Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:16

Oh dat is frut Hilda. Is het de moeite om er een incasso op te zetten?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:21

Georgette schreef:
Misschien heb ik de vraag al eerder gesteld, maar zijn er mensen die producten vanuit China importeren? Ik ben me hierin aan het verdiepen.

Heb hier college over gehad van een ervaringsdeskundige, iemand die het ook voor veel andere mensen regelt en daar veel connecties heeft... Heb ik nog wel ergens een naam van.

Verder. Over wat voor aantallen gaat het en wat voor product(en)?

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:45

Incasso is behoorlijk duur! Wij hebben het een tijdje gedaan om de contributie te innen van de club, maar het incassobedrijf is duurder dan dat wat je binnen moet halen. Alleen als het echt om hoge bedragen gaat zou het de moeite waard kunnen zijn (dan praat je over duizenden euro's per incasso). Wanbetalers... :( Neem iets dan niet af, denk ik dan (of dat nu een dienst is, of een product of een lidmaatschap.)

Wb het bel-me-niet-register, dat werkt alleen voor particulieren. Als bedrijf kun je je niet afmelden via dat register, vandaar dat het dus niet werkt. ;)

Yucca

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:20

Gelukkig hier nog geen wanbetalers gehad, lijkt me echt lastig om mee om te gaan, zeker als het om kleine bedragen gaat, een incasso is dan inderdaad niet redabel, maarja om de andere het geld te laten houden is ook tegen de principes van een ondernemer denk ik zo.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:24

Wij hebben helaas ook al een paar bestellingen die onbetaald bleven. Dat heb je wel met het internet vind ik, mensen zijn impulsiever en voelen zich niet echt verplicht om hun "verbintenis" na te komen..

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:37

kay27 schreef:
Wb het bel-me-niet-register, dat werkt alleen voor particulieren. Als bedrijf kun je je niet afmelden via dat register, vandaar dat het dus niet werkt. ;)
Het gaat om een privé-telefoonnummer samen met het feit dat er bij aanmelding via KvK aangegeven is dat bedrijven níet telefonisch contact op mogen nemen. ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 23:21

Oh, is dat nieuw Kaisa, dat je bij de kvk dat aan kan geven? Is dat tegenwoordig ook voor alle andere gegevens?

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:23

@ Kaisa: Dat laatste heb ik ook aangegeven, maar ik ben ook al meermaals telefonisch benaderd. Ik heb ook gewoon mijn privénummer. Toch kun je dat niet afmelden bij Bel-me-niet (helaas). Als particulier kun je dat wel, en dat heb ik met mijn nummer ook wel gedaan. Daarom wordt je niet door pensioenfondsen gebeld (ik noem maar wat), maar wel door adverteerders. Ik denk niet dat je er veel aan kan doen, zo verdienen zij hun geld weer. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:23

Memuska, da fax actie is geniaal.... _/-\o_ _O-
maar had je dan niet zelf een hoge telefoonrekening door zo lang naar zijn nr te faxen? (weet niet of het een eenmalig tarief is faxen...)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:33

Ik zou nog even terugkomen op de focus-meeting (laat ik het zo maar even noemen :) ).

Wat mij betreft zijn ook mensen van buiten af welkom. Ik wil een dagdeel vullen, waarin ik wat vertel over focus zoeken & vinden en jullie dan vooral zelf aan de slag gaan. Ik denk dat het leuk is als er ook wat tijd is om wat met elkaar te kunnen kletsen.

Mocht iemand een locatie omg. Utrecht weten waar we 's avonds terecht kunnen dan hou ik me daarvoor aanbevolen, zelf weet ik wel een goede locatie (omg. Arnhem/Nijmegen) voor overdag maar wel doordeweeks. Heel goed bereikbaar met auto en OV en voldoende gratis parkeergelegenheid. Ik kan wel even informeren of we daar 's avonds ook terecht kunnen, dat doen ze op afspraak nl.

Wie heeft er uberhaupt interesse?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:37

Ik heb wel interesse! Liefst omgeving Utrecht ;) Als het omgeving Utrecht gaat worden, mag het wel bij mij thuis gehouden worden, maar dat kan alleen als het een klein groepje is. Afhankelijk van hoe groot de groep is, kan ik eventueel wel kijken wat hier in de buurt low budget beschikbaar is.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:48

Ik heb ook wel interesse! Utrecht is ongeveer anderhalf uur rijden geloof ik, da's wel een eindje maar goed. Arnhem/Nijmegen is iets korter (uur en een kwartier zegt Mappy).

OV is mss ook wel te overwegen dan... Lijkt me iig héél erg interessant en ook erg nuttig voor mij :+

Ik hou me aanbevolen afhankelijk van de datum!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:28

Ik heb ook wel interesse, altijd leerzaam lijkt me! :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:40

Ik heb ook een wanbetaler gehad, maar gelukkig had ik het product nog niet opgestuurd. Verder geen probleem dus, alleen even een creditnota maken voor de administratie :) .

