't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:37

Sababber schreef:
het leed is geleden! Na een jaar en 3 maanden werkloos te zijn geweest heb ik vandaag voor het eerst gewerkt! wat heerlijk om na al die tijd niet meer te hoeven denken dat er geen geld zou zijn! ik was al zo blij dat ik na mijn mail op gesprek mocht komen! en dan nog aangenomen ook! :D

Gefeliciteerd. Erg is dat dat je altijd moet denken ow eigenlijk moet ik dat niet kopen want heb er geen geld voor. Hopelijk lost het voor vele hier snel op.

Frats

Re: 't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:50

Stelling: Moet je een opleiding kiezen die je leuk vindt en bij je past of
moet je een opleiding kiezen waar veel werk in is

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:05

Combinatie van beide.

Laten we wel wezen, in de paardenhouderij of in de kunstwereld is weinig werk. En ja, van je hobby je werk maken is natuurlijk ideaal. Maar als die optie simpelweg onmogelijk is... Dan iets wat je minder leuk vind en toch geld oplevert.

Ik zou ook graag of in de paardenhouderij of muziekwereld werken, maar daar is zo weinig werk in. Nu doe ik iets wat ik ook érg leuk vind: werken in de media. Maar nog niet mijn grote droom: Radio ;) Maar met kleine stapjes kom je er ook. Ooit. Hoop ik :+

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:10

Heb je daar een opleiding in gedaan?
Het probleem is als je van je hobby je werkt maakt dan heb je geen hobby meer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:11

Ik heb de opleiding journalistiek gedaan met twee keer stage bij radio. Zit nu bij de geschreven (web) redactie.

Daarnaast speel ik op conservatoriumnivo muziek.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:19

Kijk dan heb je wel een opleiding gedaan in de richting waarin je werkt. Journalistiek is heel breed of niet? Bovendien blijft radio,krant en multimedia altijd nodig. Dus er blijft altijd werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:22

Ik heb van een van mijn hobbys mijn werk genaakt; grafisch ontwerp en daar ook een opleiding in gehad. Alleen nu dus weer op zoek door omstandigheden. Hoop vandaag meer te horen :)

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:23

Op grafisch gebied zijn toch banen? Lijkt me ook leuk maar ja geen opleiding in gedaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:24

Frats schreef:
Kijk dan heb je wel een opleiding gedaan in de richting waarin je werkt. Journalistiek is heel breed of niet? Bovendien blijft radio,krant en multimedia altijd nodig. Dus er blijft altijd werk.

Breed: Nee, absoluut niet. Heel weinig werk, veel concurrentie en veel mensen gaan noodgedwongen freelancen. Daarnaast verdwijnt de krant langzaam maar zeker. Heb ook wel echt moeten knokken om werk te vinden. Heb nu een werkervaringsbaan van 9 maanden. Maar hey, wel 9 maanden ervaring straks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:27

Als er banen zouden zijn had ik met mijn cv en ervaring niet thuis gezeten :)

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:28

Ok dat wist ik niet maar de krant blijft toch wel op internet bestaan? Daar moet toch ook voor geschreven worden? Freelancen of zzp er is ook geen lolletje. Tja een werkervaringsbaan is beter dan een gat in je cv. Tja een gatenkaas cv is ook leuk alleen je moet steeds bij elk gesprek zoveel uitleggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:31

Frats schreef:
Ok dat wist ik niet maar de krant blijft toch wel op internet bestaan? Daar moet toch ook voor geschreven worden? Freelancen of zzp er is ook geen lolletje. Tja een werkervaringsbaan is beter dan een gat in je cv. Tja een gatenkaas cv is ook leuk alleen je moet steeds bij elk gesprek zoveel uitleggen.

Oplagecijfers van kranten dalen al jaren. Landelijke kranten nemen niemand aan, bij de regiokranten vallen ontslagen. Werkdruk bij de overgebleven journalisten wordt hoger etc etc. Meer werk, voor minder mensen ivm bezuinigingen. En ik ben érg blij dat ik nu aan de slag ben. Hoewel ik ook erg veel bezig ben met een online platform. Komen mijn opgedane moderatorkunsten nog goed van pas :)

(Overigens één van de redenen dat ik hier ben aangenomen ís omdat ik op bokt moderator ben geweest :j )

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:32

Maar hoe zou dat nu komen dat er zoveel mensen geen werk kunnen vinden? Tja het mag dan wel 'crisis' zijn maar de hoeveelheid mensen neemt toch niet af? Er blijft toch behoeften? Van luxe artikelen kan ik me nog wel iets voorstellen. Bovendien zou verlaging van pensioen leeftijden niet iets schelen? Is een ww uitkering niet duurder dan aow? Het beste is natuurlijk mensen thuis laten zitten die niets krijgen zelfs geen aow opbouw hebben.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:33

Winged schreef:
Frats schreef:

Oplagecijfers van kranten dalen al jaren. Landelijke kranten nemen niemand aan, bij de regiokranten vallen ontslagen. Werkdruk bij de overgebleven journalisten wordt hoger etc etc. Meer werk, voor minder mensen ivm bezuinigingen. En ik ben érg blij dat ik nu aan de slag ben. Hoewel ik ook erg veel bezig ben met een online platform. Komen mijn opgedane moderatorkunsten nog goed van pas :)

