[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:03

Goed vooruit kijken is belangrijk

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:13

Ik heb vrijdag weer een les na 2 weken is dan mn 5e les ofzo, het gaat wel heel goed! Binnenkort theorie maar ns doen.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:47

Echt niet bedoeld om vervelend te doen, maar echt een serieuze vraag, als je zo laat klaar bent met borden lezen, kun je ze wel op tijd lezen? Als in, is het mogelijk dat je niet helemaal goed ziet, en daarom te laat kunt beginnen met lezen? Is een mogelijkheid, ik weet niet of je die overwogen hebt? Dan heeft het niets met niet vooruitkijken te maken, maar gewoon een beetje bijziend :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:26

De tip die ik heb niet gaan lezen wat er staat maar naar de vorm kijken van het woord.
Als je weet dat het een lange naam is hoe je de korte namen dus niet naar te kijken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:58

Ik neem ook aan dat je niet heel nederland rondtuft op de snelweg tijdens je lessen dus een beetje wegenkennis opbouwen en weten waar de afslagen zitten?

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:20

Nou dat was hem dan de 1na laatste les (hóóp ik )
Volgende week donderdag voor het examen nog een inrij/losrij uurtje zegmaar, en dan gaan we er voor !

Vandaag dus nog les gehad en ik moet zeggen ik vond het wel lekker gaan, snelweg ging goed, keren ging ook goed, alleen parkeren mag iets rustiger. Ook nog bij het cbr geweest rij instructeur heeft even uitgelegd hoe het allemaal in z'n werk gaat enzo, ja ik heb er zin in !

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:59

Ik heb een keertje gehad dat ik een bepaalde rotonde zeker 5 x achter elkaar heb gereden,
en alle 5 de keren ging het niet goed. _O- (in 1 les)

En hij had ook een keertje ergens op een brug uitgelegd Ja, hier mag je 80 rijden en daar bij dat
bordje mag je pas weer 50 rijden!

Was een klein stukje buiten de bebouwde kom. _O-
En de laatste keer dat we daar over heen reden, nam ik wat gas..
Het eerste wat de Instructeur zei was 'Ik wist het! Ik wist het! Ik wist het!'. :')

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:06

Ooh ik ben ook verschrikkelijk in rotondes := . Ik heb morgen mijn vijfde rijles, maar die rotondes krijg ik maar niet onder de knie! Totale chaos dan in mijn hoofd! Remmen, koppeling in, terugschakelen, om je heen blijven kijken, sturen, richting aangeven terwijl ik dus met mijn handen in de knoop zit met het stuur.. oh vreselijk haha! Uit paniek geef ik dan ook extra gas waardoor ik dus alles ook sneller moet doen en het alleen maar erger wordt. :') Ben trouwens ook een held in het per ongeluk aanzetten van de ruitenwissers.

Heel veel succes alvast Colaaa, hou je ons op de hoogte? +:)+

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:16

@jannaa ga ik zeker doen !!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:18

Ik wou altijd heel hard door de bochten heen, en dat ging heeul makkelijk met een Automaat.
Maar werd heel vaak terug gehaald door de Instructeur, vooral bij bocht snelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:11

Siggislief schreef:
Ik wou altijd heel hard door de bochten heen, en dat ging heeul makkelijk met een Automaat.
Maar werd heel vaak terug gehaald door de Instructeur, vooral bij bocht snelheid.

Dat wil in schakel ook prima :')

Ik spreek uit ervaring _O-

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:32

Ik heb der alleen ervaring met de Automaat.
En heb het nu nog wel eens. :')

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:26

Ik rij juist te sloom door de bochten haha :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:36

Zo, mijn eerste les staat gepland. De verhalen hier zijn zowel lachwekkend als angstaanjagend. :+
Ik wist niet dat rotondes zo moeilijk konden zijn *ow ow gaat nog wat worden met mij achter het stuur*

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:07

Ik doe als ik naar een rotonde rij meteen me hoofd naar rechts om te kijken of er fietsers zijn waar ik rekening mee moet houden. Die vergeet ik vaak, dus als ik voor ik een rotonde oprij daar naar kijk weet ik tijdens het rotonde rijden of ik een fietser kan verwachten ja of nee.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:37

Dat is wel een goeie Nathalie! Ik vergeet de fietsers nog wel eens :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:44

Pas er wel mee op.. Er zijn ook steden waar de fietsers altijd voorang hebben op een rotonde ook van links. Dus als jij dan mooi naar rechts kijkt en denkt nee geen fietsers kan je er links al één voor de auto hebben. Als je een rotonde opkijkt dien je altijd ruim van te voren al de situatie in te schatten dan ontglipt je ook zelden iets.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:16

