Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:04

Ik heb de zakelijke rekening op PuurPit PuurPro laten zetten, en gevraagd of mensen dan bedrag X op Puur Pro kunnen overmaken als het over sportcoaching gaat. Ja kan, maar 1x in de zoveel tijd doen ze een steekproef en het kán zijn dat het dan niet goed gaat. Kán. Ik geloof niet dat dat een probleem kan zijn, dus ik hanteer straks gewoon Puur Pit en Puur Pro, allebei afzonderlijk. Maar de pas, de rekeningnaam staat dus op het geheel aan namen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:05

Volgens mij is er helemaal geen verschil?
Vroeger had je particuliere verzekeringen en ziekenfonds maar dat verschil is verdwenen. Ik heb sinds ik ZZP-er ben nog steeds dezelfde ziektekostenverzekering :)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:05

Ziektekostenverzekering loopt tegenwoordig particulier, dus daar heb je geen ander omkijken naar dan nu. Maar wat je wel moet overwegen is een arbeidsongeschiktheidsverzekering, toevallig ging het daar op pagina 71 of 72 nog over (o.a. ik begon er ook over).

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:06

Nuage schreef:
Nee is zeker niet verplicht :n

Als de bank erachter komt dat jij een particulier bedoelde rekening voor zakelijke doeleinden gebruikt kunnen ze wel degelijk moeilijk gaan doen. Bij mijn bank staat het in de algemene voorwaarden dat dat niet de bedoeling is! De Rabobank heeft een mooie startersregeling voor een zakelijke rekening. Kosten: 3,- per maand.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:09

kay27 schreef:
Nuage schreef:

Als de bank erachter komt dat jij een particulier bedoelde rekening voor zakelijke doeleinden gebruikt kunnen ze wel degelijk moeilijk gaan doen. Bij mijn bank staat het in de algemene voorwaarden dat dat niet de bedoeling is! De Rabobank heeft een mooie startersregeling voor een zakelijke rekening. Kosten: 3,- per maand.

Ja de bank kan moeilijk doen, maar voor de belastingdienst is het niet verplicht. Toen ik naar een ondernemersdag ging heb ik uitgebreid met iemand van de belastingdienst gesproken en die raadde me aan gewoon mijn particuliere rekening te gebruiken zolang ik weinig omzet draai. Kijk, als je nou duizenden euro's omzet draait dan vindt zo'n bank het ook niet leuk en valt het ook op, dat snap ik. Maar bij mij gaat het allemaal om wat kleinere bedragen en zeker in het eerste jaar kan zo'n zakelijke rekening best duur zijn, kosten waar je niet op zit te wachten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:48

holly schreef:
Jaggie hoe is het ondertussen met jou?

En waar ik benieuwd naar ben. JulienSVU hoe gaat het met jou?
Kunnen de jassen en hoeden inmiddels al in de winkels bewonderd worden?
Hoe ervaar je het zelf allemaal?

Ook ben ik nieuwsgierig hoe het gaat met bijvoorbeeld Haike, Russel, Frozenstar, Cissy etc.

En verder zijn we Xono, Foxy80, Suelza, Tante_tent enz onderweg ergens verloren.
Waar zitten jullie verstopt?

Whahaha, ik ben er ook nog hoor, maar ik ben momenteel even heel druk ivm het keuringsseizoen, voorbereidingen voor Horse Event, jong trainingsspul, dus tis even druk hier aan huis!

Maar ik zal met een week of 2 wel weer instromen. Heb weinig computertijd momenteel.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 01:26

kay27 schreef:
Nuage schreef:

my 2 cents... op je eigen rekening door tot ze gaan klagen. scheelt flink in de kosten :D

joyce2

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:25

Ik ga mee met bovenstaande mensen, gewoon lekker een particuliere rekening gebruiken! Dat werd me door de 2 boekhouders (mn oude en mn nieuwe) en door de KVK aangeraden. Het scheelt een hoop geld!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:33

Ik heb een zakelijke rekening en idd is het eerste jaar goedkoop maar daarna wordt het best wel duur. Ik overweeg om terug te gaan naar een (al bestaande) particuliere rekening, maar dan moet ik alles aanpassen en doorgeven. ;(

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:38

Jammer genoeg wist ik niet dat dat mocht! Mijn boekhouder heeft mij meteen aangeraden een zakelijke rekening te nemen... De kosten zijn nu nog te overzien en ik verwacht geen forse stijging als ik die korting van de Rabobank niet meer krijg...

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:15

Mij kost m'n zakelijke rekening 19 euro per kwartaal. Misschien zonde, maar ik vind het wel ideaal voor het overzicht.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:26

Ik heb eigenlijk ook een privérekening voor mijn bedrijf, maar deze staat wel volledig los van mijn eigen rekeningen. De laatste lopen namelijk allemaal via de Rabobank en de rekening voor mijn bedrijf (spaar en betaal) heb ik geopend bij de ASN. Het gaat wel om duizenden euro's, ik moet er immers van leven :+

Als de ASN (die geen zakelijke rekeningen aanbied) moeilijk gaat doen dreig ik wel moet overstappen, dan binden ze (hopelijk) wel in!

