VWO 5 - 2014/2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isa

Re: VWO 5 - 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:53

Wij doen wel best wel wat aan rekenen oo school dus dat is dan wel fijn. Het zijn geen ingewikkelde wiskundeformules haha :P vooral heel goed lezen dat je het juiste uitrekent

En balen Maaike :\

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:55

Ik had een 10 voor de oefentoets en ik had er echt geen ruk aan gedaan. Wij deden maar de helft ivm tijd. Het eerste deel was hoofdrekenen, op- en aftrekken en volgens mij ook een paar vermenigvuldigen en delen. Het tweede deel waren verhaaltjes waar je dan dus berekeningen mee moest doen, daar kon je een rekenmachine voor gebruiken.

Ik vond het echt een eitje, van mij hoeft 'ie dus zeker niet weg als dit het niveau is (volgens mijn leraren was de oefentoets op niveau). Ik denk dat de mensen die rekenen op de basisschool moeilijk vinden dit met wat bijles ook wel kunnen.
Je hebt een kladblaadjes dus gewoon je staartdelingen, vermenigvuldigen met een streep etc. weer ophalen. :D

Pff, zometeen godsdienst en filosofie. Ik heb even een toetsweek-dip.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:59

Ik snap alleen gewoon niet, op de basisschool heb vanaf groep 5 met een groepje extra rekenen gehad omdat we het zo makkelijk vonden, en nu haal ik die rekentoets maar niet en krijg ik door school geoorganiseerde rekenbijles :?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:18

Het is toch juist goed dat je dan bijles krijgt en dat dat door de school wordt aangeboden? Je zult die toets moeten halen wil je je examen überhaupt mogen maken.
Het is nu eenmaal zo dat die rekentoets onderdeel is van het examen. Deal with it, denk ik dan. Waarom altijd over alles zaniken... Ik vind het leren van literatuurgeschiedenis ook onzin, maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Ik heb het geluk dat ik goed was in rekenen op de basisschool en mijn tafels, staartdelingen, etc. nog goed beheers, maar ik vond de rekentoets echt niet van ontzettend hoog niveau om eerlijk te zijn.
We zijn gewoon te verwend met de rekenmachine en verleren daarom het hoofdrekenen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:41

_Cowgirl schreef:
Het is toch juist goed dat je dan bijles krijgt en dat dat door de school wordt aangeboden? Je zult die toets moeten halen wil je je examen überhaupt mogen maken.
Het is nu eenmaal zo dat die rekentoets onderdeel is van het examen. Deal with it, denk ik dan. Waarom altijd over alles zaniken... Ik vind het leren van literatuurgeschiedenis ook onzin, maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Ik heb het geluk dat ik goed was in rekenen op de basisschool en mijn tafels, staartdelingen, etc. nog goed beheers, maar ik vond de rekentoets echt niet van ontzettend hoog niveau om eerlijk te zijn.
We zijn gewoon te verwend met de rekenmachine en verleren daarom het hoofdrekenen.

Ben er ook wel blij mee ja, maar vroeger was ik er ook goed in, alsof ik het ben verleerd?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:24

Ik heb die rekentoets nog niet gehad, maar ik ga wel ergens een oefentoets opzoeken, omdat ik echt extreem langzaam werk bij proefwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:55

EskeGirl schreef:
Zit m'n wiskundedocent bij rtl late night, gaat ze de rekentoets steunen. Ze zakt in mijn lijstje favoriete leraren :')

Was zij die blonde vrouw, leek nog wel redelijk jong? Ik vond haar nog wel redelijk tegen de rekentoets hoor, maar kan zijn dat ik het stukje heb gemist. :P

Ik vind de rekentoets stom, ik kan scheikunde/wiskunde en alles waar ik moet rekenen gewoon, maar op de een of andere manier loop ik al mijn hele leven vast op tafels en ben ik gewoon rekenzwak. Zolang ik er een rekenmachine bij mag houden haal ik echt hoge cijfers, maar verder ben ik gewoon slecht. :') Op de basisschool onvoldoende ondersteuning gekregen, waardoor ik bij groep 8 nog met groep 6 niveau rekenen zat, en daar heb ik nu dus nog steeds last van. En ondanks dat ben ik heel goed in de béta-vakken, maar daar wordt geen rekening mee gehouden.
Ik heb gisteren ook even gekeken, ik was het wel eens met de wiskunde docent die zei dat de leerlingen die hoge cijfers haalden voor die toets, dat niet haalde omdat ze zelf zo goed waren in rekenen maar omdat 'ze wisten wat de toetsmakers van ze wilde horen'. Dat is toch belachelijk?

Tl;dr : ik vind rekenen en rekentoetsen stom :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:01

Klopt, de blonde :j. Ze is verder wel aardig en een goede docent.

Net 2,5 uur geleerd, nu even pauze en dan van 14.35-15.25 godsdienst, daarna weer verder leren. Zucht -O-

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:03

Mee eens, ik ben sws altij slecht geweest in hoofdrekenen. En met die examenvragen lees ik altijd over de belangrijke dingen heen :')
Maargoed, we hebben hem dus ik moet er maar mee leren leven

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:04

Ik ben ook niet zo van het hoofdrekenen of staartdelingen enzo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:48

Staartdelingen heb ik zelfs nooit gehad, omdat ik qua rekenniveau teruggezet werd naar een klas lager. (alleen qua rekenen, wb de rest scoorde ik bovengemiddeld dus dat was erg frustrerend.)

Wiskunde ben ik daarintegen weer goed in. Formules en rekenmachines zijn echt helemaal m'n ding. :D

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:53

Wie heeft er hier eigenlijk scheikunde? En welk boek hebben jullie?

