Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:35

Wat fijn dat je paardje weer wat beter gaat!

Ja, jullie weten er idd ook alles van... Je hoort het tegenwoordig zo vaak en ik dacht altijd dat het mij niet zou overkomen ;)

Verhuren als ZZP-er doe ik al, bijv. bij mijn buurman als hij hulp nodig heeft met zijn administratie. Maar zijn vriend zit nu ook thuis, dus die helpt hem daar nu mee, waardoor ik "overbodig" ben. Af en toe word ik ook ingehuurd door een ander bedrijf als gastvrouw. Maar inmiddels hebben ze daar een team met vaste krachten (die werken allemaal 1 of 2 dagen per week) en kunnen daardoor makkelijk voor elkaar invallen. Dus ook daar word ik alleen in noodgevallen ingezet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:42

joyce2 schreef:
Bij uitzendbureau's willen ze me steeds inzetten in de verkoop, maar dat wil ik zelf helemaal niet. Met mijn webshop ben ik daar al voldoende mee bezig en ik wil gewoon weer doen wat ik altijd heb gedaan (voordat ik in de lingerie heb gewerkt): receptioniste/telefoniste/secretaresse.

Ik heb je site ook bekeken, en het eerste wat ik me afvroeg is: "Welke richting wil ze nou op dan? Wat voor werk zoekt ze?"
Ik zou dat stukje er dus zeker duidelijker inzetten.

Hier is het verder nog steeds bar en boos, laatst wel een telefoontje op de zakelijke foon, maar dat bleek een of andere smeerlap die iets heel anders in gedachten had dan ik :roll: Inmiddels dus maar een tweede site aan het opzetten, voor het nalezen, controleren en schrijven van teksten en hulp bij sollicitatiebrieven. Eens kijken of er in die richting wat meer klanten te vinden zijn.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:57

Ieeuwh, wat voor dienst verwachtte hij precies dan? Ik hoop ook voor je dat er meer klanten te vinden zijn in de richting van werkzoekenden. Als ik naar mezelf kijk zou ik daar geen gebruik van maken, omdat ik het geld niet kan missen en je alsnog een van de 200 reacties blijft. Ik krijg vaak te horen dat ze eerste naar iemands CV kijken, een selectie maken en dan pas de brieven erbij pakken. De kans is dus heel groot dat je mooie brief zelfs niet eens gelezen wordt.

Wat betreft het "wat voor werk zoekt ze", dat is heel erg breed. Ik wil me niet beperken, omdat ik juist heel veel kan. Ik heb op de site exact omschreven wat ik graag wil en wat ik zoek. Het liefst wil ik echt een functie die ik specifiek genoemd heb: Gastvrouw, receptioniste/telefoniste, assistente/baliemedewerkster, secretaresse, office manager (of iets wat daarbij in de buurt komt qua werkzaamheden). Dat zijn allemaal functies waarbij je in grote lijnen hetzelfde werk doet, alleen heb je als office manager of secretaresse vaak net even wat meer verantwoordelijkheden. De kern is hetzelfde: een hele afwisselende "spin in het web" functie, waarbij je veel met klanten te maken hebt en het visitekaartje van het bedrijf bent.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:08

Ehm, geen idee :+. Voor hij dat precies kon uitleggen had ik al opgehangen. Maar als je nagaat dat ik mensen onder andere mee uit wandelen neem, kan je misschien wel een voorstelling maken :D

Sollicitatiebrieven is maar een onderdeeltje (overigens mag CV opsturen ook). Qua tekst wil ik het gewoon breed houden, dus gewoon alles wat met tekst te maken heeft. Tja, sollicitatiebrieven zijn op dit moment gewoon een redelijk hot item, dus die heb er maar gewoon bij gedaan. Welke tak wel gaat lopen en welke niet moet ik dan maar zien.

Breed is op zich goed, maar te breed.... Je zegt hier heel duidelijk wat je zoekt en wat je niet zoekt, en je geeft aan dat je site heel duidelijk aangeeft wat je wilt. Dat komt dus niet bij iedereen over, want pas bij je berichtje hier ging er bij mij een lampje branden. Maar ik begrijp je redenatie en het is maar net welke keuze iemand maakt :j.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:10

Ohw, ik dacht echt dat ik op mijn site hetzelfde neer had gezet als hier in het topic, alleen dan iets uitgebreider en netter verwoord :D Wat is er onduidelijk dan? Want ik geloof dat Yucca hem wel gelijk doorhad toen ze mijn site had gelezen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:22

Ik zit nog een keer goed te kijken, en het is lastig terug te halen wat ik vanmiddag dacht toen ik hem voor het eerst las. Vooral omdat ik nu weet wat je wil, haal ik vooral dat eruit. Maar ik zal een poging doen.

