Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 06:56

Leuk dat ik dit topic ineens tegenkom, net wat ik zocht! :)

Ik loop namelijk al enige tijd met een idee rond, die ik helaas niet compleet zelf kan verwezenlijken.
Het idee heeft betrekking op een te bouwen site en/of app, wat de potentie heeft om echt iets te worden.
Ik wil hier nog niet te veel over zeggen, mede om te voorkomen dat anderen er mee aan de haal gaan ;).
Maar beeld je in dat je een nieuw social platform gaat maken, dan krijg je toch wel een aardig idee.

Ik zou met dit idee de stap naar een bedrijf kunnen zetten, maar heb bewust gekozen dit niet te doen. Dit omdat het voor mij niet haalbaar is om naast mijn huidige werk de tijd te vinden hier invulling aan te geven. Daarnaast hecht ik veel waarde aan de vaste positie die ik heb en wil dat niet opgeven. Dus heb ik me de laatste tijd georiënteerd of en zo ja hoe ik hier iets mee kan.

Ik heb wel enige (hobby) ervaring met webdevelopment uit het verleden, maar met alle ontwikkelingen op technisch vlak lijkt het me dat met een multi-disciplinaire aanpak er meer kansen zijn. En nu blijken meerdere van die disciplines (web design, development, grafische vormgeving, etc) al vertegenwoordigd te zijn in dit topic *\o/* .
Zelf ben ik bijna 10 jaarwerkzaam in de IT (infrastructuur), momenteel als technisch ingenieur en doe veelal projectmatig werk. Op dit vlak kan ik dan ook zeker mijn bijdrage leveren. Maar een specifieke invulling staat nog op losse schroeven (lees: veel is mogelijk :D)

Feitelijk ben ik op zoek naar een groepje mensen die het leuk zouden vinden aan dit idee te werken. Niet betaald of 40 uur in de week, maar wat vooral als hobby gezien moet worden.
Het is natuurlijk de vraag wat dit idee in de toekomst gaat brengen (commercieel gezien), maar ik ben niet van plan om te gaan zitten afwachten :D . Mocht het iets worden, dan is het iets van ons allen. (lees: ik ben niet van plan om alleen met "de buit" aan de haal te gaan, mocht die er komen :) )

Ik begrijp dat er vast veel vragen zullen zijn. Maar aangezien dit in de kinderschoen staat en er zeker geen project plan klaar ligt, staat veel nog ter discussie.

Het is niet direct mijn doel om middels deze post mensen te recruiten (al is het natuurlijk geen enkel probleem als er geïnteresseerden zijn.), maar ben vooral heel benieuwd naar jullie input.

Anoniem

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:38

Tja ik kan pas input geven als je er meer over kwijt wil.
Sharing is caring en zo snel gaat iemand er niet mee van tussen (uit eigen ervaring).
Ik vind het juist altijd jammer dat mensen 'hun projecten' niet willen delen want juist de mensen in dit topic zouden goede inhoudelijke adviezen kunnen geven. ;)

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:53

O het is ook zeker niet zo dat er niet over gesproken kan worden. Maar om een kant-en-klaar idee online te zetten, welke dan vervolgens door een "voorbijganger" wordt uitgewerkt, zou vervelend zijn. Daarom dat ik het ook duidelijk probeer te maken aan de hand van het voorbeeld "een nieuw social platform". Het zit heel erg in die hoek, enkel de specifieke details (die het wellicht commercieel interessant zouden kunnen maken) ontbreken hier. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:54

Ja eigenlijk kan je daar niet zo veel mee, of tenminste ik. Je wil weten hoe en wat, de ins en outs.
En echt waar, er gaat echt niet zomaar iemand even snelsnel jouw idee uitvoeren hoor. ;)
Ik heb vaak genoeg met mijn ideeen online geslingerd en ze zijn er alleen maar beter op geworden. :)

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:00

Gelukkig is dat niet waar ik naar op zoek was zoals ik al aangaf. Want zelf zit ik ook vaak genoeg aan de "andere kant van de tafel". Voor niets gaat de zon op, dat besef ik me terdege. Daarom ook de vraag naar input, geen idee waar het strand (of niet natuurlijk) +:)+

