Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:00

Ik meld mij hier ook als het mag.
Afgelopen december heb ik mijn diploma ontvangen en ben nu een gediplomeerd fysiotherapeut. Nadeel is alleen dat er in Noord-Holland geen vacatures zijn voor een beginnend algemeen fysiotherapeute.... Ik heb nu een start gemaakt aan een sollicitatiebrief om deze rond te sturen naar allerlei verschillende praktijken en instellingen. Nu lees ik hier allerlei verschillende berichten over de aanhef en begin ik ook alweer over de rest van mijn brief te twijfelen! Open sollicitaties sturen vind ik zo moeilijk....
Hoop dat ik hier wat tips en trucs kan vinden :)

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:03

Ik ben aan het zwoegen op een brief voor projectcontroller. Ik wil geen standaard openingszin gebruiken, iets pakkends en prikkelends: lastig! *zucht* mensen nog inspiratie?

Tja... mijn grootste project is op dit moment mijn gezinnetje, haha, maar dat vind ik niet echt slim om in m'n sollicitatiebrief te zetten. Helemaal omdat ik pas 23 ben en net afgestudeerd. Straks krijg je allerlei vooroordelen dat het misschien een foutje was oid (was het absoluut niet!) of dat ze een tienermoeder idee bij me krijgen. M'n kind staat dus niet op mn cv en komt niet in mn brief voor.

Hoe doen andere moeders dat hier?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:06

Ik waardeer het als een brief begint met 'Geachte...' , aanspreekvorm 'u' en als afsluiting vind ik 'Met vriendelijke groeten' heel netjes.
Ik laat sollicitatiebrief en CV opsturen per email en ik kan me dood ergeren aan email wisselingen die na 1x heen en weer mailen beginnen met 'Hoi' of ''Hallo' , aanspreekvorm 'je/jij' en eindigen met 'Groetjes'. Die belanden bij mij op de nee-stapel. Tutouyeren is prima, maar pas als ik iemand persoonlijk heb gesproken en aan heb gegeven dat dat okee is.

Netam89

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 07:37

Filou: Welkom het is inderdaad lastig om in Noord-Holland wat te vinden. Weet dat ze hier in de buurt wel fysio mensen zoeken (Gelderland)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:00

In mijn vakgebied komt er juist heel veel voorbij in Noord Holland!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:07

SuSem schreef:
Ben dan wel benieuwd in welke branche jij zit :D

GGZ :)

Titel gebruiken doe ik niet, vind ik ook weer niet bij mezelf passen :P Ik ben geloof ik best eigenwijs, maar heb nog steeds werk/uitnodigingen, dus zo erg is het blijkbaar niet :P

Wanneer ik iemand gesproken heb en ik ben nog niet officieel aangenomen, houd ik het altijd bij "beste" en "groeten". Wanneer ik ergens eenmaal werk, probeer ik op te letten wat de ander doet, maar houd ik het vaak alsnog bij een redelijk formeel "Dag XYZ", "groeten XYZ".

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:51

Gwen, ik zet ook niks in de brief over mijn kinderen hoor. Ik ben in verhouding een 'oude' moeder van bijna 40 jaar en kids van 3 en 5 jaar. Daar kunnen ze ook weer hun vraagtekens bij zetten. Leeftijd zegt niet alles, voel me zeker geen 40 en zie er volgens andere ook niet zo uit. Dus laat ze me eerst maar uitnodigen op gesprek :D

Iemand anders van Bokt (ander topic) vroeg raad met een brief en schreef het volgende als afsluiting:
Ondanks dat u op dit moment geen vacature heeft zou ik het erg waarderen als ik op gesprek uitgenodigd zou worden om mijn cv en motivatie toe te lichten en dat u (wellicht) tot de conclusie kan komen dat ik van onschatbare waarde ben voor uw bedrijf.

Lekker gewaagd, maar valt wel op :+

Overigens gebruik ik ook Geachte in de brief. Heb ik inderdaad zo geleerd. En tegenwoordig belt iedereen de vacature even na om alvast 'bekend' te zijn bij het bedrijf. Dat is ook niet nieuw meer natuurlijk en om nu maar de grote menigte te volgen? Doe gewoon waar je jezelf goed bij voelt. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:06

Dimple schreef:
En tegenwoordig belt iedereen de vacature even na om alvast 'bekend' te zijn bij het bedrijf.

Ik heb dat nooit goed begrepen eigenlijk :) Je krijgt toch de secretaresse aan de lijn, niet degene die jou uiteindelijk aan moet nemen, die hebben daar 9 van de 10 keer helemaal geen tijd voor :)

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:38

Ik laat inderdaad niets doorschemeren dat ik een kind heb. Dat komt later wel! :)
En ik heb ook wel eens gebeld, zowel van te voren als daarna. En dan neem ik geen genoegen met de secretaresse, maar vraag naar het afdelingshoofd of contactpersoon. In ieder geval degene die de selectie ook doet!

Dimple: lekker gewaagde zin inderdaad. Dat onschatbare zou ik niet durven. Ik zou dan eerder zeggen meerwaarde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:43

Weinig mensen zijn van onschatbare waarde; iedereen is te vervangen!
'Meerwaarde' gebruik ik zelf ook :)

Het moet wel realistisch blijven natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-01-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:44

Tegenwoordig haken de bedrijven er al goed op in door een contactpersoon te vermelden in de ad. waar men voor vragen terecht kan. Scheelt hen ook weer tijd ;)

Meerwaarde klinkt ook goed!

