Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:09

Femke_Tweety schreef:
Gefeliciteerd!

Hoe ver ben je met je taal of talen?

1600 dagen, dat is gewoon heeeeeeel ruim 4 jaar commitment!
Wauw.

Ik heb de cursus Noors afgerond en ben een eind op weg met Spaans. Nu even mijn Duits aan het afpoetsen voor de vakantie, maar dat sprak ik in principe al wel behoorlijk goed. :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:10

Femke_Tweety schreef:
Ik had ook een leuke mijlpaal nu nét.

Niveau A2 afgesloten en gestart op level B1. Het begint langzaamaan wat te worden :D

Dan kun je al heel behoorlijke gesprekken voeren. Gefeliciteerd Femke!

(Wat het niveau van mijn Zweeds en Russisch is weet ik helaas niet. Zo uitgebreid zijn die cursussen niet.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:25

Bij mijn staat er wel uitleg een cijfertje in de hoek, waar verdere uitleg komt als je daarop drukt.

Ik had vanmorgen opeens een :)* en na pakweg 44 jaar lijkt er eindelijk een klik in mijn hoofd wat betreft de toekomstige tijd. :') Dat mag ook wel. En gebruikte ik het zowaar goed vanmorgen bij de bakker in een gesprek *\o/* partirons. Oftewel wij zullen vertrekken. Het werkwoord met de vervoeging erachter :') zo simpel.

En gv is weer aan het oefenen geweest met betalen, hij heeft wat moeite de getallen goed te onthouden. Vooral 11/19en 40 en 50. De bakker neemt altijd rustig de tijd om het hem zelf te laten uitvinden. +:)+ Af en toe telt hij dan vanaf een lager getal zodat misschien gv meetelt zodat hij het cijfer goed heeft. Altijd leerzaam toch

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:51

karuna schreef:
En gv is weer aan het oefenen geweest met betalen, hij heeft wat moeite de getallen goed te onthouden. Vooral 11/19en 40 en 50.

Terwijl dat toch niet de moeilijkste getallen zijn in het Frans. Zeventig, tachtig, negentig, daar knelt hem de schoen een stuk meer...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:17

Ik heb vandaag ook een mijlpaal gehaald *\o/* *\o/* :
Afbeelding

En daarvoor mocht ik ook een grappig zinnetje vertalen :D .

Afbeelding

prompter

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:19

Duolingo heeft soms toch best humor :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:22

Nou loop ik de hele dag met dat liedje in mijn hoofd :)ddd :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:04

Zo mensen, ik heb zojuist sectie 2 van het Russisch uitgespeeld! Die bestond uit 40 blokken. Sectie 1 mocht ik overslaan, sectie 3 heeft er 39, daarna stopt het. Helaas, want ik weet al dat ik niet boven elementaire spreekvaardigheid ga uitkomen. Althans, niet met Duolingo alleen. Die grammatica, die klanken maar vooral die woorden - het wil maar niet blijven hangen. Maar ik heb mijn oude kennis wel ruimschoots afgestoft. En: ik mag langzamerhand gaan nadenken welke taal ik hierna wil doen. :+ Want reken maar dat ik mijn streak niet verloren laat gaan!

Ik heb zeer veel baat bij het Family Plan! Met slechts vijf hartjes zou ik nooit zo fanatiek Russisch kunnen doen (te veel fouten). "Legendarisch" is ook een uitkomst, kun je wel zeggen. Hierin word je flink uitgedaagd. Bij het Zweeds, waar ik dagelijks herhaallesjes doe, zijn de gewone lesjes eigenlijk te gemakkelijk - terwijl Legendarisch je nog serieus aan het werk zet.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 13-04-25 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 22:15

Als je een taal wil bij Duolingo die echt ver is doorontwikkeld, dan is Spaans wellicht interresant.

Die gaat in ieder geval tot b2 niveau, en volgens mij zijn ze bezig met c.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:20

Ik heb van het weekend gemerkt dat ik er toch wel wat aan heb om te oefenen, dat ik bepaalde (simpele, ik ben nog niet zo ver :P) wel herkende of kon gebruiken.

Toen het echter ging over dat ik iemand zocht om mijn dak te maken en naar de draagbalken te kijken, heb ik toch maar even mijn vertaal app erbij gepakt, dat was een stapje te ver :')

Maar ik heb wel een telefoonnummer gescoord van een man, terwijl mijn echtgenoot aan de ontbijttafel zat _O-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:40

Sectie 2 Russisch al uit :oo

Ik ben nu bij sectie 2 les 17 :-) Bij mij duurt het dus nog eventjes.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:53

Wat leuk zeg een Duolingo topic!