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:28

Ik zie door het bomen het bos niet meer... Ik ben me aan het oriënteren op webhosting, maar er is zoveel... van €1,- tot €16,- pm... Ik vind de goedkopen heel aantrekkelijk, maar waar moet je op letten? Zit er ook oplichting tussen?..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 09:03

Ik vind qua hosting Hostnet wel een fijne partij :) Je kan dan gewoon Webhosting Start kiezen.
We hebben heel veel klanten die bij MijnDomein zitten, wat op zich vaak ook wel goed gaat, maar die heeft toch nog wel eens wat dingetjes gehad in het verleden. Daarnaast kan je ze niet bellen, mocht er eens wat zijn.

Antagonist hebben klanten van ons ook een goede ervaring mee. Zo zijn er best veel goede partijen, maar we hebben ook wel eens crap hostingomgevingen meegemaakt := Te oude PHP versies enzo...

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:09

Thanks voor de tips van een bedrijf in amsterdam! Ik zal even rondmailen. *\o/*

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:36

Ik ben net over gegaan op Hostnet en ben heel erg blij! Zat eerst bij goedkopewebhoster.nl, en goedkoop was het inderdaad maar had echt heel vaak gezeik en was er wel klaar mee nu. Vond het ingewikkeld en ben niet altijd even goed geholpen. Dus nu helemaal blij :D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:40

Ik ben een jaar gekeden overgegaan naar Neostrada. Heel cheap, maar vergeleken met andere goedkope hostings wel een stuk meer opties en ruimte etc. Had aan het begin ook wat problemen met overzetten en daar hebben ze me heel snel en fijn mee geholpen. Daarna nooit ergens meer last van gehad :)

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:56

Ik heb echt geen idee of ik hier ooit als een gepost heb maar ik ben ook grafisch vormgever en ben ZZP-er sinds 2005 alweer geloof ik....
Zit hard te denken of ik verder nog wat zinnigs te melden heb maar geloof het niet :Y)

Oh en over de vraag van hierboven, ik zit geloof ik bij Hostingdiscounter... werkt prima wat mij betreft.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:34

Hallo! Ik meld me hier ook even. Ik ben Sanne 25 jaar en inmiddels 4 jaar vormgever bij Prezi University. Ik houd me voornamelijk bezig met het ontwerpen van Prezi presentaties voor bedrijven. Ik heb ook nog een tijd mijn eigen grafische bedrijf geweest, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor. Naast het ontwerpen van Prezi's houd ik ook de websites bij en ontwerp ik boeken. Erg leuk en afwisselend dus.

Ik heb de opleiding Communicatie & Multimedia Design gedaan in Breda bij Avans.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:36

Marit schreef:
Ik ben net over gegaan op Hostnet en ben heel erg blij! Zat eerst bij goedkopewebhoster.nl, en goedkoop was het inderdaad maar had echt heel vaak gezeik en was er wel klaar mee nu. Vond het ingewikkeld en ben niet altijd even goed geholpen. Dus nu helemaal blij :D

Maar jij had toch je site met Wix gemaakt? Of ik heb het verkeerd begrepen := Hoe heb je dat gedaan dan? :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 09:08

Welkom afwasborstel en keeyzie! *\o/*

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:45

_xDyan schreef:
Marit schreef:

Maar jij had toch je site met Wix gemaakt? Of ik heb het verkeerd begrepen := Hoe heb je dat gedaan dan? :)

Ik heb een domein naam en email bij een ander bedrijf dan bij Wix! Dus vandaar :D Dat kan je dan gewoon doorlinken!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:51

Marit schreef:
_xDyan schreef:

Ik heb een domein naam en email bij een ander bedrijf dan bij Wix! Dus vandaar :D Dat kan je dan gewoon doorlinken!

Hoef je dan geen duur pakket van Wix?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:14

Heb ik nu wel, maar hoeft niet!

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:48

Ik weet niet of het hier mag maar..

Ik zit nu in mijn laatste jaar van MBO-4, ik wil hierna waarschijnlijk CMD op de HAN in Arnhem gaan volgen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit aan te raden, want ik zie de soort gelijke opleiding op de HU..
Ik hoop dat iemand tips heeft :o

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:01

N_Quirro schreef:
Ik weet niet of het hier mag maar..

