[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:19

Melisjeee schreef:
xNathaliee schreef:
Is het nu zo dat je moet afrijden met tomtom? Zoiets hoorde ik..
Over kwartiertje mag ik weer :):)

Tomtom, clusteropdracht of de examinator zegt rij naar bijv. die toren toe en dan moet jij zo veilig mogelijk daar heen te rijden

krijg je dat ook als je bij de ttt je vrijstelling hebt gehaald

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:20

AfricanLady schreef:
krijg je dat ook als je bij de ttt je vrijstelling hebt gehaald

Ik vermoed van wel, aangezien je bij de TTT alleen een vrijstelling haalt voor bijzondere verrichtingen.

kosseh

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:43

Wat is ook al weer een cluster opdracht?

Ik kende ook al die lampjes en dingen. Maar xe vroegen zo naar de bekende weg bij mij day ik het antwoord niet meer wist.
Ze vroegen wat er met een band moest. Dus ik min 1,6mm profiel en dat die op de juitse spanning moest zijn.
En toen vroeg die jaa en wat nog mee???
Nou ik wist het echt niet meer
Zegt die ja rond en niet stuk. Maat dat is xo logisch dat ik het niet wist.

2de examen vroeg die iets over de toerenteller. Waar ik dus over zei wat het aangaf. Ik dus vertellen wat er met de motor gebeurd. En dat als het te hoog is slecht is en als het te laag is.
Zegt die jaaa en wat doen we er dan mee als het te hoog en te laag is? Dus ik schakelen.
Was dat eigenlijk het enige wat die wilde horen.

Bij ttt krijg je alleen vrijstelling voor je bijzondere manoeuvre en de vraag over de auto. .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:48

kosseh schreef:

dat je meerdere opdrachten in 1x krijgt. bv. Eind van de weg links, rotonde rechtsaf en dan de borden Amsterdam volgen bv

AfricanLady schreef:
Ik weet alles in de motorkap maar ik vergeet steeds dat gedoe met de banden.

wat weet je niet aan de banden dan?
- bandenspanning
- profiel
- geen vreemde voorwerpen
- geen uitstulpingen
- geen andere beschadigingen
- geen droogtescheuren
- gelijkmatige slijtage
- ventieldopje

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:51

Oja, dankje Polly.
Dat was dus het punt wat altijd mis ging. Als ik de eerste links ben gegaan weet ik al niet meer wat ik er na moest doen :P terwijl als je zegt rij zo diht mogelijk naar de kerk die je daar ziet kan het wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:56

Als je het niet meer weet mag je het gewoon vragen hè ;-) wat ook wel wil helpen is de opdracht herhalen als hij net gegeven is.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:08

Herkenbaar hier dat gedoe met de ruitenwissers, tijdens mn examen was ik glad vergeten waar ze zaten dus had zo ongeveer alle knopjes ingeduwd en de ruiten schoongespoten. Dikke stress dus mn examinator vroeg of ik dat nooit geleerd had: jawel maar we reden nooit in de reden dus het was een keer verteld, zag de blik van mn instructrice in dr achteruitkijkspiegel oef :') Maar wel geslaagd toen :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:10

Polly schreef:
Als je het niet meer weet mag je het gewoon vragen hè ;-) wat ook wel wil helpen is de opdracht herhalen als hij net gegeven is.

En (als je bekend bent) gewoon vragen?
Ik had bijvoorbeeld gevraagd, ja dan einde links die en die weg kom je dan uit. Dan op de krusing met de grote telefoon (even apeldoorn bellen) rechtsaf. Zulke dingetjes, kreeg gewoon antwoord, hielp wel heel erg.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:15

Polly schreef:
kosseh schreef:

dat je meerdere opdrachten in 1x krijgt. bv. Eind van de weg links, rotonde rechtsaf en dan de borden Amsterdam volgen bv

AfricanLady schreef:
Ik weet alles in de motorkap maar ik vergeet steeds dat gedoe met de banden.

wat weet je niet aan de banden dan?
- bandenspanning
- profiel
- geen vreemde voorwerpen
- geen uitstulpingen
- geen andere beschadigingen
- geen droogtescheuren
- gelijkmatige slijtage
- ventieldopje

Hoe je de spanning van de banden kan zien dat ze goed zijn of te hoog of te laag
Ik kan het niet onthouden zo dom :(
Is dat zo dat als je de vrijstelling tijdens ttt hebt gehaald dat je dan ook geen vragen over de auto enzo krijgt ook moterkap en banden enzo ???

