VWO 5 - 2014/2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:20

Kaus schreef:
Ik moet voor morgen de helft van een 4000 woorden ingeleverd hebben voor filosofie...
Op het moment heb ik exact 0 woorden.

Hoe ga ik dit ooit doen... -O- -O-

Oef.... heel veel succes! :)
Heb je wel al een onderwerp of iets?? Misschien kan thuis iemand je nog helpen! :j

Kaus

Re: VWO 5 - 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:23

Mijn onderwerp is best zwaar, maar dat is dan ook de opdracht.
Ik heb als onderwerp: Met religie rechtvaardigt de mens onrechtvaardige handelingen.
Mensen bij mij thuis zijn het niet eens met de stelling, dus dat wordt 'm niet :')

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:31

Hmm, lastig.
Ik ben het ook niet eens met de stelling.
Moet je perse voor de stelling zijn dan?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:33

Hoe bedoel je?

Het idee van het essay is 'bekijk religie vanuit een filosofisch idee'.
Ik heb dit als stelling gekozen, en mag er voor of tegen zijn. Zelf ben ik het er mee eens, hier wel wat extremer neergezet om het interessant te maken voor de lezer.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:36

Dat is inderdaad een lastige, ja.
Ik kan je verder ook niet helpen, want ik heb echt totaal geen verstand van filosofie. :+
Ik denk dat je de stelling sowieso vanuit meerdere punten kunt bekijken, dus zou niet weten of ik voor of tegen je stelling moet zijn. :o

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:38

Het meest voor de hand liggend zijn nu alle dingen rond de IS lijkt mij? Verder kun je het eigenlijk over alle moorden hebben die gepleegd zijn vanuit het geloof door de geschiedenis heen?
Kunnen dingen zoals homohaat ook? Omdat het in de bijbel staat dat het niet mag. Of zit ik nu een hele verkeerde kant op te denken?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:41

Met de bijbel en de homohaat begin ik inderdaad :j
Ik wil vooral focussen op het punt waarin dingen gebeuren vanuit geloof (zoals homohaat, IS, oorlog) en hoe het geloof zegt dat dit correct is, dat dit het juiste is.
Overigens doel ik dan ook op het punt waarbij het eigenlijk dus helemaal niet correct is. Ja, er staat in de bijbel veel over homohaat, maar dit betekent niet dat elke gelovige hier naar handelt.
Niet iedere moslim is terrorist, niet elke christenen is anti-homo en op die manier.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:51

Ja, dat is ook zo.
Veel moslims in Nederland vinden het vervelend dat zij zo'n slechte naam hebben gekregen door dat extremisme, terwijl zij daar niet eens achter staan. De afgelopen aflevering van Cojones sluit daar aardig bij aan. Misschien heb je dat gisteravond gezien.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:32

Ik zal kijken of ik dat ergens terug kan kijken, bedankt! :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:41

Ik ben het niet met de stelling eens dus ik kan je helaas ook niet helpen.. Succes nog even!

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:58

Ik ben het ook helemaaal niet eens met die stelling, sorry. Wel succes trouwens! Ben je al iets verser gekomen?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:14

Mag ik dan vragen hoe jullie tegenover deze stelling staan? Gewoon interesse hoor :)
En misschien helpt het Kaus wel :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:52

Nog niks verder gekomen :n
Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken!

Mijn manier van essays schrijven is overigens vaak zo dat ik een vrij radicale stelling heb, vrij agressief begin en dan langzaam aan het onderwerp zo behandelen dat zelfs als je het er niet mee eens bent, je de waarheid er wel van in kan zien.
Ik ben het ook niet 100% met mijn stelling eens. Maar meer eens dan oneens.

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:01

Ik geloof helemaal nergens in (of nouja, geen geloof :P) en ik vind het heel goed als mensen dat wel willen en zich er helemaal aan willen geven.
Maar ik ben wel van mening dat iedereen altijd verantwoordelijk blijft voor zijn eigen daden, en dat je dat niet kan goed praten met ene geloof. Want, zoals het woord het al zegt, dat is iets waar je zelf in gelooft, dat is niet iets waar iedereen in gelooft en je moet rekening houden met iedereen om je heen en waar zij in geloven.
Zoals de stelling al zegt, het gaat over onrechtvaardige handelingen, hoezo zouden die dan ineens wel gerechtvaardigd kunnen worden? Zo kan in principe iedereen zeggen dat dingen mogen, want hij gelooft in dit of hij gelooft in dat. Het zijn onrechtvaardige handelingen omdat het de maatschappij of een individu in gevaar kan brengen, terwijl dat zo veel mogelijk voorkomen zou moeten worden.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:06

Isa schreef:
Ik geloof helemaal nergens in (of nouja, geen geloof :P) en ik vind het heel goed als mensen dat wel willen en zich er helemaal aan willen geven.
Maar ik ben wel van mening dat iedereen altijd verantwoordelijk blijft voor zijn eigen daden, en dat je dat niet kan goed praten met ene geloof. Want, zoals het woord het al zegt, dat is iets waar je zelf in gelooft, dat is niet iets waar iedereen in gelooft en je moet rekening houden met iedereen om je heen en waar zij in geloven.
Zoals de stelling al zegt, het gaat over onrechtvaardige handelingen, hoezo zouden die dan ineens wel gerechtvaardigd kunnen worden? Zo kan in principe iedereen zeggen dat dingen mogen, want hij gelooft in dit of hij gelooft in dat. Het zijn onrechtvaardige handelingen omdat het de maatschappij of een individu in gevaar kan brengen, terwijl dat zo veel mogelijk voorkomen zou moeten worden.