Ik zit nu in mijn laatste jaar van MBO-4, ik wil hierna waarschijnlijk CMD op de HAN in Arnhem gaan volgen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit aan te raden, want ik zie de soort gelijke opleiding op de HU..
Ik hoop dat iemand tips heeft :o

Ik doe CMD op de HAN, je mag me wel pb sturen als je meer wilt weten. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:44

En ik zit op de HU (CMD) ;) Dus als je daar meer over wilt weten moet je mij maar PB'en

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:21

Ook mij mag je een pb sturen met vragen.
Ben afgestuurd CMD op de HAN in Arnhem :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:04

Hoi, vraagje voor de webdesigners/front-end developers/ux designers hier..

Hoe zijn jullie er bij gekomen om deze kant op te gaan? Wat vinden jullie leuk aan het beroep/de studie? Wat is minder leuk?

Ik twijfel nog.. Ben nu laatste jaars studente grafische vormgeving op het mbo. Programmeren heb ik nooit echt goed geleerd, maar de adobe programma's ken ik als mijn broekzak, dus die basis heb ik wel. En bovendien heb ik verstand van vormgeving. Het lijkt mij wel nuttig om een vervolg opleiding te doen op de Hanze, namelijk CMD-IMT. Er is ook veel banenkans op het gebied van webdesigners. Maar het is niet iets wat ik echt als hobby zou doen, iets wat ik van anderen wel veel hoor (ze vonden programmeren e.d. al super leuk, deden het thuis ook al, en hebben er zo hun werk van gemaakt). Dus ja, ik twijfel of het echt iets is waar mijn passie ligt. Het zou vooral een verstandige keuze zijn. Maar ik wil natuurlijk niet iets gaan doen wat niet echt mijn ding is.. alleen ik denk dat ik er misschien nog niet genoeg over weet om te kunnen oordelen.

Ik werk op dit moment al wel bij een webdesign bedrijf en heb al wel wat simpele codes geschreven :)
Laatst bijgewerkt door Fearn op 28-11-16 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:06

UX design (visual interface) is mijn vak en ik wil niet anders meer :# ben er inmiddels alweer meer dan 10 jaar werkzaam in.

Frontenden (code schrijven voor de voorkant! Niet de backend) snap ik wel maar kan ik niet. Het begrijpen is wel belangrijk als UXer. Gelukkig heb ik, als ik eens freelance, een frontender als echtgenoot :))

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:35

Isa, je kan altijd ICT eens overwegen (ik heb die op de Fontys in Eindhoven gedaan, maar gaat even om de opleiding an sich). Je begint daarbij met 4 richtingen: business, software (denk aan programma's schrijven), technology (denk aan robotica-ish) en media design (front- en backenddeveloper, UX designer etc. Dus de technische kant van design). Daarnaast heb je nog heel veel 'innovatieroutes': digital publishing, game design, smart mobile (apps), lifestyle, management & security (denk aan hacken) en nog veel meer. Je kan je opleiding hier dus echt 'eigen' maken, wat echt een voordeel kan zijn. Je kan dus ook in een van deze innovatierichtingen afstuderen. Je kan dus gaandeweg kijken waar je goed in bent en waar je affiniteit ligt, of dat nu bij programmeren is of bij bijv. UX. Zeker als je al een grafische achtergrond hebt: dat wordt wel een beetje gegeven maar ligt niet de nadruk op.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:23

Ja klopt :) Bij ons op de hanze kun je bij de IMT opleiding ook verschillende richtingen kiezen, frond-end developer, ux designer, interactive designer, en nog iets voglens mij.

Het is voor mij meer de keuze of ik verder wil in deze richting of iets compleet anders. Sowieso is dit dus een veilige/verstandige keuze, ik ben al enigzins bekend in dit vak, heb een goede achtergrond, ik ben hier ook goed in. Maar of het mijn droombaan is, weet ik nog niet.. het op de computer/op kantoor zitten de hele dag vind ik tegenvallen, niet eens echt het werk zelf (dat vind ik prima). Maar ik denk dan wel eens, zou ik niet meer fysiek werk willen doen (buiten kantoor om, met mensen, met dieren, iets anders dan puur in het computerscherm)