Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:32

Balen lieveli, daar word je niet blij van...

Crap, ik ben ook niet blij. Heb een mentorleerling die in Detox heeft gezeten vanwege blowen. Laatst heeft hij weer geblowd en gezegd dat het maar een keertje was. Ik geloofde daar echt geen drol van... Nu was een andere leerling op zoek naar een vriend van mentorleerling vandaag. Ik vroeg waarom en leerling zei dat ze met mijn mentorleerling gingen chillen en blowen. Ik keek hem daarop heel raar aan en leerling zei snel dat het een grapje was, maar dat is een leugen denk ik.
Heb echt geen idee meer wat ik met mentorkind aan moet -O-

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:17

Tjonge, ik lees hier heel veel dingen waarvan ik denk dat het niets met lesgeven te maken heeft. Je mag wel bijna een psycholoog zijn wil je op sommige scholen lesgeven :o . Heeft toch niets met vakinhoudelijke kennis of didactiek te maken? Lastig hoor!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:52

Als je op de problemen van de kinderen doelt, dan vind ik dat dat wel te maken heeft met didactiek :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:05

Hoe heeft een cannabis verslaving met didactiek te maken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:16

Hoe je met dat soort mensen omgaat in de klas.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:54

Maar hier ben ik als mentor niet alleen in de les mee bezig, ook daar buiten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:12

InekeN schreef:
Tjonge, ik lees hier heel veel dingen waarvan ik denk dat het niets met lesgeven te maken heeft. Je mag wel bijna een psycholoog zijn wil je op sommige scholen lesgeven :o . Heeft toch niets met vakinhoudelijke kennis of didactiek te maken? Lastig hoor!

Op het VMBO zit ook niemand te wachten op je vakinhoudelijke kennis, tenminste, ik moet het voltooid deelwoord zowel in de 2e als in de 4e uitleggen.

mayniac_val schreef:
Balen lieveli, daar word je niet blij van...

Crap, ik ben ook niet blij. Heb een mentorleerling die in Detox heeft gezeten vanwege blowen. Laatst heeft hij weer geblowd en gezegd dat het maar een keertje was. Ik geloofde daar echt geen drol van... Nu was een andere leerling op zoek naar een vriend van mentorleerling vandaag. Ik vroeg waarom en leerling zei dat ze met mijn mentorleerling gingen chillen en blowen. Ik keek hem daarop heel raar aan en leerling zei snel dat het een grapje was, maar dat is een leugen denk ik.
Heb echt geen idee meer wat ik met mentorkind aan moet -O-

Hoe is jouw band met het jochie? Vertrouwt hij jou, heb je een klik? Want dan zou je hem misschien 1 op 1 kunnen aanspreken, niet in de verwijtende sfeer maar meer om te kijken hoe hij er voor staat?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:17

Een halve klik, vooral omdat het op school moeizaam gaat. Neem hem sowieso apart :j

Edit: net gedaan en hij zei dat het echt een grapje was. Weet van de zoco hoe hij doet als hij liegt/wèl gebruikt heeft en zo reageerde hij niet, dus daar vertrouw ik op.
Laatst bijgewerkt door mayniac_val op 21-03-14 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:20

Ik zou het op die manier proberen en anders eens bij collega's peilen die hem ook kennen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:26

kelllieeee: geen idee wat er bij ons aan gedaan wordt eigenlijk!

lieveli, ik lees stilletjes mee en hoop ook dat je snel naar een andere school kunt!

Ik wil hier ook graag een kleine casus droppen, benieuwd wat jullie vinden. De casus gaat ook naar mijn begeleider op school, maar ik vind het wel fijn om jullie reacties ook te lezen!

