Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:03

Ik zou inderdaad even bellen of mailen, om te vragen of het wel goed is gegaan met de bestellingen! Ik krijg ook wel eens van die "spook" bestellingen binnen. Als ze midden in het iDeal proces de boel hebben afgebroken, mail ik er even achteraan om te vragen of het wel goed is gegaan. Dat ik niet straks een boze klant heb die op een product zit te wachten, terwijl ik de betaling niet goed binnen heb gekregen. Soms heb ik ook klanten die iets bestellen en het geld zelf over willen maken. Daar hebben ze 7 dagen de tijd voor en als ik na 3 a 4 dagen nog niets op mijn rekening heb staan, stuur ik even een herinnering. Hoor ik daar niets van en heb ik na 7 dagen geen geld ontvangen, dan annuleer ik de bestelling en daar krijgt de klant ook bericht van via de mail.

Mallootje

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:14

Heb zonet even een mailtje gestuurd om te vragen of alles inderdaad wel goed gelukt is. Benieuwd of ik antwoord krijg!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:15

goedemiddag allemaal, ik heb een smartphone gekocht op mn bedrijfsnaam..... (ben a-technisch, dus dat wordt nog wat... :D ) maar dit abbo was zo voordelig dat ik wel moest. Mijn abbo loopt af per 16-2 en die kon niet verlengd ivm speciale actie indertijd dus dan maar een andere. Gelijk ook maar overgestapt omdat deze goedkoper was. }>
Dus ik kan vanaf volgende week ook Wordfeuten! althans, als ik weet hoe dat werkt.... hahaha!

over meerdere domeinnamen/websites: bij wie hosten jullie en kun je daar je diverse domeinnamen tegen een schappelijke prijs door laten linken naar je hoofdsite? Ik heb de versies met/zonder streepjes en de NL.COM en BE geclaimd maar ik moet ze nog wel ergens 'kwijt' zodanig dat ze dan wel op mijn .NL site uitkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:38

Dat heb ik dus bij D-hosting. Voor een tientje per jaar sturen alle ander domeinen de bezoekers automatisch naar www.boomloosrijden.nl , de hoofdsite.

Zie bvb. www.fijnzadel.nl , die doet dat :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:43

heb even op je link geklikt en ziet er wel grappig uit zo met die 20 seconden... :) Ik hoop nog meer PB's te krijgen en dan ga ik van het weekend eens even lekker stoeien, wordt een keer tijd nl dat mijn nieuwe site in de lucht komt! *Schupt zichzelf nog een keer onder dn bips*

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:48

Even wat anders, hoe ver trekken jullie de grens met km rijden voor een opdracht? Ik kreeg een aanvraag voor dik 160 km bij mij vandaan maar dat is 2 uur heen en dan ook weer terug.... de training zelf zal ongeveer ook 2 uur in beslag nemen. Ik vind dat eigenlijk net even te ver. Maar de dame in kwestie heeft echt een probleem en wil graag door mij geholpen worden.
Er is nog een klant die dan ook hulp wil en dan komen er dus nog 2 uur werk bij. Maakt het echter niet minder ver en het kost me altijd veel energie zo'n trainingssessie, ik ben bang dat ik op de terugweg in slaap val. Kan wel iemand meenemen maar diegene is dan ook gelijk een hele dag zoet. Niet zo heel veel mensen willen er mee helaas. Rekenen jullie dan ook extra reiskosten bijvoorbeeld? Ik reken nu 'maar' 0.25 per km maar ik ben dan wel 4 uur kwijt aan reizen. Moet wel leuk blijven nl. (mag ook per PB als je het hier niet kwijt wilt)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:58

Ik denk Cissy dat je momenteel niet heel veel keus hebt. Het is een klant.
Door deze klant aan te nemen, zal het je ook duidelijker worden welke keuzes je wilt gaan maken in de toekomst.

Mallootje, de klant is niet altijd koning.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:16

@cissy: blijkbaar heeft de klant het er voor over om 40 euro extra te betalen voor je reiskosten. Als het voor 2 klanten is, wordt het natuurlijk al interessanter. Kun je inschatten of dit een eenmalige sessie is of dat je er op regelmatige basis naar toe moet? Ken je niemand in de buurt waar je een nachtje kunt bivakkeren zodat je het reizen over 2 dagen kunt verdelen? Iemand van je opleiding misschien?

