Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:47

Voor hetgeen dat jij aangeeft ben ik dus ook bang, maar ik merk dat ik het lastig vind om in te schatten hoe lang ik met iets bezig ben, dat verschilt namelijk heel erg.

Vandaag wil ik eens proberen om 'huiswerkmomenten' in te plannen. Ik heb wel een idee gemaakt van wat ik normaal zou willen doen en hoeveel tijd ik eraan kwijt denk te zijn, dus ik kan goed checken of het gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:29

Ik stel ook doelen voor mezelf in de vorm van werk en niet tijd. Als ik op tijd ga werken ga ik lekker traag werken, neem ik af en toe even een pauze voor Facebook en kan ik dan niet trots op mezelf zijn als ik na twee uur 'mag stoppen'. Ik werk dus echt tot ik iets af heb. Dat betekent dat ik soms onverwachts de hele avond met huiswerk bezig ben... Maar ja, dat moet dan maar.

Ik maak overigens mijn 'maak' werk altijd minimaal 2 dagen van tevoren zodat ik dus nog tijd over heb als ik echt niet goed heb ingeschat. Met leren begin ik altijd een paar weken van tevoren op rustig tempo (als we alle hoorcolleges hebben gehad ga ik samenvatten) en dan blijf ik mijn samenvatting lezen en het werk bespreken, minimaal een keer per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:31

Dat ook inderdaad Emma! Ik kan dan na 2 uurtjes werken ook niet echt tevreden zijn, en waarschijnlijk heb ik dan na anderhalf uur ook zo van "hmm, nog maar een half uurtje, in die tijd kan ik toch niks afkrijgen, ik stop ermee!"

De truc is het dus echt gewoon om jezelf te leren kennen en te weten hoeveel tijd je ergens aan kwijt bent, en zo inplannen dat het alleen maar mee kan vallen. :) Als je dan dus opeens sneller werkt houd je alleen maar meer tijd over voor andere dingen of plezier! En is het minder erg als iets toch tegen blijkt te vallen. ;)

Zo heb ik net een uur ingepland voor mijn wiskunde huiswerk, veel te veel dacht ik! Maar omdat ik een bepaalde knop niet kon vinden heb ik er wel een uur over gedaan. :+ Nu zit ik niet in de stress of loop ik niet achter, want ik had dat ingepland. :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:38

Ik merk vandaag dat ik het ergens andersom juist fijn vind. Ik wilde vandaag twee maatschappijleer paragrafen klaar hebben, maar wilde eens kijken of 'andersom' plannen werkte. Ik had geschat dat ik twee uur bezig zou zijn, maar ik heb gepland om dus twee uur schoolwerk te doen, uiteindelijk heb ik drie paragrafen klaar, terwijl ik anders gestopt zou zijn na twee paragrafen. Of het altijd gaat werken is dus maar de vraag, maar ik vind het zeker het proberen waard. :)

Ik reken altijd erg ruim voor samenvatten omdat ik langzaam schrijf en liever één keer goed samenvat dan dat de helft nog ontbreekt, toch kom ik altijd in tijdnood doordat ik te gefocust blijf op het afkrijgen van die ene paragraaf. Vandaag merkte ik dat ik juist probeerde zoveel mogelijk in die twee uur te doen en ik daarna ook een voldaan gevoel had. Nu heb ik dan ook weer even pauze van mezelf en dan zie ik vanavond wel wat ik weer af krijg.

Vanavond wil ik nog eens anderhalf/twee uur gaan zitten en kijken of dit (beter) werkt voor mij. Ik merk dat ik normaal stop als het gewenste werk gedaan is, wat dus soms ook betekent dat ik 'maar' 15 minuten huiswerk op een dag doe en de dag erna drie uur moet zitten. Als ik elke dag door kan komen met twee uur 'schoolwerk-tijd' dan is dat misschien een handigere oplossing voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:44

Fijn dat het bij jou zo goed werkt! Als ik het op die manier lees heb ik een combinatie van beiden, wat voor jou misschien ook wel handig is. :P

Wat ik bij jou zie is dat je stopt als je het geplande af hebt, maar wat ik doe is dat ik bedenk: oke, ik wil ongeveer van 1 tot 5 huiswerk maken. Wat ga ik in die tijd doen?
Dat is:
Wiskunde maken 13-14 uur
Latijn 2 hoofdstukken woorden leren 14-16 uur
Samenvatten 1 paragraaf maatschappijleer 16-17 uur.

