Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:39

Hier ook een eenmanszaak :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:34

Hier nog 1! Denk dat dat voor de meeste bokkers eigenlijk wel geldt.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:40

Hier ook eenmanszaak.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:02

Jep, hier ook eenmanszaak!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:25

En ik ook!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:11

thnx allemaal!!!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:17

nog een vraagje, wat zouden jullie anders doen aan dit hele avontuur (van een eigen bedrijf beginnen) en wat is het minst leuke?

het meest leuke lijkt me natuurlijk de vrijheid en doen wat je leuk vind ;-)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 02:12

eenmanszaak en maatschap hier, laatste v/d 2 gaat op termijn vervallen.

het minst leuke vind ik dat ik bij sommige klanten (met name business to business en dan ook weer bepaalde specifieke doelgroepen) nog behoorlijk achter m'n geld aan moet zeuren. heb daar echt een baggerhekel aan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 02:40

Ook eenmanszaak :j

Minst leuke is dat je afhankelijk bent van leveranciers en die ook niet altijd hun afspraken na komen en klanten die echt denken dat zij koning zijn. Sommigen hebben echt de meest absurde "eisen". Maar gelukkig is 99% heel erg aardig :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:54

Als ik nu opnieuw moest beginnen (of wat ik anders doe met een nieuwe project wat binnenkort gelanceerd wordt) is het marketing gedeelte! Een bedrijf startte en een website hebben is niet genoeg! Je moet echt heel hard promoten om het van de grond af te krijgen!
En dat is ook gelijk het minst leuke voor mij! Ik krijg soms het gevoel dat ik zeur om klanten te krijgen en dat moet natuurlijk helemaal niet!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:03

Het minst leuke?
De administratie denk ik?
Bij de sieraden is het denk ik regelmatig een onderdeeltje nodig heb wat ik nergens kan vinden en dus mag gaan zoeken. Kan ik chagerijnig van worden want dat is zonde van de tijd.
Bij mijn andere bedrijfje, het boos moeten worden op mensen die liegen, lamme takken, of die het zo draaien dat wij de schuldige zijn. Ik ben altijd leuk lief en aardig, maar met dit soort dingen, hell no, daar is de deur.

Maar je maakt ook wel eens erg grappige dingen mee hoor.
Het is alweer een paar jaar geleden maar ik weet het nog goed.
Meisje op zoek naar een baan, ik wil dit en dat gaan doen, heb je zoiets?
Schrijf je maar in, vragenlijstje invullen, CVtje erbij.
Krijg ik als antwoord, kun jij dat niet even voor mij doen, dan betaal ik daar wel wat voor.
*knipperde met de ogen* Pardon?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:39

Wow, dat is idd wel heel apart!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:08

Pardon?

Ik vind het marketing deel ook erg lastig. En het kost belachelijk veel geld heb ik het idee.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:17

holly schreef:
Maar je maakt ook wel eens erg grappige dingen mee hoor.
Het is alweer een paar jaar geleden maar ik weet het nog goed.
Meisje op zoek naar een baan, ik wil dit en dat gaan doen, heb je zoiets?
Schrijf je maar in, vragenlijstje invullen, CVtje erbij.
Krijg ik als antwoord, kun jij dat niet even voor mij doen, dan betaal ik daar wel wat voor.
*knipperde met de ogen* Pardon?
Euhm... klinkt als arbeidsbureau ofzo? :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:09

Ik heb me ingeschreven voor een workshop over startende ZZP-ers bij de KVK op 22 aug in Utrecht, heb ook de belastingdienst al gebeld over mijn auto en grijs kenteken en wat ik daarvoor nodig heb om weer grijs te kunnen rijden ipv half geel <<) scheelt me 90 euro per maand nl.....
kortom, ik ga ook maar eens beginnen.
Heb al een nieuw internetdomein geregistreerd om straks mijn nieuwe website op te gaan zetten als alles rond komt en rendabel genoeg is. Ben nu zenuwachtig..... gaat het dan echt beginnen!? :):)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:19

cissy schreef:
Ik heb me ingeschreven voor een workshop over startende ZZP-ers bij de KVK op 22 aug in Utrecht, heb ook de belastingdienst al gebeld over mijn auto en grijs kenteken en wat ik daarvoor nodig heb om weer grijs te kunnen rijden ipv half geel <<) scheelt me 90 euro per maand nl.....
Realiseer je wel dat je ook bijtelling mag gaan dokken over dat grijze kenteken als je nog privé rijdt.

Dan kan die 90 euro per maand er weleens bij komen als je pech hebt ipv af gaan ;)

Een ouwe bak kan je voordelig mee uit zijn, in het 15e levensjaar gaan ze 35% bijtelling over de dagwaarde kosten (in mijn geval is die dagwaarde 750,- :') ).
Een 10 jaar oude VW Transporter VR6 die indertijd 35.000 nieuw kostte, daar mag je dus 25% van de nieuwwaarde over bij je inkomen optellen. 8750 euro extra belastbaar inkomen per jaar, weet niet of je daar op zit te wachten. Dan is privé rijden en km-vergoeden echt goedkoper.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:01

HLPhoto schreef:
cissy schreef:
Realiseer je wel dat je ook bijtelling mag gaan dokken over dat grijze kenteken als je nog privé rijdt.