Als je het echt niet ziet zitten, moet je het natuurlijk niet doen, maar het kan vrij makkelijk gebeuren dat mensen gaan roepen dat je 'geen zin hebt om naar ze toe te komen'.
Heb ik een keer gehad. Iemand wilde foto's van haar paard maar ze had gehoord dat ik niet bij mensen thuis langs wilde komen. Dat bleek bij iemand vandaan te komen die 2,5 uur bij mij vandaan woont en die foto's wilde. Ik had haar aangegeven dat het nogal ver voor mij (en duur voor haar) was om 'even' foto's te komen maken. Dat ik dat met iets wilde combineren, meerdere paarden of een evenement o.i.d.

Voor de toekomst denk ik dat het handig is als je een netwerk van collega's probeert op te bouwen die allemaal globaal een eigen regio hebben en klanten naar elkaar verwijzen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:11

Ik reis meerdere keren per jaar toch best ver. 2 bruidsreportages met iets meer dan 1,5 uur reizen enkele reis en dan nog zo'n 8 tot 12 uur fotograferen gedaan. Ik draai daar mijn hand niet voor om maar het moet wel rendabel zijn.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:14

@ Cissy: die keuze is altijd aan jezelf en het is lastig voor andere om daar een antwoord op te geven, het ligt ook aan de diensten die je aanbied. :)

Wat ik wel kan doen is mijn ervaring, als paardenfotografe, vertellen. Mijn klanten zitten door heel Europa heen en ben straks, als het hoogseizoen weer start, veel onderweg. De eerste boekingen voor hier in de regio staan al geboekt maar ook verder in Nederland en daar buiten. De klanten die mij boeken zorgen zelf al dat ze genoeg paarden hebben verzameld om een dag te vullen. Voor zo'n dag/weekend zorg ik dat ik de dag ervoor al in de buurt ben zodat ik de volgende dag goed uitgerust (en vooral ook optijd) kan beginnen. Met de afstanden rijden heb ik geen probleem daar ben ik inmiddels aangewend. ;)
Als de opdracht zo groot is dat ik daar een heel weekeinde mee zoet ben, dan betaald de klant eventuele overnachtingskosten en tot op heden heeft elke klant daar netjes voor gezorgd mocht het nodig zijn. :)

Wat je in jou situtie zou kunnen doen is kijken of je zelf in familie/vriendenkring een adresje hebt in de buurt omdaar evt. te overnachten. Mocht dat niet zo zijn en je zou bijvoorbeeld een hotel/B&B moeten boeken, meld dan aan je klanten dat of zij voor deze extra kosten moeten opdraaien of dat je genoeg klanten zou moeten hebben om de extra kosten te kunnen dekken. :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:32

Misschien een idee om extra kosten in rekening te brengen voor je reisTIJD? Ik reis voor jumbo het hele land door en heb voor mijn reistijd de helft van het uurtarief als voor de tijd dat ik aan het fotograferen ben! Anders ga ik echt niet ver weg! En daarnaast betaald jumbo de overnachting als het meer als 1,75 uur rijden is. Als een klant perse jou wil hebben, moeten ze er maar geld voor over hebben, aangezien jij in je reistijd geen andere klanten kunt helpen en dus niet alleen benzine/autokorten kunt rekenen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:31

holly schreef:
Ik denk Cissy dat je momenteel niet heel veel keus hebt. Het is een klant.
Door deze klant aan te nemen, zal het je ook duidelijker worden welke keuzes je wilt gaan maken in de toekomst.

Mallootje, de klant is niet altijd koning.

Hoezo heb ik geen keus? ik hoef er (nog) niet van te leven, ik doe dit naast mijn 36 urige drukke werkweek, een eigen paard in halfpension en een 1 persoons huishouden..... en ik hoef jullie niet te vertellen hoeveel tijd dat kost. :)
En ik ben ook al een tijdje met dit werk bezig en heb alle hoeken van NL al gezien en gemerkt dat dat niet werkt voor mij. Soms is de klus heel moeilijk en kost het heel veel energie en ben je echt dood na afloop, maar dan moet je nog wel dat roteind naar huis en dat is niet zo veilig. Soms valt het ook mee en rij je fluitend naar huis, maar je weet het nooit van te voren.
*note to self: op je nieuwe site een km grens neerzetten*

ik vind het lastig, eerst maar even iemand vinden die eventueel mee wil en dat zal ook niet meevallen. Ik ga zéker niet in mn eentje dat roteind rijden!
Er woont helaas niemand van mn opleiding in die uithoek, de meesten zitten rond Rotterdam of hoger en dan kan ik net zo goed naar huis rijden.

