Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:34

mayniac_val schreef:
Maar hier ben ik als mentor niet alleen in de les mee bezig, ook daar buiten.

Dat snap ik uiteraard, maar dat wil niet zeggen dat het niet ook een didactisch punt is. Als mentor ben je er natuurlijk nog veel meer mee bezig, maar als mentor leg je je ook specifiek toe op niet-didactische taken. In ieder geval, als je didactisch ziet als 'lesgeefkundig'. Ik zie het zelf meer als 'opvoedkundig' en dan vallen alle mentortaken daar ook binnen.

mayniac_val

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:55

Oh, dat noem ik gewoon pedagogisch!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:25

Ik baal zò van mijn werk. De mavo afdeling van onze school heeft niet genoeg lokalen, dus hebben ze een aantal weken twee van onze lokalen in gebruik. Natuurlijk uitgerekend het lokaal waar ik altijd zit, waardoor ik nu van lokaal naar lokaal ren.
Dit is allemaal niet aan mij verteld, mijn teamleider heeft niet gezegd dat ik uit mijn lokaal geschopt zou worden en al helemaal niet voor hoe lang. Dat stoort mij zo erg en daar bovenop komt nog dat ik doodmoe word van het heen en weer zeulen met mijn hele hebben en houden en een deel van mijn klassen raakt van de rel door de wisseling: ze hebben geen idee waar ze heen moeten en 'kennen' de lokalen niet (leuk hoor, met zoveel autisten).
Vind het niet leuk meer zo -O- De meeste van mijn leerlingen zijn echt heel leuk, maar ik erger mij zo aan de instelling zelf: amper communicatie, mijn teamleider is ontzettend slap qua consequenties op gedrag van leerlingen, als er terugkerende problemen worden gesignaleerd in het gedrag van leerlingen doen een aantal mentoren daar geen zak aan... Weet echt niet wat ik er mee moet, ik zit in de flexibele schil dus zit in een hele zwakke positie (voor mij tien anderen) en er is gewoon zo weinig werk voor mijn vak.
Ik kan echt wel janken, zo vind ik het niet leuk om les te geven...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:35

Val, normaal ben je altijd zo positief, met je grappige en gekke verhalen! :(:) Wat ontzettend irritant van je lokaal, dat kan echt zo veel ergernis veroorzaken... Maar ik begrijp dat het wel tijdelijk is, ook al weet je niet voor hoe lang? En de kids, tja, die kunnen er net zo min wat aan doen als jij natuurlijk... En misschien die mentoren een schop onder hun kont geven?

Bah...

Overigens, mijn 2 raddraaiers die weigerden een eruitbrief te halen, hebben dat gisteren alsnog gedaan en zijn vandaag keurig allebei een uur nagekomen. Ik was gisteren dan ook wel enorm duidelijk over wat ik van de hele situatie en van een aantal leerlingen vond. Vandaag had ik allemaal megabrave en gezellige kids +:)+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:10

Nou ja, het is niet alleen het lokaal, het is gewoon de hele organisatie... Het is allemaal zo krom en slecht geregeld. Als lessen niet doorgaan door een of andere activiteit wordt het niet gemeld, het team waarin ik zit is scheef... de non-communicatie over het lokaal is de druppel die mij er op doet wijzen dat ik mijn werk niet zo leuk vind.

Edit: wat fijn dat die leerlingen zich toch aan jouw opdracht hebben gehouden :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:54

Argh niet tof! Begrijp je situatie ook helemaal helaas. Ook hier niet hele goede organisatie en ook ik ben nomade-docent. Ren van hot naar her, tussen mn lessen in moet ik mn sphllen wisselen waardoor ik vaak te laat ben in mn eigen lessen die dan ook nog in de andere vleugel plaatsvinden. Communicatie die niet top is, organisatie en randvoorwaarden die beter kunnen..... Noem maar op.

Ik vraag me af of het uberhaupt op een andere school wel in orde is. Ik heb het nog niet mee gemaakt helaas.

