Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:38

Ikke wel, maar dat is lang geleden. Ik kwam gewoon niet verder.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:21

Bnet schreef:
Ik meld me ook graag in dit topic.
Twee jaar geleden begon ik met Spaans, want dat leek me wel handig voor onze huwelijksreis naar Ecuador. En ja, ik heb me daar een aantal keer prima gered (o.a. een taxi besteld en eten bestellen ging ook best) in situaties waar Engels niet echt een optie was. Na die tijd heb ik het nog een tijdje volgehouden, maar op een gegeven moment was toch de druk er wat af en ben ik er weer mee gestopt.

Nu ik voor mijn werk regelmatig naar China moet, leek het me wel handig om Chinees te gaan leren. Google Translate heeft me al verschillende keren goed geholpen, maar dat is toch wat omslachtig. Dus ik ben 8 dagen geleden vol goede moed begonnen. Ik vrees nog behoorlijk voor al die karakters en de subtiliteiten in uitspraak, maar we zullen zien waar het schip strandt.

Wat leuk bnet, ik ben begin januari begonnen met Chinees. Wel handig dat je regelmatig voor werk naar China gaat, dan heb je daar in ieder geval de mogelijkheid om de taal een beetje te oefenen. Qua karakters vind ik Duolingo niet echt handig. Heb na 3 weken een boek gekocht over de eerste 800 karakters (hsk 1-3) en kan n7 de karakters van Duolingo ook wat beter onthouden, maar vind de volgorde waarin ze karakters aanleren, en het feit dat er geen enkele uitleg is over opbouw e.d. wel onhandig omdat je gewoon van buiten aan het stampen bent ipv. Een beetje logica kan gebruiken om de karakters op te bouwen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:30

_Cathalijne schreef:
Bnet schreef:
Twee jaar geleden begon ik met Spaans, want dat leek me wel handig voor onze huwelijksreis naar Ecuador. En ja, ik heb me daar een aantal keer prima gered (o.a. een taxi besteld en eten bestellen ging ook best) in situaties waar Engels niet echt een optie was. Na die tijd heb ik het nog een tijdje volgehouden, maar op een gegeven moment was toch de druk er wat af en ben ik er weer mee gestopt.

Nu ik voor mijn werk regelmatig naar China moet, leek het me wel handig om Chinees te gaan leren. Google Translate heeft me al verschillende keren goed geholpen, maar dat is toch wat omslachtig. Dus ik ben 8 dagen geleden vol goede moed begonnen. Ik vrees nog behoorlijk voor al die karakters en de subtiliteiten in uitspraak, maar we zullen zien waar het schip strandt.

Wat leuk bnet, ik ben begin januari begonnen met Chinees. Wel handig dat je regelmatig voor werk naar China gaat, dan heb je daar in ieder geval de mogelijkheid om de taal een beetje te oefenen. Qua karakters vind ik Duolingo niet echt handig. Heb na 3 weken een boek gekocht over de eerste 800 karakters (hsk 1-3) en kan n7 de karakters van Duolingo ook wat beter onthouden, maar vind de volgorde waarin ze karakters aanleren, en het feit dat er geen enkele uitleg is over opbouw e.d. wel onhandig omdat je gewoon van buiten aan het stampen bent ipv. Een beetje logica kan gebruiken om de karakters op te bouwen.

Ik zou er sowieso een leerboek o.i.d. naast gebruiken. Zeker voor zo'n moeilijke taal als het Chinees. Boeken (of Wikipedia-artikelen, als je minder tijd/geduld hebt) leren je wat je aan het doen bent, Duolingo zorgt ervoor dat je het doet (en vooral: dat je het blijft doen).

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 01:24

Als ik terug ben uit China (ik zit er nu ook :D ) ga ik me zeker eens in leerboeken verdiepen. Ik houd me aanbevolen voor tips, dus als jullie iets weten (of een suggestie waar te zoeken en waar op te letten), dan hoor ik het graag!