De klant wil heel graag dat ik haar kom helpen omdat ze een goed gevoel heeft bij mijn website en ook westernruiter is en wij hetzelfde denken, ik wil haar dan ook wel graag helpen maar ze woont zo ver weg....
Als ik puur zakelijk kijk moet ik gewoon meer rekenen, als ik op gevoel kijk dan moet ik het niet doen, als ik het zelf was met een probleem dan had ik ook graag hulp gekregen, kortom..... ppfffff.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:17

Ik zou kijken of je het inderdaad ergens mee kunt combineren zodat je er een weekendje weg van maakt ofzo , waarvan je dan 1 dag uittrekt voor het helpen daar en dan nog een dag om wat leuks te doen / bekijken in de buurt , is dat geen optie ?

Anders zou ik mijn best doen om iemand anders aan te raden die wel daar redelijk in de buurt zit.

Je moet ook niet met tegenzin jezelf er naartoe slepen , hoe graag je iemand ook wil helpen.

Ik heb een zelfde soort dilemma altijd met klanten die iets bij me willen komen afhalen.

Ik snap heel goed dat ze dat willen. En dat dat ook wel een stukje service is. Maar ik heb al vrij vroeg in het hele proces besloten dat ik dat niet (meer) doe. Net zoals ik geen klanten aan de telefoon wil hebben.

Klinkt heel bot , maar ergens moet je een grens trekken. Ik ben vrijwel altijd elke dag heel goed bereikbaar via mail , ik doe mijn best om zo ook een zo goed mogelijke service te bieden , maar als ik dan eens even de deur uit ga voor boodschappen , of stront weg sta te halen bij de paarden , of eindelijk eens een keer een avondje op de bank of even in bad ga zitten...dan moet ik *echt* niet ook dan nog eens die zaak in getrokken worden.

Kost ook veels te veel tijd om mensen via de telefoon te spreken...je wordt 9 van de 10x toch gebeld met onzin-vragen waarvan het antwoord gewoon pontificaal op de website staat...

En als mensen willen komen kijken , moet ik ze dus in huis of in de opslag halen.
Ik vind dat niemand daar wat te zoeken heeft eerlijk gezegd :o

Ik heb er geen behoefte aan dat jan en alleman eens goed rond gaat kijken wat er hier te halen valt , en los daarvan...ik heb een opslag , geen winkel. Dus als iemand wil komen kijken dan zie ik het al voor me dat ze vanalles willen zien , ik vanalles ter plekke uit kan gaan pakken , met nog gezellig een praatje maken ben je zo weer een uur verder...en dan moet ik m'n normale werk nog doen waar ik al een dagtaak aan heb....nadat ik nadat de klant vertrokken is eerst weer alles op kan gaan bergen in de voorraad :=

En je hele dag is gebroken wanneer je iemand op moet vangen. Dan komen ze nog ineens niet , of later , of.... pffffft nee sorry daar heb ik echt helemaal geen zin in :n

Genoeg wederverkopers die het wel leuk vinden , dan gaan de mensen daar maar heen hoor , dan ben ik wel gewoon heel goed bereikbaar via mail en ondersteun de wederverkopers , beetje de werkzaamheden / service spreiden , dat is ook wat waard :)

Hmmm , sorry voor het lange verhaal :o

Maar moraal van het verhaal is dus : ergens een grens trekken zodat het voor jezelf ook nog leuk blijft aanvoelen en je jezelf geen gegijzelde voelt van je bedrijf :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:41

misschien kan ze naar jou toe komen cissy? of allebei de helft?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:42

Ik bedoelde daarmee Cissy dat je in het begin niet zo heel veel keus hebt omdat iedere klant een klant is die jou helpt te groeien naar daar waar je heen wilt.
Voor dat verre reizen staat weer een centje inkomst tegenover waardoor je weer wat kunt investeren, of mond tot mond reclame zodat meer mensen je kunnen gaan vinden, etc. Dus probeer ook het positieve er in te blijven zien.
En hoe meer je groeit, hoe meer je kunt gaan schaven aan dingen zoals reisafstand.
Maar goed dat is niet alleen nu. Schaven blijf je altijd doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:04

Kaaaren schreef:

ehm, dat wordt wat lastig :+ gezien het werk wat ik doe, zie onderschrift....

