NHB Deurne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:13

Xjosee schreef:
En hoe strikt zijn ze met de leeftijd? Heb een erg leuke 3 jarige gezien, is alleen ook nog niet zadelmak O:)

Volgens mij moeten ze 5 zijn en op L niveau zijn...

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:08

Paula1990 schreef:
Xjosee schreef:
En hoe strikt zijn ze met de leeftijd? Heb een erg leuke 3 jarige gezien, is alleen ook nog niet zadelmak O:)

Volgens mij moeten ze 5 zijn en op L niveau zijn...

Ook op L niveau? Ik wist wel dat ze 5 jaar moeten zijn maar dat L-niveau heb ik niet meegekregen. Weet iemand hier meer over?

Anoniem

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:26

Lijkt me wel dat de basis er al in moet zitten ;)
L is immers stap/draf/galop,figuren en wijken voor druk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:39

Officieel zouden ze op L niveau moeten lopen. (al moet een goed opgeleid/zadelmak gemaakt paard simpel een L proefje lopen, ook al zijn ze pas een maandje onder het zadel ;) )

Maar wat ik zie lopen af en toe in de lessen, geloof ik nooit dat ze een L proef door kunnen komen!!
Paard hoeft ook niet geklasseerd te zijn, dus daar kunnen ze ook moeilijk moeilijk over doen. :)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:19

Ik zit er ook al een hele tijd over na te denken om de hbo paardensport opleiding te doen, en heb al vaak het topic doorgelezen, kan alleen niet zoveel vinden over hoe iedereen de ongelovelijk dure opleiding betaald.. ik zag een paar keer langs komen over een lening etc. maar dan zit je na je opleiding met een best grote schuld lijkt mij? dus hoe doen jullie dat? ik ben namelijk 17 als ik aan die opleiding ga beginnen, als ik mijn examen heb gehaald, en dit is een van de dingen die mij toch best wel tegenhoudt, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:23

Studiefinanciering....

En zo duur is het niet, als je gaat rekenen. Er zit immers al kost en inwoning bij, dus kamer hoef je ook niet te betalen.... Stalling van je paard... etc. etc.

Al met al net zo duur als iedere andere opleiding dus.

Je zou inderdaad een lening aan kunnen vragen bij de IB-groep, mag je 15 jaar over doen om het terug te betalen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:26

Bizzybijtje schreef:
Studiefinanciering....

En zo duur is het niet, als je gaat rekenen. Er zit immers al kost en inwoning bij, dus kamer hoef je ook niet te betalen.... Stalling van je paard... etc. etc.

Al met al net zo duur als iedere andere opleiding dus.

Je zou inderdaad een lening aan kunnen vragen bij de IB-groep, mag je 15 jaar over doen om het terug te betalen.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je in de schoolvakanties je paard mee naar huis moet nemen en dus daar wel stalling voor moet hebben dan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:28

Ja oke, maar dat is in totaal misschien 2 maanden :))

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:35

Bizzybijtje schreef:

Je weet toch wel dat je maar een half jaar maar school hebt he ;). Je moet dus de stalling en kost en inwoning en lesgeld betalen voor een half jaar school en een half jaar heb je stage, dus geen school en dus geen gebruik maakt van de stalling en kost en inwoning, maar je hebt alleen een aantal terugkom dagen. In wezen moet je dus de kosten zien voor een half jaar ipv een jaar ;).

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:39

Paula1990 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Je weet toch wel dat je maar een half jaar maar school hebt he ;). Je moet dus de stalling en kost en inwoning en lesgeld betalen voor een half jaar school en een half jaar heb je stage, dus geen school en dus geen gebruik maakt van de stalling en kost en inwoning, maar je hebt alleen een aantal terugkom dagen. In wezen moet je dus de kosten zien voor een half jaar ipv een jaar ;).

Over het algemeen kan je met je stage je paard meenemen en zelf ook voor kost en inwoning meewerken. Dan heb je die kosten ook niet.

Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn opleiding betalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:44

Paula1990 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Klopt, maar de meeste stage-plaatsen zijn intern, waar je dus ook gewoon voor kost+inwoning werkt, en je neemt je paard meestal ook wel mee.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:54

@Xjosee, is per stage verschillend. Moet je gewoon bekijken. :)

