Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:55

Musiqolog, het ligt niet aan het Fins. Geen enkele taal heb ik gevoel voor.. Ooit een niveau test voor Nederlands gedaan, daar kwam uit dat ik het oké beheerste maar geen native speaker was..
Terwijl dat toch echt m'n moedertaal is en ook de enige taal die ik goed spreek. Engels vind ik al erg lastig, als het verder gaat dan vakantie Engels of ziekenhuis Engels.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:57

Bij Duits heb ik de jump here heel veel toegepast om vervolgens in 10 minuten door de gehele cursus Duits-Engels te komen. Maar ja, ik spreek dan ook al vloeiend Duits, het was dus echt even een experimentje. Bij Spaans doe ik het soms, want het gaat best traag sinds ze dus niet meer dat je van elk niveau 1 tot en met 6 keer kon herhalen. Ik deed daar nooit aan herhalen en vind soms dat herhalen ook echt niet fijn. Ik zit nu op '79' ofzo als nivaeu. Dus ben nog steeds halverwege, iets waar ik na elke update ineens weer sta. Soms krijg ik dan dus ook lessen die ik al gehad heb en dan doe ik wel een jump here. Want ik vind dat bijzonder vervelend.

Hier ook geen talenknobbel en ben zeer slecht in werkwoordsvervoegingen, maar vind dat ook niet zo belangrijk voor mijn doel. Ik wil als ik het ooit afrond wel proberen om gewoon staatsexamen Spaans te doen, want dat zou je volgens Duolingo met gemak moeten halen dan. En ik twijfel daar echt over, want sommige stukken tekst lezen vind ik nog steeds lastig hoor. Er is in Spanje een wet die gaat over duiken en als ik dat document wil lezen, dan pak ik toch vaak wel google translate er bij.
Een simpele ingredientenlijst kan ik wel lezen. En een contract van de autoverhuurder lukte ook wel.
Ik zit nu op B1 niveau volgens Duolingo, geen idee of dat echt klopt. Doe je een test bij Fuentes, dan kwam ik een tijd terug op A1 uit, maar dat is zeker wel een jaar geleden. Dus toen zat ik bij Duo ook nog niet op B1. Als ik in een cursus zou willen instromen, dan zou dat dus B1 of hoger zijn, dat staat bij mij wel vast. Dat gaat me dan ook wel lukken.

Frans heb ik me ooit laten inschalen, maar na al die updates kom je steeds weer lager uit en heb dus geen zin om weer naar m'n echte niveau te gaan door dan weer te jumpen. Je zou gewoon simpel moeten kunnen klikken.

Ik betaal niet overigens, gewoon de gratis versie. Heb eigenlijk ook nooit te weinig hartjes.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:41

Ben even door drukte en daardoor een vol hoofd wat minder gemotiveerd voor Frans, dus ben al een paar dagen alleen luisteroefeningen en woordjes aan het doen in zowel EN/FR als NL/FR.
Zo doe ik toch iets nuttigs en houd ik mijn streak (volgende week 365!).

Jumpen heb ik nooit gedaan. De 2 jaar Frans op school is nauwelijks tot niet blijven hangen, en het steenkool-Frans tijdens vakanties stelde weinig voor - dus ik heb elke les gewoon nodig.

Ik heb trouwens nog steeds geen 'niveau' aanduiding.. het cijfer naast de Franse vlag in je scherm :(

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 01:26

Nou, zojuist daadwerkelijk aan Russisch begonnen. Ik heb nu gedaan wat ik bij het Zweeds niet deed (misschien omdat ik die optie over het hoofd zag): een testje doen of ik het niveau aankon. Daar slaagde ik met nul fout voor: ik mocht door naar niveau 2. Er is duidelijk nog heel wat blijven hangen van mijn eerdere poging om Russisch te leren.

