[HK] VWO eindexamengangers 2007

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjoor

Re: [HK] VWO eindexamengangers 2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:23

eefangel schreef:
SplashIsLief schreef:
Ik ben met een vriendin al plannen aan het maken voor 1 juni *LOL* Daarna gaan we lekker los Rock-on, dudes!

Ik ga 2 juni met het vliegtuig weg naar Lloret de mar Cool

Moet ik wel slagen, anders ga ik niet zo lekker op vakantie Nagelbijten / Gniffelen

eef, we gaan gewoon feesten in Lloret en als we er weer zijn maken we ons pas zorgen over eventuele herexamens Clown eerst feeeesten!!!

Ik wil iedereen ook heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel succes wensen.. ! Het gaat ons allemaal lukken Tong uitsteken
Ik ben om 1 uur gestopt met leren.. anders wordt ik gek Clown

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:24

Ja er zijn verschillende formulekaarten volgens mij, want op die van mij staat dat niet. Geloof dat mijn docent het daar ook een keer over had.

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:36

DaphneL schreef:
Annelous schreef:
wie weet hoe je het antwoord van sin en cos moet opschrijven klopt het dat bijv:
sin2x = sinx
x:k * 2 phi of 1/3 phi + k * 2/3 phi

Wie weet hoe dat met cosinus moet?

sin a = sin b geeft inderdaad
a = b + k * 2pi of a = pi - b + k * 2pi

cos a = cos b geeft
a = b + k * 2pi of a = -b + k * 2pi

Ik heb die formules in m'n GR staan, net als de oplossingen van bijv. sin a = 0 e.d. Dat soort dingen onthoudt ik écht niet.

Dit staat bij ons ook gewoon op de formule kaart, met een paar voorbeelden differienteren / primitiveren, korte uitleg normale verdeling, stukje over parameterkrommen, snelheid lissajous en formule voor baanlengte..
Wel vreem dat daar ook nog zo'n verschil in mag zitten Scheve mond

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:36

Tomaatje schreef:
fury_berber schreef:
Oke, nou snap ik em niet meer!
f(x) = 5/ (-2 + 0.5x^4) = 5 (-2 + 0.5x^4)^-0.5
F(x) = 10 ln u^0.5 met u= (-2 + 0.5x^4)
U = -2x + 2x^5
dus F(x) = 10 ln (-2x + (1/10)x^5)^0.5
Toch? Of zie ik nu wat over het hoofd?

Nou je vergeet wat:
Als f(x) = -5/(x^3)
Dan F(x) = 5/ (2x^2)

Dus als f(x) = 5 / (u(x)^4)
Dan F(x) = -5 / (3(u(x))^3)
En omdat u'(x) = 0,5
Moet -5 nog x2 (het omgekeerde van 0,5)

Dus F(x) = -10 / (3(-2 + 0,5x)^3)

f(x) = 1/x => F(x) = ln x
Maar f(x) 2/x^2 => F(x) = -2/x
(kwam ik ook pas vandaag achter Clown)

Maar volgens mij ben jij aan het differentieren!
Want de primitieve van x^3 = (1/4) x^4
En die laatste, f(x) = 2/x² = 2*x-²
dus F(x) = -(1/3)*2 x^-1 = -2/(3x)

Dacht ik Bloos

Annelous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:51

Jha wij hebben maar een heel beperkte formule kaart Boos! zoals die snelheid lissajous heb ik nog nooit van gehoord
Dus heb ff mijn rekenmachine volgezet

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:55

Hebben jullie veel in je rekenmachine staan? Ik helemaal niks.. misschien dat ik er dadelijk nog wat inzet maar ik had er gewoon nog niet aangedacht.
Onze formulekaart is ook best beperkt, ik kom op internet veel uitgebreidere tegen!

Annelous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:57

ik heb kleine uitlegjes erin zoals raaklijnene berekenen (ik vergeet dat gewoon als ik daar zit)
en wat kansen voorbeelden en klein beetje van sin en cos
meestal gebruik ik het niet maar gewoon even als geheugensteuntje voor de blackouts haha

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:00

Rubiquil schreef:
Hebben jullie veel in je rekenmachine staan? Ik helemaal niks.. misschien dat ik er dadelijk nog wat inzet maar ik had er gewoon nog niet aangedacht.
Onze formulekaart is ook best beperkt, ik kom op internet veel uitgebreidere tegen!

Mijn GR stond zo vol dat hij bepaalde functies ging schrappen Nagelbijten / Gniffelen
Erg handig Rolleyes

Maar ik heb hem nu helemaal leeg gemaakt en ga er straks alleen de belangrijkste dingen inzetten.
Thank god dat ik wiskunde als laatste heb Afgod

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:03

@ Mjoor: Ja das lekker makkelijk voor jou om te zeggen Tong uitsteken
Jij staat niet op zittenblijven Knipoog
Ik ga er alles aan doen om te slagen!
Daarom zal ik nog poedersuiker op vakantie gaan als ik zak

Dat betekent namelijk dat ik het gewoon echt niet kan Huilen van het lachen

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:05

Weet er nog iemand een goed examen om te maken van wiskunde? Clown

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:05

Wat Tomaatje doet klopt allemaal hoor fury_berber, zij primitiveert echt. Ik heb je terug gepbt Knipoog

Misschien ook een handige tip voor de rest hier, je kunt je afgeleiden en primitieven altijd controleren met je GR! Dan weet je in elk geval of het goed is, zo niet moet je zelf gaan zoeken wat je fout gedaan hebt, maar dan weet je in elk geval dat het niet goed is.