Ik haal mn plezier uit mijn leerlingen, niet uit het onderwijs zelf.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:00

Dat is wel heel slechte communicatie.. Gelukkig gaat dit hier op school beter, al valt hier de laatste tijd de ene na de andere collega om vanwege de hoge werkdruk, maar de schoolleiding ziet dat nog niet als reden om er wat aan te gaan doen.. Nadeel van een kleine school (350 leerlingen) denk ik, we moeten dezelfde taken uitvoeren met minder docenten..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:14

Vind onderwijs zo niet leuk nee. Kids zijn ècht zo leuk, maar al die maffe autistjes kunnen niet in lokalen die ze niet kennen... Gisteren zat ik met mijn mentorklas (zorgklas) bijvoorbeeld in een lokaal dat ze niet kenden. Gevolg: als ik mijn kont tien seconden keerde, vlogen ze elkaar in de haren.
Vandaag zat ik weer in een lokaal dat ze kennen en waren ze de rust zelf.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:01

Oef...kan me voorstellen dat je het werk dan echt even niet meer ziet zitten! Dan kost het ook veel extra energie. Weet niet of het een (schrale) troost is, maar met de communicatie en het management gaat het ook binnen veel bedrijven mis.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:24

Jakkes wat een rotsituatie mayniac_val. Erg slordig van de organisatie dat, dat niet 'even' gecommuniceerd wordt. Vervelend dat er lokalen te kort zijn, maar daar hoeven/mogen jij en je leerlingen niet onder lijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:40

Wat vervelend Mayniac. Dat doet zo echt afbreuk aan je lesgeefplezier, en waarschijnlijk ook aan het plezier van de kinderen.

Ik zag trouwens in je profiel dat je maatschappijleer geeft? Wat heb je eigenlijk voor opleiding nodig om maatschappijleer te geven? Ik heb me dat altijd afgevraagd... :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:14

Uhm, eigenlijk moet je de lerarenopleiding Maatschappijleer hebben gedaan denk ik, maar ik heb de lerarenopleiding Geschiedenis en daarna American Studies gestudeerd. Ze hebben mij hier eigenlijk een beetje op gezet :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:20

Ah, nooit geweten dat dat bestond :=. Ik vind hem inderdaad onder andere bij de UvA. Nooit geweten dat je daar MSc mee wordt? Waarom niet MA..? En dan moet je een 'aan het vak gerelateerde' opleiding hebben. Maar welke dat is zeggen ze dan weer niet :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:58

mayniac_val schreef:
Vind onderwijs zo niet leuk nee. Kids zijn ècht zo leuk, maar al die maffe autistjes kunnen niet in lokalen die ze niet kennen... Gisteren zat ik met mijn mentorklas (zorgklas) bijvoorbeeld in een lokaal dat ze niet kenden. Gevolg: als ik mijn kont tien seconden keerde, vlogen ze elkaar in de haren.

Ik snap ook nooit zo goed dat er dan precies met zo'n zorgklas gerommeld wordt.
Juist zo'n groep hoort geen veranderingen, of iig zo min mogelijk, te krijgen. Geen lokaalwisselingen etc, dat trekken ze niet. Dat kunnen ze toch zelf ook bedenken?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:49

Sheran schreef:
Ah, nooit geweten dat dat bestond :=. Ik vind hem inderdaad onder andere bij de UvA. Nooit geweten dat je daar MSc mee wordt? Waarom niet MA..? En dan moet je een 'aan het vak gerelateerde' opleiding hebben. Maar welke dat is zeggen ze dan weer niet :=

Ik ben MA? Als je de lerarenopleiding hebt gedaan (aan de universiteit dan) ben je MEd. Vakgerelateerde opleiding zal wel iets van sociologie, politicologie of geschiedenis zijn.