Stel dat ik dan over latijn leren maar 1 uur doe, dan vat ik dus een extra paragraaf van maatschappijleer samen. :P Misschien is dat de 'perfecte' combinatie, ook voor jou? :P Want ik kan me ook voorstellen dat als je veel langer dan verwacht over 2 paragrafen doet, en het dus niet binnen die 2 uur haalt, dat je je dan niet zo goed voelt omdat je dan maar 1,5 paragraaf hebt gedaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-15 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:49

xCarpediem schreef:
Ik merk vandaag dat ik het ergens andersom juist fijn vind. Ik wilde vandaag twee maatschappijleer paragrafen klaar hebben, maar wilde eens kijken of 'andersom' plannen werkte. Ik had geschat dat ik twee uur bezig zou zijn, maar ik heb gepland om dus twee uur schoolwerk te doen, uiteindelijk heb ik drie paragrafen klaar, terwijl ik anders gestopt zou zijn na twee paragrafen. Of het altijd gaat werken is dus maar de vraag, maar ik vind het zeker het proberen waard. :)

Ik reken altijd erg ruim voor samenvatten omdat ik langzaam schrijf en liever één keer goed samenvat dan dat de helft nog ontbreekt, toch kom ik altijd in tijdnood doordat ik te gefocust blijf op het afkrijgen van die ene paragraaf. Vandaag merkte ik dat ik juist probeerde zoveel mogelijk in die twee uur te doen en ik daarna ook een voldaan gevoel had. Nu heb ik dan ook weer even pauze van mezelf en dan zie ik vanavond wel wat ik weer af krijg.

Vanavond wil ik nog eens anderhalf/twee uur gaan zitten en kijken of dit (beter) werkt voor mij. Ik merk dat ik normaal stop als het gewenste werk gedaan is, wat dus soms ook betekent dat ik 'maar' 15 minuten huiswerk op een dag doe en de dag erna drie uur moet zitten. Als ik elke dag door kan komen met twee uur 'schoolwerk-tijd' dan is dat misschien een handigere oplossing voor mij.

Maar dat werkt dus eigenlijk wel alleen als je ook daadwerkelijk twee paragrafen af krijgt in die twee uur. Ik vind het bijvoorbeeld heel vervelend om middenin een stuk tekst te stoppen als mijn tijd op is, maar ik doe het wel als ik op tijd studeer.

Ik ben echt van volledige dagen inlassen om gewoon te bikkelen. Dan neem ik mijn medicatie en ga ik in de bieb zitten, en knallen. Merk dat ik dan het meest gedaan krijg omdat ik ten eerste geen afleiding heb en ten tweede van mezelf gewoon moet blijven zitten tot de boel af is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:58

Deetjeeuh schreef:
Fijn dat het bij jou zo goed werkt! Als ik het op die manier lees heb ik een combinatie van beiden, wat voor jou misschien ook wel handig is. :P

Wat ik bij jou zie is dat je stopt als je het geplande af hebt, maar wat ik doe is dat ik bedenk: oke, ik wil ongeveer van 1 tot 5 huiswerk maken. Wat ga ik in die tijd doen?
Dat is:
Wiskunde maken 13-14 uur
Latijn 2 hoofdstukken woorden leren 14-16 uur
Samenvatten 1 paragraaf maatschappijleer 16-17 uur.

Stel dat ik dan over latijn leren maar 1 uur doe, dan vat ik dus een extra paragraaf van maatschappijleer samen. :P Misschien is dat de 'perfecte' combinatie, ook voor jou? :P

Ik deed dit inderdaad ook zo ongeveer, maar dit werkte voor mij minder goed. Ik had dan ook het idee van ik van van 1 tot 5 aan mijn huiswerk en ik wil de volgende dingen af hebben: blablabla, maar als ik iets dan niet af kreeg, was dat toch een teleurstelling en dan kom ik met de rest van mijn planning vaak in de knoop. Ook merk ik dat ik dan 'stress' krijg als ik (even naar jou planning kijkend) om 15u30 nog maar één hoofdstuk Latijn heb geleerd, dan blijf ik me maar focussen op de tijd.