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:46

Ik weet even niet meer of ik mezelf hier al eerder gemeld heb, geloof van wel maar toch weer een soort van voorstelrondje:
In februari 2016 ben ik begonnen op Duolingo met Spaans. Dat heb ik toen even gedaan en daarna ben ik er ook weer even mee gestopt. De afgelopen jaren heb ik het weer opgepakt, ik weet niet meer precies wanneer. De reden hiervan is vooral dat ik in Mei/Juni op (groeps)Rondreis ben geweest en toen merkte dat ik het heel vervelend vind als ik de taal in een land helemaal niet spreek en in de toekomst zou ik zeker nog eens naar Latijns Amerika willen, misschien zelfs als een solo avontuur. Dus dat is voor mij motivatie om Spaans weer op te pakken en ik vind Duolingo daarvoor een prima start. Ik heb ook een vriendin van mij die uit Guatemala komt dus ik zou zelfs af en toe Spaans met haar kunnen oefenen maar helaas zie ik haar niet zoveel. We zijn wel regelmatig partners in crime als het gaat om Friends Quests. *\%/*

Op dit moment leer ik:
Spaans level A2 score 43
Duits level A1 score 22
Frans level A1 score 14
Zweeds heb ik voor de grap een keer getest en na de level toets zat ik op niveau section 3 unit 1.

Intermediate English heb ik ook helemaal afgerond door steeds te skippen naar hogere niveau's. Voor mij is deze cursus qua Engels heel gemakkelijk want ik heb ook CAE gedaan een half jaar in Oxford. Maar ik vind het wel een mooie manier om mijn Engels toch een beetje op niveau te houden. De sound effects vind ik wel heel waardevol.

Daarnaast heb ik dit weekend de Duolingo music course afgerond. Wel heel erg teleurstellend dat je geen beloning, niks nada krijgt. Het komt ook niet in je feed te staan.
Momenteel ben ik weer bezig met het oppakken van piano spelen, vroeger als kind heb ik een paar jaar piano les gehad, en ik heb ook recent een proefles gehad. De Duolingo music course deed ik vooral een beetje als aanvulling en ondersteuning. Ik heb ook erg veel moeite met bladmuziek lezen, persoonlijk vind ik dat Duolingo dat niet heel goed en duidelijk uitlegt. De music course is vooral goed voor het trainen van je oor denk ik. Zijn er nog meer mensen die de music course gevolgd hebben en misschien zelfs een instrument spelen?

De math course ben ik ook een tijd geleden gestart maar ik loop een beetje vast op breuken. :n

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:21

Duolingo doet vervelend vandaag. :( Verschillende voordelige functies lijken niet te werken. Als mij wordt aangeboden om een extra reclame uit te zitten in ruil voor een hartje, krijg ik dat hartje niet. Als ik dubbele ervaringspunten kan verzilveren, worden ze niet toegekend. Kloothommels...

Heeft een van jullie dat ook? Hoe dan ook, ik hoop dat dat morgen weer voorbij is want hier doe ik mijn best niet voor...

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:29

Herkenbaar en o zo frustrerend! Ik heb ook weleens een vastloper gehad. Les klaar en daarna ging Duolingo hangen waardoor dat niet geregistreerd kon worden. Gelukkig gebeurt dat soort dingen niet vaak.
Disclaimer: Ik heb ik al 30 dagen geen Duolingo meer gedaan. Ik heb geen zin meer nadat ik mijn streak kwijtraakte. Misschien dat ik over een paar maanden weer begin.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 07:05

Ik meld me hier ook :)

Ik ben samen met mijn man Frans aan het leren, we gaan daar een hoop mooie stenen kopen om er later een huis te bouwen :P

We hebben nu nog de gratis versie, eerst die maar eens uitspelen denk ik? Of raden jullie aan toch een betaalde versie te doen gelijk?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 09:07

Net wat je eigen voorkeur is.

Gratis beginnen kan altijd, vind je de beperkingen irritant dan kun je upgraden naar betaald.