Al met al is het zeker een dure opleiding in vergelijking met andere, waar je niks of weinig mee kan later of je moet uitblinken in het rijden, al hoog rijden of een eigen stal al hebben (uitzonderingen daar gelaten). Ik heb zelf een jaar Deurne gedaan (geen paardensport, Horse&Health waar je misschien iets meer kans hebt op een baan maar niet intern zit of geen lessen op school krijgt, maar wel als je geluk hebt op je stage) en dat was eigenlijk mijn oriëntatiejaar om te kijken of ik door wou in de paarden, zonder dat ik intern hoefde (vond ik werkelijk echt niks anders had ik voor paardensport gekozen). Goede vriendin van me heeft thuis een eigen stal en heeft de interne opleiding paardensport niveau 4 gevolgd en heeft nu haar papiertje om verder te gaan met meerdere dingen, maar als ze dit niet had gehad dan was die opleiding zinloos geweest. Zinloos in de zin van weinig vacatures (veel parttime), heel slecht betaald, vrijwel geen of helemaal geen pensioenopbouw etc etc(uitzonderingen weer daar gelaten, maar die zijn er beroerd weinig!). Daarnaast is het niveau van Deurne enorm laag, wij gingen altijd kijken bij de lessen van bijvoorbeeld springen en zelfs in het 3e jaar sprongen ze nog vaak minder dan 1 meter, wat dan ook nog vaak niet eens lukte bij een aantal mensen, en ook de dressuurlessen zijn om van te huilen (uitzonderingen weer uitgelaten natuurlijk). Al met al kan je veel beter goede lessen nemen bij een instructeur die echt goed is (privéles bijv) om hogerop te komen, dan op school ervan uit te gaan dat je hoog in de sport terecht gaat komen. Als je echt wil werken in de paarden, maar wel een goed diploma wil halen kan je beter bij het CAH Dronten gaan kijken, ook daar kan je je paard meenemen! Is overigens wel HBO!

Dit is mijn mening na mijn ervaringen van mijzelf en meerdere mensen die ik ken (zowel die er nog op zitten, als die erop zaten). Het was ook altijd mijn droom om daar heen te gaan, maar na dat jaar ben ik ''wakker'' geworden en ik ben nu zo blij dat ik gestopt ben en een goed HBO diploma heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:05

Lieve schat, met HBO Paardensport kun je óók voor de klas komen te staan en nog een aantal dingen.... Kun je ook veel meer dan enkel goed rijden....

Sowieso maakt het bijna geen ruk uit wát voor opleiding je doet, als het maar HBO is (uitzonderingen daargelaten voor specifieke beroepen). Ik heb niemand in de familie die het beroep heeft waarvoor hij/zij heeft gestudeerd. Oom van me heeft bouwkunde gestudeerd en is nu directeur van een groot bedrijf.
Het gaat erom dat je op dat niveau kunt denken en handelen. Daargelaten zou ik inderdaad het liefst wel verder gaan in de paardensport, en met hard werken kun je er zeker wel komen. Mocht het niet gaan heb ik altijd nog mijn docentendiploma achter de hand. Docenten zijn altijd nodig.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:07

Ik heb niet alle 75 pagina's gelezen, een aantal maar. Maar kan iemand mij meer info geven over de opleiding horse & leisure?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:16

Bizzybijtje schreef:
Lieve schat, met HBO Paardensport kun je óók voor de klas komen te staan en nog een aantal dingen.... Kun je ook veel meer dan enkel goed rijden....

Sowieso maakt het bijna geen ruk uit wát voor opleiding je doet, als het maar HBO is (uitzonderingen daargelaten voor specifieke beroepen). Ik heb niemand in de familie die het beroep heeft waarvoor hij/zij heeft gestudeerd. Oom van me heeft bouwkunde gestudeerd en is nu directeur van een groot bedrijf.
Het gaat erom dat je op dat niveau kunt denken en handelen. Daargelaten zou ik inderdaad het liefst wel verder gaan in de paardensport, en met hard werken kun je er zeker wel komen. Mocht het niet gaan heb ik altijd nog mijn docentendiploma achter de hand. Docenten zijn altijd nodig.

Mooi dat je zo gemotiveerd bent :), veel succes iig!

Om even terug te komen op dat dik gedrukte wat je schreef, dit is in de huidige en toekomstige arbeidsmarkt zeker niet meer het geval. In vrijwel ALLE beroepen van MBO tot WO niet! Voor vrijwel alle functies is een specifiek diploma nodig. Er is een zeer krappe arbeidsmarkt op komst waarbij specifieke scholing een heel erg belangrijk onderdeel gaat vormen. Omscholen is vaak alleen nog maar mogelijk met opleidingen ;). Vroeger was dit inderdaad niet en had je soms niet eens een diploma nodig, maar kon je jezelf omhoog werken zonder enige scholing :). Ik doe nu Arbeidsrecht en heb HBO Personeel&Arbeid, dus ben constant hiermee aan het werk :).

Wat ik jullie nog wel aanraden..... ik zou zeker GEEN schoolpaard nemen. Reden hiervoor is dat je elk jaar een ander paard krijgt en het niveau van jezelf moet ieder jaar stijgen, maar dat is moeilijk als je steeds een ander paard krijgt en hier dus weer van voor af aan moet beginnen :).