Wat ik heel fijn vind is dat deze cursus door mensen van vlees en bloed is ingesproken. Zweeds kwam van een stemsynthesizer; dit is wel een verademing. Gesproken Russisch horen, ook al zijn het korte zinnetjes, is tegelijk ook een schok: ik vind het erg moeilijk te verstaan. Maar ja, hoe vaak hoorde ik die taal voorheen nou spreken? Als Poetin op het journaal is ga ik echt niet luisteren naar wat hij zegt, dan doe ik eerder mijn oren dicht en roep er "lalalalala" doorheen...

Daarover gesproken: ik hoop dat het hernieuwde contact met het Russisch me kan helpen om die taal te ontdoen van zijn nare associaties. Er zijn tenslotte de mooiste boeken in geschreven. Ik hoop dat ik het ooit kan gebruiken op vakantie in een gezond, fatsoenlijk Rusland, maar dat heb ik niet zelf in de hand...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:06

En mochten de Russen Europa annexeren dat ben jij er goed op voorbereid.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:17

Nou, ik ben de eerste gekke zin in het Russisch alweer tegengekomen... "Мой ёж хочет стакан воды." Vertaling: "mijn egel wil een glas water."

(Overigens heb ik geen idee hoe ik op deze telefoon een screenshot maak. Evenmin heb ik uitgezocht hoe ik op de pc mijn toetsenbord naar Cyrillisch overzet, dus het op de computer schrijven van Russische zinnetjes is nogal een gedoe. Maar deze wilde ik jullie niet onthouden.)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 13:23

Ik heb afgelopen week ook weer een paar grappige zinnen verzameld.

Ik ben een enorme beelddenker (stilstaand als foto en bewegend als film) en zie dit soort dingen dus haast letterlijk voor me :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:54

Jij hebt er nogal werk van gemaakt, Femke! De Spaanstalige wereld moet toch een waar sprookjesland zijn als je dat allemaal zo leest...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:00

Ik moet in Latijn nu steeds vissen op de vloer gooien, waarom is me een raadsel :?

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:25

Toen ik begon met Intermediate English begon heb ik volgens mij ook niveau's geskipt door die tests te doen. Maar ik heb dan ook CAE examen in Oxford gedaan dus ik weet wel wat mijn niveau is.

Duolingo heeft mij als beloning een gratis proefperiode van Super gegeven. Erg aardig van ze! :Y)
Ik heb dit al eerder gehad maar was benieuwd of er nog dingen zijn waarvan jullie die echt toegevoegde waarde vinden van de Super versie zodat ik die nu tijdelijk kan doen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 23:29

musiqolog schreef:
Jij hebt er nogal werk van gemaakt, Femke! De Spaanstalige wereld moet toch een waar sprookjesland zijn als je dat allemaal zo leest...

Ik heb zelfs een heel hoofdstuk gehad met allemaal zinnen die echt zó uit een sprookjesboek konden komen

Met er was eens (once upon a time)
Koningen em koninginnen
Allerlei bijzondere Orwelliaanse dieren etc.

Is tot nu toe een van mijn favoriete hoofdstukken geweest :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 07:02

E4D schreef:
Toen ik begon met Intermediate English begon heb ik volgens mij ook niveau's geskipt door die tests te doen. Maar ik heb dan ook CAE examen in Oxford gedaan dus ik weet wel wat mijn niveau is.

Duolingo heeft mij als beloning een gratis proefperiode van Super gegeven. Erg aardig van ze! :Y)
Ik heb dit al eerder gehad maar was benieuwd of er nog dingen zijn waarvan jullie die echt toegevoegde waarde vinden van de Super versie zodat ik die nu tijdelijk kan doen?

Volgens mij heeft dan (zie vetgedrukte) Duolingo geen toegevoegde waarde. Dan is je niveau gewoon te hoog.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:21

E4D schreef:

Ik vind de optie voor extra luisterlessen, woordenrijtjes en verhalen fijn. En dat je ook eerder gemaakte fouten nog eens extra kunt oefenen.
Op momenten dat het me even te snel gaat of net iets te pittig is, zijn dat erg fijne aanvullingen om mee af te wisselen en op die manier de taal gewoon wat te laten bezinken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 11:33

Voor mij persoonlijk,

Ik merk dat ik 'sloppy' word, slordig en onnauwkeurig, als ik onbeperkt hartjes heb.

