik heb het gevoel dat met name mijn portfolio trouwen te groot is.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:31

Heb even gekeken, maar vind wel dat je bij trouwen echt allemaal echt verschillende, unieke foto's en ideeën erin hebt zitten, zo blijven mensen toch wel geboeid hoor... (zitten er een paar tussen die ik niet zo charmant vind, die ik er persoonlijk uit zou halen...)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:11

Ik ga eens kijken bij Kaaaren en bij de link van Paan!

Wat mijn werk betreft, ik heb een tijdje terug mijn achterstallige loon gehad, maar pas nadat mijn advocaat had gedreigd met het aanvragen van een faillissement. Dit vonden ze toch niet zo'n goed idee en volgens mijn werkgever zou hij zelf begin februari een faillissement aan gaan vragen. Maar op dit moment heb ik het loon van januari nog niet gehad (mn collega's wel), dus wellicht moet ik in februari de advocaat weer inschakelen. Ze gaan binnenkort ongetwijfeld failliet, alleen is het de vraag of ik + andere bedrijven dat aan gaan vragen, of dat ze dat zelf gaan doen. Tenzij me ze uit willen kopen, of ik toevallig een andere baan vind, dan zal het me een worst wezen. Maar de kans is dus heel groot dat ik per februari of maart werkloos ben.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:13

Zucht... Zucht... Zucht...
In augustus 2011 deed ik een (superkleine) tekstrevisie voor een bedrijf in de buurt. Factuur werd verzonden op 7 september en ik verwachtte de betaling dus uiterlijk 7 oktober. Helaas, helaas zijn we intussen 26 januari en nog altijd geen halve euro gezien, ondanks diverse herinneringen en telefoontjes. Bleek dat de mevrouw die toen de opdracht geregeld had intussen ontslagen is en dat zij die opdracht helemaal niet aangevraagd had bij haar oversten. Let wel, het gaat hier om het onnoemelijke, onmenselijke bedrag van 69 euro dus jullie begrijpen dat dit voor een (toch wel zeker middelgrote) onderneming een héééééél groot probleem is. Ik ben het stilaan beu en heb nu een laatste mail gedaan. Als het eind volgende week niet op mijn rekening staat maak ik de boel over aan mijn advocaat (is een vriend van mijn schoonmoeder en die regelt zo'n zaken voor een flesje wijn :+ ). Gaat me puur om het principe...

Ah ha, mail terug dat het klaar staat voor betaling volgende week. GUT WAT SNEL!! Het zal me benieuwen of het ook daadwerkelijk aankomt...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:18

Da's inderdaad rot zeg Memuska! maar komt helaas te vaak voor.. Zo ben ik eind september op mijn vorige baan vertrokken en heb ik mijn loon van september tot op heden nog altijd niet gekregen. Mails, telefoontjes, aangetekende brieven, niets helpt.. En om daar dan een advocaat op te zetten is ook moeilijk, want dan gaat het me meer kosten dan het zou opbrengen... :/

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:27

Wanbetalingen zijn schering en inslag volgens mij.
Zo heb ik vorig jaar mei iemand in de studio gehad. Had alleen groot geld mee. Dus die zou direct bij het uitzoeken ook het juiste bedrag overmaken. Heel veel heen en weer gemaild over de foto's want kiezen was zo moeilijk. Inmiddels diende de baby zich aan en je raadt het al nooit meer iets vernomen nadien.
Ik heb dus tijd, energie en kosten gemaakt.

En dan nog een andere. Had foto's gemaakt op een concours en iemand wilde foto's. Prima. Ikke de ene die ze van mijn collega wilde van de collega gekocht en betaald en alles afgedrukt. Tot op heden geen betaling en geen reactie.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:39

Verschrikkelijk zoiets! Ik word er gek van, stapelgek! Als je geen geld hebt om zoiets te betalen, DOE HET DAN OOK NIET!

Net de boekhouder aan de lijn gehad, wettelijke rente zou ik intussen 7% mogen rekenen. Mij best maar hoe bereken ik zoiets efficiënt. Ik doe het nu met Excel maar er moet toch wel een snellere methode zijn gok ik...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:08

Ik kom weer eens even binnen vallen ;)

Wat betreft de wanbetalers: Als je kan aantonen dat je factuur echt niet meer betaald gaat worden omdat iemand failliet, vertrokken, dood is, enz., dan kan je de btw terug vragen wat je over die factuur betaald hebt. De simpelste (onofficiële) manier is een interne creditnota te maken. (wel maken, niet versturen).
De officiële manier is een briefje sturen naar de belastingdienst met het verzoek dat btw bedrag terug te betalen aan jou.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:48

Helaas maar waar door deze rotte appels ben ik nog strikter geworden in de betalingen. Ze betalen bij mij tijdens de reportage in ieder geval de goedkoopste reportage à 50 euro en willen ze dan naderhand een duurdere dan kunnen ze het restant bij betalen.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:02

Ik meld me hier ook weer eens :wave: (lees overigens wel altijd mee hoor)

Ondertussen druk bezig met de administratie zoals waarschijnlijk wel meer mensen hier. De btw aangifte is gedaan inclusief het gedeelte voor prive gebruik van bijvoorbeeld de zakelijke auto waar prive mee gereden wordt. Wel balen van die nieuwe regeling die per 1 juli geldt, voor ons in ieder geval minder voordeling ;(.
Nu rest enkel nog de administratie helemaal bijwerken en kloppend maken voordat ik deze naar de accountant stuur voor het jaarverslag.

