Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:36

Dat klinkt spannend Marleen-usar. Ben je alweer helemaal hersteld trouwens?
En ben je ook nog verder gekomen met dat dierenverhaal? (van die asielen). Of gaat dat niet door.

Ik zit nu zoveel te googelen dat ik er een houten kont en vierkante ogen van heb. Ik moet nu opzoeken waar ik straks wil gaan inkopen (gaat om voeding/reform), maar er zijn blijkbaar helemaal niet zoveel groothandels en producenten op dat gebied. Dan kom je wel op allerlei linkenpagina's maar op "mijn' gebied is dan weer net niks te vinden. ERG IRRI! Met de gouden gids kom ik ook niet veel verder en het collega/vriendinnennetwerk heeft welgeteld 2 namen opgeleverd. Daar heb ik nu info opgevraagd, ben wel benieuwd wat daaruit komt. Ik heb wel een naam van een hele grote groothandel maar die hanteert ook hele grote prijzen. Dan denk ik: er moet toch nog wat meer zijn .... hm ;(

Heb nu wel m'n bedrijfsplan grotendeels klaar en dat voelt wel goed. Heb ik toch even goed op een rijtje wat ik precies wil gaan doen, hoe m'n omgeving (markt) eruit ziet, wat ik wel wil verkopen en wat niet (ik weet alleen nog niet waar ik het wil kopen :+ ).

Hebben jullie eigenlijk marktonderzoek gedaan voordat jullie activiteiten gingen starten? Ik vond dat zelf toch wel een belangrijk punt. Het maakt heel veel duidelijk over welke producten zin hebben om aan te bieden.

joyce2

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:38

Ik heb die enquete gemaakt en online gezet, is 212 keer ingevuld, dus ik ben niet ontevreden ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:42

Ja, dat vond ik ook een snuggere zet! En 212 keer, tsjonge, das veel!
(ik heb'm ook ingevuld trouwens :D )

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:22

wat is jullie zwakke punt en wat is jullie sterke punt in het ondernemen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:53

Hannahfrouk dat van die asiels daar ben ik nog niet ver mee,had er wel een paar gemaild of ik op dierendag kon komen.Maar van 1 kreeg ik mail terug dat hun zelf al iemand hebben die het ook doet(bloesems).Van de rest heb ik niks terug gehoord,ik ben ook nog niet helemaal ingesteld op het schilklier hormoon.Dus ik werk nog niet 100%.Heb wel alle info van de gezondheidsbeurs, en als ze bij mij gratis mogen testen wordt ik overal in vermeld.Dus in blaadjes die daar liggen, en bij binnenkomst krijgen de mensen een lijst bij wie ze gratis mogen testen.En zo zijn er meer bladen waar ik in vermeld ga worden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:12

Ik meld me hier ook even aan!

Per 1 oktober heb ik mijn eigen diëtistenpraktijk. Ik kom bij mensen thuis advies en begeleiding geven (Uden en omgeving).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:14

Welkom hier,en wat een leuk plan.

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:36

Even een stipje.
Ik moet dit jaar voor school een onderneming gaan opstarten en wie weet kan ik hier wel wat leuk ideeën opdoen, of dat jullie nog wat weten?

Leren kan sowieso! :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:54

carien13 schreef:
wat is jullie zwakke punt en wat is jullie sterke punt in het ondernemen?

Hmm, mijn zwakke punt is dat ik starter ben en dus nog heel veel dingen uit moet vogelen/moet leren en dat ik in de branche waar ik nu in ga starten, nog weinig (zeg maar gerust geen) ervaring heb, dus dubbel uitvogel/leer werk, waardoor ik me af en toe wat dom en verloren voel.

