[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:52

dat had k idd ook,ik had er hele leuke site voor gevonde, weet niet of nog link ken vinden,,

en janneke, al tijdje werk niet voor bedrijf, en verdien niet genoeg om voor mezelf te blijven fotograveren zoeken we toch ander werk ;) Wil straks als ooit rijbewijs haalt een auto kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:54

Dan zou ik een nachtje vrij nemen ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:16

Ik zou ook juist 1x per week blijven lessen, dan blijf je er iig een beetje in.

Mijn autoleerling van gister is gezakt, teveel spanning en ging hele aparte dingen doen. Helaas had hij daar met de TTT ookal last van en hebben we dat proberen te trainen door af en toe met een collega te laten lessen maar helaas. Hij baalde zelf ook als een stekker maar het was gewoon echt niet goed.
Ging heel hard op situaties af rijden waardoor hij laat een inschatting kon maken of op de verkeerde rijstrook bleef, vervolgens ging hij bij verkeerslichten met 2 rijstroken achter een enorme rij vrachtwagens staan, miste de afslag op de snelweg (dat is geen reden om te zakken maar geeft wel mede aan dat het fout zat bij het plannen van zijn handelingen), ging er dus een afslag later af en moest toen weer terug, gaat bij dubbele rijstroken voor linksaf op de linkerbaan staan en rost zo zonder te kijken terug naar rechts in de bocht (auto bijna plat, examinator werd ook verrast).
Al met al dus helaas pindakaas.

Vandaag wel weer 2 motorleerlingen in 1x geslaagd.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:41

Ik begin over vijf minuten met mijn allereerste les :') stiekem toch wel spannend! Heb maandag al wel met mijn vader wat geoefend op een parkeerterreintje, maar toch wel wennen zo'n auto! Stuk minder wendbaar dan een paard haha!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:46

Succes Jannaa!

Mijn eerste les... vond het zo leuk haha! Was overigens 2 dagen voordat ik naar de EK zou vertrekken, dus m'n instructrice toen zei ook al, dan kun je vast beter paardrijden dan autorijden :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:49

Succes Janna! Veel plezier.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:38

Goed nieuws, vandaag mn TTT gehaald en mn begeleiderspas zat in de bus! Nu alleen mn examen nog halen over een maandje en dan gaan met die banaan! :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:00

Janna, hoe was het? Vind je het leuk?

Melisjee, Gefeliciteerd. Nu je examen nog :) succes alvast.

Als je met een begleiderspas moet rijden mag die gene naast je dan ook niet drinken? Zou aan de ene kant best raar zijn want hij moet je helpen. Wat niet echt kan als je gedronken hebt. Maar aan de andere kant heb je precies het zelfde examen gedaan als iemand 18+ en kan je ook het zelfde.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:06

kosseh schreef:
Als je met een begleiderspas moet rijden mag die gene naast je dan ook niet drinken? Zou aan de ene kant best raar zijn want hij moet je helpen. Wat niet echt kan als je gedronken hebt. Maar aan de andere kant heb je precies het zelfde examen gedaan als iemand 18+ en kan je ook het zelfde.

Je begeleider mag niet onder invloed zijn van wat dan ook, daar gaan ze dan ook mee akkoord als ze aangeven om begeleider te willen zijn.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:23

Hoe was het Janna?
Gefeliciteerd Melisjee! :D

Ik heb net mijn rijbewijs opgehaald, ik ga vanavond gelijk een stukje rijden :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:32

Gefeli Melisjee!

Mijn rijles ging niet goed en niet slecht vandaag. Was wel happy met het optrekken en (bochtje) achteruit maar nou ging het schakelen weer niet lekker :') Vergat steeds naar de 1 terug te schakelen :') En ik denk te veel na ovet het wel of niet oprijden van rotondes en kruisingen waardoor ik kansen laat schieten en de doorstroming juist tegen werk. Genoeg te leren nog dus :D

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:34

Net terug! Vond het superleuk, ik heb nog nooit zoveel gelachen terwijl ik me zo'n kluns voelde haha. Had echt totaal nog niet het ritme te pakken van de koppeling en weer gas geven tijdens het schakelen, maar dat zal met de tijd nog wel komen. Heb op het einde iig wel zelfstandig naar huis kunnen rijden :D.
Gefeliciteerd Melisje, is toch weer een mijlpaal die je hebt bereikt dan +:)+
Leuk Nienke! Mag je het eindelijk officieel, volgens mij geeft dat zo'n gevoel van vrijheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:20

