Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 15:15

Wat fijn Joolien dat het nu zo goed gaat! Dat spul zou wel niets voor mij zijn, ik ben soms net té relaxt :')

Lien, inderdaad zoals Joolien grotendeels al zegt. Ik merk zelf wel dat ik het meeste van mijn leerstof onthou als ik er met andere mensen over praat. Misschien is het iets om samen met anderen te studeren?

Ik heb mijn resultaat van het proefexamen van functieleer teruggehad, een 9/20 -O- . Wel balen, maar niet verwonderlijk aangezien ik amper drie dagen de tijd had om +150 pagina's erin te krijgen. Door die paper niet veel kunnen doen. Aan de andere kant geeft het me wel een geruststelling, het feit dat ik met amper te studeren al een 9 haal doet me wel hopen dat ik sowieso geslaagd zal zijn als ik wel voldoende tijd heb om te studeren :')
De colleges van statistiek zijn afgelopen, dus het studeren kan nu écht beginnen. Ik vrees ervoor dat ik toch weer een herexamen ervan ga hebben, het blijft nu eenmaal het buisvak van de richting :n. We zijn onlangs ook met een nieuw hoofdstuk begonnen waar ik echt geen fiets van snap, maar heb wel een fijn Youtubekanaal gevonden waar ze alles mooi uitleggen, dat ga ik dit weekend eens beter bekijken.

Over een uurtje moet ik naar de huisarts, heb sinds gisterenavond ontzettend pijnlijke steken in mijn borstkas. Hopelijk niets ernstigs. Vanavond moet ik nog werken en dan heb ik de rest van het weekend vrij om aan statistiek te studeren.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:23

Wat jammer van je resultaat! Veel succes met het studeren, ik vind dat altijd wel een fijn moment, dat je alle tools hebt en je je op examenvoorbereiding kunt richten :) Hoe was het bij de huisarts? Hopelijk niets ernstigs! :)

Super gedaan Jolien! Kun je trots op zijn +:)+

Dankjullie voor jullie tips! Ik studeer veel met vrienden en dat is fijn; hoewel veel van mijn vakken meer 'kilometers maken' dan dingen onthouden is, veel oefenen en elkaar uitleggen helpt alsnog goed :) Ik slaap ook nog best goed, ik kan 's avonds wel rust nemen, maar overdag vergeet ik alles wat ik niet opschrijf en door stress moet ik altijd overal om lachen :=

Afgelopen weekend wat gestudeerd met vrienden, het weer was alleen zo beroerd dat ik vandaag m'n eerste college maar geskipt heb, want m'n schoenen en rugzak liggen nog te drogen :+ slap excuus maar goed, onze condensed matter colleges zijn niet bepaald nuttig. Straks naar de uni, ik heb van 13:00-15:00 colleges wiskunde en quantum theory en verder voorbereiden voor examens :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:29

Ik ben zo hard toe aan vakantie.. Heb er echt geen zin meer in en ben moe en niet lekker := Helaas voor mij geen vakantie voorlopig, ik moet gewoon werken dan.

Stage verloopt hier enorm moeizaam, het moet deze week af en we krijgen geen mailcontact met de personen die we nodig hebben. Heel handig, maar komt vast goed. Volgende week presentaties van stage en 11 december propedeuse uitreiking.

Edit: Gelukkig zijn er ook leuke dingen, ik ga namelijk lessen met Deena en dan vanaf 2016 officieel starten *\o/*

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:17

Hi! Mag ik me misschien ook melden hier? Was van plan eenzelfde topic aan te maken maar bedacht me dat er misschien al een bestond, en ja hoor!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 00:15

Niets ernstigs hier, het is al niet mijn hart, maar echt zeker was de HA ook niet. Ofwel zou het reflux kunnen zijn, ofwel een spierontsteking aan mijn ribben, ofwel een beginnende longinfectie. Nu moet ik dus een week medicatie nemen tegen reflux en ontstekingen, het klote is dat ik van die medicatie echt kotsmisselijk word, maar het lijkt wel beter te gaan met de pijn. Geen longinfectie dus.

Vandaag een feedbackgesprek gehad met mijn begeleider voor mijn paper. Was wel vrij oké verlopen, moet hier en daar nog een paar dingen aanpassen. Binnen twee weken is de definitieve datum voor het inleveren.

Welkom Wenmlove! :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:30

Welkom Wenmlove!
Hier akkoord op mn stage, dus daar kan ik in januari meteen mee beginnen voor een periode van 6 weken...