Oeh spannend Gini! Ik heb om 1 uur rijles, dus iedereen in Nijmegen moet bij de rotondes even extra uitkijken voor mij *D

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:41

Helaas gister gezakt met 2 fout te veel :(

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:23

Ah balen zeg! Wel goed geleerd? Heb je al een nieuwe datum?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:55

Iedereen gefeliciteerd die is geslaagd
En succes voor die nog moeten

Ik heb vandaag weer les gehad
Ging erg fijn hij zei dat ik netjes had gereden en goed keek
Ik begin de plek nu wat te kennen en weet waar ij op moet letten
Ik heb nu zaterdag weer les super veel zin in.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:15

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb 18 juni mijn ttt. Heb ondertussen als 44 lessen gehad en als ik aan mijn ttt begin 46. Ik heb altijd erg veel moeite gehad met de doorstroming (vlot naar de snelheid) en plannen/vooruit kijken. Dit gaat gelukkig nu wel erg goed.
Ik heb mn theorie in 1 keer gehaald. :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:50

Jacquelinee_ schreef:
Mag ik me hier ook melden?
Ik heb 18 juni mijn ttt. Heb ondertussen als 44 lessen gehad en als ik aan mijn ttt begin 46. Ik heb altijd erg veel moeite gehad met de doorstroming (vlot naar de snelheid) en plannen/vooruit kijken. Dit gaat gelukkig nu wel erg goed.
Ik heb mn theorie in 1 keer gehaald. :)

Dit klinkt bekend! Vooral dat plannen idd. Mag ik vragen hoe jij het uiteindelijk hebt opgelost? Of gewoon kwestie van oefenen?

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:31

Vooral oefenen oefenen en nog een keer oefenen. Ik heb ook altijd alles hardop gezegd wat ik zag en wat ik zou doen zodat mijn instructrice wist wat ik van plan was en als ik t beter op een andere manier kon doen zei ze dat zodat ik dat inzicht zelf kreeg. En ook op de fiets bezig zijn met vooruit kijken en plannen haha.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:43

Jannaa schreef:
Ooh ik ben ook verschrikkelijk in rotondes := . Ik heb morgen mijn vijfde rijles, maar die rotondes krijg ik maar niet onder de knie! Totale chaos dan in mijn hoofd! Remmen, koppeling in, terugschakelen, om je heen blijven kijken, sturen, richting aangeven terwijl ik dus met mijn handen in de knoop zit met het stuur.. oh vreselijk haha! Uit paniek geef ik dan ook extra gas waardoor ik dus alles ook sneller moet doen en het alleen maar erger wordt. :') Ben trouwens ook een held in het per ongeluk aanzetten van de ruitenwissers.

Heel veel succes alvast Colaaa, hou je ons op de hoogte? +:)+

Joh, je vijfde rijles, dat komt echt nog wel goed!

Alle geslaagden gefeliciteerd!

Mijn examen staat eindelijk gepland, 10 juli is het zo ver! Al moet ik echt nog werken aan het snelheidsborden kijken, meestal voel ik wel goed aan hoe hard je mag, maar soms zit ik toch echt te stuntelen. Vandaag vond ik het ook maar vreemd dat er zoveel vluchtheuvels zaten op een '80 weg'. Bleken we dus nog in de bebouwde kom te rijden. :o

En ook weer een mooie blunder. Ik zat te zeiken op de naderende bestuurder, we hadden beiden obstakels (geparkeerde auto's) aan onze weghelft, maar we konden er nog prima allebei langs (vond ik :o ) als hij mij de ruimte had gegund. Ik praat nogal met handgebaren, en zat dus te wuiven van 'waarom gaat hij nou niet opzij', had pas door dat hij het ook kon zien toen hij aan de kant ging en toen heel boos keek :') We hadden het niet meer in de auto.

Ik heb ook echt de raarste dingen al meegemaakt in het verkeer. Het raarste was toch wel toen ik door de bebouwde kom reed en er twee spelende kindjes op de stoep liepen. Ik deed rustig aan omdat ze met iets aan het overgooien waren. Roept het ene kindje naar de andere 'Auto!', dus ik dacht dat hij bedoelde 'pas op, een auto', maar nee, in plaats daarvan rent het kind de straat op en gaat met de armen wijd voor de auto staan en roept 'stop!'. Heb mijn rij-instructeur nog gevraagd of ik hem écht niet mocht onder rijden :=
Mijn instructeur zei me ooit dat het examen altijd mis gaat qua omstandigheden, dat er altijd wel wat raars gebeurd, maar ik heb inmiddels al zoveel rariteiten meegemaakt in de auto, betwijfel of het nog veel erger kan...