Het beperkte aantal hartjes maakt dat ik serieuzer ben met de opgaven.

Ik denk dus dat in mijn geval langdurig super wel eens nadelig zou kunnen uitpakken.

Maar ik ben dan ook een maf geval.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:35

Femke_Tweety schreef:
Voor mij persoonlijk,

Ik merk dat ik 'sloppy' word, slordig en onnauwkeurig, als ik onbeperkt hartjes heb.

Ik denk dus dat in mijn geval langdurig super wel eens nadelig zou kunnen uitpakken.

Je kunt bij Super onbeperkt hartjes uitzetten! *\o/*

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:52

@pien_2010 daar ben ik mij van bewust. Ik ben Intermediate English vooral gestart omdat ik benieuwd was wat het niveau was. Ik kwam er heel snel achter dat die hele cursus van beging tot eind door lopen voor mij geen zin had. Daarom heb ik de levels ook geskipt. Ik doe nu eigenlijk alleen de daily refresh, sound oefeningen want die vind ik wel waardevol. Soms doe ik legendary maar dan vooral voor de punten.
Daarnaast ben ik van mening dat enige oefening bij regelmaat wel helpt om mijn niveau te behouden. Volgens Duolingo zelf is hun hoogste niveau (Intermediate English) hoog B2 dus dat komt wel iets in de buurt, heel soms leer ik nog wat nieuws b.v. een gezegde. Mijn engels dagelijks onderhouden zonder Duolingo doe ik niet dus ik zie er wel iets van toegevoegde waarde in. :j

@Zolala bedankt voor de tips!
@Femke_Tweety same dat merk ik ook. Ik denk ook dat het goed is dat je maar een x aantal fouten mag maken in een les. Naar mijn idee snap ik de stof dan gewoon nog niet goed genoeg en op school mocht ik niet onbeperkt fouten maken. Maar op school werd natuurlijk wel aanzienlijk beter uitgelegd.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 19:49

Doe ik daarvoor nou mijn best, Duolingo? Ik leer een moeilijke taal en als dank krijg ik deze belediging...

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 19:51

musiqolog schreef:
Doe ik daarvoor nou mijn best, Duolingo? Ik leer een moeilijke taal en als dank krijg ik deze belediging...

[ Afbeelding ]

:') :D

Ik had deze gisteravond, kon er wel om grinniken.

Afbeelding

Hoewel ik moet zeggen dat ik het in de praktijk vaak beter doe op plagerige beledigingen :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:31

Die laatste komt toch heel vaak voorbij?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:38

Femke_Tweety schreef:
Voor mij persoonlijk,

Hier net zo. Ik ga dan echt minder goed lezen. Wel net 3 dagen super gehad. Dus wel even lekker punten pakken en juwelen sparen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 20:48

prompter schreef:
Die laatste komt toch heel vaak voorbij?

Voor mij de eerste keer dat ik die zag.

Heb recent een update gehad, misschien dat dat er mee samenhangt.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:48

Hourra! :)F **\O/**

Afbeelding

Om het in stijl te vieren doe ik mezelf deze cadeau <3

Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:19

Ha mooi, Goscinny nog zonder Uderzo. Ik hoor graag van je hoe die is, Zolala!

O ja, en gefeliciteerd! *\o/*

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:21

Zolala schreef:
Hourra! :)F **\O/**

[ Afbeelding ]

Om het in stijl te vieren doe ik mezelf deze cadeau <3

[ Afbeelding ]

Mooie streak! *\o/*
En een goed cadeau inderdaad!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:00

Leuk Zolala, daar zit ik nog lang niet aan!