Dan ben je het toch juist eens met de stelling? Of zie ik dat verkeerd? XD

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:19

Oh ben ik heel scheef aan het lezen? :')

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:54

Ik las het als:
Mensen doen onrechtvaardige dingen, maar zeggen dat ze het vanuit een geloof doen en daarom vinden zij het rechtvaardig.
Maar het kan natuurlijk ook dat ik het verkeerd aan het lezen ben :') :=

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:59

Zoals ierusje het leest is het bedoeld.
Op een manier van 'ik sla jou, maar het staat in de bijbel, dus het mag.'
Men probeert dingen te rechtvaardigen met geloof, die niet te rechtvaardigen of die gewoon verkeerd opgevat worden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:50

Dus jij vindt dat je 'voor' bent als je vindt dat men onrechtvaardige dingen niet kan rechtvaardigen vanuit een geloof?
Dit is je stelling: 'Met religie rechtvaardigt de mens onrechtvaardige handelingen', toch? Dan zou ik die wel iets aanpassen als je via het bovenstaande redeneert. Als je namelijk 'Ja' zou antwoorden en voor zou zijn, dan vindt je dat de mens onrechtvaardige handelingen kan rechtvaardigen met religie. :+

Ik vind niet dat dingen te rechtvaardigen zijn vanuit een geloof, zeker onrechtvaardige dingen niet. Deze dingen zijn niet voor niets 'onrechtvaardig' en ik vind het een bizarre redenering dat een geloof, iets van persoonlijk is, dat opeens kan rechtvaardigen. Op die manier zou iedereen een eigen geloof erbij kunnen verzinnen om op die manier dingen te rechtvaardigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:45

Ik ben het er opsich wel mee eens. :j Ik schop mijn bloedeigen zoon uit huis omdat hij homoseksueel is, want in de bijbel staat dat dat niet mag (wat overigens ook niet klopt omdat het gemisinterpreteerd wordt). Of de hele situatie met de islamitische staat, spreekt voor zich lijkt me. Veel mensen baseren hun handelingen en oordeel op hun eigen interpretatie van de Bijbel, op die manier zullen zij altijd wel rechtvaardigen wat ze doen op die manier. En als je een zonde begaat, ga je naar de kerk en ga je bidden en je eventjes schuldig voelen, dan is alles weer goed.
Ik walg van (de meeste vormen van) religie. Ik vind het mooi dat mensen er hoop en kracht uit kunnen halen, maar behandelingen van een dokter weigeren 'want God zal ons allemaal helen' of weigeren je organen af te geven (waarmee levens gered kunnen worden) omdat 'God wilt dat je terug gaat zoals je hier gekomen bent want anders beland je niet in de hemel' is echt onzin.

No offense tegen de gelovigen overigens, maar iedereen mag zijn eigen mening hebben toch. ;) Mijn haat is uitsluitend gericht op de invloeden van geloof op mensen, niet de mensen zelf.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:17

Ik denk er precies hetzelfde over als Boself.
Leuk idee hoor, die religie, maar het communisme leek ook prima, tot het in praktijk werd gebracht.

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:34

_Cowgirl schreef:
Dus jij vindt dat je 'voor' bent als je vindt dat men onrechtvaardige dingen niet kan rechtvaardigen vanuit een geloof?
Dit is je stelling: 'Met religie rechtvaardigt de mens onrechtvaardige handelingen', toch? Dan zou ik die wel iets aanpassen als je via het bovenstaande redeneert. Als je namelijk 'Ja' zou antwoorden en voor zou zijn, dan vindt je dat de mens onrechtvaardige handelingen kan rechtvaardigen met religie. :+

Ik vind niet dat dingen te rechtvaardigen zijn vanuit een geloof, zeker onrechtvaardige dingen niet. Deze dingen zijn niet voor niets 'onrechtvaardig' en ik vind het een bizarre redenering dat een geloof, iets van persoonlijk is, dat opeens kan rechtvaardigen. Op die manier zou iedereen een eigen geloof erbij kunnen verzinnen om op die manier dingen te rechtvaardigen.

Zo las ik de stelling ook inderdaad, als je die menig hebt en je zegt dat je voor de stelling bent, vind ik de stelling niet helemaal goed zeg maar

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:35

De stelling is natuurlijk niet het hele essay.
Met de intro erbij wordt de stelling denk ik wel duidelijk :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:53

Ik heb mijn stelling iets veranderd:
'Geloof wordt misbruikt om onrechtvaardige handelingen te rechtvaardigen.'
Is ie dan duidelijker? :D

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:45

Ja, dan ben ik wel 'voor' de stelling.
Veel succes met een knallend essay schrijven!