Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:08

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:09

Ik ga voor morgen vanmiddag ook maar even spoed-spoed een nette broek halen. HEb wel een heel mooi pak, maar vrees dat ik daar niet meer in pas.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:10

patpen schreef:
Krijg ik net via de mail een uitnodiging voor een gesprek volgende week dinsdag op de zorgboerderij! Ik baalde al een beetje dat ik totaal niets gehoord had (brief vorige week maandag verzonden; uiterste inzenddatum). Geen ontvangstbevestiging per mail of post van mijn brief. En nu mag ik op gesprek......
In de brief staat dat ik gedeeltelijk AO ben; blijkbaar eindelijk een werkgever die daar weinig problemen mee heeft en kijkt naar mijn kwaliteiten en niet mijn handicap. Misschien ook wel een voordeel dat het een zorgboerderij is en ze weten dat niet iedereen met een handicap per definitie niet zou kunnen werken?!

En dan komt weer het probleem: kleding. Vorige keer toch gewoon in een nette spijkerbroek gegaan :o. Moet nog nieuwe broeken maken (zou net een broek gaan knippen toen die mail kwam) maar de stof voor een nette broek is nog niet gewassen.... Op naar de wasmachine dus maar!

Ik denk dat een nette spijkerbroek wel kan. Het is niet een heel formeel bedrijf. Het lijkt me een hele leuke functie. Succes ermee :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:22

SUcces!!! Wat fijn dat je met je eerlijke brief toch wordt uitgenodigd.
Wat voor functie gaat het om?

Ook hier vanmiddag maar een nette broek halen (pantalon zwart of grijs).
Totaal niet mijn kledingstijl, mar goed we zullen er toch aan moeten geloven.

Alleen beetje jammer dat er specifiek in de vacature staat dat de overeenkomst voor één jar wordt aangegaan. Eens even vragen wat er na dat jaar gaat gebeuren.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:34

@Joolien: ik zou 3 broeken maken; 2 spijkerbroeken en 1 rijbroek. Eigenlijk zou ik eerst de rijbroek gaan maken. Maar ga dus nu eerst een nieuwe spijkerbroek maken en ik denk dat ik die aan ga trekken. Op een boerderij wordt je toch altijd vies ;). Maar je hebt gelijk, het is geen formeel bedrijf dus ik ben niet van plan om in pak te gaan. De spijkerstof is heel donker blauw en omdat ik hem nog moet maken absoluut niet verwassen :D.

@Annastasia: het gaat om een locatiesecretaresse/administratief medewerker voor 24 uur. Eigenlijk net iets meer uren dan ik zou willen, maar goed, ik zal vast niet de enige zijn die gesolliciteerd heeft. Misschien zijn het geen 3 hele dagen. Stond niets in de advertentie over hoe de uren ingedeeld dienen te worden. Wrs in overleg. Wel een aanstelling voor de duur van 1 jaar. Weet ook niet wat er na dat jaar gaat gebeuren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:46

patpen schreef:
@Annastasia: het gaat om een locatiesecretaresse/administratief medewerker voor 24 uur. Eigenlijk net iets meer uren dan ik zou willen, maar goed, ik zal vast niet de enige zijn die gesolliciteerd heeft. Misschien zijn het geen 3 hele dagen. Stond niets in de advertentie over hoe de uren ingedeeld dienen te worden. Wrs in overleg. Wel een aanstelling voor de duur van 1 jaar. Weet ook niet wat er na dat jaar gaat gebeuren.

Grappig, eigenlijk precies hetzelfde als bij mij. Ook 24 uur, duur van een jaar en daarna....... ?

Direct even de kapper bellen, of die het weer een klein beetje in wil korten, dan moeten de lowlights nog maar even wachten.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:47

heel veel werkgevers doen eerst een jaarcontract, dat is niet vreemd :n

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:19

Patpen wat ontzettend leuk voor je! Gefeliciteerd. Leuke functie zeg!!! Lijkt mij ook leuk zoiets.

Ik neem aan dat een spijkerbroek daar wel kan. Denk dat ze je eerder raar aankijken als je in 3delig pak komt bij zoiets ;-).

Heel veel succes alvast. Top joh.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:19

Idd, geen driedelig pak, dat werkt hierbij alleen in je nadeel denk ik.

In de bijgaande informatie over de carrierebeurs staat "ga gekleed zoals je naar een sollicitatiegesprek zou gaan". Nu heb ik nog niet geinvesteerd in nette kledij....vinden jullie met dit weer, een erg nette groen/zwarte rok met zwarte panty, zwarte enkellaarsjes en een zwart vestje kunnen?

Anders heb ik als optie nog een strakke donkerblauwe spijkerbroek met laarzen en een vestje. Maar vind dit eigenlijk al weer te casueel.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:21

Hoi

ik kom me ook maar weer eens melden
ik heb nog steeds geen baan en zit nu al weer ruim een jaar thuis
vervelende is ook dat ik nergens recht op heb en de rekeningen dus wel aardig aan het op stapelen zijn

@de mensen die op gesprek mogen komen gefeliciteerd en heel veel succes +:)+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:42

Mijn haar zit voorlopig nog wel goed. Iedere 6 weken komt de kapster, nu 3 weken geleden. Draag het lekker kort dus hoef er niet veel aan te doen.

Jaarcontracten. Zucht. Dan weet je toch niet waar je aan toe bent? Het is geen vervanging. Gaan ze dan na dat jaar weer op zoek naar een ander? Of houdt het bedrijf na dat jaar op met het bestaan? Gewoon weer terug naar proeftijd van 1-2 maanden en dan een vast contract.....

Spijkerbroek ligt iig geknipt klaar. Moet zo eerst naar de fysio (iedere woensdag). Misschien kan ik er vandaag nog wat aan doen. Even kijken hoe het bij de fysio gaat, vanavond ook nog naar de fanfare. Voor de hernia's had ik in 1 weekend een spijkerbroek af (niet van een gekochte te onderscheiden, alleen de pasvorm is vele malen beter!). Nu doe ik er wat langer over.

Ik heb alleen maar 2 delige pakken :D; een donkerblauwe en een antraciet. Beide krijtstreep. Veel te netjes voor een sollicitatie. Met dit weer vind ik sowieso zwart een beetje somber. Een lichte broek zou wel kunnen. Laarzen vind ik ook zo winters aandoen. Maar dat is een persoonlijke mening hoor! Rokken staan mij niet, helemaal niet met laarzen eronder.
Kleding ligt ook wel aan de functie/het bedrijf waar je voor gaat. In mijn geval (zorgboerderij) denk ik dat een spijkerbroek beter past dan een heel nette combinatie/pak. Maar als ik zou solliciteren bij een bank bijvoorbeeld, zou ik wel weer gaan voor een combinatie/pak.

Eigenlijk zou er een kleding etiquette moeten bestaan: voor sollicitatie bij bank .... kleding, voor sollicitatie bij metaalbewerkingsbedrijf ..... kleding, etc. Nu moet je altijd weer je kast in duiken om te zien wat geschikt zou kunnen zijn. Ik denk dat mannen hierbij in het voordeel zijn. Zomers een nette broek, overhemd en strop, 's winters een net pak of combinatie met strop.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:59

Ja, ik vind zwart ook wat somber.....daarom vroeg ik het ook. Duik vanavond de kast maar eens in....even zien. Bedenk me net dat ik ook nog een net jurkje heb hangen...anders een linnen broek met bloes en nette hakken.

Wat een stress zeg.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:28

Linnen broek met blouse :j.

Ik heb net van de fysio te horen gekregen dat mijn nek te lijden heeft van de stress!!!! Vind je het gek. Vanmorgen om 8 uur al een flinke ruzie met mijn schoonzus gehad -:(- , daarna de uitnodiging voor een gesprek, sowieso het zoeken naar een leuke functie al, schoonvader is jarig het weekend en die loopt alleen maar te klagen, kleding dillema. Ik vind de broek te dik en te donker dus ik ga een andere broek maken die al geknipt klaar lag. Een lichte spijkerbroek, dunnere stof en een omslag. Dus iets netter dan een standaard jeans.
Mag ook niet naar de fanfare vanavond |( want dat geeft nog meer spanning in de nek. Dat betekent dus ook dat ik eigenlijk niet achter de naaimachine mag. Gelukkig morgen paardrijden. Iets positiefs in deze hectiek! Misschien zorgt dat voor de broodnodige ontspanning in de nek......

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:58

zat er gister even flink doorheen, 3 gesprekken gehad de afgelopen tijd, 1 nog niets van gehoord (achteraf geen fijn gevoel bij ook, maargoed). De andere 2 verliepen naar mijn idee heel goed, maar beide een afwijzing. De 1e school vond dat ik teveel ambitie had (uiteindelijke doel voor de vacature was vmbo, vacature zelf was voor havo/vwo) en de 2e school vond mij nog te onzeker icm het aantal jaren ervaring.
Ook kon ik op mijn oude werk terug komen (hier zou een baan voor 10 uur openstaan, maar na een berekening is dit waarschijnlijk 2 tot 4 uur maar ;( maar ze zouden me op de hoogte houden, dus ben benieuwd)

Vandaag weer 9 sollicitaties op de bus gedaan en morgen nog een gesprek in soest, ben benieuwd.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:04

Ik trek morgen dit aan, en anders wordt het groene shirt vervangen door een blauwe.

Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:38

patpen schreef:
Jaarcontracten. Zucht. Dan weet je toch niet waar je aan toe bent? Het is geen vervanging. Gaan ze dan na dat jaar weer op zoek naar een ander? Of houdt het bedrijf na dat jaar op met het bestaan? Gewoon weer terug naar proeftijd van 1-2 maanden en dan een vast contract.....

Vanuit werknemers perspectief gezien ben ik het met je eens, maar ik ben nu zelf leidinggevende en ik ben zoooooooooooo blij dat er jaarcontracten bestaan! Ik heb afgelopen 2,5 jaar drie dames in dienst gehad die na hun proeftijd totaal veranderden en de kantjes er flink vanaf gingen lopen en dat is nog netjes uitgedrukt.... Als je zo iemand na een proeftijd een vast contract geeft, kom je er nooit meer vanaf! Dus vanuit de werkgever gezien snap ik heel goed dat ze met contracten van een half jaar of een jaar werken, al vind ik wel dat wanneer het personeel zich heeft bewezen en iemand zich volledig inzet voor het bedrijf, je iemand dan wel moet/mag belonen met een vast contract!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:59

patpen schreef:
Met dit weer vind ik sowieso zwart een beetje somber. Een lichte broek zou wel kunnen. Laarzen vind ik ook zo winters aandoen. Maar dat is een persoonlijke mening hoor! Rokken staan mij niet, helemaal niet met laarzen eronder.
Kleding ligt ook wel aan de functie/het bedrijf waar je voor gaat. In mijn geval (zorgboerderij) denk ik dat een spijkerbroek beter past dan een heel nette combinatie/pak. Maar als ik zou solliciteren bij een bank bijvoorbeeld, zou ik wel weer gaan voor een combinatie/pak.

Eigenlijk zou er een kleding etiquette moeten bestaan: voor sollicitatie bij bank .... kleding, voor sollicitatie bij metaalbewerkingsbedrijf ..... kleding, etc. Nu moet je altijd weer je kast in duiken om te zien wat geschikt zou kunnen zijn. Ik denk dat mannen hierbij in het voordeel zijn. Zomers een nette broek, overhemd en strop, 's winters een net pak of combinatie met strop.

Altijd moeilijk hé, zien uit te vogelen wat 'correct' is voor het bedrijf waar je naartoe moet :+. Bij mijn sollicitatie (ik heb binnen twee weken het volgende gesprek!!) stond er duidelijk aangegeven "dresscode: casual business". Ik ben uiteindelijk niet volledig business (pak) gegaan, maar wel met een geklede donkergrijze broek, een zwarte blazer met daaronder een groen-blauw gekleurde tshirt en een halsketting met verschillende felle kleurtjes (tikkeltje speels, maar wel mooi genoeg om bij het 'pak' te passen), waardoor het toch echt een toffe en frisse outfit was :). (Fier op mijn combineertalenten!)
In jou geval denk ik écht wel dat een spijkerbroek (met een hemd bv) wel kan hoor, als het maar niet afgeschoten/uitgerafeld/vuil/ongestreken/... is en je voor de rest wel gewoon netjes en verzorgd bent!

Mijn volgende gesprek is een telefonisch interview.... Géén idee wat ik daarvan met verwachten :=

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:07

@Annastasia: ik vind het een leuke combi. Volgens mij wordt het morgen 25 graden dus een lekker kleurtje moet kunnen.

@joyce2: tuurlijk zijn er altijd werknemers die er na de proefperiode de kantjes aflopen. Dat is waardeloos voor de werkgever én de collega's. Maar ik ben het met je eens dat degene die het werk ná de proefperiode wel goed doen, beloond mogen worden met een vast contract. _/-\o_

@tantjeuh: heerlijk zo'n brief met dresscode *\o/*. Hoewel: wat is nou weer casual business?
Enne.....mijn spijkerbroek moet nog gemaakt worden! Dus afgeschoten/gerafeld/vuil/ongestreken zal hij niet zijn. De stof is vooraf gewassen en na het maken, was ik hem nog een keer waarbij de naden uitgestreken worden. Ik ben een autodidact "coupeuse" (tussen haakjes want ik heb hier dus geen diploma's voor!) maar kan in principe alles zelf maken: broeken, gilets, colberts, rokken, jassen, truien, t-shirts, paardrijbroeken, noem maar op. En netjes afgewerkt. Mijn knopen vallen niet spontaan van een zelfgemaakte blouse zoals ik 2 weken geleden had bij een gekochte blouse :+.
Alleen moet ik even opletten met de honden voor ik de deur uit ga. Gelukkig is het een gunstig tijdstip voor mij (12 uur) en kan ik altijd voor die tijd nog een "broek die eigenlijk in de was moet" aantrekken tot ik de deur uit ga. Ik heb een heel leuk shirt gemaakt: wit met blauwe bloemetjes. Waarschijnlijk ga ik die erop aan doen.

Even op de website gekeken wat ik kan verwachten van het bedrijf. En moet mij nog wat verder inlezen op de antroposofie. Was wel positief/in mijn voordeel wat ik zag onder het kopje "personeel" mbt wat ze verwachten. Helemaal in mijn straatje......

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:32

Oke, nu het volgende... Kan intern overgeplaatst worden naar Ede, voor een superfunctie (starter marketing en communicatie)... Iets wat ik helemaal te gek vindt.. Maar ik moet nu nadenken over de afstand.. Want, het is voor mij 1,5 uur enkele reis.... En ja, ik wil best tzt verhuizen richting deventer bv (zodat ik halverwege woon)... Wat zouden jullie doen?? Wil je die 'droombaan', nieuwe start en kansen?? Of ga ik gokken op weer een secretaresse baan hier in de buurt die weer taken heeft die ik echt niet leuk vindt...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:02

Ik zou dan echt voor het eerste kiezen.
Zeker als je ook bereid bent om te verhuizen voor je droombaan.

Mén wat ben ik zenuwachtig.
Echt zo stom, ben nog nooit zenuwachtig geweest voor eindexamen, rijexamen of wat dan ook.
Zit hier zo'n beetje te shaken, en dat terwijl ik nergens van afhankelijk ben, het nog best naar m'n zin heb op het werk etc.
Stom he?

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:04

Joh gewoon jezelf blijven.. Het komt vast wel goed :) En zenuwen zijn helemaal niet erg, daardoor ben je lekker scherp! :)
Wanneer heb je het gesprek??? Ik duim voor je... :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:06

morgenmiddag

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:07

Spannend.. Hou ons op de hoogte!! Nee heb je, ja kun je krijgen (wordt me wel eens gezegd)...

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:09

Succes morgen! :)

Patpen jij ook succes, klinkt als een leuke functie.

Ik ga morgen even bellen met de organisatie die me hadden gevraagd voor een functie, begint me te lang te duren :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:55

marjoleins01 schreef:
Oke, nu het volgende... Kan intern overgeplaatst worden naar Ede, voor een superfunctie (starter marketing en communicatie)... Iets wat ik helemaal te gek vindt.. Maar ik moet nu nadenken over de afstand.. Want, het is voor mij 1,5 uur enkele reis.... En ja, ik wil best tzt verhuizen richting deventer bv (zodat ik halverwege woon)... Wat zouden jullie doen?? Wil je die 'droombaan', nieuwe start en kansen?? Of ga ik gokken op weer een secretaresse baan hier in de buurt die weer taken heeft die ik echt niet leuk vindt...

Als je bereid bent tzt te verhuizen voor je droombaan, wat houdt je dan tegen? Persoonlijk vind ik 1,5 uur enkele reis te lang voor het werk om dat iedere dag te reizen. Voor af en toe zou het minder bezwaarlijk zijn. Weer een baan met taken die je niet leuk vind in de buurt of je droombaan en dan tzt verhuizen? Als je niet gebonden bent door werk van partner bijvoorbeeld, zou ik zeggen: ga voor je droombaan! Hoe vaak krijg je die kans?????

Ik ben nu al nerveus voor dinsdag :+. Hoe meer ik over het bedrijf lees, hoe leuker ik die functie ga vinden. Helaas weet ik uit ervaring dat ik bij stress juist meer klachten ga krijgen dus moet echt mijn zenuwen onder bedwang zien te houden. Afleiding (zit lekker achter de naaimachine om mijn broek te maken; de zakken zijn al af :D) en proberen het met rust te laten. MAAR IK WIL DIE BAAN ZOOOOOOO GRAAG!!!!!!!! Morgen goed weer dus ik hoop dat we lekker het bos in gaan met paardrijden. Even uitleven op de paardenrug en dan worden ook automatisch mijn gedachten verzet.

Annastasia: zet hem op morgen! Je laat wel weten hoe het afgelopen is hè :))