Mn sterke punt is dat ik heel enthousiast ben en veel doorzettingsvermogen heb. Als ik iets in mn kop heb, zal ik niet stoppen tot ik alles geprobeerd heb om het doel te bereiken en dan pak ik dingen ook makkelijk op (dus overal van moeten leren is dan niet zo erg). Lukt het niet om mn doel te bereiken, dan weet ik van mezelf in iedergeval dat ik wel alles geprobeerd heb om het te laten slagen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:51

joyce2 schreef:
Ik heb die enquete gemaakt en online gezet, is 212 keer ingevuld, dus ik ben niet ontevreden ;)

Hoe heb je dat aangepakt? :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:57

Ik heb toevallig HF daar gister een PB over gestuurd! Maar voor jullie zal ik het ook nog even hier neerzetten, idd wel handig voor iedereen die ook zoiets wil doen!

Ik heb eerst op papier gezet wat ik precies wou weten van mijn toekomstige klanten. Dingen zoals: Wat voor producten kopen mensen, hoeveel geven ze hier aan uit, hoe vaak kopen ze spullen, willen mensen met raskatten/honden andere spullen hebben dan mensen met een "vuilnisbakje" en geven ze daar dan meer/minder aan uit. Kopen mensen ook online en zo ja, waarom? En zo niet, hoe kunnen ze overgehaald worden dit wel te doen? Etc.

Toen ik voor mezelf duidelijk had wat ik wou weten, ben ik er een enquete van gaan maken. Als je niet precies weet hoe je je vragen tot enquete vragen om kan vormen, moet je gewoon ff op internet wat enquetes zoeken (of ff bij die van mij kijken, maar dat is natuurlijk geen professioneel ding).

Daarna kreeg ik hier de tip dat ik de enquete ook online kon zetten, echt perfect gewoon! Dus dit heb ik gedaan op: http://www.thesistools.com/
Het is gratis, je kunt je link makkelijk verspreiden (het stond bij mij namelijk eerst in een word bestand, dus daar moeten mensen langer de tijd voor nemen, omdat het onhandig is), dus mensen kunnen het heel makkelijk en snel invullen. De resultaten komen op 2 manieren op je persoonlijke pagina te staan, namelijk met staafdiagrammen en in een excel sheet (in het excel sheet kun je alle zelf ingevulde antwoorden terug vinden). Ik vond het trouwens wel even puzzelen om de enquete online te zetten, in principe is het heel simpel, maar je moet wel uitvogelen hoe het allemaal werkt, er zijn namelijk heel veel mogelijkheden! Maar goed, als ik het kan, kunnen jullie het ook ;)

Daarna heb ik de link in mn onderschrift gezet en een topic op bokt geopend met het hele verhaal erin en de link erbij. Daarna natuurlijk ook gaan spammen in de topics waar ik vaak kom. Via een van die topics is mijn link ook weer op een Doggen forum terecht gekomen. En ik heb mn moeder ingeschakeld, die is heel actief bij een jachtvereniging, is helper bij trainingen, dus die heeft iedereen van de trainingen gemaild en sommige mensen vonden mijn initiatief zo leuk, dat ze het ook weer door hebben gestuurd aan anderen met huisdieren.

Zelf had ik ook nog naar mn vrienden kunnen mailen, maar daar heb ik niet zo heel veel aan, omdat ze toch wel spullen bij me zullen kopen. Ik was voornamelijk heel erg nieuwsgierig naar de mening van "vreemden". Ook heb ik nog geprobeerd bij andere dieren fora te posten, maar daar werden mijn berichten meestal vrij snel verwijderd (al leverde het soms toch nog een stuk of 10 ingevulde enquetes op! Dus het is de moeite om te proberen,haha).

Ik heb overigens ook veel mogelijkheden gegeven om mensen hun eigen mening in te laten vullen, want soms kom je er niet met "standaard" antwoorden en ik wou echt zoveel mogelijk informatie krijgen! Om een beetje een beeld te krijgen van mijn doelgroep, heb ik ook naar leeftijd en geslacht van de "invuller" gevraagd, naar het ras van de dieren (kijken of een bepaalde ras doelgroep ook echt opzoek is naar specifieke dingen), gevraagd wat mensen in het algemeen nog missen qua service & assortiment van dierenwinkels/webwinkels (in de hoop een gat in de markt te vinden, haha) en aan het einde van de enquete heb ik mensen de mogelijkheid gegeven om naam telefoonnummer/email adres achter te laten, voor als ze op de hoogte gehouden willen worden van de vorderingen. Dat heeft me al een stuk of 40 potentiele klanten opgeleverd!