1 van mijn 2 klassen is wat wisselvallig in gedrag, ook naar mij toe. Het is een vmbo-t-klas. De ene les werken ze totaal niet, de andere keer doen ze uitstekend mee. Dat laatste vooral wanneer ze oortjes in mogen, of op een andere manier 'hun zin' krijgen. De ene keer vinden ze me heel aardig, de andere keer een bitch. Ik laat mezelf regelmatig filmen en er komt ook vaak iemand kijken. Tot nu toe is niet geconstateerd dat het komt omdat IK me wisselvallig opstel: mijn houding is elke les min of meer hetzelfde. Alle docenten zijn het erover eens dat je bij deze groep vooral erg consequent moet zijn.

Enfin, gisteren gingen we proefwerk bespreken. Dat kan in hun voordeel werken als ze een fout in mijn correctiewerk ontdekken. Dat weten ze. Daarnaast levert het ze weer extra kennis op voor bij de volgende toets, maar dat vinden ze logischerwijs niet zo belangrijk. Ik was heel duidelijk in mijn instructie: iedereen moest stil zijn tijdens de bespreking, ook geen storende geluiden. Dat werd al snel aan de laars gelapt en na een aantal keer waarschuwingen was de boodschap: de personen die dan nog stoorden, konden direct een eruitbrief halen.

Na ongeveer een minuut was het zover: leerling recht voor me overlegde (zachtjes) met buurman over een rekenmachine die hij wilde lenen voor de puntentelling. Ik hoorde het dus wel duidelijk en een aantal andere leerlingen ook. Dus hup, een brief halen. Andere leerling begon te protesteren, dus die heb ik ook naar boven gestuurd.

Komen ze aan het einde van het uur terug, zonder brief. Ze waren het er namelijk niet mee eens en dus niet van plan een brief te gaan halen :+ Ik heb gezegd dat ik ze absent zou melden, want waar waren ze nu het hele uur geweest? En de mentor op de hoogte zou stellen. Mentor heeft het met de lln besproken en die komen als het goed is maandag in de kleine pauze naar mij toe om te praten. Dat heeft ze met lln afgesproken. Dan denk ik bij mezelf meteen: ik wil helemaal niet praten, ik wil dat ze eerst een brief halen en daarná kunnen we praten. Prima dat ze het niet eens zijn met een beslissing, maar ze hebben wel te doen wat ik zeg. Mentor en ik gaan het hier nog over hebben, maar ik vermoed dus dat die het niet eens is met mijn manier van doen en vindt dat ze die brief niet alsnog hoeven te halen.

Wat zouden jullie maandag nu tegen die leerlingen zeggen?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:30

Bellen/mailen naar ouders. Dat is het protocol dat wij handhaven: prima als je besluit om je eigen gang te gaan, maar dan weten je ouders daar ook van.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:37

En als mentor daar niet in toestemt?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:40

Denk je dat ze dat niet zal doen? Kansloos, dat ondermijnt jouw gezag.
Als het niet mag, strafwerk meegeven en door ouders laten ondertekenen. Mocht dat niet gebeuren en mentor doet nog steeds moeilijk, dan zou ik het met je stagebegeleider bespreken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:43

Ik ga het sowieso voorleggen aan mijn stagebegeleider, zodat het straks niet als een verrassing komt! Strafwerk laten maken en ondertekenen is ook een goede.

Deze mentor heeft al eerder mijn gezag ondermijnt wat deze klas betreft en dat komt de orde niet ten goede, dus daarom heb ik wel wat aan een paar goede tips :D thanks!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:44

Frustrerend is dat, ik zie het ook gebeuren, docenten die elkaar niet serieus nemen. Voor mij nog een reden om 2 keer na te denken over werken in het onderwijs :=

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:46

Wat een raar mens := Zulke collega's heb ik gelukkig niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:47

mayniac_val schreef:

Ik vind dat altijd een lastige kwestie. In hoeverre moet je je willen bezighouden met wat er buiten school speelt. Tuurlijk, als het het welzijn van een kind in de weg staat wil je daar iets meer, maar dan nog. Je kan niet altijd iets als docent en je kan je ook niet de hele wereld op je hals halen. Soort van zelfbescherming anders stroom je over van ellende en taken.