(Overigens één van de redenen dat ik hier ben aangenomen ís omdat ik op bokt moderator ben geweest :j )

Dat vroeg ik me indd af. Maar bokt is dus een voordeel voor je geweest! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:33

De mensen nemen niet af maar de plekken wel.. Daar zit nu het hele punt. Ik moet ook voor september aan de bak: dan komt de nieuwe goedkope lading weer net van school en dan maak ik
Helemaal geen kans meer..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:35

Frats schreef:
Maar hoe zou dat nu komen dat er zoveel mensen geen werk kunnen vinden? Tja het mag dan wel 'crisis' zijn maar de hoeveelheid mensen neemt toch niet af? Er blijft toch behoeften? Van luxe artikelen kan ik me nog wel iets voorstellen. Bovendien zou verlaging van pensioen leeftijden niet iets schelen? Is een ww uitkering niet duurder dan aow? Het beste is natuurlijk mensen thuis laten zitten die niets krijgen zelfs geen aow opbouw hebben.

- Bedrijven bezuinigen -> Mensen vliegen eruit -> Geen werk
- Meer werk voor de overgeblevenen -> Worden geen nieuwe mensen aangenomen want dat is te duur
- Nederland zit vol hoogopgeleiden terwijl er juist mensen die handig zijn (loodgieter, timmerman) worden gezocht. Die zijn er amper
- Mensen moeten werken tot 67 jaar
- De babyboomgeneratie van de jaren 50 bezet een groot deel van de banen
- Bedrijven willen mensen met ervaring -> Jongeren krijgen geen werk

Een kleine selectie

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:38

Tja terwijl ik al 30 jarige ook al te horen heb gekregen dat ik te oud ben! En natuurlijk geen werkervaring maar ja als niet kan werken kan je ook geen ervaring opdoen.
Dus pensioenleeftijd verlagen is een idee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:40

Ja, maar effect pensioenleeftijd verlagen is dat wij (de jongere generatie) meer geld moeten verdienen omdat de pensioenen van de ouderen door ONS worden betaald. De generatie die nu 55+ is hebben geld afgestaan voor het pensioen van de generatie dáárvoor. En gezien er te weinig jongeren zijn en daarom te weinig draagvlak voor de ouderen wbt geld is eerder pensioen ook niet mogelijk. Het geld is er simpelweg niet. (Doorfokken jongens! Ons pensioen gaat eraan!)

En dan daarnaast die klerecrisis natuurlijk.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:41

Maar al die mensen die thuis zitten kosten toch ook geld?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:43

Ja, maar hoe dat precies zit weet ik niet. Geloof dat de babyboomgeneratie groter is dan de mensen die thuis zitten oid. En geloof mij, die verhoogde pensioenleeftijd valt onder de 55+ers écht niet goed. Die moeten opeens 2 jaar langer dan dat hun was gezegd.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:45

Tja ik ga vanmiddag maar naar een sollicitatietraining misschien kom ik erachter dat ik al mijn voorgaande gesprekken verkeerd heb gedaan. >;)

Dat zal wel haast niet want als ik opgesprek mag komen gaat dat meestal wel goed. Behalve de laatste keer dan :o Maar ja toen hadden ze liever een mbo er.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:59

Frats schreef:
Op grafisch gebied zijn toch banen? Lijkt me ook leuk maar ja geen opleiding in gedaan.

Dit is juist een hele moeilijke branche. Vriendin van mij is afgestudeerd aan de kunstacademie en zat net als haar studiegenoten gewoon thuis met haar HBO papiertje. Nu is ze aan het werk op MBO niveau (dtp en klein stukje grafisch) tegenwoordig mag je je handen dichtknijpen met een baan.

Ik ben gaan solliciteren vanuit een vaste baan en binnen een week (en een dag :+ ) had ik een andere baan :) Helaas is dit eerder uitzondering dan regel! Zit nu mijn laatste uurtjes af te tellen bij mijn werkgever, hij komt zo om afscheid te nemen en dan trek ik de deur voorgoed achter me dicht :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:02

Goh wat stom.....

Opdrachtgever leuk enthousiast om aan t werk te gaan... Maar moest een duitse taaltoets doen... Nu weet ik dat ik moeilijker schrijf dan praat, maar ik dacht echt dat het wel goed zou zitten..... Heb er toch minstens 5 jaar les in gehad op school, al is dat alweer 5 jaar geleden.... Praten gaat me wel makkelijker af :j

Haal ik nog niet eens 40% op de toets |(

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:17

Jeetje dat is balen PSM. Wat nu?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:21

Nouja, ik heb er net nog maar even achteraan gebeld, dat ik toch echt keurig netjes geslaagd ben met een 7 of hoger, heb diploma niet bij de hand, en dat ik bereid ben om op eigen kosten een opfriscursus te doen voordat ik start.... Maar dat ik het een hele tijd niet heb gedaan (minstens 5 jaar) en dat ik denk dat daar de schoen wringt.....

Maar uitzendbureau gaat me alsnog verder in procedure nemen, ze zegt, als het bij mij lang geleden is gaat t ook niet vloeiend, en als ik het weer vaker gedaan heb is er niks meer aan de hand dus ze herkende het wel :)