Ik merkte vandaag dat ik veel relaxter werkte doordat er geen druk op lag van 'dit moet af zijn over twee uur.' Doordat ik doordeweeks en in het weekend ook wel eens een huiswerkvrije dag heb en dan normaal niets deed, werd het huiswerk op andere dagen gewoon veeeeel meer. Ik denk dat als ik nu standaard een bepaalde tijd per dag voor schoolwerk inplan, ik het beter kan verdelen. Maar ieder z'n ding toch. :P Het gaat er uiteindelijk om dat het voor jezelf werkt, maar ik was benieuwd of er meer mensen op mijn nieuwe manier plannen en of het voor hen blijft werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:01

Dit is absoluut niet bedoeld om je af te kraken hoor, puur om je misschien toch ermee te helpen. En als het bij jou zo goed werkt, dat ik dat dan misschien ook maar eens moet gaan doen. :P

Maar ligt het er dan niet gewoon puur aan dat je een te strakke planning maakt en niet genoeg tijd voor alles in plant? Want ja, dan zou ik ook stress krijgen. :+
En wat Emma ook aangeeft, wat als je maar op de helft van iets bent? Stop je dan gewoon?
Het zou natuurlijk wel super fijn zijn als dit voor jou (veel beter) werkt! :D

Maar ik plan genoeg tijd in voor een vak, in die tijd zou ik het in principe af moeten hebben. Maar het is ook een beetje een bescherming van jezelf, dat je niet te veel aan één vak besteed en daardoor de andere vakken niet meer (goed) doet. :)

Ik heb bijvoorbeeld nog maar 30 minuten om 1,5 hoofdstuk Latijn te leren en zit nu te bokken. :') Maar ik weet dat ik het af ga krijgen (op een relaxte manier :P) omdat ik genoeg tijd heb in gepland.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:02

Emmaa_ schreef:
xCarpediem schreef:

Maar dat werkt dus eigenlijk wel alleen als je ook daadwerkelijk twee paragrafen af krijgt in die twee uur. Ik vind het bijvoorbeeld heel vervelend om middenin een stuk tekst te stoppen als mijn tijd op is, maar ik doe het wel als ik op tijd studeer.

Ik ben echt van volledige dagen inlassen om gewoon te bikkelen. Dan neem ik mijn medicatie en ga ik in de bieb zitten, en knallen. Merk dat ik dan het meest gedaan krijg omdat ik ten eerste geen afleiding heb en ten tweede van mezelf gewoon moet blijven zitten tot de boel af is.

Ik merk dat ik nu op maandag geen huiswerk maak, op dinsdag twee uur, woensdag drie uur, donderdag 1 uur, vrijdag niets, zaterdag niets, zondag drie uur. (bijvoorbeeld) Doordat ik dagelijks een bepaalde 'schooltijd' in wil gaan plannen, denk ik dat ik dus met iedere dag twee uur huiswerk/lezen/samenvatten/leren alles beter verdeel en dus uiteindelijk meer rust en regelmaat kan creëren. Omdat ik nu net begin is het nog even een beetje kijken hoe het loopt en of het gaat werken, maar ik denk dat als ik het eenmaal doorzet, het wel degelijk een oplossing voor mij gaat zijn.

Dat eerste moet ik inderdaad nog ervaren, maar voor nu kwam ik eigenlijk goed uit. Ik was een kwartier voor tijd klaar en heb toen besloten om wat in mijn Nederlands boek te gaan lezen en niet aan de nieuwe paragraaf te beginnen, maar er kunnen situaties voorkomen dat ik inderdaad halverwege ben. Het is nog even afwachten hoe ik dat aan ga pakken, goed dat je het zegt!

Hele dagen bikkelen is niets voor mij, dat is gegarandeerd hoofdpijn. Wel knap als je het kunt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:10

Deetjeeuh schreef:
Dit is absoluut niet bedoeld om je af te kraken hoor, puur om je misschien toch ermee te helpen. En als het bij jou zo goed werkt, dat ik dat dan misschien ook maar eens moet gaan doen. :P

Maar ligt het er dan niet gewoon puur aan dat je een te strakke planning maakt en niet genoeg tijd voor alles in plant? Want ja, dan zou ik ook stress krijgen. :+
En wat Emma ook aangeeft, wat als je maar op de helft van iets bent? Stop je dan gewoon?
Het zou natuurlijk wel super fijn zijn als dit voor jou (veel beter) werkt! :D

Maar ik plan genoeg tijd in voor een vak, in die tijd zou ik het in principe af moeten hebben. Maar het is ook een beetje een bescherming van jezelf, dat je niet te veel aan één vak besteed en daardoor de andere vakken niet meer (goed) doet. :)

Ik heb bijvoorbeeld nog maar 30 minuten om 1,5 hoofdstuk Latijn te leren en zit nu te bokken. :') Maar ik weet dat ik het af ga krijgen (op een relaxte manier :P) omdat ik genoeg tijd heb in gepland.