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:41

Ik dee altijd gewoon maar wat als ik niet meer wist of het links of rechts was. Links en rechts is toch al niet me sterkste punt dus maakte niet echt uit als ik verkeerde dee omdat ik het vergeten was.
Zolang ik het maar veilig deed maakte het niet uit. Was wel leuk andere routes rijden dan normaal bij de examens. Door verkeerde afslagen ( lees te langsaam dus gok meesyal op de vorm van de naam, maar soms heb je dus 2 namen die op elkaar lijken). Verkeerde links en rechts. Gaat allemaal goed tot dst je ergens komt waar je instructeur en jij het allebij niet meer kende met allemaal opengebroken wegen.
Op dat soort momenten was rijles wel leuk. Maar als nog zit ik liever op de bijrijders stoel.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:45

Mijn instructeur zei dat het bij de clusteropdrachten niet uitmaakte wanneer je per ongeluk anders reed dan gezegd werd, maar dat het gaat om dat je een stukje zelfstandig kan rijden. No worries dus!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:50

xNathaliee schreef:
Is het nu zo dat je moet afrijden met tomtom? Zoiets hoorde ik..
Over kwartiertje mag ik weer :):)

Hoeft niet maar kan wel gebeuren.

Heb de eerste 2 x niet gehad....
En de 3e x zei mn Instructeur wel van ze kan TomTom rijden.
Maar heb hem wel gezegd dat ik de Clusteropdracht NIET kon,
je kan me een heeeeel groot verhaal vertellen en dat ik op bepaalde stukken
naar rechts of over een rotonde rechtdoor moet of ergens in een bepaalde straat links af moet..
Dat vergeet ik dus.. en toen heeft die Examinator gezegd van dat doen we dus lekker niet!
Dus we hebben een rondje Amsterdam West gereden en ergens vlakbij Sloterdijk
op een stuk Industrieterrein heb ik omgekeerd en hij heeft de tomtom ingesteld.
En ik ben zo terug gereden naar het CBR.. Alleen de TomTom liet wel weten dat ik op een
fietspad naar rechts moest.. :')

Heb de hele rit m'n mond gehouden zo nu en dan wat antwoorden gegeven aan die Examinator
was best gestrest tijdens de rit.
Maar hij was super relaxt, en had de dag wel mee zitten het was namelijk VAKANTIE voor
de kinderen in Amsterdam! _/-\o_

En toen we terug kwamen is ie gaan zitten en zei dat ik mocht plaats nemen, en gaf de hand
van Gefeliciteerd!
Ik stond hem wel eventjes verbijsterd te kijken dat ik geslaagd was. _O-
Vroeg hem nog of ie dat blaadje wou hebben wat je van te voren moet invullen,
hij zei nee dat hoeft niet alleen als je het zelf wilt!, En je zal zeker 9'ens & 10'en in gevuld hebben.
Nee dat heb/had ik dus niet gedaan, voornamelijk 7'ens & 8'en. :)

Ben nog steeds verbeisterd dat ik em heb gehaald. :j
En moet zeggen ik durf nog steeds NIET achteruit in te parkeren of fileparkeren. -O-

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:54

Siggislief, gewoon gaan oefenen. Ik durfde het de eerste 3. Wekeb dat ik hem had ook niet. Toen met me vader gaan rijden en zovaak moeten keren en achteruit en weer parkeren (hij moest naar centrum maar wist niet precies waar het was)
En nu vind ik het niet erg meer. Alleen achteruit rijden snap ik gewoon niet hoe me banden staan. Achteruit inparkeren of file parkeren lukt maar nogmaal achter uit rijde :P

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:54

Toevallig al die ervaringen met TTT en examen, ik moet morgen voor mijn TTT. En ik kan het gewoon niet. Zaterdag zat ik huilend in de auto, kon niet meer achter uit parkeren en snapte dat strepen tellen niet. Toen zei die een beetje streng ja je kunt het wel je moet het gewoon doen en niet zeggen dat je het niet kent. Ja als ik zeg dat ik het echt even niet meer weet lieg ik niet hoor.
Dus nu ben ik super bang voor morgen, weet niet eens waar de ruitenwissers zitten, ik kan dus echt geen clusteropdracht, ik versta keer en parkeer opdracht altijf dout.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:56