Er zit namelijk op je GR een functie om de afgeleide van een functie te bepalen. Ik doe dat altijd via het grafiekending (van Y=) De functie kun je vinden via math-8 (nDeriv). Even uit een PBtje:
Ik doe dan altijd met differentiëren van f(x) bij y1=f(x), y2=nDeriv(y1,x,x) en y3=mijn afgeleide
En bij primitiveren van f(x) bij y1=mijn primitieve, y2=nDeriv(y1,x,x) en y3=f(x)
Dan schakel je y1 uit en ga je in de tabel kijken, y2 en y3 zouden als je het goed gedaan hebt dezelfde waarden moeten hebben.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:07

DaphneL schreef:
Wat Tomaatje doet klopt allemaal hoor fury_berber, zij primitiveert echt. Ik heb je terug gepbt Knipoog

Misschien ook een handige tip voor de rest hier, je kunt je afgeleiden en primitieven altijd controleren met je GR! Dan weet je in elk geval of het goed is, zo niet moet je zelf gaan zoeken wat je fout gedaan hebt, maar dan weet je in elk geval dat het niet goed is.

Er zit namelijk op je GR een functie om de afgeleide van een functie te bepalen. Ik doe dat altijd via het grafiekending (van Y=) De functie kun je vinden via math-8 (nDeriv). Even uit een PBtje:
Ik doe dan altijd met differentiëren van f(x) bij y1=f(x), y2=nDeriv(y1,x,x) en y3=mijn afgeleide
En bij primitiveren van f(x) bij y1=mijn primitieve, y2=nDeriv(y1,x,x) en y3=f(x)
Dan schakel je y1 uit en ga je in de tabel kijken, y2 en y3 zouden als je het goed gedaan hebt dezelfde waarden moeten hebben.

Ja dat doe ik idd ook.. en heb ook gemerkt dat het net zo makkelijk is om het sowieso met rekenmachine te berekenen als er alleen "bereken" in de vraag staat! Lachen

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:08

Maar ik doe gewoon optie 6 en 7 (geloof ik) uit het CALC-menu...

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:10

Jep, dat is mij op school ook heel vaak verteld. Voor de schoolexamens werd altijd gezegd "alles algebraïsch oplossen!".
En dan de laatste weken "vergeet wat ik altijd gezegd heb, als er niet staat bereken exact of algebraïsch, altijd met je GR doen".
Maar goed, er zal vast nog wel een vraag bij staan van "bereken met behulp van differentiëren wanneer het maximaal is" o.i.d, en dan is het wel handig om te kunnen controleren of je afgeleide klopt.

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:12

DaphneL schreef:

Bedankt voor de tip!!

Annelous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:14

hee dat is indd erg handig

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:20

Is idd handig! Pling

Nog meer van die handige weetjes?

[edit] Hoe maak je je rekenmachine leeg Blond Heb nl. een hoop onzin erin staan!
Ikheb staan bij [prgm]...

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:01

Ik heb nu verschillende examens van Nederlands gemaakt en dat ging wel goed.

Iedereen veel succes morgen! We gaan voor de 10 Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:10

Succes allemaal morgen! Ik hoop zo dat alles een beetje goed gaat met Nederlands Nagelbijten / Gniffelen Op het ene oefenexamen had ik een 5 en op de andere een 6,9...

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:12

Ik ga lekker niets meer leren voor morgen, heb dan ook alleen Nederlands, maar toch. Iedereen super veel succes, we kunnen het Haha! !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:15

fury_berber schreef:
Is idd handig! Pling

Nog meer van die handige weetjes?

[edit] Hoe maak je je rekenmachine leeg Blond Heb nl. een hoop onzin erin staan!
Ikheb staan bij [prgm]...

Je batterij eruit halen en er weer in doen, maar dan ben je ook al je formules enz kwijt wat je erin hebt gezet

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:19

DaphneL schreef:

Dit klinkt heel erg handig Haha! Mooi om te onthouden maar voor welke rekenmachine is dit? Koe
Casio of die andere?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:26

Rubiquil schreef:

Ik heb een enorme lading programmaatjes, misschien wel een stuk of 30, waarvan ik van de meeste niet weet hoe ze werken. Wel handige zijn de ABC-formule, dingen met hypothese-toetsen en de normale verdeling, stelsels en alle berekeningen met solvabiliteit, rentabiliteit en dat soort dingen van M&O.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:28

Ik heb een TI-83.. Voor de casio zou ik niet weten hoe het moet, maar volgens mij staat het ook in samengevat.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:42

fury_berber schreef:
Maar volgens mij ben jij aan het differentieren!
Want de primitieve van x^3 = (1/4) x^4
En die laatste, f(x) = 2/x² = 2*x-²
dus F(x) = -(1/3)*2 x^-1 = -2/(3x)

Dacht ik Bloos

Volgens de aantekeningen van iemand die zo'n belachelijke cursus aan de TU-Delft heeft gedaan moest het zo Scheve mond
Morgen nog maar ff navragen dus Tong uitsteken
*zul je net zien dat dit de eerste som op het examen is Nagelbijten / Gniffelen*