Dan kan die 90 euro per maand er weleens bij komen als je pech hebt ipv af gaan ;)

Een ouwe bak kan je voordelig mee uit zijn, in het 15e levensjaar gaan ze 35% bijtelling over de dagwaarde kosten (in mijn geval is die dagwaarde 750,- :') ).
Een 10 jaar oude VW Transporter VR6 die indertijd 35.000 nieuw kostte, daar mag je dus 25% van de nieuwwaarde over bij je inkomen optellen. 8750 euro extra belastbaar inkomen per jaar, weet niet of je daar op zit te wachten. Dan is privé rijden en km-vergoeden echt goedkoper.

plus nog eens 12% van die 25% moet je aan btw betalen!
Deze regeling is trouwens per 1 juli veranderd! Bij interesse zal ik het wel ff posten! ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:04

Leedebee schreef:
Deze regeling is trouwens per 1 juli veranderd! Bij interesse zal ik het wel ff posten! ;)
Mijn bedrijfsauto gaat op termijn wel vervangen worden, dus ben idd wel benieuwd :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:58

Ik ga een poging wagen om het duidelijk uit te leggen ;) :

Per 1 juli willen ze het werkelijk gereden privé deel gaan belasten. Stel je rijdt 10.000 km in een jaar waarvan 2.500 km privé is (= 25%), dan moet je 25% van de terug gevorderde btw van je autokosten terug betalen.

Dit is natuurlijk een beetje kromme regeling, want dat betekend dat je dus km. bij moet gaan houden, wat een hoop extra werkzaamheden met zich mee brengt. In de praktijk doet natuurlijk niemand dit, want daarom betaal je bijtelling! :+ (even afgezien van het feit of je bijtelling betaald uit luiheid of vanwege te veel privé gebruik)

Om de ondernemers toch een beetje tegemoet te komen is besloten dat je ipv bovenstaande ook mag kiezen voor een bijtelling van 2,7% over de nieuwwaarde van je auto. In veel gevallen kan dit iets voordeliger uitvallen!

Stel:
Auto met nieuwwaarde € 25.000,-
Oude regeling : 25% x 12% over € 25.000,- = € 750,- aan btw te betalen.
Nieuwe regeling : 2,7% over € 25.000,- = € 675,- aan btw te betalen.
Dat scheelt dus € 75,- !

De 25% die bij je inkomsten wordt opgeteld blijft ongewijzigd, maar wordt niet meer in de btw berekening betrokken.

De 2,7% zal in de meeste gevallen de handigste oplossing zijn.
Bij de eerste optie is de uitkomst afhankelijk van de verhouding privé / zakelijke km. en hoeveel autokosten je hebt, maar dat weet je pas als je het hele jaar je km hebt bijgehouden :+

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is! Zo niet, dan hoor ik het wel :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:09

Ja, best wel duidelijk. Oldtimerkachelen :')

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:24

Hilda79 schreef:
Pardon?

Ik vind het marketing deel ook erg lastig. En het kost belachelijk veel geld heb ik het idee.

Een goede marketing kost meestal ook veel geld, ik geloof dat de richtlijn is dat je 10 tot 20% van de inkomsten moet investeren die je in dat jaar wilt behalen, dus niet wat je al gehaald hebt...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:23

Volgens mij zit bij Cissy het grootste voordeel in de wegenbelasting wanneer ze van geel naar grijs gaat. Ik heb het idee dat ze dat bedoelt.
Je hoeft je auto dan overigens helemaal niet perse op de balans van je bedrijf te zetten ( dan krijg je dus geen bijtelling). Je moet dan wel ondernemer zijn voor de BTW en minimaal 10% van de kilometers voor je bedrijf rijden.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:29

cissy schreef:
kortom, ik ga ook maar eens beginnen.
Heb al een nieuw internetdomein geregistreerd om straks mijn nieuwe website op te gaan zetten als alles rond komt en rendabel genoeg is. Ben nu zenuwachtig..... gaat het dan echt beginnen!? :):)

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:) gaat je wel lukken:)
ben ook benieuwd naar de naam:)

ik heb net ook ander fotografie url geregistreerd:)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:40

yvonnepuntnl schreef:
Volgens mij zit bij Cissy het grootste voordeel in de wegenbelasting wanneer ze van geel naar grijs gaat. Ik heb het idee dat ze dat bedoelt.
Je hoeft je auto dan overigens helemaal niet perse op de balans van je bedrijf te zetten ( dan krijg je dus geen bijtelling). Je moet dan wel ondernemer zijn voor de BTW en minimaal 10% van de kilometers voor je bedrijf rijden.
Zoals het mij is uitgelegd mag je 'm niet op grijs kenteken rijden terwijl ie niet op de balans staat. Als dat niet klopt hoor ik het héél graag :D

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:05

Wat ze jou uitgelegd hebben klopt niet, je (bestel)auto hoeft niet op de balans van je onderneming te staan. Je mag hem dus gewoon privé aanschaffen, gebruiken voor je bedrijf en gebruik maken van de voordelen van grijs kenteken.

http://www.google.nl/search?q=10%25+ond ... 7&bih=1031