Mocht ik iets onduidelijk neer hebben gezet, of als ik nog wat ben vergeten, mag je gerust vragen of pb'en!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:13

Leuk weer allemaal nieuwe mensen, welkom!

Ik zit even in een achtbaan van dingen, vandaar geen tijd gehad om te lezen en posten. Wel kan ik jullie vertellen dat mijn Z2 paardje verkocht is, binnen drie weken!

@HF, succes met plan B/C! Goed van je bedrijfsplan. Nee, ik heb zelf geen marktonderzoek gedaan in de zin van een enquête, wel heb gekeken naar de markt in z’n algemeenheid, de concurrentie en eventuele klanten. Ik vind dat wel een must om te doen.
@Joyce, ben het met je eens, dat veel webshops niet professioneel ogen! Zo pak ik het ook altijd aan als ik aan de slag ga met enquêtes, goed werk!
@Marleen_Usar, wat een uitdaging om naar die beurs te gaan, leuk.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:13

Ik heb geen ondernemingsplan geschreven of marktonderzoek gedaan :+
Heb wel even op de Vraag Aanbod Analyse Monitor (http://vaam.nivel.nl/vaam/home) gekeken hoeveel cliënten er in mijn gebied zitten. Ik weet met welke concullega´s ik deze moet delen.
Tja, en dan dus gewoon maar beginnen, want er zit niks anders op :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:25

Heb ik een leuke minor gevonden op school.
Moet je een motivatiebrief sturen waarom jij uitgekozen met worden.
hmmm, er is maar plek voor 16 personen.

Je hebt dan de kans je eigen onderneming op te zetten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:50

Gewoon proberen! Als je echt graag wilt, moet je gewoon goed nadenken over waarom jij dit wilt gaan doen en dat op papier zetten. Niet geschoten altijd mis!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:16

Ik heb gelukkig nog een maand om dit op papier te zetten.
Maar aangezien er veel ondernemers bij ons op school zitten zal ik hier echt goed over na moeten denken HOE die op papier te zetten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:35

Joyce, nu snap ik het pas helemaal ;-). Erg handig! Ik ga daar ook eens kijken, bedankt voor de tips.

Laura welkom. Leuke discipline, maar zeker best pittige opleiding??? Ik had even in je profiel gespiekt.

Geaa ik heb even nog geen heldere ideeen, maar als me wat te binnen schiet hoor je het. Bedoel je nou dat je een "alsof" onderneming moet starten?

Carien13: mijn zwakste punt, mmmm zou toch zeggen mijn onzekerheid over mijn eigen kunnen. En mijn sterkste punt, jah ... uh , nou ik ben best een werkpaardje, als het moet werk ik echt van 's ochtends vroeg 6 uur tot 's avonds laat 10 uur. Maar dat lukt me alleen als ik ergens echt voor ga, ik kan ook vreselijk lui zijn ;-). En ik ben altijd wel erg goed in concepten en plannen uitwerken en uitdenken.

Jaggie , gebeurt er zoveel? Ik hoop wel leuke dingen!

Ik heb voor mezelf een soort mijlpaaltje bereikt. Vandaag een gesprek gehad bij de KvK en dat verliep erg leuk. Hij vond het plan goed, de uitwerking al best grondig (heb al heel veel dingen op papier gezet ) en hij vond ook de naam leuk ;-). Die durfde ik daar eigenlijk niet eens te zeggen, ben dan altijd bang dat mensen dat niks gaan vinden, maar goed hij vroeg "heb je dat zelf bedacht". En ikke dacht "oh hij vind het niks". En toen zei hij "dat is wel pakkend, ik vind het best leuk". En ik "pfoei ...." (zucht). Ik hou die naam nog even voor me verder, ik ga dat ook nog niet ergens neerzetten. Maar goed, heb me nu dus wel ingeschreven met een tweede activiteit en dat voelt toch wel als een hele enge maar leuke stap.