Holly, dat snap ik, het is ook wel investeren in je toekomst, maar ik denk dat dat wel losloopt, heb het afgelopen jaar niet te klagen gehad en ik ga actief adverteren zodra ik die opleiding af heb en daar steek ik nu mijn energie het meest in.
Ik hoef nog niet zo nodig en zeker niet aan de andere kant van NL. Maar ik wil ook graag helpen en daar zit nu even mijn dilemma. *gaat er nog een nachtje over slapen*

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:43

Ik vind ook dat je zelf de keuze hebt Cissy. En ik vind ook dat je daar in mág kiezen, je hoeft niet op je knieën voor iedere klant die je mogelijk kunt krijgen. Ik zou overwegen óf je uberhaupt de reis wil maken (is de trein ook nog een optie?) en dan of je een vergoeding wil voor de tijd die je reist, zoals 11A ook aangeeft. Dat is prima uit te leggen aan de klant: "normaal gesproken zou ik niet zover rijden voor een klant, het kost me 4 uur reistijd dus daar vraag ik een extra vergoeding voor". Het is feitelijk zo dat je nog een extra klant zou kunnen helpen in de tijd die je nu kwijt bent voor het reizen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:36

Hoi iedereen!
Na lange afwezigheid meld ik me hier maar weer eens - sorry!!!
Even for the record: ik ben dus nog altijd Carolien, 29 intussen en ben in 2009 met mijn zaak begonnen in bijberoep, in 2011 ben ik volledig zelfstandige geworden. Ik doe vertalingen, copywriting, taalonderwijs,
proofreading, tolken, - afijn alles met taal.

Ik overweeg om in het dorp en de omliggende dorpen flyers rond te sturen mbt bijles. Maar nu vraag ik me af: is dat rendabel? Wat zouden jullie daar precies in zitten? Zelf bedelen, studenten betalen om het te doen, met de post mee, met de reclamekrantjes mee... Of denken jullie dat adverteren in een reclameblaadje interessanter is?

Thing is, ik heb werk genoeg - met vertalen en copywriten. Maar dan zit ik eenzaam aan de pc. Zou graag wat meer lesgeven...

Even op de vraag van Cissy: ik ben het met Kay hierboven eens. Het is idd een klant, maar het moet ook niet té gek worden. Ik heb zo mijn eigen grenzen qua afstand/tijd voor een opdracht, en als het te ver is doe ik het gewoon niet. Tenzij er wordt bijbetaald...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:23

He Caroline, hoe is het met jou en Memuska? Tijd niet gesproken.
Ik zou dan eerder gericht gaan adverteren. Dus bijvoorbeeld op scholen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:23

Voor bijles adverteren wij ook heel gericht, flyeren aan scholen, flyers in de bib, in het zwembad, ...

We zijn trouwens vanochtend op de radio geweest én we staan vandaag in de krant, hihi!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:29

Hoi Hilda, prima hoor, idd lang geleden!! En met jou?
Scholen kan ik weleens proberen, al merkte ik voorheen wel dat leerkrachten het vaak tegenwerken, helaas. Ben trouwens bij de gemeente geweest met een voorstel ivm avondschool in ons dorp. Schepen was alvast enthousiast, nu duimen voor de rest van de gemeenteraad...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:59

Leuk idee, zo'n avondschool! Wil je daar dan echte opleidingen organiseren of enkel bijles geven?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:11

cissy schreef:
Kaaaren schreef:

ehm, dat wordt wat lastig :+ gezien het werk wat ik doe, zie onderschrift....