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:16

MyLittleLove schreef:
Ik heb niet alle 75 pagina's gelezen, een aantal maar. Maar kan iemand mij meer info geven over de opleiding horse & leisure?

Links onderin zit een vakje met zoek erbij, als je daar horse en leisure intypt en je drukt op zoek krijg je alle posts waar horse en leisure instaat ;)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:17

Oh oke sorry! Ik ga even zoeken dan :)

Xjosee

Paula1990 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Mooi dat je zo gemotiveerd bent :), veel succes iig!

Om even terug te komen op dat dik gedrukte wat je schreef, dit is in de huidige en toekomstige arbeidsmarkt zeker niet meer het geval. In vrijwel ALLE beroepen van MBO tot WO niet! Voor vrijwel alle functies is een specifiek diploma nodig. Er is een zeer krappe arbeidsmarkt op komst waarbij specifieke scholing een heel erg belangrijk onderdeel gaat vormen. Omscholen is vaak alleen nog maar mogelijk met opleidingen ;). Vroeger was dit inderdaad niet en had je soms niet eens een diploma nodig, maar kon je jezelf omhoog werken zonder enige scholing :). Ik doe nu Arbeidsrecht en heb HBO Personeel&Arbeid, dus ben constant hiermee aan het werk :).

Wat ik jullie nog wel aanraden..... ik zou zeker GEEN schoolpaard nemen. Reden hiervoor is dat je elk jaar een ander paard krijgt en het niveau van jezelf moet ieder jaar stijgen, maar dat is moeilijk als je steeds een ander paard krijgt en hier dus weer van voor af aan moet beginnen :).

Bedankt voor je tip, zat inderdaad nog een beetje met ouders in dubio. Vermoed dat ik toch maar zelf heel hard ga sparen voor een paard..

Xjosee

MyLittleLove schreef:
Oh oke sorry! Ik ga even zoeken dan :)

Maakt niks uit hoor, kwam er zelf ook pas een maand geleden oid achter waar die knop voor was, haha.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:19

@XJosee, je kan ook altijd nog op zoek gaan naar een ''leenpaard''. Moet je wel goede afspraken met de eigenaar over maken hoor ;). Gezien dat de paardenmarkt helemaal op zijn gat ligt is dit wellicht voor eigenaren een goede oplossing :).

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:21

Paula1990 schreef:
@XJosee, je kan ook altijd nog op zoek gaan naar een ''leenpaard''. Moet je wel goede afspraken met de eigenaar over maken hoor ;). Gezien dat de paardenmarkt helemaal op zijn gat ligt is dit wellicht voor eigenaren een goede oplossing :).

Zit inderdaad nu een beetje inspiratie te zoeken om een goede advertentie hier op bokt te zetten. Ben er alleen nog niet helemaal uit waar ik zo'n topic het beste kan plaatsen, bij commercieel verzorgpaarden, paarden te koop gezocht of bij commercieel?

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:26

Horse & Leisure klinkt echt als de ideale opleiding voor mij (duurt nog wel even maar ik kijk alvast wat de mogelijkheden zijn ;) )

Een eigen paard is niet verplicht maar wel wenselijk. Is het echt belangrijk om een eigen paard te kopen?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:09

als het goed is (toen ik daar was ong 4 jaar geleden) je hebt geen paard kun je er ook 1 huren in deurne dit komt dan bij het maandelijks bedrag, maar dames er is een selectie ronde en er zijn maar een paar die er doorkomen kwa rijden dan, over andere dingen weet ik niet hoe streng ze daar zijn heb ik geen ervaring mee... maar heel veel succes want makkelijk is het niet! en voor horse & leisure kun je ook een cursus ( orun) volgen en dan heb je ook je papieren voor het lesgeven is iets goed kopen en sneller! en ja voor paardenhouderij komt er hoop bij kijken, ook grasland beheer, stallenbouw en nog meer dingen die niet direct met paarden te maken hebben, en 70% stopt in het eerste jaar omdat het toch niet is wat ze dachten dat het zou zijn...(alleen met paardjes bezig zijn)

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:22

MyLittleLove schreef:
Horse & Leisure klinkt echt als de ideale opleiding voor mij (duurt nog wel even maar ik kijk alvast wat de mogelijkheden zijn ;) )

Een eigen paard is niet verplicht maar wel wenselijk. Is het echt belangrijk om een eigen paard te kopen?

bij de opleiding horse & leisure is ee eigen paard niet nodig je rijdt daa gewoon op schoolpaarden! Tenzij je je eigen paard mee wilt nemen maar da gebeurt vrijwel niet

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:22

Maar dat is wel wenselijk, staat op de site. :P