Overigens worden voor beide werkzaamheden (ontwerp en fotografie) facturen opgemaakt met vermelding van mijn naam bij het overmaken van de factuurkosten omdat de rekening ook op mijn prive-naam staat, dus niet op de naam van mijn bedrijf. Geen probleem aangezien IK de persoon achter het bedrijf ben, tenminste dat vind ik.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:06

Goedemiddag dames (en heren?) Ik ben sinds kort jullie topics een beetje door aan het spitten omdat ik zelf ook aan het orienteren ben om voor mezelf te beginnen, dus mag ik met jullie mee kletsen?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:44

Tuurlijk mag dat, welkom! In welke branche wil je iets voor jezelf gaan beginnen?

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:05

Heel orgineel, maar mijn passie gaat uit naar een ruitersportzaak en/of webshop. Nou ben ik nog in het beginnende stadium. Ik ben nog niet aangemeld bij de KVK maar meer bezig met mn ondernemingsplan te schrijven en daarbij het nodig marktonderzoek te doen
Alleen gaat de financiering wel een hindernis zijn, want eigen kapitaal heb ik nauwelijks. (ja mn 2 auto's en mn 2 paardjes)

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:06

Als antwoord op jou vraag Georgette, de detailhandel dus... :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:33

Georgette schreef:
Mij kost m'n zakelijke rekening 19 euro per kwartaal. Misschien zonde, maar ik vind het wel ideaal voor het overzicht.

Maar je kunt dan toch ook 2 "prive" rekeningen afsluiten? Ik heb mijn eigen rekening bij de Rabobank lopen en mijn "zakelijke" rekening bij de ING, dan hou je het hartstikke overzichtelijk en je betaald geen drol!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:54

Dat zou inderdaad kunnen Joyce, ik vind het alleen wel praktisch om alles van hetzelfde te hebben, ook qua internetbankieren, vind de manier van ING toch wel heel prettig. Bovendien staat de rekening dan niet op m'n bedrijfsnaam, en op de een of andere manier vind ik dat minder professioneel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:43

Ik heb mijn tweede rekening gewoon ook bij de ING geopend :j
Maar in mijn vak is het vrij normaal om de rekening op je eigen naam te hebben, bij een winkel idd niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:51

Op mijn site komt er (naar mijn idee) heel duidelijk naar voren dat ik achter de webshop zit, staat een uitgebreid stuk over mezelf op en bij contact staat ook gewoon mijn eigen naam (terwijl veel mensen vanuit de bedrijfsnaam schrijven) en ik schrijf ook niet in meervoud. Dus als mensen het geld overmaken en ze zien mijn naam staan, dan is het in elk geval niet iets dat uit de lucht komt vallen, omdat ze als het goed is nooit het idee hebben gehad dat het om een groot bedrijf gaat.

Zelf heb ik overigens nog nooit gekeken of een rekeningnummer van een bedrijf op naam van het bedrijf staat, of op naam van een persoon en ik heb toch regelmatig dingen online besteld. Ik heb zelf het idee dat er maar weinig mensen zijn die zich eraan storen, als ze er uberhaupt al op letten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:05

Wat mij wel stoort is als ik iets betaald hebt met Ideal en ik moet dan al mijn rekeningen erbij pakken om er achter te komen naar welk bedrijf die betaling is gegaan, omdat er dan geen bedrijfsnaam bijstaat! Dat is wel echt heel lastig!! Maar als ik iets moet overmaken, dan maakt het mij niet veel uit!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:24

Daar heb je zeker een punt Joyce, en datzelfde geldt natuurlijk ook voor mij. Ik zal eens kijken wat ik ermee ga doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:31

Mee denkers gezocht,het gaat om een 3 daags evenement waar zo,n 2500 mensen komen.Volwassenen maar ook kinderen,het draait allemaal om eten maar een waarzegger vonden ze een heel erg leuk idee.Nou moet ik maandag een foto naar hen opsturen, hoe het er uit gaat zien.Een party tent van 3 bij 3,ik heb een leuke lamp aan het plafond hangen.Dunne gordijnen bij de ingang die dicht gaan als er iemand binnen is.Iets waar op staat dat het een waarzegger is die in de tent zit,en een boeda solar lamp bij de ingang.De mensen geven mij een muntje, en stellen 1 vraag.Aaan het eind van die 3 dagen tellen ze de muntjes en krijg ik uit betaald.Ik moet er een stukje bij schrijven over hoe ik het wil gaan doen.Ik spreek mensen aan die langs lopen,ik zit dus niet als een zout zak voor mijn tentje.Pfffffffff en verder nog iets?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:25

Eigenlijk willen ze dus een presentatie voor op hun website en folders denk ik.

Vandaag naar de accountant geweest en we blijken op een groot probleem te stuiten. Omdat het huis en grond van mijn vriend is en ik de stallen dus van hem gebruik, dachten we een soort huur te doen. Maar hierdoor moet je bij verkoop van het huis BTW afdragen over de winst. Daar zit hij niet op te wachten. Maar vruchtgebruik staat de belasting ook niet toe. Maar eens bij de belastingdienst zelf info opvragen. Want ik kan me niet voostellen dat alle ouders waar inwonende kinderen bijv een kapperszaakje beginnen, ook verplicht opeens ondernemer moeten worden omdat er een ruimte verhuurd moet worden. Het zou geen probleem zijn als ik bij de buren zou huren. Vind het wel lastig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:30

Wat vervelend zeg! Nooit geweten dat het zo "raar" geregeld is!