Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:59

Mag ik vragen wat jullie per uur voor een boekhouder kwijt zijn?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:35

Ik betaal niet per uur, ik betaal gewoon een vast bedrag per kwartaal, wat aan het begin van het jaar is afgesproken. Ik hou er niet zo van om per uur te moeten betalen, als mij niet duidelijk is wat iemand daar precies voor doet. Op het gebied van boekhouding kunnen ze mij van alles wijs maken ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:37

Ik ben 50 euro ex btw kwijt per uur. Maar heb maar zo'n 6 uur per jaar nodig, dus dat is goed te doen. Bij de btw aangifte blijf ik er bij zitten, want die is in 1 uurtje klaar, dus geen nut om op en neer te rijden

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:18

Mijn boekhouder kost geloof ik 42,50 per uur maar ik heb er nog geen gebruik van hoeven maken :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:12

De boekhouder die ik nu op het oog heb heeft een soort 'contract' voor 60 euro in de maand, waar hij btw aangifte, jaaropgave en opgave van partner voor doet. Weet nog niet of dit wel iets is voor mij, aangezien de BTW aangiftes erg weinig voorstellen (nu nog).

Tijdje al niet meer geweest hier, zla even kort vertellen hoe het nu gaat:

Sinds deze maand krijg ik geen WW-uitkering meer, dus al mijn inkomsten komen uit mijn bedrijf. Spannend, maar het voelt nu wel voor 'het egie' zeg maar :D. Ik ben druk bezig met aquisitiegesprekken bij gemeentes en organisaties die iets doen in het landelijk gebied. Dat vond ik eerst erg spannend, maar het blijkt reuze mee te vallen. Deze gesprekken zijn erg leerzaam voor me, ik merk dat ik contacten moet leggen bij bedrijven waar ik in eerste instantie helemaal niet aan gedacht heb, omdat ik meende dat bepaalde zaken/plannen/ontwikkelingen anders zouden lopen.

Vanmorgen weer erg leuk gesprek gehad en ik hoop dat ik een samenwerking kan aangaan. Dat zou voor mij een vaste bron van opdrachten kunnen zijn, wat natuurlijk erg welkom is!

Verder druk met inrichtingschetsen maken, bruidsalbums en kleinere shoots en tuinen. Dit weekend ook mijn opleiding aan de fotovakschool afgesloten met en diploma en tja....eigenlijk erg druk dus, maar nog niet genoeg betaalde uren. Maar dat gaat goekomen!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:29

Wat een interessant topic, en wat leuk om al jullie enthousiaste verhalen te lezen. Ik wil me ook aanmelden als dat goed is.

Sinds september vorig jaar ben ik gestart met mijn trimsalon/atelier, verder werk ik nog parttime in loondienst (vind ik te leuk om mee te stoppen).
De trimsalon begint nu lekker te lopen, ik heb een leuk klantenbestand opgebouwd en doordat mijn enige echte concurrente deze week stopt ivm scheiding + verhuizing zit ik binnenkort met een luxe probleem van te veel klanten. Maar daar klaag ik niet over :D

Verder heb ik een atelier waar ik tekenwerk in opdracht maak (maar daar neem ik nu even geen opdrachten aan wegens tijdgebrek) en luxe, exclusieve custommade lederaccessoires voor honden en paarden. Die wil ik dan in de eerste instanties via internet en trimsalons aanbieden. Op dit moment ben ik daar een lijn voor aan het ontwerpen die ik binnen een half jaar wil gaan aanbieden.
Ook maak in het atelier zelf luxe hondenstrikjes die ik in de toekomst ook aan collega trimsters wil gaan verkopen.

Het bevalt me prima om ondernemer te zijn, mocht het nu economisch een keer slecht gaan en raak ik mijn baan in loondienst kwijt dan kan ik de uren in de trimsalon makkelijk uitbreiden.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:18

Welkom Ingrid! Leuke combi heb jij qua werk. :)

Yucca gefeliciteerd met je diploma FVS! Stoer hoor, mooi diploma.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:09

@Ingrid: Wow, dat klinkt inderdaad heel gaaf! Zeker ook die lijn die je zelf ontwikkeld!! Welkom trouwens!