En nu maar weer verder werken en spitten. Ben nu met het hele leveranciers- en assortimentstraject bezig.

Oh voor het geval dat ik het nog niet gezegd had: het wordt dus een reformspeciaalzaak (in m'n eigen huis want ik zit al aan een winkelcentrum dus).

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:51

Vandaag gelezen in de krant: Gratis boekhoudprogramma voor kleine zelfstandigen. Dit kan via www.bokbiz.nl. Het is een basis programma waar ondernemers niet voor hoeven te betalen. Hiermee is prima een eenvoudige boekhouding te doen. Wil iemand aanvullende modules dan kost dat wel geld. Aldus te lezen op www.zibb.nl

Wie weet is het wat voor iemand. Heb er zelf nog niet naar gekeken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:38

HannahFrouk Dankje :) Opleiding is erg gericht op zelfstandigheid, moest de meeste dingen zelf uitzoeken. En heel veel groepswerk doen. Dat vond ik toen ontzettend stom (betaal niet voor niks collgegeld?), maar dat komt nu wel weer van pas. Helaas bestond eerder geen maximum voor het aantal inschrijvingen op de opleiding, waardoor er nu meer diëtisten zijn dan er vacatures zijn.

Paan Grappig die naam, past leuk bij bokt ;)
Ik heb wel advies gevraagd bij een administarie en boekhoud kantoor. Daar heb ik tips gekregen voor de komende tijd (waar moet ik overal aan denken). Als het een beetje gaat lopen neem ik mn hele administratie in een keer mee daarheen, en dan kunnen ze mn aangifte voor me gaan doen. Ieder zn vak, zeggen we dan ;)

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:15

@ HannahFrouk;

Wij moeten hem echt opzetten; inschrijven bij KVK, afspraken maken met bank en krijgen aandelen erbij die wij dan vervolgens weer kunnen doorverkopen enzo.

Dus, echt in het echt ! :j
Super dat je mee wilt denken!

Zelf wil ik later ook voor mijzelf beginnen, opleiding klaar, ervaring op doen.. Ideaal topic! Erg leuk om te lezen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:40

Jeeej, maandag avond heb ik bespreking met de internet mensjes over hoe mn webshop eruit moet komen te zien en wat dat moet gaan kosten... Althans, de kosten zal ik een paar dagen later wel te horen krijgen.

Verder nu een beetje zenuwachtig, op mn werk hebben ze toch een tik gehad van de crisis, dus we vanaf nu blijven we op maandag gesloten, alleen dat zal me waarschijnlijk uren gaan kosten, terwijl ik juist 2 maanden geleden al terug ben gegaan in uren (van 40 naar 36 en als ik pech heb ga ik nu naar 31 uur...). Dus ik zit heel hard te denken wat ik moet doen als ik inderdaad uren moet gaan inleveren. Maar misschien heb ik mazzel en kan ik gewoon mn vaste uren blijven werken, alleen dan op dinsdag ivp op maandag. Maarja, het zet je toch aan het denken!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:43

Gewoon als de sodemieter aan de gang met je eigen bedrijfje :D

Ik vanavond als een debiel aan de gang met mijn btw aangifte, hoef ik dat natuurlijk volgende maand pas te doen 8)7

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:52

haha, dan heb je het maar vast gehad ;)

K wil idd wel snel aan de gang met het eigen bedrijfje, maar had dat meer geplanned als leuk voor dr bij en gehoopt dat ik dan in de toekomst een dag minder kan gaan werken, maar zo ver ben ik nog lang niet! Misschien moet ik dan toch maar een Doggy Walk iets dr bij gaan doen, haha.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:55

Wie van jullie met een draaiende webwinkel heeft ook wel een enquetes laten invullen? Ik ben eventueel van plan een enquete in elkaar te zetten, zodat ik hopelijk te weten kom wat klanten vinden van het assortiment/prijzen/service enz.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:08

Dat wil ik wel gaan doen, als ik daadwerkelijk een tijdje draaiende ben! Vooral omdat mn huidige enquete zo goed is bevallen.