Ik vind het ook fijn hoor dat je meedenkt. Doordat ik zelf de afgelopen weken weer teveel hooi op mijn vork heb genomen, wil ik gewoon een aantal dingen veranderen en ben ik dus zoekende naar wat nieuwe manieren om meer rust en regelmaat te creëren en het leek mij dat ik op het gebied van school en huiswerk wel wat te winnen had.

Ik plan (volgens klasgenoten) juist ongelooflijk ruim, ook omdat ik weet dat mijn schrijftempo laag ligt en ik een perfectionist ben. Voor één paragraaf samenvatten reken ik bijna altijd een uur tijd en dit is vaak genoeg, maar in sommige gevallen echt te weinig. Omdat ik naast school ook nog genoeg te doen heb en dus ook andere dingen plan (pony's, vriend, uitstapjes, e.d.) veroorzaakt het voor mij op den duur stress als ik mijn planning niet afgewerkt krijg.

Ik denk dat ik dan inderdaad ga stoppen (natuurlijk wel de alinea afmaken) en dan het volgende moment weer verder ga. Dit is voor velen lastig, maar voor mij levert dit geen problemen op.

Zelf denk ik dat ik (zegt niet dat het voor andere net zo werkt) mijn tijd ook beter over de vakken ga verdelen. Ik werkte altijd mijn lijstjes af en als wiskunde dan onverwachts veel tijd in beslag nam, kwam ik niet aan biologie en natuurkunde toe, dus liet ik dat zitten. Nu heb ik gewoon twee uur de tijd gehad om te doen waar ik zin in had, wat volgens mij nuttig was. Vanavond pak ik er dan iets anders bij en maak/leer ik dat. Op dagen dat ik dan geen huiswerk voor de volgende dag heb, kan ik vast vooruit werken, is mijn idee.

Dat is dan denk ik een verschil in instelling. Ik ben vrij stressgevoelig omdat ik alles goed wil doen en ook zeker wil weten dat ik alles (goed) af krijg.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 22:14

Wat fijn dat het toch nog goed uitpakt! Ik kan net totaal niet op tijd werken, ook een beetje van niet trots op mezelf te kunnen zijn of een gevoel te hebben dat ik niet veel gedaan heb.

Vandaag en gisteren de hele tijd bezig geweest met de theorie van statistiek, ik ga er echt als een trein doorheen. Op twee dagen tijd me door ruim 200 pagina's gewerkt. Morgen en overmorgen neem ik vrij ivm de feesten, en vanaf zondag begin ik aan de oefeningen, dat gaat een ander verhaal zijn :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:51

Vanavond weer anderhalf uur gezeten en wéér meer gedaan dan verwacht, ik ben benieuwd of dit blijvend is of dat dit komt doordat ik m'n nieuwe aanpak even wil bewijzen tegenover mezelf. Morgen heb ik een vrij drukke dag en mijn merrie is een beetje ziek, dus dat heeft even prioriteit. Ondanks alles hoop ik toch nog een uur te kunnen lezen.

Fijn dat je statistiek zo goed gaat Snollygoster. Altijd fijn als dingen mee blijken te vallen.

Hier heb ik mijn maatschappijleer samenvatting af: 10 kantjes. Normaal zou ik 7 uur hebben gerekend om het samen te vatten, maar nu is het in drie uur gepiept. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:53

Wat fijn Carpediem! ECht super dat dat zo goed voor je werkt. :D Maar je bent dan 2 uur non stop bezig? Misschien ook maar eens proberen dan! :P

Fijn dat het zo lekker gaat Snollygoster, is altijd een heerlijk gevoel! Kan je rustig feesten.