Ook wij hebben wel eens last van trage betalers. Na 2 aanmaningen stuur ik het door naar mijn rechtsbijstandverzekeraar DAS. Sowieso raadt ik altijd iedereen aan, prive of zakelijk, om een rechtsbijstandverzekering te hebben. De kosten vallen best mee en ik maak regelmatig gebruik van de juridische advieslijn. Ik heb een iets duurder abonnement genomen zodat ze ook incasso zaken doen en als zij een bedrijf benaderen heeft dat voor mijn gevoel meer zin dan dat ik emailbericht nummer 3, 4, 5 enzovoorts stuur naar het bedrijf.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:13

Ik ben niet op de hoogte, welke nieuwe regeling?

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:48

Bij de laatste btw aangifte van het jaar moet je ook privegebruik aangeven (volgens mij 1d op de aangifte). Dit heeft o.a. betrekking op het privegebruik van de zakelijke auto maar ook bijvoorbeeld het privegebruik van de zakelijke telefoon en accountant als deze laatste bijvoorbeeld ook de IB aangifte verzorgd.

Als je prive meer dan 500 met de zakelijke auto rijdt moest je hierover het volgende berekenen: cataloguswaarde auto x bijtellingspercentage (25%, 20%, 14%) x 12% btw privegebruik. Dus stel € 25.000 x 25% x 12% = € 750 dat je moet aangeven bij 1d en moet betalen.
Per 1-7-11 is de regeling echter veranderd. Als je een km administratie bijhoudt mag je over het daadwerkelijk prive gereden gedeelte btw betalen maar je mag ook kiezen voor de forfairtaire berekening van cataloguswaarde auto x 2,7%. In mijn berekening dus € 25.000 x 2,7% = € 675. Dit is dus goedkoper maar er is een maar:

Waar zit (in ieder geval bij mij de crux). Bij ons hebben een aantal mensen die prive met de auto rijden en dus hierover bijtelling betalen voor een auto gekozen met 14% of 20% lagere bijtelling. Voor mij als werkgever was dat ook voordeliger want € 25.000 x 14% bijtelling x 12% prive btw = € 420 in de oude regeling tot en met juni. En dat is nu dus € 675 geworden. Als werkgever wordt je nu dus niet meer beloont dat mijn werknemers in een zuinigere auto rijden waar ze ook prive in mogen rijden.

De belastingdienst wilt hiermee een en ander recht trekken en makkelijker maken maar voor mij betekend het alleen maar duurder :(.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:49

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:58

Hmm niet van belang voor mij dus aangezien ik dat niet heb.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:08

Nee, is inderdaad alleen van toepassing als je prive rijdt in de auto van de zaak.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:15

Ik ben afgewezen voor de vacature bij de gemeente, baal der echt van! Ik wordt nog teruggebeld door de leidinggevende zelf, want de dame aan de telefoon kon me niet vertellen waarom ik het niet was geworden...

*dipje*

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:44

Jammer Yucca, hopelijk krijg je later nog feedback!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:34

Zoooooooo.... Jullie gaan het nooit geloven maar euhm... ik vond vandaag plots 69 en nog wat euro op mijn rekening... Héhé, wat snel!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:52

Goed zeg!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:02

hahaha, naja, beter laat dan nooit ;)

Ik ga straks een hondenmand brengen naar een kennis met een nest Dobermann puppy's. De mand wordt door mij gesponsord en is vol geplakt met mijn logo en webadres. Er staat namelijk 24 uur per dag een webcam op de ren met puppy's en zo is mijn mand met logo de komende 3 weken de hele dag via de webcam te zien! Het begon eigenlijk als een grapje, maar uiteindelijk vonden we het beiden wel een leuk plan. Ik zal jullie vanavond de link geven van de webcam, als mijn mand te bewonderen is ;)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:45

Wat een leuk idee Joyce! Ben wel benieuwd naar die link! Naar puppy's kun je echt uren kijken :P

Ik heb het op het moment echt druk! Bezig met een website en packaging voor twee klanten.
moet nog een flyer maken voor de hengstenkeuring volgende week :)
Mag er een paar neer leggen in een stand maar dan moet ik natuurlijk wel eerst flyers hebben :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:14

Hier is de link:
http://www.russkajamechta.nl

En dan gaat het om het "Q" nest! Gister zaten ze gelijk met z'n allen in de mand, echt zo schattig!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:38

ooh wat een dropjes!! ze zijn echt heerlijk aan het spelen haha..
zie ook die stream van je website langs komen! te stickers op de mand zijn eigenlijk niet te zien.