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:59

Ik heb scheikunde, volgens mij chemie overal maar dat weet ik zo niet helemaal zeker

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:27

Ik snap dat het poedersuiker is voor de mensen die niet kunnen rekenen, maar daar valt met bijles wel het nodige aan te doen lijkt mij. Is het nou een wiskunde-D niveau rekentoets dan snap ik het gezeur, maar dit valt volgens mij nog redelijk mee.
Je kunt trouwens ook oefenen met GOT-IT ofzo.
Ik vind het leenstelsel dan meer iets om me druk over te maken.

Ik heb scheikunde en het boek is Chemie Overal. Ben er alleen niet ontzettend goed in eigenlijk. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:48

Ik vind het leenstelsel eigenlijk fijner, aangezien je 30 jaar krijgt om het terug te betalen en je niet na 4 jaar bachelor je meteen je recht op het basisbeurs verliest. Ik kan er mijn voordelen wel in zien zegmaar. :D Maar het blijft wel redelijk bagger dat de basisbeurs vervalt, maar daar kun je verder niets aan doen natuurlijk.

Ik heb ook scheikunde, en als boek hebben wij Nova. :)
------------------
Gisteren een meeloop-avond gehad op het Radboud UMC. :D Rondgelopen in dat ziekenhuis (met doktersjas) en behandelkamers gezien. En nu weet ik al helemaal zeker dat ik geneeskunde wil gaan studeren. :D

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:51

Ik vind die rekentoets allemaal wel leuk bedacht, maar in de praktijk... Ze laten ons eerst 4 jaar lang met een rekenmachine werken, en vervolgens moeten we een rekentoets gaan doen om ons examen te halen... Beetje vreemd. Laat ons dan vanaf de eerste al hoofdrekenen ipv dit.

Ik ben ook gewoon héél slecht in rekenen. Staartdelingen, tafels en dat soort dingen is gewoon één groot drama.. Dus nee, ik vind het absoluut niet leuk dat ik dalijk misschien mijn examen niet haal hierdoor.
Ik ben er wel mee aan het oefenen hoor, maar zo lekker gaat het (nog?) niet :P

Ik heb geen scheikunde Imke!

Klinkt leuk Boself! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:53

Het wordt volgend jaar volgens mij zo aangepast dat je slaagt als je een 4,5 hebt voor je rekentoets. :) Dus volgens mij hoef je er echt niet op te zakken!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:03

Maar je moet ook 75% goed hebben voor een 5,5.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:15

Dat is toch niet strenger dan de 80% goed is een 6,0 norm die gehanteerd wordt op het VWO? O:) Daarbij is 5% fout dus 1 punt eraf, dat zou dus betekenen dat je met 75% een 5,0 zou hebben. ;) Of kan ik ook niet goed meer rekenen? :')

Ik vind het leenstelsel ook niet ontzettend nadelig, maar als ik moet kiezen of ik me druk moet maken over de rekentoets óf het leenstelsel... :P Nu is het volgens mij zo dat je een 5,0 moet halen staat mij bij.

Leuk dat je nu zeker weet dat je geneeskunde wil gaan doen, Nina! Extra motivatie om je best te doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:33

Een docent had me 75%=5,5 verteld :)

Vanmorgen al 2,5 uur geleerd, net toets gehad en nu weer verder leren, ik ben moeeee :Z

Vraag op de godsdiensttoets: wat denk jij over het kwaad in de wereld? Gezien ze een onderbouwde mening meestal goedkeuren, is dat hopelijk alvast een puntje binnen :').

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:20

Ja, maar ik bedoelde dus dat 75% goed is een 5,5 geen rare manier van becijferen is. Voor ons zelfs voordelig omdat het soepeler is dan de standaard norm. :)

Ik ben nu even gestopt met leren en mag even lekker TV kijken van mezelf. Om half 9 ga ik verder met maatschappijleer en morgenochtend wiskunde nog een keer herhalen.

Ik heb een 9,7 voor m'n godsdiensttoets van vandaag, héél blij mee. :) Zo'n onderbouwde mening moet wat goed zijn. Ze vragen toch hoe jíj denkt over het kwaad in de wereld? :)

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:21

Ik vind van de rekentoets dan wel weer zo iets van een 5 zorgt wel dat je een 7 voor en-ne-wis moet hebben, maar een 7 voor de rekentoets 'telt niet mee'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:25

Ik heb al een 5 in de pocket, op HAVO had ik een 3... :') Ik kreeg er zelfs een certificaat voor en alles. Maar die telde verder nog niet mee met slagen of zakken en je mocht gaan als je wilde, en als ik 65 van die stomme opgaven moet maken die toch niet meetellen is de keuze al snel gemaakt. :Y)

Ja ik ben blij dat ik weet wat ik wil, alleen jammer dat er een ontzettende strenge selectie op zit. -O- Dus dat wordt nog hard werken dan.

Wat een vage vraag. :') Wat is 'het kwaad'? Wat houdt 'het kwaad' in? Is het de (religieuze) scheiding tussen hel en hemel, die eigenlijk dus niet kan bestaan op aarde, of is 'kwaad' dingen die verboden zijn door de kerk? Tellen die dingen wel als 'kwaad' als jij zelf niet de regels van de bijbel nastreeft? (Het is maar goed dat ik geen godsdienst heb, mijn docent zou gestoord van me worden. :') )

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:27

Die vraag doet me denken aan filosofie, vreeeeselijke docent had ik daar voor

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:34

Vind het ook vrij filosofisch, maar dat heb ik ook! Vandaag godsdienst en filo na elkaar. Altijd leuk. :P