Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:12

...nog meer reden voor een nieuwe boekhouder :')

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:21

Wel balen als je zo verkeerd wordt voorgelicht. Ik heb het toen zelf allemaal uitgevogeld, en voor mij is het echt stukken gunstiger om het op deze manier te doen. Een oudere 4 wheel drive op de privebalans en een nieuwe Honda Insight op het bedrijf (14% bijtellen, €0 wegenbel.)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:21

idd, dat scheelt bakken. een 4x4 van minder dan 15 jr. op de zaak wil je echt niet.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:13

Wie van jullie gebruikt Sigel visitekaartjes, en dan diegene die je zelf moet printen? Ik heb ze hier voor me liggen, maar ik kom er niet uit. Ik heb een jpeg bestand, kant en klaar als visitekaartje. Deze wil ik dan ook kunnen uploaden en dan gewoon uitprinten. Dit lukt niet. Ik heb de software al gedownload, maar daar heb je alleen de optie ze zelf te bewerken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:03

yvonnepuntnl schreef:
Volgens mij zit bij Cissy het grootste voordeel in de wegenbelasting wanneer ze van geel naar grijs gaat. Ik heb het idee dat ze dat bedoelt.
Je hoeft je auto dan overigens helemaal niet perse op de balans van je bedrijf te zetten ( dan krijg je dus geen bijtelling). Je moet dan wel ondernemer zijn voor de BTW en minimaal 10% van de kilometers voor je bedrijf rijden.

ik rij die bak al 10 jaar, is uit 1997 dus BPM valt al weg, bijtelling heb ik niet omdat ik m prive heb en niet zakelijk maar ga wel KVK aanvragen en BTW nr omdat dat voor de MRB moet. Inkomstenbelasting werkt anders dan MRB. Is mij gisteren vertelt door diverse belasting mensen.
Ik word waarschijnlijk nog niet gezien als ondernemer voor de IB maar wel voor de BTW, moet ik nog uitzoeken, staat los van MRB.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:54

KvK en BTW-nr. is alleen van belang voor de MRB als je de auto zakelijk gaat rijden. Als je hem gewoon privé blijft rijden, hoeft dit niet.
IB is inderdaad weer een heel ander verhaal, staat los van de MRB. Rijdt je de auto zakelijk, dan krijg je inderdaad wel de bijtelling bij de IB.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:58

maar om grijs te kunnen rijden heb je wel kvk en BTW nr nodig anders krijg je m niet grijs.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:27

Ja maar dan rijdt je de auto dus zakelijk ;)
Privé kun je de auto niet meer op "grijs" krijgen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:29

@Georgette: Ik had dat probleem ook met mn Avery visitekaartjes, kreeg ik ook niet ge-upload met de software. Mn visitekaartjes had ik al ontworpen in Publisher en daar heb ik toen uiteindelijk ook lopen puzzelen met de formaten voor het juist af kunnen drukken. Het is me toen echt niet gelukt met de Avery software...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:36

Winddancer schreef:
Ja maar dan rijdt je de auto dus zakelijk ;)
Privé kun je de auto niet meer op "grijs" krijgen.
Dat is me dus nog steeds niet helemaal duidelijk.

Kan je een auto nou wél op grijs kenteken rijden zónder 'm op te nemen in je balans?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:53

ja dat kan blijkbaar, vandaar dat ik er mee bezig ben

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:03

Nee, dat kan niet.....wil jij zoals dat vroeger heette op "grijs" kenteken rijden moet de auto op de zaak staan en dus ook op de balans opgenomen worden. Daar komt dus ook de bijtelling bij, wat niet meer dan logisch is. Je hebt de voordelen van bv. een goedkopere MRB en de BTW mag je terug vorderen, van brandstof, onderhoud etc.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:12

dat is dus niet zo, mag ook prive als jij degene bent waarop je KvK geregistreerd staat en je BTW nr en je minimaal 10% van je km's zakelijk rijdt (waar je dan ook weer geen registratie van hoeft bij te houden, dus hoe ze dat willen controleren?)
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1933_88630

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:59

denk in feite dat het niet heel moeilijk is om daar een inschatting van te maken.
er wordt door de belastingdienst een hoop gescand, als je met je niet-bijgetelde leasekist op zondag bij de Intratuin gespot wordt en het is niet in je km-administratie terug te vinden heb je grote kans op een naheffing.

Hetzelfde geldt voor trajectcontrole, ook daar worden ALLE kentekens gescand. Ex-collega is daar flink mee nat gegaan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:11

cissy schreef:
dat is dus niet zo, mag ook prive als jij degene bent waarop je KvK geregistreerd staat en je BTW nr en je minimaal 10% van je km's zakelijk rijdt (waar je dan ook weer geen registratie van hoeft bij te houden, dus hoe ze dat willen controleren?)

Klopt idd cissy, zo heb ik ook een grijs kenteken auto. Ik heb de aanschaf niet van mijn winst afgehaald en ik trek ook de brandstof niet van de winst af. Maar het is voor ons ideaal omdat ik er veel troep in kwijt kan en als ik naar klanten moet, we altijd een 2e auto thuis hebben staan.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:50

Winddancer schreef:
Nee, dat kan niet.....wil jij zoals dat vroeger heette op "grijs" kenteken rijden moet de auto op de zaak staan en dus ook op de balans opgenomen worden. Daar komt dus ook de bijtelling bij, wat niet meer dan logisch is. Je hebt de voordelen van bv. een goedkopere MRB en de BTW mag je terug vorderen, van brandstof, onderhoud etc.

Deze bewering is niet juist. Als je een onderneming hebt, mag je een auto met grijs kenteken (=bestelauto) kopen en niet op de balans van je bedrijf zetten, en toch minder MRB betalen, wanneer je kan aantonen dat je minimaal 10% van je kilometers rijdt voor je bedrijf.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:17

Klopt Yvonne. Zo rijdt mijn broertje ook een bestelauto.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:47

Hoe wilde je dat aantonen dan eigenlijk? :D Een kilometerregistratie hoeft niet...moet ik een foto maken met een klant op de motorkap? :')

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:54

Ik denk dat daar in de praktijk nooit naar gevraagd wordt, maar zo'n foto is misschien wel een goed idee :D

Ik weet niet, maar maak me nooit zo druk om zulke dingen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:23

cissy schreef:

Staat toch duidelijk dat het voor ondernemers is.......zakelijk dus....... zou maar eens goed met de accountant gaan praten hoor.....
Een lager MRB en BPM tarief voor ondernemers gaat het hier over. Ik zie nergens dat je ook privé hier in aanmerking voor komt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:15

XoNo schreef:
Hoe wilde je dat aantonen dan eigenlijk? :D Een kilometerregistratie hoeft niet...moet ik een foto maken met een klant op de motorkap? :')
Je brengt me op ideeën _O-

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 02:01

ik barst af en toe van de vragen

heeft iemand hier zijn/haar zakelijke website bij webklik? zoek ervaringen ;-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:15

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 51z5fd.pdf
Citaat:
4.1 Tarief ondernemers
Voldoet u aan de voorwaarden van de ondernemersregeling? Dan geldt een laag
tarief motor rijtuigen belasting. Voorwaarde is dat u een btw-nummer hebt en
dat de bestelauto op uw naam of op naam van uw bedrijf staat. Als u een
eenmanszaak hebt, staat de auto altijd op uw eigen naam. Daarnaast moet u de
bestelauto meer dan bijkomstig voor de onderneming gebruiken. Dit betekent
dat jaarlijks meer dan 10% van de kilometers voor de onderneming moet
worden gereden.

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z11fd.pdf
Citaat:
8.2 Keuzemogelijkheden auto
Als u een auto zowel voor uw onderneming als privé wilt gebruiken,
hebt u twee mogelijkheden:
-- U rijdt in een auto van uw onderneming. De auto behoort dan tot
het ondernemingsvermogen.
-- U rijdt in uw eigen auto. De auto behoort dan tot uw
privévermogen.
De keuze die u maakt, heeft gevolgen voor de wijze waarop u de
kosten van de auto moet verwerken in uw winstberekening. U moet
zowel voor de inkomstenbelasting als voor de btw bepalen of uw
auto tot het ondernemingsvermogen of tot uw privévermogen
hoort.

dus, mag op eigen naam, hoeft niet op de balans en toch grijs rijden.
Waarom zou ik met een accountant moeten gaan praten als de belastingdienst mij dit zelf verteld heeft?

Die 2e link is overigens bar interessant om door te lezen, ben al halverwege.... :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:18

Zidore, werving en selectie ;)

Webklik, is dat niet dat je dan een url hebt met webklik erin? Dat ziet er erg slordig uit.
Ik zou gewoon lekker een website gaan bouwen en als ie ongeveer af is, kun je hem al voor zo'n 3 tientjes per jaar online zetten.

Winddancer, zou fijn zijn als je jezelf even voorsteld alvorens je door de zaal begint te roepen :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:13

@Winddancer: Neem het nou maar gewoon van de mensen hier aan, het is toch niet erg dat je fout zat, dit topic is juist om van elkaar te leren! Mijn vader heeft op deze manier ook de bestelauto aangeschaft waar mn moeder in rijd en ik zit er ook over te denken om een auto met grijs kenteken te nemen, vind het erg interessant!

@Zidore: Webklik? Geen ervaring mee!

Edit: Nog even een vraagje, ik wil een voorraadlijst maken met al mn producten erop. Hoe hebben jullie dat gedaan en hoe houden jullie dat bij? Maak je elke maand een nieuwe lijst, of passen jullie het na elke verkoop aan? En pas je dan steeds je "beginlijst" aan, of bewaar je alle lijsten, zodat je een overzicht krijgt van wat erin en eruit gaat? Weet echt ff niet waar ik moet beginnen! haha