Fijn dat je het leuk vond! Enne een kluns voel ik mij met rijbewijs ook nog wel eens hoor _O- , gisteren nog toen ik terug kwam van les met mn paard en me de auto bij een rotonde waar ik op een heuvel stond 2x afsloeg :')

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:12

Ik voel me met rijbewijs ook nog een kneus hoor.
Dinsdag ging ik met de auto naar school. en wilde inparkeren. dus zet hem in ze achteruit. wil de kopling op laaten komen doet de auto niks bleef gewoon staan. En met me domme hoofd probeer ik het nog een keer weer kopeling oplaten komen en gebeurt niks. en toen pas kwam ik er achter dat die was afgeslagen..... voelde me zo dom dat ik het niet door had. zag het door het lampje dat de acu niet meer werd opgeladen.
zolang er maar geen ongeluk gebeurd vind ik dit soort foutjes niet zo erg.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:19

Ik ook! Ging samen met m'n vader m'n rijbewijs ophalen en daarna naar m'n opa en oma rijden en toen inparkeren, maar rechts en tijdens mn lessen eigenlijk (bedacht ik me nu pas) alleen maar links ingeparkeerd. Dus dat mislukte, ik heen en weer, sloeg achteruit m'n motor af.... Achja was blij toen 'ie eindelijk stond!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:21

Rechts zijn ook meestal de parkeerplaten niet.
ik heb het wel in me lessen gedaan maar vond het altijd wel heel moeilijk, al is het ongeveer het zelfde.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:24

Haha ik ging gisteren voor het eerst écht alleen rijden. Ik had hem heel mooi geparkeerd en het was niet druk, alleen toen ik moest wegrijden dus wel! Ik moest dus achteruit dat parkeervak uit en naast me stonden aan beide kanten auto's en achter me ook 1. Nu is dat normaal niet zo erg maar nu was ik dus helemaal alleen en onze auto is echt een stuk groter dan mijn lesauto, dus ik stresste even een beetje. Heb het dus heel langzaam gedaan maar het was me wel gelukt :D , ik was echt trots op mezelf, maar wel blij dat er niemand stond te kijken :')

Edit: bij ons zijn de handigste parkeerplekken bij het CBR rechts, dus daar ben ik wel aan gewend geraakt!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:08

Misschien herl dom dat ik dit vrij, maar zitten parkeerplaatsen niet altijd aan de rechterkant van de weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:19

Nee hoor aan beide kanten.. maar rechts vind ik net zo makkelijk, als je gaat proberen om direct recht in te sturen lukt dat natuurlijk niet. Maar even naar links sturen dan kan je bocht ruim nemen en dan sta je er zo in!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:23

Denk dat ik het beter snap als we met parkeren bezig zijn geweest :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:28

Leren jullie een voorkeur voor achteruit of vooruit in een vak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:30

Ik heb met rijles beide gedaan, maar ik heb als voorkeur achteruit :j hebben nogal een grote auto met een grote uitzwaai neus. En als ik hem achteruit erin zet zie ik gewoon alles en als ik dan weer weg wil heb ik ook gewoon goed zicht :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:49

Ik vind achteruit erg fijn

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:00

Het liefst er vooruit in en dan er vooruit ook weer uit. altijd leuk van parkeerplaatsen die tegenover elkaar liggen.

Maar als het een enkele is ga ik het liefst er vooruit in. Dan kan ik beter inschatten wanneer ik moet sturen. en als ik dan achteruit er uit moet is het schatten of ik het ga redden niet moeilijk meer. maak dan de zelfde bocht dat ik er in ging. Het kijken doe ik dan via de ramen van de auto's naast me.

in van die file parkeer vakken doe ik het liever achteruit. als zijn er 3 vakken achterelkaar ik krijg hem vooruit er gewoon niet mooi recht in. Ieder zo ze eigen afwijking denk ik maar :P

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:11

Ik voelde me net weer een beginner toen ik gisteravond zelf een stukje reed := omdat onze auto vrij groot is en echt zo anders rijdt dan mijn lesauto was ik best wel gefocust op de auto en daardoor iets minder op het verkeer, borden etc.

Wat betreft parkeren, fileparkeren sowieso achteruit natuurlijk. Behalve als er een paar lege plekken achter elkaar zijn, dan ga ik daar lekker vooruit in.
Anders hangt het er voor mij van af aan welke kant van de weg het vak is. Links ga ik graag vooruit in, rechts maakt het me niet zo veel uit