Ik ben een paar weken geleden gestart om mijn Arabisch weer een beetje af te stoffen. Dus ik gebruik de Engels - Arabisch. Alleen het is modern standaard Arabisch en allemaal net een beetje anders dan het Egyptisch Arabisch wat ik eerder geleerd heb. Dus ik ben een beetje in dubio nog, want Egyptisch daar kun je in principe overal bijna wel mee uit de voeten.

Zijn er meer mensen die Arabisch leren?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:32

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:00

Oh tof! Daar ga ik me wel aan wagen denk ik!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:57

Ik denk dat ik dat schaken maar laat zitten, net als muziek en wiskunde. Het is niet of ik nog niet genoeg tijd kwijt ben aan Duolingo, en de (vele) uren die ik erin steek wil ik een beetje concentreren op de talen die ik leer. Ik heb regelmatig de aanvechting om met een volkomen nieuwe taal te beginnen, maar die kan ik maar beter weerstaan.

Wel zit ik te kijken wat ik ga doen als ik ook Russisch uit heb. Toen ik klaar was met Zweeds, kon ik al heel behoorlijk Zweeds verstaan en het een beetje spreken. Daar kun je echt wel mee verder. Voor Russisch gaat dat zeker weten niet gelden. Daar leer je alleen passief de taal begrijpen. Ik krijg al die lange, onbekende woorden er niet in, en dat verlangt de cursus ook niet van me: je moet ze alleen kunnen herkennen uit een aantal opties... Dus als ik er over een week of twee, drie klaar mee ben - moet ik dan niet helemaal stoppen met Duolingo, op de herhaallesjes na, en dan offline verdergaan met leren?

In elk geval heb ik de afspraak met mezelf dat ik dan geen geheel nieuwe taal ga doen, hoogstens eentje waar ik me in het verleden al met onvoldoende succes toe gezet heb. Dat lijstje is lang: Portugees, IJslands, Welsh, Turks, Arabisch. En Spaans, maar dat trekt me nog het minst. Dat doet iedereen tenslotte al...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:27

Hé mensen, zijn we nog steeds lekker bezig? Al even stil hier...

Ik kon gisteren de verleiding niet weerstaan om toch alvast aan Portugees te beginnen. Mijn keuze viel op die taal omdat ik waarschijnlijk het hele verdere jaar nog wel bezig ben met Russisch leren (op Duolingo en daarbuiten) en ik één moeilijke taal in een jaar wel genoeg vind. Dan maar liever een taal waar ik al vrij gemakkelijk doorheen lees.

De lesjes zijn heel erg Braziliaans, niet alleen de gesproken variant maar ook de onderwerpen: het gaat meteen over sambadansen! Dat merk ik vaker: gisteravond en vanmorgen had ik bij Russisch een heel hoofdstuk over ruimtevaart, satellieten ('spoetniki'), kosmonauten en planeten. Geen onderwerp dat je bij pakweg Zweeds gauw zult krijgen! Hebben jullie meer van zulke voorbeelden uit jullie "eigen" taal?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 12:33

Spaans lijkt ook meer Zuid-Amerikaans Spaans dan per se oorspronkelijk Spaans.

Maar ik heb even geen voorbeelden paraat op dit moment.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:53

Frans heeft een heel hoofdstuk over stakingen en protesten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:01

Ik kreeg in het Latijn de zin "Ik spaar gewoonlijk poppen en botten", ik dacht even dat ik in het script voor een horrorfilm terecht was gekomen >;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 14:41

't is natuurlijk ook een dode taal... }>

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:05

prompter schreef:
Ik kreeg in het Latijn de zin "Ik spaar gewoonlijk poppen en botten", ik dacht even dat ik in het script voor een horrorfilm terecht was gekomen >;)

O heerlijk, Wednesday Addams! :D

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 18:58

Ik kreeg laatst de zin 你见过功夫的熊猫吗, heb je wel eens een panda gezien die kungfu kan. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 18:59

_Cathalijne schreef:
Ik kreeg laatst de zin 你见过功夫的熊猫吗, heb je wel eens een panda gezien die kungfu kan. :j

:') :') :D

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:05

Ik val even binnen!

In ons duolingo bokt groepje komt een plaatsje vrij vanaf 25 juli! Wie wil erbij ons groepje? Kosten €20,49 voor 1 jaar.

Graag pb bij interesse!

Dat ging snel! Plek is vergeven. :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:38

Afbeelding
Of deze:
Afbeelding