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:11

Susanne_ schreef:
Verder. Over wat voor aantallen gaat het en wat voor product(en)?

Het gaat om sieradenrekjes en sieraden. Aantallen heb ik niet echt in m'n hoofd, maar veel meer dan 10 stuks van 1 product zal het niet worden, vooral in het begin niet. Zou top zijn als je een adresje voor me hebt!

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:16

Tijdje niet meer hier geweest. Heb ik wat gemist? :P

Twee projectjes in de lucht; www.prachtigzwanger.nl en mijn eigen site maar eens een nieuw likje gegeven: www.we-sign.nl :D

Verder goed nieuws voor de afvalloze-huisondernemers uit Rotterdam *O* Rotterdam stuurde eind 2011 een brief dat alle ondernemers vanuit huis 130 euro afvalstoffenheffing over 2012 moesten betalen. Veel ondernemers vanuit huis hébben helemaal geen afval! Gelukkig zien ze er nu vanaf :)

Citaat:
Rotterdam ziet af van afvalstoffenheffing zzp'ers

Afval
eworm / Flickr - Creative Commons 2.0 by-nc-sa
Toegevoegd: dinsdag 17 jan 2012, 19:45
Update: dinsdag 17 jan 2012, 19:54
Rotterdam krijgt geen extra afvalstoffenheffing voor zzp'ers die thuis werken. Het gemeentebestuur ziet ervan af omdat de heffing voor een deel van de eenmansbedrijven onrechtvaardig is.

Het plan was om zzp'ers die vanuit huis werken een afvalstoffenheffing van 128 euro per jaar op te leggen. Daarop kwam veel kritiek: niet alleen van zzp'ers, maar ook van de gemeenteraad. De heffing zou veel mensen treffen die nauwelijks afval produceren, zoals boekhouders.

De Rotterdamse gemeenteraad heeft nog alternatieven onderzocht om bedrijven die weinig afval produceren uit te zonderen van de regeling, maar die bleken juridisch niet haalbaar.

http://nos.nl/artikel/331551-rotterdam- ... zpers.html

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:19

Leuk project LHO, je eigen site heeft wel een hele drukke achtergrond. hierdoor is de tekst wel wat onleesbaar.
Zie ook niet direct een link tussen de website en een oerwoud.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:20

Schitterend , het gewoon door de buurman op laten lossen :D

Ik heb nooit in China spullen gekocht , wel eens in India en Pakistan , samen met China komen zowat alle ruitersportartikelen daar zo'n beetje vandaan tegenwoordig.... en ik wilde wel wat extra spulletjes laten maken jaren geleden toen het assortiment van Barefoot nog niet zo groot was :)

Je moet vooral erg oppassen met wie je zaken doet. Deze landen staan er wel om bekend dat ze als eerste producten hele nette spullen opsturen...maar op een gegeven moment wordt de kwaliteit dan ineens minder.

Of ze sturen je sample-zendingen heel netjes en snel op , en als je dan een grotere bestelling plaatst...dan krijg je ineens rommel of je krijgt zelfs helemaal niks...ga jij je vooraf betaalde geld daar maar eens terughalen immers :P

Wanbetalers daar heb ik best wel last van gehad. Heb nu nog steeds wat facturen open staan van mensen (ook bokkers...) die nog niet betaald zijn , èrg irritant. Heb daarom jaren geleden besloten om alleen nog na betaling te leveren want al met hebben dergelijke geintjes me duizenden euro's gekost....

Bij 1 van de vroegere wederverkopers is de schuld jaren geleden zelfs opgelopen tot boven de 5000 euro , daar heb ik meer dan een jaar geleden Accountor op gezet. Die pakken ook de wanbetalers van Bol.com aan. Een paar dagen geleden is eindelijk de laatste betaling gedaan zag ik , dus ik zit nu af te wachten wanneer IK het krijg van Accountor.

Ik vind het niet helemaal ideaal hoe dat bedrijf werkt , maar ze hebben het wel voor elkaar gekregen (wat mij niet lukte...) en in principe werken ze op een soort no-cure-no-pay basis. De niet-betalende-klant moet gewoon extra betalen : aan mij extra rente / boete , en voor Accountor de kosten , die plakken ze gewoon bovenop het te vorderen bedrag :)

Helaas maken ze vooralsnog weinig werk van de kleine factuurtjes....

Er staat er ook nog 1 van een bokker open , die heb ik gematst met een dekje voor een kleine prijs en die heeft deze nooit betaald :(

Wel zie ik regelmatig ergens een post dat ze weer iets duurs heeft gekocht {:)-:(

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:28

pmarena schreef:
Heb daarom jaren geleden besloten om alleen nog na betaling te leveren want al met hebben dergelijke geintjes me duizenden euro's gekost....