Het is niet zo dat gratis stopt vanaf een bepaald niveau.

Ik zit inmiddels op 1040 dagen Spaans, en doe alles tot op heden gratis.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:05

@Priary ik zou persoonlijk zo lang mogelijk de gratis versie blijven gebruiken. Je hebt wel advertenties maar die duren niet allemaal even lang. Sommigen duren 30 seconden maar sommigen ook maar 5 seconden.
Voor mij is de betaalde versie van Duolingo het geld niet waard omdat:
- Duolingo weinig/slecht grammatica uitlegt.
- De app regelmatig kuren heeft en soms slecht werkt. B.v. ineens de hele app afsluiten terwijl je midden in een les zit.
- Als je Super Duolingo neemt krijg je nog steeds advertenties voor Duolingo Max.
Daarnaast kan je ook gewoon al heel veel leren met de gratis versie.

Overigens krijg je vanzelf ergens in de cursus een gratis proefperiode van 48 uur of 72 uur Super Duolingo, Dat gaat dan vanzelf, je hoeft er niks voor te doen en het stopt ook vanzelf weer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 12:18

Ja, zo iedere 6 weken ongeveer krijg ik een paar dagen super.

Dan kun je ook meteen zien of je het het geld waard vindt.

Ik moet zeggen dat de boel bij mij echt zelden tot nooit vastloopt, in tegenstelling tot de ervaringen van anderen blijkbaar

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:23

Hier het zelfde als Femke Tweety

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:55

Hier heel incidenteel een keer een probleem. Misschien 10 keer gebeurd in 2 jaa tijd of zo. Ik ben wel blij met weer onbeperkt en geen reclame. Voor mij oefent dat fijner

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:07

Ik heb geen issues met de app gelukkig! Ik vind de super wel echt de moeite, zeker met het family abo. Voor €20/jaar kan ik me er niet echt een bult aan vallen.

Ik ben nu weer even vooraan begonnen met Frans. Overal gouden sterren halen en zoveel mogelijk inzetten op spraak en zinnen inspreken ipv typen om mezelf wat uit te dagen op spraak gebied. En dus ook op sneller nadenken en minder twijfelen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:17

Britt schreef:
Ik heb geen issues met de app gelukkig! Ik vind de super wel echt de moeite, zeker met het family abo. Voor €20/jaar kan ik me er niet echt een bult aan vallen.

Dit.
En onbeperkt hartjes vind ik toch wel erg fijn.
Ik gebruik Duo vrijwel uitsluitend op pc, nu bijna een jaar en sinds kort met Family abo. Ik heb nog nooit een vastloper of storing gehad. Ook zie ik nu ik Super heb nooit reclame voor Max.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:00

_Cathalijne schreef:
Bnet schreef:

Ik doe jou even een pb om niet het hele topic vol te “kliederen :')

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:40

Mijn super loopt bijna af, dus als er nog iemand een plekje heeft in een familie abonnement of er genoeg mensen er samen eentje willen starten, heel graag :)

Hier ook geen problemen met de app.
Ik doe Grieks en zit nu in sectie 3 halverwege ergens.

Ben best fanatiek. Wil mijn streak behouden (470 dagen nu), maar ook qua ranking. Hoef niet bovenaan te staan, maar zit nu in de Diamond League en wil daar wel blijven :o

Daarnaast probeer ik ook dagelijks de 3 quests te doen, vooral vanwege de 3x punten die je dan tijdelijk krijgt (blijf je weer makkelijker bij in de ranking).
En die friends quests vind ik ook leuk om te doen, maar hebben niet de prio.