Je hele persoonlijke profiel in je CV slaat ook op iemand die in een luxe winkel staat. Als je dan vervolgens als eerste twee banen iets over een winkel tegenkomt, zit dat eigenlijk al in je hoofd (prime-effect: Wat je als eerste leest/hoort word het beste opgeslagen). Wat er daarna komt is iets heel anders, waardoor het heel erg breed en onduidelijk word. Als je dus meer de kant van receptioniste ed op wilt, zou ik de uitgebreide taakomschrijving bij bedrijfsleider weghalen. Zodoende blijft er meer geheugenruimte over voor de volgende dingen.

Bij 'wat zou ik graag doen' gebeurt eigenlijk hetzelfde: het eerste stuk (de eerste anderhalve alinea) is ook heel goed van toepassing op filiaalleidster, winkelmedewerkster etc. Het is wel heel erg breed en algemeen. Ik zou dan eerder starten met wat je wilt en dan waarom je dat kan.

Voor je CV misschien nog een andere tip: Zet je opleidingen eens onder je werkervaring. Dit is inderdaad de normale volgorde, maar omdat jouw opleidingen niet echt passend zijn voor wat je wilt, kan je beter zorgen dat datgene wat je wél wilt hoger komt te staan.

Nou ja, dat zo ongeveer. Maar misschien is het voor anderen juist wel helemaal duidelijk hoor, dat blijft toch weleens wat lastig inschatten. Maar wie weet kan je er toch nog wat mee. Ik vind het in elk geval wel een mooie site, hij ziet er netjes en toch persoonlijk uit.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:28

Voor alle werkzoekenden: heel veel succes. Het is geen makkelijke tijd, maar je hoeft maar één bedrijf tegen te komen dat net op zoek is naar jou, en je hebt beet. Kan me wel goed voorstellen dat het erg frustrerend is om al langer op zoek te zijn, en dat mensen je eerder opgedane werkervaring lijken te vergeten (zoals bij Joyce). Ik hoop dat je snel wat vind :j

@ Mallootje: heerlijk, een tijdje vakantie in het vooruitzicht! Is ook wel verdiend na deze hectische tijd :D

Daarnet op de valreep BTW aangifte gedaan. Wij mogen ook veel betalen, om dezelfde reden als Joyce. Veel producten in het buitenland gekocht, en dan wordt de BTW helaas verlegd. Januari vond ik een pittige maand, wat ook onhandig viel ten opzichte van het schema van mijn vriend en mij (allebei tentamenweken in januari, heel veel persoonlijke zaken die geregeld moesten worden). Oftewel, weinig tijd om in januari veel tijd in de shop te stoppen. Nu hebben we leuke plannen, dus we gaan er weer vol tegenaan :D

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:32

Szan je zegt, aangifte gaan, mogen betalen. Je weet dat het niet je aangifte is die uiterlijk op de aangegeven datum binnen moet zijn, maar de betaling, toch?

Joyce, en paardrijles?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:36

holly schreef:
Szan je zegt, aangifte gaan, mogen betalen. Je weet dat het niet je aangifte is die uiterlijk op de aangegeven datum binnen moet zijn, maar de betaling, toch?

Alles is meteen afgehandeld, dus dat is ook al in orde ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:48

Wat lief dat iedereen zo meedenkt! Ik heb net mijn site nog even wat verduidelijkt (de reden waarom ik juist die functies eruit heb gepikt) en ik ga morgen nogmaals naar mijn C.V. kijken, nav de tips van Lalidan! Je blijft volgens mij toch sleutelen... Toevallig zei ik vorige week nog tegen mijn buurman dat ik soms super veel tijd stop in een geweldige brief en dat je dan nooit meer wat van zo'n bedrijf te horen krijgt en afgelopen voorjaar had ik gewoon een standaard briefje verstuurd, nooit verwacht daar wat op te horen en toen opeens waren ze laaiend enthousiast en mocht ik op gesprek komen. Je weet van tevoren helaas niet waar ze op selecteren/wat ze willen lezen.