Nou, ik wilde morgen nog veel doen maar loopt een beetje in de soep. Tot 1 uur druk bezig, dan wil ik wel even relaxen tot een uurtje of 2, en rond half 6 moet ik alweer stoppen. Ach ja.
Vrijdag ga ik ook proberen wat te doen. Verder heb ik zo-di geen tijd, want dan ga ik onverwachts 3 dagen weg. Super leuk! Maar wel lastig qua huiswerkplanning. Oeps. :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:45

Motivatie? 2016 is net 2 dagen begonnen en ik ben er nu al weer helemaal klaar mee :+ Ik heb nu even andere dingen aan mijn hoofd, zoals het kopen van een paard.

Zeer slechte timing, want ik heb donderdag een deadline van een statistiek data analyse verslag. Daarnaast eind januari een statistiek tentamen en nog meer deadlines. Hoezee *\o/*

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:58

Ik heb dit jaar maar geen goede voornemens opgesteld. Hier gaat het redelijk qua schoolwerk. :)

Ik dacht dat je al een paard gekocht had, haha! Heb je wel iets op het oog?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:00

Nope nog geen paard gekocht, rijd op dit moment alleen een 3.5 jarige pony bij voor iemand anders.

Dit wordt ze waarschijnlijk :D

Afbeelding
Vandaag wezen kijken en ik ben om! Volgende week 2e keer kijken en als het dan nog steeds zo is, dan keuren en ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:02

Wat een gaaf beest Britt! :D Daar zou ik ook zo verliefd op worden haha.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:05

Wat een leuk dier, Britt! Hopelijk wordt ze goedgekeurd. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:55

Hoe gaat het hier met iedereen nu de eerste schooldag er weer op zit? Hier heb ik meteen m'n langste dag gehad, dus dat is op zich wel fijn.

Het plannen gaat goed, maar is wel iets gewijzigd. Ik bepaal per dag wat ik af moet hebben en plan dan 'huiswerkmomenten' en dat 2x per dag zodat ik verplicht pauzes heb. Het werkt tot nu toe ontzettend fijn en ik krijg ook echt af wat gedaan moet worden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 18:00

Wat fijn dat het nog steeds goed gaat Carpediem!

Hier begint stilaan het besef te komen dat ik over een week al met mijn examens begin, ik ben absoluut nog niet klaar voor statistiek :')
Heb met oud & nieuw ook twee dagen vrijgenomen van het studeren, maar dat had ik beter niet gedaan want ik merk dat ik echt wel meer moeite heb om terug in een fijn werktempo te geraken :\

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:46

Lastig, SG. Hopelijk vind je snel weer de motivatie om aan de slag te gaan!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:51

Komt goed Snollygoster!

Ik heb 2 weken lang helemaal niks gedaan en spijt dat ik heb, niet normaal _O- Maar ik ken mezelf, ik roep al jaren dat ik op tijd moet beginnen. Helaas lukt me dat gewoon echt niet, ook al wil ik het wel. Aankomende donderdag dus deadline voor versie 1 van mijn data analyse paper. Daarvoor heb ik een dataset gekregen en wat achtergrondinformatie, dit moet ik allemaal gaan analyseren met behulp van SPSS. Met andere woorden: help? :') Daarnaast moet ik daar ook een wetenschappelijke poster van maken en die moet gepresenteerd worden.. En eind januari heb ik mijn statistiek tentamen.

Ik wil dit zo graag in 1 keer goed afronden, want het is zo'n poedersuiker vak -O-

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:05

Succes Britt, hopelijk gaat het je lukken!

Ik heb voor vandaag af wat gedaan moest worden en netjes binnen de tijd. *\o/* Straks nog even wat lezen voor Nederlands en dan zit m'n dag er weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:18

Oh ja kak, ik doe nog een studie! :oo

Met andere woorden, geen fiets gedaan in de vakantie. Was ook voorbij voordat ik t wist :P
Heb wel vandaag al wat gaan. Vooral wat...

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:22

Hier al begonnen met Minor aan de uni, moet voor HBO alleen komende weken verslagen afmaken en presenteren naast tentamen dus is goed te doen.
Begonnen met eerste vak, nou heeft de uni nu nogal rare periodes en komt het erop neer dat we bijna heel boek ( a 700 pag, blijven dikke 500 over) in 3,5 week behandelen. Scheelt dat ik t wel super interessant vind en alleen of ochtend of middag college heb en aantal practica. Dus heb nog halve dag en avond over om de rest te doen. NU nog een kwestie van echt doen haha :+