Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:11

_Sim_ schreef:
Toch raar dat ze je bij de huidige sollicitatietrainingen leren geachte te gebruiken dan. Heb er recent nog een gevolgd. "beste" voor iemand die je niet kent is raar.

Ja heel ongepast vind ik zelf. Als ik de directeur van een internationale organisatie aanschrijf en ik gebruik 'Beste', nou dan ik het wel vergeten hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:12

Ik heb juist geleerd 'beste' en word ook zelf zo aangesproken :j
Misschien verschil per regio en vooral bedrijfscultuur(hiërarchie of niet; in de zorg is een andere cultuur dan bij het bankwezen immers)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:18

Het zal inderdaad aan de branche liggen, bedrijfscultuur of weet ik wat, maar zakelijke brieven die ik als pa of directiesecretaresse schrijf zijn altijd met een aanhef als geachte heer/mevrouw. In mijn sollicitatiebrief laat ik daarmee Ook zien dat ik weet hoe je zakelijk correspondeert.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:18

Suzanne F. schreef:
Ja heel ongepast vind ik zelf. Als ik de directeur van een internationale organisatie aanschrijf en ik gebruik 'Beste', nou dan ik het wel vergeten hoor.

Maar ik zal nooit een sollicitatie richten aan de directeur van een grote internationale organisatie. Dat gaat gezellig naar de p&o en dat is toch weer een heel ander orgaan en kan ook anders worden aangesproken als het bedrijf geen waarde hecht aan hiërarchie.
Als je solliciteert als directie secretaresse vind ik het ook anders, dan moet je ook juist een ontzettend goed gevoel voor hiërarchie wat dat betreft en dan kun je ook beter op safe spelen.
Maar over het algemeen (buiten hiërarchische gevoelheden) heeft 'beste' wel de voorkeur.

T is wel een ellende om brieven te schijven; elk woord ligt op een weegschaal -O-

RoodZonnetje

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:55

Ik schrijf ook gewoon "beste" en "vriendelijke groeten", die extreem formele dingen passen helemaal niet bij mij. En ik ben er nog nooit op afgewezen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:02

Heino schreef:
Ik schrijf ook gewoon "beste" en "vriendelijke groeten", die extreem formele dingen passen helemaal niet bij mij. En ik ben er nog nooit op afgewezen :)

Bij mij is de aanhef Geachte maar de afsluiting is Met vriendelijke groet. Geen Hoogachtend, dat gebruik ik niet veel. Heel soms.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:05

Ik doe het ook zoals suzanne F.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:08

Ik ook en ik heb hier eigenlijk nog nooit iets negatiefs over gehoord....

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:59

Ik ga ook voor geachte en vriendelijke groet.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:10

Mijn brief is de deur uit. Nieuwe foto in mijn cv met op de muur opde achtergrond de tekst yesterday is history,today mistery and tomorow a gift. Waarschijnlijk valt dat wel op en krijg ik hier wel reacties op. Even een leuk verhaal op bedenken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:12

eroslover schreef:
Mijn brief is de deur uit. Nieuwe foto in mijn cv met op de muur opde achtergrond de tekst yesterday is history,today mistery and tomorow a gift. Waarschijnlijk valt dat wel op en krijg ik hier wel reacties op. Even een leuk verhaal op bedenken!

Als die tekst op de muur maar wel correct gespeld is. :')

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:16

Ik heb inmiddels wel honderden sollicitaties door mijn handen laten gaan maar geachte is echt heel gebruikelijk. Heeft niets met hiërarchie te maken maar is gewoon heel gebruikelijk normaal algemeen beschaafd Nederlands. Diegene die beste stuurt zal eerder opvallen in de zin van ongebruikelijk, dat weet ik heel zeker!

Ik heb overigens nog meerdere customer care functies open staan in de regio Eindhoven!! Voor meer info graag PB sturen

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:17

Suzanne F. schreef:
eroslover schreef:

Als die tekst op de muur maar wel correct gespeld is. :')

Haha ja!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:19

DaphneR93 schreef:
Diegene die beste stuurt zal eerder opvallen in de zin van ongebruikelijk, dat weet ik heel zeker!

Maar is ongebruikelijk direct negatief? :)
Ik heb het er weleens met mijn leidinggevende over gehad (die mij overigens heeft aangenomen met "Goedemiddag mevrouw X" :D) en zij vindt "geachte" juist verschrikkelijk.. Zal dus echt veel met branche te maken hebben.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:26

Heino schreef:
DaphneR93 schreef:
Diegene die beste stuurt zal eerder opvallen in de zin van ongebruikelijk, dat weet ik heel zeker!