@Holly: Ik zit erover te denken om mij ook weer beschikbaar te stellen als instructrice. Ik moet dan wel weer even op gang komen, omdat het een hele tijd on hold heeft gestaan en ik momenteel zelf niet meer rij. Ik ben gestopt omdat ik heel veel ongemotiveerde klanten had, die constant de discussie met me aan gingen en 3 uur van tevoren smste dat ze op buienradar hadden gezien dat het ging regenen en ze vertikten om met slecht weer te rijden. Mijn specialiteit qua lesgeven is het helpen van angstige ruiters, lesgeven aan beginners/kids en het helpen van recreatieruiters die weer even wat meer de puntjes op de i willen zetten qua basis. Maarja, dat zijn dus ook vaak de mensen die snel afhaken ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 23:04

Haha maar dat kun je ook als voordeel zien Joyce. Blijft het voor jou ook tijdelijk werk. :P

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:18

Joyce, als je een keer wilt rijden of wilt oefenen met lesgeven.... Putten is in de buurt. En ik kan ook zorgen voor 2 meisjes met shetjes om te oefenen. Ze zijn 9 en 11 jaar, die meiden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:19

Ik ga van de week weer eens even van alles op een rijtje zetten, even een plan van aanpak maken. Bedankt voor het aanbod Paan, ik ga het zeker in gedachten houden!!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:02

Joyce, ik ga mee met de eerder gegeven tip dat je je ervaring boven je diploma moet zetten, dat is althans de nieuwe mode (hebben ze me dit jaar in de loopbaanbegeleiding wijsgemaakt). Maar een leuke baan vinden is als een lot in de loterij...

Ik heb ein-de-lijk een fb van hipponet aangemaakt met een like share & win actie. Ik hoop op 500 likes en delers. Heb bijna 1000 fb vrienden dus dat moet lukken.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:18

@joyce, wat een rot periode voor je!! Ik hoop dat er iets op je pad komt..! Het is op het moment ook niet makkelijk!

Even een vraagje hier, iemand ervaring met en lease-auto..?? Ik heb woensdag m'n auto total loss gereden, en heb niet heel veel zin om een oud barreltje te kopen wat meer kost dan opleverd.. Zucht.
Ik zal nog wel even zoeken in het topic! :)
Als het goed is krijg ik morgen mijn facturen.. kant en klaar, en invulbaar. (ja ik ben lui) Degene die ze maakt voor mij gaat mij vandaag nog bellen, hebben jullie nog tips?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:29

Als je de centen hebt, kun je als ondernemer beter een nieuwe auto met 14% bijtelling kopen. Dan ben je over 5 jaar goedkoper uit

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:30

Yep hier ervaring met een lease-auto. Of eigenlijk het gebrek ervan :p. Ik heb voor mezelf 3 jaar geleden ook een hele berekening gemaakt om wel of niet te leasen. Ik heb toen besloten om het niet te doen en op eigen kosten een nieuwe auto te kopen. Leasen is tenslotte een financieringsstructuur, en in maar weinig gevallen wordt je daar beter van. Tenzij je zelf niet de financiële middelen hebt. Dan kun je ‘vrij voordelig’ een nieuwe auto rijden.

Concluderend: Er is weinig zinnigs over te zeggen. Het is afhankelijk van het aantal KM dat je rijdt per jaar en of je zelf voldoende financiële middelen hebt om een goede auto te kopen. Als je een oude auto anders moet kopen met al het onderhoud van dien heb je een ander plaatje dan wanneer je een spik splinter nieuwe auto koopt die van een goed merk is en die de eerste drie tot vijf jaar volledig in de garantie zit.

Ik heb toendertijd iig een hele excel gemaakt met alle kosten, inclusief afschrijving, benzine, verzekeringen en evt. wat kleine onderhoudszaken. Die formats zijn vrij eenvoudig op internet te vinden en zo kun je het voor jezelf even naast elkaar zetten.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:38

Dankjullie wel, Ik ben het inderdaad aan het uitzoeken, Ik had namelijk in november een goede auto gekocht, weinig onderhoud, niet nieuw, maar wel nog lang mee te gaan... En die is nu nogal heel erg kapot. Geld is er op het moment echt niet... Dus ik vraag me inderdaad af wat nu voordeliger is!