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:53

Bedankt! Ik zal me ook nog even voorstellen;

Ik ben Rosa, 17 jaar en woonachtig in het noorden van Noord Holland.
Afgelopen jaar heb ik mn havo diploma behaald, en momenteel heb ik een tussenjaar.
Om dit nuttig in te vullen had ik bedacht dat ik wel even een cursusje van de LOI kon doen, dus die is (al en tijdje geleden..) binnen gekomen en ligt klaar om er mee te beginnen. Omdat ik geen economie in mijn pakket had op school leek het me handig om deze alsnog te halen omdat het best een belangrijk vak is tegenwoordig!
Het punt is dat ik er tot nu toe nog (bijna) niks mee heb gedaan, maar ik moet wel met het landelijke examen meedoen in mei :')
Daarbij heb ik nu een studie gevonden die ik graag wil gaan volgen, maar, je raad het al, daar is economie voor nodig! Er is dus ook wel echt 'nood' bij dat ik ermee aan de slag ga en dat ik het examen haal..
Vandaar dat dit topic me wel een goede stok achter de deur lijkt om er toch vanaf nu elke dag mee bezig te gaan. :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:12

Motivatie kan ik je niet geven, maar mocht je vastlopen en hulp nodig hebben stuur je maar een pb. :)
Economie kan best een lastig vak zijn namelijk.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:13

Bedankt! ik ben vorige week met het onderbouwpakket begonnen, om de basis weer even goed te herhalen. Toen ik economie had stond ik er namelijk een 4 voor :+

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:06

Mag ik hier even een vraag in de groep gooien? Ik blog sinds een paar maanden over zakelijk schrijven, vooral schrijftips. Nu wil ik hier ook graag studietips aan gaan toevoegen. Ter afwisseling en omdat ik na een aantal jaren in de huiswerkbegeleiding werken ik wel het één en ander daarvan af denk te weten. Nu is mijn vraag: wat voor tips, adviezen of achtergrondinfo zouden jullie graag lezen op een blog met studietips? Je mag me uiteraard ook pb'en hierover. Ik wil niet jullie motivatieblog vervuilen :o

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 19:14

Interessant idee Irrica! Ik zou het zelf wel fijn vinden om studietips te lezen om die lange blok voor de examens makkelijker door te komen. Ik begin er altijd met een gemotiveerd gevoel aan, maar hoe verder ik kom, hoe meer mijn motivatie afneemt, en al helemaal wanneer de examens eenmaal bezig zijn :n

Hier flink aan het samenvatten voor functieleer, ben lekker op dreef vandaag :D. Woensdag heb ik mijn laatste werkcollege en donderdag mijn laatste les, volgende week zijn er enkel nog vragencolleges en dan begint de blok officieel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:01

Goed bezig Snollygoster! :D

Irrica, geen probleem dat je het hier vraagt! Ik vind het namelijk heel interessant, ook op de plek waar anderen op vast lopen om te zien of wij elkaar daar onderling weer mee kunnen helpen.

Waar ik helaas ook vaak op vast loop is door het feit dat ik na school, als ik ergens mee wil beginnen, vaak te moe ben omdat ik pas laat thuis ben. Heeft natuurlijk iedereen, dat laat thuis zijn, maar goed. Als ik dan moe ben stoort dat mij. :+

Verder het willen van het ritme, maar het nog niet hebben, veel anderen dingen die de planning in de war maken, druk zijn in je hoofd, steeds afgeleid raken etc. :+

Wat ik ook fijn zou vinden is om te lezen hoe je toch nog een dag van te voren nog een beetje een goed resultaat kan bereiken. :+ En originelere tips van 'leg je telefoon weg'. Ja dat weet ik nu ondertussen wel, maar dat kan niet (altijd). :')

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:04

@ Snollygoster en Deetjeeuh: Bedankt voor jullie input! Dit zijn wel een beetje de dingen die ik dacht, maar jullie leggen net even concreter uit wat jullie hulpvraag is. Heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:22

Zou het leuk vinden als je uiteindelijk ook 'het resultaat' post, en wellicht hebben we er nog wat aan ook. :D

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:35

Welkom Rosa!

Irrica, ik sluit me bij mijn voorgangers aan :) Hoewel wij hier juist het probleem hebben dat we geen lange blok hebben, maar slechts drie dagen; hoe hou je dingen voldoende bij door het semester heen? En, wat is de gouden tip om georganiseerd te blijven :+ Ik loop er nu ook weer tegenaan dat ik een enorme sloddervos ben, ik heb aantekeningen en tutorialwerk van alle vakken op losse papiertjes door elkaar liggen :=
Iets anders waar ik altijd heel erg moeite mee heb zijn prioriteiten, ik moet nu een project doen tijdens mijn normale vakken en dat schuif ik heel makkelijk naar achteren om me te richten op de 'gewone' vakken. Nu kan dat nog, maar volgend jaar bijv. moet ik mijn thesisproject uitvoeren en schrijven tijdens mijn normale studiejaar (a la bijna de helft van mijn studiepunten :7 ) Daar zou ik best wat tips voor kunnen gebruiken :))

Goed bezig Snollygoster!