Ging wel goed! Auto vandaag wel 2x afgeslagen lijkt wel steeds vaker te gebeuren haha. Heb een stukje achteruit gereden en ook achteruit een bocht ingestuurd.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:57

Siggislief: Ik durf juist niet vooruit in te parkeren, bang dat ik geen overzicht en ruimte heb om uit mn vak te komen _O-
Achteruit prak ik hem er overal tussen hoor. :=

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:57

Ik heb de eerste keer dat ik m'n rijbewijs net had wou ik achteruit inparkeren, en mn vader zat
naast me en die gaf meteen commentaar dat het niet goed ging.
En dat ik vooral niet moest gaan proberen, hij heeft me in het begin flink ingeboord van dat
ik vooral voorzichtig moest wezen!
Nou prima, maar wil toch eens proberen achteruit in te parkeren, maar een of andere manier
durf ik het gewoon niet meer omdat de vorige keer eigenlijk al 'fout' ging!

Maar ik hoor iedereen over een TTT maar ik heb dat echt NOOIT gehad.. :?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:00

Vera gewoon gaan rijden. Als je parkeer of keer niet goed verstaad gewoon vragen: dus je wilt hier weer de andere kant op? Als hij keer zegt hij ja en anders zegt hij wel iets anders en weet je dat het parkeren was.

Maakt niet uit hoe je rijd met clusteropdracht zolang het veilig blijft werd mij altijd gezegd.
En maar ook maar goed ook, anders was ik zwaar gezakt.

Siggislief je kan kiezen of je je tussentijdsetoets (TTT) eigenlijk alleen maar geld verspilling is mijn ervaring. Als je gewoon kan keren enzo kan je het beter op je examen doen

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:06

Ik kon heel normaal keren na dat ik nagedacht had hoe ik moest keren. :')
Zat vaak te kijken en te schatten van oke, als ie nu zo staat en ik wil met de kont
naar rechts dan moet ik met de stuur ook naar rechts!
M'n Instructeur moest vaak lachen, ik zat der ook met een moeilijk gezicht te trekken/kijken van
hoe moet dit? _O-

Ik heb 4 x een Theorie Examen moeten doen, 2 x in de groep en 2 x 1 op 1 .. (2 x 30 euro & 2 x 85 euro)

En k heb 3 x Praktijk examen gedaan, en dat was 3 x Faalangstexamen, wegens m'n beperkingen.
Alleen wat is dat DUUR!!! :oo
Was dacht ik iets van 370 euro kwijt per keer! :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:16

AfricanLady schreef:
Hoe je de spanning van de banden kan zien dat ze goed zijn of te hoog of te laag
Ik kan het niet onthouden zo dom

Bij de benzinepomp met een luchtdrukmeter.
Je kan op het oog wel zien of ze niet (veel) te zacht zijn maar de precieze spanning kan je met het blote oog niet zien. Je hebt ook luchtdrukmeters die je gewoon mee kan nemen.

Het is idd niet erg als je verkeerd rijd, kan gebeuren.

Parkeren doe ik altijd zoveel mogelijk achteruit, zowel in file (dan heb je minder ruimte nodig) als in een parkeervak (dan is het wegrijden veel makkelijker) en dat leer ik mijn leerlingen ook. Natuurlijk doen we het ook wel vooruit maar ik (en de examinatoren) hebben liever achteruit.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:26

Echt? Hier is t voor de examens altijd achteruit (vooruit wegrijden) en na de examens altijd vooruit in principe, tenzij je nog een verrichting moet, dan willen ze nog wel eens achteruit vragen zei m'n instructeur.

Op m'n examen wilde ik eigenlijk achteruit parkeren, maar toen zei m'n examinator ja rijd maar door naar waar normaal de motors staan, parkeer maar vooruit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:35

als je terugkomt na examen of ttt is het hier ook vooruit maar ik bedoel in de les of tijdens een bijzondere verrichting.

privé parkeer ik ook zoveel mogelijk achteruit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:45

Jeetje wat is het nu veranderd tov van 10 jaar geleden! Ik heb wel het gevoel weer helemaal vanaf 0 te beginnen met mijn motorrijlessen

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:58

Amper geslapen, om 2 uur mag ik. Vanaf half 1 nog rijles. Ii weet niet eens waar de ruitenwissers zitten help :')

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:20

de rechter hendel 1 x naar boven klikken en hij staat aan!
En naar beneden is uit! en van je afduwen worden je ramen nog een keertje goed schoon gemaakt.