Goof, kennelijk is dat best lastig :+
Sowieso slecht geregeld, op last van de brandweer moeten er minder leerlingen in het gebouw van de mavo zitten, maar er is nergens plek :n Puinzooi.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:05

Het zal wel weer aan mij liggen! Ik had toch geen ambities die kant op, dus dat scheelt dan weer :). Maatschappijleer bij mij op school was trouwens meer juridisch van aard.

Wat vinden jullie er eigenlijk van als een leraar de mobiel van een leerling overneemt als deze aan het bellen is in de les, en hij zegt dat Dingetje niet mag bellen? Dat had ik op mijn oude school een keer (ook met appjes trouwens. Leerling was met andere leerling aan het appen en toen nam de leraar de telefoon weg en appte even in het gesprek dat Dingetje niet mocht appen in de les :P). Heel effectief wel, maar vinden jullie het kunnen?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:37

Ik vind van wel. Bellen tijdens een les vind ik echt niet kunnen.
Dan na de les mobiel weer terug.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:52

Ik werk in het basisonderwijs, maar bellen is bij mij in de klas absoluut niet toegestaan!
Enkele kinderen hebben hun mobiel wel mee naar school, deze wordt alleen buiten school om gebruikt. En dat doe ik zelf ook. In de pauze check ik mijn mobiel, verder niet. Ga al helemaal niet bellen!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:54

mayniac_val schreef:

:(:)
Vervelend dat er zo weinig communicatie is op de school.
Misschien toch een beetje gaan oriënteren op een andere baan?
Ik weet dat het lastig is, maar wie weet is er wel iets te vinden. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:56

Ik doelde ook niet op het bellen, maar op het feit dat de leraar de telefoon overneemt en tegen degene aan de lijn zegt dat de betreffende persoon niet mag bellen. Of dat de leraar die tijdens een whatsappgesprek de telefoon overneemt na herhaaldelijke waarschuwingen, op die telefoon typt dat de persoon in kwestie niet mag appen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:58

Ik heb net een toets nagekeken en ben teleurgesteld.
Weinig leerlingen met een goed cijfer en veel onvoldoendes.
Net alsof ze de vraagstelling niet hebben begrepen, wat ik raar vind, omdat ik gehele jaar al zo toetsen afneem.
Ik heb de toets met een collega gemaakt, dus twee partijen hebben er naar gekeken.
Denk dat ik de toets heel uitgebreid ga bespreken en voornamelijk mij richt op de vraagstelling.
Hopelijk halen ze de komende toets een beter resultaat.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:59

Sheran schreef:
Ik doelde ook niet op het bellen, maar op het feit dat de leraar de telefoon overneemt en tegen degene aan de lijn zegt dat de betreffende persoon niet mag bellen. Of dat de leraar die tijdens een whatsappgesprek de telefoon overneemt na herhaaldelijke waarschuwingen, op die telefoon typt dat de persoon in kwestie niet mag appen.

Ik vind dat inbreuk in de privacy van een leerling.
Volgens mij als je de telefoon afpakt is de boodschap ook duidelijk.
Het is dan onnodig om ook nog een berichtje te versturen via whatsapp.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:05

Sheran schreef:

Oh, oops! :')

Ik vind het wel schandalig dat een leerkracht dat doet. De leerling verzoeken de telefoon op te bergen lijkt mij logisch. Het gesprek overnemen gaat écht te ver. :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:21

't Was niet echt overnemen toen uiteraard, hij had verder niets gelezen en hij ging direct in het bureau. Het was daarna ook wel over _O-. Ik zag er toen niets vreemds in (na herhaaldelijke waarschuwingen dat hij zijn telefoon af moest geven vraag je er een beetje om), maar tegenwoordig hoor je van die verhitte discussies over dat soort dingen...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:48

SdaphneS schreef:
mayniac_val schreef:

:(:)
Vervelend dat er zo weinig communicatie is op de school.
Misschien toch een beetje gaan oriënteren op een andere baan?
Ik weet dat het lastig is, maar wie weet is er wel iets te vinden. :)

Ben aan het rondkijken inderdaad :j