@Yucca: Gefeliciteerd met je diploma!! En zoals je nu bezig bent, klinkt heel goed! Hopelijk pakt het allemaal op en kun je nog verder groeien!
Hoe doe jij je fotografie en tuinwerk eigenlijk verkopen? Doe je dat los van elkaar of wel allebei op 1 website of zo??

Hier ook enkele ontwikkelingen. Naast dat ik nu een fulltime baan heb, gaat mijn bedrijf natuurlijk ook gewoon door. Enkele weken geleden heb ik foto's (moeten) maken/gemaakt van mijn Opa's huis die in de verkoop staat (hij is inmiddels al een half jaar geleden overleden). Mijn tante heeft toen voor wat styling gezorgt en de foto's zijn heel goed uitgepakt. Even hier en daar met wat familie praten en dan kom je er al snel achter dat er ook nog eens goed geld mee te verdienen is!
Dus dat wil ik nu ook aan gaan bieden, maar ik moet even gaan kijken hoe ik dit ga promoten op mijn website, want alles samen lijkt me geen goed plan. Iemand die een bruidsfotograaf zoekt wil namelijk geen interieurfotograaf en andersom... Dus dat ben ik nu even aan het bedenken en dan nog even kijken hoe ik het samen met mijn tante ga aanpakken om onze dienst samen aan te dienen en tegen welke prijs!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:31

11A: kun je de particuliere en zakelijke markt niet uit elkaar trekken? Interieurfotografie lijkt me vooral zakelijk toch?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:33

Dat lijkt mij inderdaad ook al een tijd een leuke vorm van fotograferen, maar heb dat nooit zo doorgezet.
Ik zou iig een aparte site maken inderdaad, en contacten leggen met makelaars. Hoelang ben je bezig geweest met met de woning van je opa? Misschien dat je daaruit en inschatting kan maken van de kosten.

Voor de fotografie en het tuin-en landschapsontwerp heb ik inderdaad twee aparte sites. Wellicht dat ik over een tijd nog meer website's maak, die allemaal vrij simpel zijn van opzet met bijv. één voor bruidsfotografie en één voor reportagefotografie gericht op de zakelijke markt + autonoom werk. En ook mijn ontwerp site: één gericht op de particuliere markt (tuin + producten) en ééntje voor de zakelijke markt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:36

1 ding om even op te letten met makelaars: Mijn ervaring is dat ze het liefst betalen als het huis verkocht is ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:42

Daar ben ik dus nog niet uit... Verschillende subdomeinen met 1 hoofdwebsite, of verschillende domeinen of hoe precies... Ik heb nu al het gevoel dat dieren/sport en bruids niet helemaal soepel samen loopt, dus opsplitsen wil ik sowieso, maar het hoe stukje is nog niet duidelijk!

@Yucca: Dat is inderdaad wel slim! Het lijkt me idd niet slim om op 1 website fotografie en tuinontwerp samen aan te bieden.
En de woning van mijn opa heeft wel langer geduurt, omdat er veel overlegt en gekletst werd en ik dus ook een tijdje niets kon doen, maar ik heb ondertussen wel een idee van hoe lang ik er mee bezig zal zijn.

@Kevin: Bedankt voor de tip. Dat zijn inderdaad puntjes om over na te denken hoe of wat. Waarschijnlijk ga ik dan toch werken met contracten, waarin dat soort dingen ook staan.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:46

Je hoeft natuurlijk ook niet meteen met die makelaars in zee te gaan, wellicht willen ze je wel voordragen aan (potentiele) klanten van hun, die jou dan betalen, daar hoeft de makelaar niet tussen te zitten qua geld. Voor hun ook fijn: ze hoeven zelf geen foto's te maken en wellicht is de woning sneller verkocht voor meer geld (goed voor hún portemonee).