Het gaat erom dat je brief opvalt, dan mag het best een beetje gewaagd zijn vind ik.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:13

Een brief is altijd lastig en al helemaal als je een open sollicitatie doet.. Je kan best een gewaagde brief schrijven, maar je weet nooit waar op geselecteerd wordt. Ik heb wel eens bij een sollicitatie gezeten waar de eerste grote selectie werd gemaakt op havo/wvo en daarna jaren ervaring. Dan kan je nog zo'n gewaagde brief schrijven, maar die wordt dan soms gewoon al niet eens gelezen omdat je havo hebt gedaan in plaats van vwo.
Ik heb bij mijn brief er gewoon voor gezorgd dat het er verzorgd uitziet, nette aanhef en afsluiting, goede verdeling van tekst, geen spelfouten en een pakkende inleiding waar ik kort maar krachtig vertel waarom ik geschikt zou zijn voor de desbetreffende baan. Die eerste indruk die je krijgt bij een brief is volgens mij erg belangrijk, het verbaasde mij echt enorm hoe onverzorgd sommige brieven eruit zien ..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:15

Ik heb een cijferlijst bij moeten voegen; hopelijk nekt die 6 mij niet :=

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:17

filou schreef:
Ik meld mij hier ook als het mag.
Afgelopen december heb ik mijn diploma ontvangen en ben nu een gediplomeerd fysiotherapeut. Nadeel is alleen dat er in Noord-Holland geen vacatures zijn voor een beginnend algemeen fysiotherapeute.... Ik heb nu een start gemaakt aan een sollicitatiebrief om deze rond te sturen naar allerlei verschillende praktijken en instellingen. Nu lees ik hier allerlei verschillende berichten over de aanhef en begin ik ook alweer over de rest van mijn brief te twijfelen! Open sollicitaties sturen vind ik zo moeilijk....
Hoop dat ik hier wat tips en trucs kan vinden :)

Filou,
Is bedrijfsfitness niet wat voor jou. http://www.highfive.nl/?id=50&title=Werken-bij

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:34

Zo, mijn brief is klaar! Ben benieuwd....

Straks nog even vriendlief er naar laten kijken en dan maar opsturen denk ik! Morgen is de sluitingsdatum!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:53

Is er hier iemand die een brief voor mij kan lezen?
Ik heb al heel lang niet meer gesolliciteerd en deze brief heb ik geschreven voor vriendlief (wat misschien nog wel moeilijker is) !!

Ik wil de brief vandaag nog graag versturen, zodat ze het morgen ook binnen is (via email).
Ik hoop dat iemand me even kan helpen.......

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:06

@Sakkia je mag hem wel naar mij sturen... weet niet of ik je kan helpen maar wil wel even lezen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:08

Ik ga je nu een pb sturen!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:55

Je hebt weer antwoord terug. ;)
Nou ik heb zonet maar een sollicitatiebrief een ruwe versie gemaakt... zucht... een brief schrijven is lastiger als je ook echt die baan wil... :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:09

PB maar hoor, ik wil er wel naar kijken. :)

Ja je moet bij een open sollicitatie net weten wat ze zoeken of ze er op attent maken dat ze blijkbaar nog iemand zoeken. :D

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:17

Ik gebruik standaard 'geachte' en sluit af 'Met vriendelijke groet'. Je wordt wel moedeloos van het solliciteren als je na maanden nog niet 1x een uitnodiging krijgt ;( , maar ik geef niet op. Banen in de communicatie zijn helaas dun gezaaid. Heb nu nog een sollicatie lopen naar de functie van communicatiemedewerker in een ziekenhuis. Deze week zou er een selectie gemaakt worden, dus dat wordt erg spannend. Is zo'n beetje mijn droombaan en ik voldeed aan alle eisen, dus fingers crossed :) .

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:13

Ik zoek dezelfde baan Steffie. Heb nog een contract tot 31 december. Maar kijk al wel rond.
Vorige week weer een afwijzing. Ze hadde 230 brieven gekregen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:14

Pffff 230 brieven := dat is toch ook niet meer te doen?

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:23

Ook hier begin ik altijd met geachte en sluit ook af mrt vriendelijke groet. Hiermee ook mijn sollicitatiegesprek van a.s. dinsdag mee binnen gehaald.

Mijn volgende vragen over sollicitatiegesprekken.
Heb a.s dinsdag een 1e gesprek. Is het verstandig een kladblok mee te nemen? Of is dat raar?
En diploma's en een getuigschrift, neem je dat soort spullen mee naar een 1e gesprek??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:25

Mijn vader had ook het liefste dat iemand de afstudeerscriptie meenam :) (bij mijn kennismakingsgesprek had ik cijferlijst en scriptie mee, niet dat het nodig was maar vond het wel fijn dat ik het iig bij mij had)

Denk maar zo; beter te veel in de tas en dat het overbodig is, dan alles thuis en je hebt het wel nodig. Kladblok kun je ook prima in de tas meenemen :) kun je ook gelijk even wat opschrijven als je de deur uit bent gelopen na het gesprek.