Holly, dat snap ik, het is ook wel investeren in je toekomst, maar ik denk dat dat wel losloopt, heb het afgelopen jaar niet te klagen gehad en ik ga actief adverteren zodra ik die opleiding af heb en daar steek ik nu mijn energie het meest in.
Ik hoef nog niet zo nodig en zeker niet aan de andere kant van NL. Maar ik wil ook graag helpen en daar zit nu even mijn dilemma. *gaat er nog een nachtje over slapen*

Een eventueel probleem als je het wèl doet , is ook dat je er mee aangeeft dat deze lange afstanden wel een optie voor je zijn.
Komt er dan over een maand weer iemand uit zo'n uithoek dan is die gepikeerd als je dan nee zegt...want bij een ander deed je het wel.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:59

Mallootje schreef:
Leuk idee, zo'n avondschool! Wil je daar dan echte opleidingen organiseren of enkel bijles geven?

Ik zal het even toelichten! Daarstraks zat ik op de iPad en hoe geweldig dat ding ook is, echt hele brieven typen ermee is niet zo handig :+
Al sinds ik nog studeerde geef ik les in de avondschool. Eerst in het dorp waar ik toen nog woonde (bij mijn ouders), later bij diverse avondscholen in de buurt. Dit jaar geef ik zo onder andere op woensdagavond Spaans voor een naburige gemeente. Dus geen echte avondschool, maar wel taalopleidingen die worden georganiseerd door de gemeente zelf. Zij stellen lokalen ter beschikking en regelen de hele boel qua inschrijvingen, leerkrachten zoeken, ... Het enige wat ik moet doen, is zorgen dat ik er ben en een factuur sturen. Heel erg leuk is dat!

Maar toen dacht ik : in ons dorp bestaat zoiets niet... In vele dorpen in de buurt wel. Dus, ondernemingsgezind als ik ben ( 8-) ) ging ik een rondvraag doen in het dorp. En wat bleek? Veel mensen hebben wel interesse, maar niet als ze daarvoor eerst een kwartier moeten rijden. In eigen dorp leek hen wel wat. Dus trok ik mijn stoute schoenen aan en deed een belletje naar onze schepen van onderwijs. Die wou mij meteen ontmoeten en zo gebeurde. Ik vertelde mijn plan aan deze aardige dame en ze was meteen enthousiast! Echter, het organiseren zag ze niet zo zitten. Dus kwam van haar het voorstel dat ik de hele organisatie op mij zou nemen en dat ik dan in ruil gratis lokalen zou krijgen van de gemeente, in de gemeenteschool bijvoorbeeld.

Na wat rekenwerk en dergelijke leek dat mij wel wat, ik kan een lessenreeks aanbieden vergelijkbaar met die van andere scholen in de buurt aan eenzelfde prijs, en er nog goed mee verdienen ook. ALS ik een minimum van 8 leerlingen per klas haal. Dat voorstel ben ik dan weer met de vriendelijke schepen gaan bespreken en zij gaat het nu voorleggen op de gemeenteraad. Haar leek het iig een goed idee en ze verwachtte geen problemen, aangezien de gemeente buiten de school ter beschikking stellen niets moet doen. Oh ja, reclame maken op hun website en in het infokrantje van de gemeente, maar da's nu ook niet onoverkomelijk lijkt me. Gemeenteschool staat anders 's avonds toch maar leeg, met uitzondering van de turnzaal waar Zumba-les is. Zodus...

Ik ga er niet meteen wat van horen hoor, wsn pas april-mei maar ze was in elk geval enthousiast. En ik ook. Dus als dit niets wordt, ga ik denkelijk op zoek naar een andere locatie om zoiets op poten te zetten.

Ik denk momenteel vooral aan de meest gevraagde talen (Frans, Spaans, Engels) en computeropleiding (er is ook een computerklas namelijk en bij mijn rondvraag bleek dat veel oudere mensen graag een basiscursus zouden krijgen maar deze nergens in de buurt vinden). Wat denken jullie dat nog interessant zou zijn om toe te voegen aan het pakken? Duits, Nederlands voor anderstaligen (al zijn deze er niet zo héél veel in onze gemeente), Italiaans, ...

@ cissy: ik ben het wel met pmarena hierboven eens. Door het te doen, zet je een deur open naar anderen die een eindje verderop wonen. Anderzijds, als je reisonkosten ook vergoed worden... 't Is een keuze die je zelf maakt, ik doe het niet, anderen doen het wel!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:11

Heel leuk initiatief! Waar in Belgie ben je gesitueerd?