[HTT] Huis te koop, geen kopers... wat kunnen we verbeteren? 8-)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:50

Yucca: hoe heb jij je ingeschreven bij de KvK? Als één bedrijf met twee verschillende soorten werkzaamheden of als twee aparte inschrijvingen?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:51

Eén bedrijf met twee verschillende werkzaamheden

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:52

2 bedrijven kan, maar dan moet je wel BV's starten of iets samen met anderen gaan doen in minimaal 1 v/d 2.
je kan niet 2 eenmanszaken hebben. 2 (of meer) handelsnamen onder 1 eenmanszaak kan wel.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:55

Ok, ik was benieuwd of de belastingdienst daar moeilijk over kon gaan doen. Ik moest nl bij inschrijving bij de kvk opgeven of de werkzaamheden van het atelier een relatie hadden tot de trimsalon.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:15

Yucca schreef:
Je hoeft natuurlijk ook niet meteen met die makelaars in zee te gaan, wellicht willen ze je wel voordragen aan (potentiele) klanten van hun, die jou dan betalen, daar hoeft de makelaar niet tussen te zitten qua geld. Voor hun ook fijn: ze hoeven zelf geen foto's te maken en wellicht is de woning sneller verkocht voor meer geld (goed voor hún portemonee).

[HTT] Huis te koop, geen kopers... wat kunnen we verbeteren? 8-)

Bedankt voor deze link! Zal ze eens benaderen!

Je kunt inderdaad makkelijk 2 werkzaamheden onder 1 onderneming plaatsen. Als het goed is sta ik ingeschreven met mijn fotografie, maar ook met administratieve werkzaamheden, zodat ik altijd facturen kan uitschrijven als ik een keer kantoorwerkzaamheden doe of zo! Ideaal!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:48

Remy schreef:
Ok, ik was benieuwd of de belastingdienst daar moeilijk over kon gaan doen. Ik moest nl bij inschrijving bij de kvk opgeven of de werkzaamheden van het atelier een relatie hadden tot de trimsalon.

Ik heb ook één bedrijf met twee handelsnamen. Met de ene bied ik coaching in algemene zin aan, met de andere richt ik me heel specifiek op sportcoaching en mentale training. Geen probleem. Het enige wat wel lastig is, is dat je een zakelijke rekening maar op één van de twee handelsnamen kunt zetten. Dan moet je dus een keuze maken, of 2 rekeningen openen, wat weer kostbaarder is.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:50

Kun je die rekening niet onder een algemene naam gooien? En wordt er echt gekeken naar de naam die je invoert? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, maar wil het niet uittesten.
Soms moet je namelijk vermelden naar iets en past het niet helemaal, maar komt het geld toch aan!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:22

Je kan ook gewoon een andere naam op geven om naar over te maken. Always works.

Mijn rekening staat op m'n naam met de toevoeging "Freelance" ;)

Mensen maken over naar Klinckmedia of naar HLP-IT.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:55

Dat dacht ik dus wel!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:56

Ik heb mijn eigen betaalrekening die ik gebruik, soms betaal ik inkopen van onze gezamelijke rekening die ook op mijn naam staat.

Ik heb wel geïnformeerd naar een zakelijke rekening maar die kosten zijn zo hoog en volgens mij mag je gewoon je eigen rekening gebruiken. Een zakelijke rekening is toch niet verplicht of wel?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:02

Nee is zeker niet verplicht :n

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:02

Ander vraagje (sorry als het al besproken is maar ik heb niet alles door kunnen spitten :o ) voor de fulltime zzp-ers: hoe hebben jullie het geregeld met de ziektekostenverzekering? Vroeger was het zo dat het interessant was om een aantal uren in loondienst te werken ivm ziekenfonds maar is dat nog steeds zo? Zijn die ziektekostenverzekeringen voor zzp-ers erg duur?