Heb totaal niet de illusie dat ik hier goed Grieks van leer, zeker omdat er in deze course geen spraakopdrachten zitten. Maar als ik van de zomer weer wat meer versta, kan lezen en wellicht wat uit kan kramen, vind ik het al leuk.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:14

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:50

Ik heb ook wel interesse om een nieuwe family/friend super groep te starten!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:11

Ik twijfel nog. Ik heb Zweeds nu in twee maanden bijna uitgespeeld zonder Super, en ik denk wel dat ik ga afschalen (als in: ik ga wel een andere taal doen maar die hoef ik niet tegen juli/augustus te kennen dus daar ga ik me niet zó fanatiek voor inzetten). Maar stel nou dat je met mij net aan vijf man komt, dan doe ik wel mee.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:38

musiqolog schreef:
Ik twijfel nog. Ik heb Zweeds nu in twee maanden bijna uitgespeeld zonder Super, en ik denk wel dat ik ga afschalen (als in: ik ga wel een andere taal doen maar die hoef ik niet tegen juli/augustus te kennen dus daar ga ik me niet zó fanatiek voor inzetten). Maar stel nou dat je met mij net aan vijf man komt, dan doe ik wel mee.

Wat ga je snel door de talen heen.
Ik kom er niet zo snel door heen (ook Zweeds), maar moet ook zeggen dat ik vaak maar 1 of 2 lessen doe. Ook echt geen talen knobbel, maar eerder een deuk haha.

Vandaag m'n 1000 dagen streak gehaald.
Afbeelding
Eerst Fins gaan leren, tot dat Fins niet meer lukte. Het bleef echt niet hangen, zeker toen er veel verschillende woorden kwamen.
Daarna afgewisseld tussen Zweeds, Duits en Engels.
Zweeds doe ik het vaakst :).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 10:52

Wie van jullie slaan soms stukken over, en wie niet?

Zal beetje half half verdeeld zijn denk ik?

Ik sla geen stukken over (de 'jump here') omdat ik de herhaling in een taal nodig heb om het echt te laten beklijven.

Mijn doel is ook niet snelheid, maar echt rustig aan een taal steeds iets beter beheersen.

Heel af en toe zet Duolingo zelf me wel een stukje verder.
Maar dat is me verder prima.

Bij muziek heb ik wel een keer een 'jump here' gedaan, en daar heb ik echt dik spijt van gehad :')

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:57

Ik doe het eigenlijk nooit. Alleen voor Engels gedaan,.zodat ik naar m'n basis niveau kwam.

Rekenen heb ik ook nog gedaan en beide niveaus uitgespeeld.
Muziek ben ik maar niet aan begonnen, ook daar heb ik een deuk voor ipv knobbel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:08

Ik sla nooit stukken over. Ik doe dit voor mijn lol, niet om snel klaar te zijn.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:28

Ik heb nooit een lesje overgeslagen. Die eindeloze herhaling is noodzakelijk om woorden en grammaticale vaardigheden te onthouden.

@kosseh: Je hebt echt geen anti-talenknobbel als Fins je moeite kost hoor. Dat lijkt gewoon in niets op Nederlands, dus om al die woorden en grammatica te onthouden heb je (als je niet over een fotografisch geheugen beschikt) echt een stuk meer oefening nodig dan voor Germaanse talen. Ook niet voor niets dat ik met Zweeds begonnen ben.

Nou, zojuist heb ik dan echt het laatste hoofdstuk Zweeds gedaan! Ik krijg nog wel herhalingslesjes, maar de grootste oefening zal nu toch moeten komen van de wereld buiten Duolingo. Misschien dat ik vanmiddag eens een dvd-box van Wallander ga kopen...

Jag har nu begränsade kunskaper i svenska. Jag kan redan läsa mycket; brevid min säng lägger seriealbumer av Tintin, Asterix och Finn och Fiffa (Suske en Wiske!). Lyssna är ett större problem än. Om jag kan verkligen tala svenska vet jag inte ens: då måste jag hitta en samtalspartner här nära. Sådana finns det utan tvivel i en stad som Utrecht...

Onderwijl weet ik nog steeds niet zeker welke taal ik hierna (lees: vanavond) ga doen; ik twijfel tussen Fins en Russisch. Geen van beide zal ik tegen de zomer tot op gespreksniveau beheersen, hoewel ik bij Russisch wel op mijn oude kennis kan voortbouwen.