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:40

Leuk die praatjes allemaal, ik steek zoveel van jullie op! Daarom ben ik ook zo stil, ik lees heel veel mee maar heb weinig zelf in te brengen omdat ik zo onervaren ben :o

Ben wel bezig met een nieuwe webshop bouwen! *\o/* (in Prestashop)

En ik ga misschien samenwerken met iemand die schoenen en tassen verkoopt, maar zij doet dat niet online. Dus misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen! :)

Mijn contract loopt in Maart ook af, ben ook druk aan het solliciteren :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:13

Joyce: Als je er de tijd en zin voor hebt zou inderdaad je instructiewerk weer kunnen oppakken. Heb je wel een nagedacht over ZZP-secretaresse. Vriendin van mij is dit en zit goed in het werk. Soms is het wel spannend en heeft ze een tijdje niets, maar als ze dan wat heeft is het vaak voor minimaal een halfjaar. Zij heeft wel veel ervaring trouwens.

Ik zou echt wanhopig worden als ik zo tegen een grens aan loop. Ik zou denk ik mijn CV onder de arm nemen en alle bedrijven aflopen om mezelf voor te stellen...

Vandaag een halve dag werken: vanmiddag opbouwen voor het lasergamen dat we vanavond en morgenavond gaan doen bij de rijvereniging in de rijhal!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:26

Joyce herkenbaar. Passende vacatures zijn ook onvindbaar lijkt het of de eisen bij de vacature zijn belachelijk.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:44

Navanja schreef:
@joyce, wat een rot periode voor je!! Ik hoop dat er iets op je pad komt..! Het is op het moment ook niet makkelijk!

Even een vraagje hier, iemand ervaring met en lease-auto..?? Ik heb woensdag m'n auto total loss gereden, en heb niet heel veel zin om een oud barreltje te kopen wat meer kost dan opleverd.. Zucht.
Ik zal nog wel even zoeken in het topic! :)
Als het goed is krijg ik morgen mijn facturen.. kant en klaar, en invulbaar. (ja ik ben lui) Degene die ze maakt voor mij gaat mij vandaag nog bellen, hebben jullie nog tips?

Ik heb niet zozeer ervaring met een lease auto, maar ben vorig jaar bezig geweest ermee. Voor mij was het uitzoeken wat goedkoper was en beter bij ons paste. Alles over kopen en leasen uitgezocht.
Uiteindelijk hebben wij zakelijk een bestelbus gekocht, omdat dat uiteindelijk goedkoper was.

Wij rijden zakelijk niet zoveel km per jaar. Denk dat we onder de 10.000 blijven. Maar omdat ik met mijn prive auto meer km voor de zaak reed dan prive, was het wel verstandig om een zakelijke auto(bus) te kopen.

Het blijft sowieso een voordeel. Zakelijk is het gewoon allemaal veel goedkoper dan prive. Als je eenzelfde auto vergelijkt met prive én zakelijk gebruik, ben je zakelijk goedkoper uit.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:17

Klopt, die vergelijking had ik ook gemaakt: nieuwe auto op de zaak, 2de hands auto op de zaak (duurste optie vanwege de hoge bijtelling), 2de hands auto prive en 15 jarige auto op de zaak.
Over 5 jaar gezien met de lage bijtelling en het uitblijven van wegenbelasting tot 2014 was het echt een paar duizend euro goedkoper! Maar dan moet je wel het geld hebben om het nu te kunnen betalen. Een lening voor afsluiten werkt niet, want dan gaat je winst in je lening zitten...

Wel balen dat je auto zo snel al weer kapot is!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:23

Over auto's kan ik niet zoveel nuttigs vertellen. Voor de shop hoef ik bijna niet te rijden, dus ik heb gewoon mijn auto privé en schrijf 0,19ct per gereden KM.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:26

Ik doe hetzelfde als Joyce, maar ik rij wel heel veel km's.
Heb zolang ik geen winst maak en mijn barrel me overal heen brengt nog niet de behoefte om iets anders te kopen of leasen.

Maar een transporterbus oid zou wel erg passen..... Met al die spullen die ik elke keer meeneem.