Ik heb vrijdag mijn eerste examen. :( Heb er niet veel vertrouwen in, haha!

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:09

Mocht ik een blog hebben geschreven met studietips dan zal ik dat hier zeker even laten weten :)
@ Lien_: Ook jij bedankt voor je input!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:28

Ik ben ook altijd wel geinteresseerd in tips over beter studeren, maar dan wel de originele. Sommige van die tips worden zo keihard uitgekauwd, en ze werken 9 van de 10 keer ook nog eens niet :+ Dingen als flashcards maken of snoepjes op je boek leggen en dan telkens als je er eentje bereikt hebt opeten zijn gewoon niet nuttig.

Daadwerkelijke tips over het afbreken van stof en het effectief leren (in zowel tijd als kennis) zouden voor mij zeker interessant zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:22

Ik wil net zeggen, die snoepjes en flashcards werken bij mij voor geen meter. _O- Daar ben je ook veel te lang mee bezig, dan helpt WRTS mij veel meer. :P

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:07

Dan moeten jullie even googlen naar Thomas Frank. Heeft veel video's met hele fijne tips ofen planningen maken, beter/sneller lezen,tios voor tijdens examens en meer. Is wel in t engels :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 02:41

Allemaal druk aan het studeren hier, of hebben jullie verlof? :)
Mijn blok begint officieel pas vanaf vrijdag, maar heb deze week al geen les meer. Gisteren mijn examenplanning opgesteld, zo te zien gaat dit een vrij rustige blok worden als ik me eraan kan houden. Heb voor elk vak ongeveer 8 studiedagen gepland, en heb ook nog 6 bufferdagen over, voor het geval als ik mijn planning niet kan voltooien om de een of andere reden.
Vrijdag moet ik ook de definitieve versie van mijn paper inleveren en dan kan het studeren voor de examens echt beginnen, tot nu toe ben ik nog gemotiveerd :')

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:03

Goed bezig! En veel succes :)

Hier ontzettend druk -O- afgelopen vrijdag was m'n eerste examen, ik kwam er huilend uit :o en was niet de enige. Was echt bizar oneerlijk, vnl. vragen over dingen die niet in de lectures stonden, we zijn bezig een officiele klacht in te dienen := maar dat gaat waarschijnlijk niets helpen. Niet echt een lekker begin, ik voelde me best waardeloos.
Vrijdag condensed matter, ik heb later vandaag een afspraak met de lecturer om wat stof door te nemen. Dan maandag relativity, nuclear, particle physics, en klaar *\o/* over een week ben ik in Nederland!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:27

Hoihoi!

Ik kom hier weer even binnenvallen. Iedereen lekker aan het nagenieten van de kerstdagen?

Ik ben zelf helaas helemaal door m'n energie heen en ik heb dus besloten dat er echt iets moet gaan veranderen, ook wat dingen rondom het plannen voor school. Normaal plan ik mijn schoolwerk als volgt in: maatschappijleer paragraaf 1,2 en 3 samenvatten, maar het nadeel hieraan is dat dit een uur, maar ook twee á drie uur kan duren. Nu bedacht ik me dat het misschien handiger is om bijvoorbeeld twee uur huiswerk doen in te plannen en dan zoveel mogelijk te doen. Zijn er meer mensen die op de laatste manier plannen? Werkt dit? Heb je dan nooit tijd tekort?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:59

Ik kijk niet echt naar de tijd wanneer ik studeer, ik plan op lange termijn en zet er ook nog een aantal bufferdagen in voor het geval als mijn planning niet af geraakt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:02

Jij doet het dan op mijn manier denk ik. Ik merk dat ik alleen moeilijk in kan schatten hoe lang ik met iets bezig ben en ik dan ook meteen door mijn buffer heen ben. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:20

Ik plan niet op hoeveel uren ik moet werken, maar hoeveel ik moet doen, zoals jij het ook hebt gedaan. 2 uur werken werkt voor mij gewoon niet, omdat ik dan niet weet wat ik moet doen en of ik goed op weg ben. :P

Daarom is het juist goed om heel ruim te plannen en goed t ekijken hoeveel tijd je ermee kwijt bent, liever te ruim dan te weinig. :)