Ik heb het er weleens met mijn leidinggevende over gehad (die mij overigens heeft aangenomen met "Goedemiddag mevrouw X" :D) en zij vindt "geachte" juist verschrikkelijk.. Zal dus echt veel met branche te maken hebben.

Nee, ik denk zeker dat ''ongebruikelijk'' ook weer heel positief uit kan pakken. Nou zal niemand je alleen maken of kraken om de aanhef denk ik. Maar als iemand een verassende brief stuurt trekt het ook weer meer aandacht. Als je weet aan wie je de brief richt dus je hebt een naam en je weet dat het een vrij informeel bedrijf is zal 'beste' ook niet raar zijn. Maar als je geen naam weet klinkt beste heer/mevrouw weer apart.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:46

Heino schreef:
DaphneR93 schreef:

Ben dan wel benieuwd in welke branche jij zit :D

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:48

DaphneR93 schreef:

Ik heb het er weleens met mijn leidinggevende over gehad (die mij overigens heeft aangenomen met "Goedemiddag mevrouw X" :D) en zij vindt "geachte" juist verschrikkelijk.. Zal dus echt veel met branche te maken hebben.[/quote]

Ben dan wel benieuwd in welke branche jij zit :D[/quote]

Telecom, ik ben wel benieuwd waarom jij dat vraagt? :) of bedoel je Heino?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:51

Ik bedoelde Heino idd.. puur interesse. Ik vind het echt heel vreemd dat geachte als ouderwets bestempeld wordt. Ik zal een sollicitatiebrief dan ook nooit met beste beginnen :n

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:21

Ik gebruik altijd Geachte als aanhef en Hoogachtend, Met vriendelijke groet onder elkaar als afsluiting! Je weet tenslotte niet wie de brief leest en of hij/zij het kan waarderen dat je hem/haar met Beste aanspreekt. Ik neem liever het zekere voor het onzekere... :j

Ps. Ik heb vandaag mijn CV gepimpt. Ik had een saaie (zwart/wit) en heb nu wat kleur erin gedaan! Kleuren die bij mij passen: jong fris en vrolijk. Hebben meer mensen een apart of kleurrijk CV?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:33

Gwen09 schreef:
Ik gebruik altijd Geachte als aanhef en Hoogachtend, Met vriendelijke groet onder elkaar als afsluiting! Je weet tenslotte niet wie de brief leest en of hij/zij het kan waarderen dat je hem/haar met Beste aanspreekt. Ik neem liever het zekere voor het onzekere... :j

En dat is het dus net; de 1 vind hoogachtend een vreselijke afsluiting om te lezen en wenst absoluut niet begroet te worden met 'geachte' omdat ze ouderwets aandoet ('herr professor doctor gevoel').
Dus niets is zeker met solliciteren ;) je moet goed naar de opstelling van de vacature kijken (staat er 'goed gevoel voor hiërarchie', dan zou ik zelfs ik nog 'geachte' als aanhef gebruiken) en waar solliciteer je op. Sta je onder het management? Of sta je juist op gelijke voet? Elk simpel woordje wikken en wegen... Ik haat het :')
In mijn sollicitatiebrief heb ik zelfs de directeur niet eens met 'mevrouw' ervoor genoemd, alleen voor en achternaam. Tja, als men graag getutoyeerd wil worden, dan maak ik het ook iets minder formeel. Ook al heb ik wel 'u' gebruikt, voelde mij niet prettig nog met 'je'.

Wie gebruikt hier eigenlijk de titel? Ik gebruik mijn titel nooit en twijfel of ik het er toch in moet zetten.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:53

Gwen ik heb een heel erg kleurrijk cv. :j (Staat ook in dit topic, even in mijn berichten kijken).

Vuurneon ik gebruik mijn titel wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:54

Gebruik je de titel overal dan SIL? Cv, afsluiting brief? :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:11

Op mijn cv staat mijn titel - voorletters - achternaam en daar onder gewoon mijn voor- en achternaam. En onder mijn brief staat mijn titel - voorletters - achternaam.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:47

Ik heb bij schoevers geleerd geachte te gebruiken en dat doe ik ook bij elke brief.

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:58

Inderdaad mooi CV SIL :)