Ik zou goed zicht blijven houden op zijn voortgang en zijn resultaten. Blijf hem daarin ondersteunen en motiveren, verder kan je niet veel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:50

lieveli schreef:
Voor mij nog een reden om 2 keer na te denken over werken in het onderwijs :=

Ik vind het onderwijs geweldig, echt mijn roeping! Maar die collega's zijn soms wel lastig, ja :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:56

Wat vervelend een mentor die niet achter jou staat. Herken het helaas ook wel hoor.
Kun je het niet bij je teamleider neerleggen?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:59

Goof schreef:
mayniac_val schreef:

Ik vind dat altijd een lastige kwestie. In hoeverre moet je je willen bezighouden met wat er buiten school speelt. Tuurlijk, als het het welzijn van een kind in de weg staat wil je daar iets meer, maar dan nog. Je kan niet altijd iets als docent en je kan je ook niet de hele wereld op je hals halen. Soort van zelfbescherming anders stroom je over van ellende en taken.

Ik zou goed zicht blijven houden op zijn voortgang en zijn resultaten. Blijf hem daarin ondersteunen en motiveren, verder kan je niet veel.

Niet buiten school hoor, maar het heeft gewoon een negatieve werking op zijn gedrag en prestaties op school. Bovendien is de afspraak dat hij niet meer blowt en spijbelt en hard werkt als hij hier op school wil blijven. Door zijn (vermoedelijke) terugval zijn in elk geval die laatste twee niet het geval, dus hebben we regelmatig gesprekken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:00

Ja dan snap ik dat je er goed mee bezig wilt zijn ja. Lastig, mijn ervaring is dat je zulke leerlingen kwijt raakt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:02

Ik heb net mail terug van de mentor, die heeft tegen leerlingen gezegd dat ze de eruitbrief gewoon hadden moeten halen. Dan vraag ik me wel af waarom ik maandag nog met die leerlingen moet praten? Dan kunnen ze toch gewoon alsnog die brief halen, lijkt me...

Jij hebt ook niet de makkelijkste baan Val... Pfoe!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:00

Sonja89 schreef:
Ik heb net mail terug van de mentor, die heeft tegen leerlingen gezegd dat ze de eruitbrief gewoon hadden moeten halen. Dan vraag ik me wel af waarom ik maandag nog met die leerlingen moet praten? Dan kunnen ze toch gewoon alsnog die brief halen, lijkt me...

Jij hebt ook niet de makkelijkste baan Val... Pfoe!

Vragen waarom ze hem niet hebben gehaald. Eventueel apart van elkaar, dan zeggen ze misschien meer.
Haha het is wel wennen na mijn LiO hoor, dat was een hele normale havo/vwo school := Nu is het wel eens lastig om te bedenken dat dit soort dingen echt niet alledaags zijn en dat het op andere banen/scholen ook heel anders kan. Weet je, het zijn hele lieve kinderen ondanks alles, dat maakt veel goed.

Goof: ja, daar ben ik dus bang voor. Het is een leukerdje, maar ik denk dat hij de verkeerde keuzes blijft maken.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:10

Vind dit een heel leerzaam mee-lees/vraag topic.
Ik ben soms best verbaasd wat jullie allemaal meemaken, vooral op het VMBO. Moet dat nu zo, vraag ik mij geregeld af. Ik heb deze week meegelopen op een Duitse middelbare school, ook het wat lagere niveau. Nou: ik kan je verzekeren: niks geen gedoe. Zijn ze in Nederland niet een beetje doorgeslagen qua tolerantie? En hoezo geen eruit briefje halen?! Wat vinden jullie ervan, is het te soft op met name het VMBO? Was het vroeger op het LBO/LHNO ook zo, zijn er oudere leraren hier aanwezig?
Waarom zouden dergelijke perikelen in Duitsland minder zijn?
(Ik wil nl. mijn studie-opdracht over de verschillen toen/nu gaan maken). :o

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:12

Hangt ook wel van de regio af hoor, mijn tweelingbroer en jongste zusje hebben ook op het VMBO gezeten maar in een ander dorp en daar was dit soort problematiek echt niet.