Hier ook.....eerst het geld en dan pas gaat het de deur uit :j
Heb op een accountantskantoor gewerkt en als je ziet hoeveel wanbetalers er zijn :wow: .
En probeer dan maar je geld te krijgen....nee dat gedoe hoeft zoor mij niet...kost veel te veel geld, tijd en ergernissen.

Bij vaste klanten die altijd netjes betalen, vind ik het een ander verhaal, die vertrouw ik wel en dan gaat het nog voor de betaling de deur uit.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:45

pmarena schreef:
Je moet vooral erg oppassen met wie je zaken doet. Deze landen staan er wel om bekend dat ze als eerste producten hele nette spullen opsturen...maar op een gegeven moment wordt de kwaliteit dan ineens minder.

Of ze sturen je sample-zendingen heel netjes en snel op , en als je dan een grotere bestelling plaatst...dan krijg je ineens rommel of je krijgt zelfs helemaal niks...ga jij je vooraf betaalde geld daar maar eens terughalen immers

Hier ben ik ook bang voor. Of je moet er zelf echt bovenop zitten en 1x in de zoveel tijd die kant op gaan om te controleren etc. Maar ja een ticket naar China kost ook nog wel wat. Dan moet je ook wel veel verkopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:48

Ondanks alles maak ik die "fout" ook nog wel eens , om in goed vertrouwen spullen alvast op te sturen.

Maar vaak krijg je er toch vroeg of laat een keer gezeik van....zie die 5000 euro van die wederverkoper :P

Vorige week overigens nog , moest veel pakketten inpakken en overal was de betaling van binnen , behalve van 1 singeltje van een klant , dat klonk wel goed allemaal. Heb die er maar bij gedaan meteen met het idee dat de betaling de verzending wel zou kruisen zo'n beetje :)

Maar nu kreeg ik een mailtje van de klant dat het pakket binnen was dus dat ze nu de betaling over zou maken. Dan gaat een klant , die in principe weet dat de betaling vooraf moet , toch zitten wachten blijkbaar. Bovendien heb ik hierbij nu weer dat niet het totaalbedrag van de factuur betaald is...maar alleen de singel zelf , zonder de verzendkosten :?

Zucht. Dat is dan toch een beetje jammer :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:49

pmarena schreef:
Er staat er ook nog 1 van een bokker open , die heb ik gematst met een dekje voor een kleine prijs en die heeft deze nooit betaald :(

Als je de track&trace code nog hebt: mod pben, die kunnen daar werk van maken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:51

Ook ik doe dat, ik wil eerst het geld op mijn rekeningen hebben en dan pas stuur ik het op. Dat heb ik ook netjes overal vermeld staan en veel bedrijven doen het tegenwoordig op deze manier. Logisch ook, met de komst van iDeal!

Ik heb nu een paar keer van familie/vrienden/kennissen een bestelling gehad en dan heb ik nog wel zoiets van, oke betaal dan maar achteraf, maar dat doe ik ook liever niet meer. Mijn nicht zou het direct overmaken en dat kwam pas weken later, mijn buren waren het vergeten (en uiteindelijk heb ik de spulletjes cadeau gegeven omdat het maar een klein bedrag was en ze heel veel voor ons doen), andere mensen hier uit de straat zouden ook "gelijk de rekening betalen" en daar moest ik gister ook weer achteraan om ze te helpen herinneren en ga zo maar door. Ik hou daar niet van, vind het ongemakkelijk om bij vrienden en familie te moeten gaan zeuren om mijn geld!

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:55

Kaaaren schreef:
Leuk project LHO, je eigen site heeft wel een hele drukke achtergrond. hierdoor is de tekst wel wat onleesbaar.
Zie ook niet direct een link tussen de website en een oerwoud.

Hai,

Dankje!

Dat klopt, niet zo zeer voor de tekst maar vooral het logo valt enorm weg. Daar ga ik nog een beetje mee spelen. De bedoeling is om met enige regelmaat een andere foto te hebben. De link is foto->fotografie *D

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:57

Heb ik inderdaad ook laatst gehad pmarena met een klant uit België. Moest aardig wat pakketten versturen waaronder een aantal naar België. Dus ook maar alvast meegenomen, ondanks dat de betaling nog niet binnen was. Klant had het de dag van tevoren besteld middels betalen via vooraf overmaken. Naja, van België naar Nederland duurt altijd iets langer, dus gewoon verstuurd.

Resultaat: klant zegt dat hij het pakket geweigerd had, want hij had de bestelling niet afgerond. Wel dus, want anders krijg ik die order niet binnen! Volgens hem heeft de post daar het pakket mee genomen en je raad het al......nooit meer terug gezien.....is spoorloos verdwenen :roll: